Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako nyt sijoittaa sijoitusrahastoihin?

Vierailija
28.09.2008 |

Aloitin juuri säännöllisen säästämisen yhdistelmärahastoon, jonne laitan 150e kuussa. Rahaa on periaatteessa aikaa makuuttaa tilillä kauankin, mitään akuuttia tarvetta realisoimiselle ei siis ole näköpiirissä.

On alkanut kuitenkin viime päivien uutisten valossa arvelluttaa, että liekö nuo rahat kovin hyvässä turvassa tuollakaan. Maalaisjärki sanoisi että nyt olisi ihan hyvä tai ei ainakaan erityisen huono hetki ostaa, mutta tuntuvat asiantuntijat olevan toista mieltä. Vaan mitä muuta säästömuotoa sitä sitten keksisi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastosäästäminen on kallista. Suorat osakesijoitukset ovat paljon halvempia.

Mm. Pörssisäätiön sivuilta saat hyvää tietoa osakesäästämisestä ja myös rahastosäästämisesta www.porssisaatio.fi

Osakkeiden säilytys arvo-osuustilillä on ilmaista Arvopaperikeskuksessa.

Vierailija
2/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on että rahastosijoittaminen "korkeista kustannuksista" huolimatta on erittäin varteenotettava vaihtoehto ja erityisesti, mikäli itsellä en ole maallikkoa enempää ymmärrystä talousmaailmasta.

Itse olen pitänyt rahani yhdistelmärahastossa sekä yhdessä osakarahastossa.

Itse ole positiivisesti yllättynyt yhdistelmärahaston "kestävyydestä" pörssinotkahduksien aikana.

Täytyy muistaa että rahastoissa on ammatti-ihmiset tekemässä rahaa sinulle. itse tiki pääset suorilla osakesijoituksilla halvemmilla kustannuksilla, mutta eiköhän ammattimies kuitenkin tee asiaa paremmin, kuin maallikko.

Kukakohan meistä täysin maallikkona aloittaisi oman asunnon tekemistä, mieluummin maksaa ammattimiehelle kohtuu korvauksen, varsinkin kun lopputulosta pitää verrata raadollisesti kilpailijoihin.

Toki jos asunnon rakennat, niin asiaan tulee parissa vuodesa perehdyttyä aika paljon, eli jos käytät kahdessa vuodessa 2000 tuntia, niin siinä ajasa ehtii oppimaan jo sijoittamisesta. Suosittelen siis 2000 tunnin perehtymistä osakesijoittamiseen ennenkuin aloitat omatoimisen osakesijoittamisen, siihen asti rahastot ja ammattimiesten tuki. Ammattimies on aina palkkansa ansainnut.

Itse otin rahani rahastoista pois noin vuosi sitten ja olen makuuttanut varoja määräaikaisilla tileillä. Todennäköisesti vielä jonkin aikaa käytän määräaikaisia talletustilejä. Riippuu talouden kehittymisestäm mutta juuri tällä hetkellä arvaan että ensivuonna takaisin rahastoihin, sekä yhdistelmä- että osakerahastoihin.

Saatan ensivuonna jo ostaa osakkeitakin, mutta muistutuan että olen varmasti tuon 2000 tuntia käyttänyt talouden ja osakkeiden tutkimiseen viimeisen 3-4 vuoden aikana, joten perusasiat alkavat olla hallussa. Itselleni ei ole myöskään tullut yhtään yllätystä viimeisen 2 vuoden aikana taloudesta, joten olen sekä ollut onnekas että tarkastellut vain perusteita, enkä ennustenut yksittäisten osakkeiden arvoa. Olen kuitenkin julklisuudessa olleiden ekonomien lausahduksille "naurahtanut ja aivan perustellusti". Toivottavsti tämä "tuuri" jatkuu myös ensivuonna.

Suosittelen siis maallikolle:

1. rahat määräaikaisella säästötilillä max 6 kk. (ainakin ensivuoteen asti)

2. seuraavaksi sopivan tilaisuuden tulleessa (ehkä ensi vuonna) rahastoihin, sekä osake- että yhdistelmä. Toki oman painotuksen ja riskinottokyvyn mukaan. Ap: tapauksessa ilmeisesti kaikki matalahkon riskin yhdistelmärahastoon

3. kohtuullisen perehtymisen jälkeen jopa omia suoria osakkeita. Osakkeissa hajautus tärkeää ja oikea-aikainen tuloutus

yhdistelmärahastot ovat yleensä hyvin hajautettuja jo itsessään. Osakerahastoja kannattaa olle eri maantieteelliseltä sekä toimiala alueilta, eli hajautusta on mietittävä tarkemmin kuin yhdistelmärahastoissa.

Nyt saat määräaikaiselle sjoitukselle 5 % koron, joka periaateessa kattaa inflaation....about.

Ja koska kyse on oikeasti ylimääräisestä rahasta niin riskiä voi tarkastella hieman pidemmällä aikavälillä, joka siis usein heijastuu suurempana riskinsietokykynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että tänäänkin on hurja nousupäivä, kun tuo Amerikan pankkisopimus on tullut. Mutta osakkeet ovat yleensä kannattavia, kun niitä ostaa esim 10 vuodeksi. Silloin ostohetkellä ei ole merkitystä, vaan rittävän pitkällä omistusajalla, jolloin nousut kompensoivat laskuja. Nyt ei ainakaan olla ihan kuplan huipulla, jolloin ostokin voi olla ihan viisasta.

Rahastoja pankit suosivat, koska vetävät välistä isot rahat. Ja kuitenkin, koska kukaan ei noissa osakkeissa ole oikeasti toista parempi asiantuntija, ei tuotto ole noissa satunnaista osake-erää parempi.

Vierailija
4/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorilla osakeostoilla voi varmaankin tehdä parhaita tilejä verrattuna rahastoihin. MUTTA! Osakemarkkinoilla shoppailu vaatii kyllä jonkin sortin perehtymistä asiaan. Ja riskinsietoa. Harva meistä jaksaa tutkia firmojen taseita ja tilinpäätöksiä, joten osakeostoja tehdään enemmän ja vähemmän mutu-tuntumalta. Osakkeissa on myös ihan samanlainen riski menettää pääomansa kuin rahastoissa, jopa suurempi, riippuen osakkeista.

Mun oma strategia on: n. 20 % säästöistä menee sijoitusrahastoihin (jotka on pärjänneet ihan hyvin sen kuuden vuoden aikana jolloin olen säästänyt).

Lisäksi mulla on jonkun verran osakkeita, ja mahdollisesti ostan jkohtapuolin joitakin turvalliseksi kokemiani.

N. puolet fyrkista on pitkäaikaisilla määräaikaisilla tileillä, niistä saa nyt n. 5% tuottoa.

Vierailija
5/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä kutsutaan indeksirahastoiksi. Niiden idea on siinä että salkunhoitaja ei yritäkään päästä osakkeiden keskituottoa parempaan tulokseen, vaan indeksiä mekaanisesti seuraamalla keskituottoon. Tämä on tutkimusten mukaan pitkällä tähtäimellä vähintään yhtä tuottavaa kuin aktiivinen kaupankäynti keskimäärin.

Pankit eivät indeksirahastoja tarjoa, koska alhaiset kustannukset tarkoittavat rahastoyhtiölle pienempiä voittoa. Onneksi löytyy ainakin yksi kotimainen firma joka niitä tarjoaa. Esim. suomalaisiin osakkeisiin sijoittavan rahaston hallinnointipalkkio on 0.45% ja merkintä- ja lunastuspalkkio 0.1%. Piensäästäjän on suoralla sijoittamisella aika vaikea päästä pienempiin kuluihin. Näillä kuluilla saat siis hajautuksen yli 50:een osakkeeseen.

Itse pitäisin sijoittamista ainoastaan suomalaisiin osakkeisiin turhan isona riskinä ja sijoitettaessa esim. yhdysvaltalaisiin osakkeisiin suora osakesijoittaminen on vielä huomattavasti kalliimpaa, puhumattakaan kehittyvistä markkinoista joissa rahasto on käytännössä ainoa vaihtoehto.

Vierailija
6/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet selvästikin kiinnostunut sijoittamisesta, niin sijoita seuraavaksi muutamaan sijoitusoppaaseen. Vaikka Saarion Kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin voisi olla hyvä.

Kun sijoittaa suoraan, niin vältyt välikäsiltä, jotka syö tuottoa. Itsekin voi hajauttaa - kun salkussa on noin 10 firmaa eri toimialoilta, niin riskiä ei juuri enää ole sen puolesta, että olisi valinnut firmat väärin (jos nyt vähän katsoo, ettei osta juuri konkurssikypsiä firmoja). Markkinariskiä ei voi tuolla toimialahajauttamisella toki välttää, mutta sen voi välttää sitten taas ajallisella hajauttamisella.

Itse sinun tilanteessa sijoittaisin vaikka kerran kolmessa kuukaudessa suoraan johonkin yhteen osakkeeseen sen 450e.

Mitä olen sijoitusalan ammattilaisia viime aikoina käynyt kuuntelemassa, niin kaikki sanoo, että kohta on hyvät ajat ostaa, mutta ei vielä. Tämmöisen maallikon on tietty aika turha toivoa, että juuri pohjalta osuisi ostamaan, mutta toisaalta ehkä osaa välttää sen, että ei osta ihan huipultakaan. Nyt mielestäni ei ole mitään syytä vielä olettaa, että käänne olisi juuri tässä - nyt vastahan paniikki alkoi. Ja paljon on kiinni siitä, että miten maailmalla näitä talouskriisejä osataan nyt sitten käsitellä. Keskimäärin länsimaissa on noustu aina pitkällä juoksulla, mutta Japani lienee hyvä esimerkki siitä, että viimeiset 17 vuotta on mennyt ihan kuralla - niin asunnoissa kuin osakemarkkinoillakin. Toivottavasti nyt osataan niin USA:ssa kuin Euroopassa hoitaa asiat niin, että sahalaitainen nousu jatkuu.

Vierailija
7/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sitä piti vielä kysymäni, että onko sulla ap lainaa? Eli sijoitatko tavallaan velkarahalla?

Vierailija
8/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämä sijoittamani raha on ns. löysää rahaa jolle ei muutakaan käyttöä ole. Tai siis kyllähän sitä aina voisi laukkuja ja kenkiä ostaa, mutta ajattelin nyt laittaa jotain säästöönkin.

Mutta täytyy sitten harkita tuota, että perehtyisin sijoittamiseen vähän tarkemmin. Raha-asiat eivät ole koskaan olleet mielestäni erityisen kiinnostavia, ja tässä rahastosijoituspäätöksessä hain vain helppoutta, että raha menee kerran kuussa tilitä ja itse ei tarvitse tehdä mitään, Mutta onhan se totta että voisihan sen samantien pistää vähän tuottamaankin.

Kiitos vinkeistä Melba!

ap

Vierailija
9/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita lukemisesi kirjasta Rikas nainen. Siinä on hyvää asennetta. Pistää miettimään, että miksi naiset niin usein siirtää taloudellisen vastuun asioista miehille ja kuitenkin 90% naisista jossain vaiheessa elämästään joutuu vastaamaan omista raha-asioistaan itse.

Vaikka palkat naisilla on pienemmät kuin miehillä, niin se on kiva, että jos nainen sijoittaa, niin siellä sijoituksissa ne ei tiedä, että onko raha naisen vai miehen kukkarosta tullutta. Nainen voi siis pärjätä tosi hyvin sijoittajana. Työelämässä palkankehityksen esteeksi tulee yleensä lasinen katto, mutta jos esim. ostaa sijoitusasunnon tai osakkeita, niin eipä siinä kukaan kysy, että oletko nainen vai mies.

Vierailija
10/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta laita niihin vain rahaa jota et tarvitse ainakaan kymmeneen vuoteen. Loput laittaisin 3kk määräaikaistalletuksiin, sillä niitä rahoja suojaa talletussuoja vaikka pankille kävisi huonosti.

Vierailija
11/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole varmaa tuottoa, eikä ollenkaan varmaa ole, että saatko edes sijoittamasi pääoman takaisin. Siinä mielessä se syökö rahasi inflaatio korottomalta käyttötililtä vai menetätkö pääomasi kokonaan sijoitusrahastossa tai osakemarkkinoilla on väliä. Jos pankkitalletukselle saa 2 prossan koron, niin on se sentään rahaa pääoman päälle, kun taas sijoitusrahasto voi viedä 2-50-70-99 prossaa pääomastasi! Ei sijoitusrahasto ole "turvassa", samalla tapaa voit siinäkin menettää säästösi kuin missä tahansa osakesijoituksessa. Pankki ei tee tappiota kummassakaan, sijoitusrahastosta peritään samanlaiset hallintokulut ja osto-ja lunastuspalkkiot huolimatta siitä tekeekö se tappiota vai voittoa. Siksi niissä mainoksissa lukee: "historiallinen menestys ei ole tae tulevasta"...

Vierailija
12/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä riittää välistävetäjiä ja pankille ne on iso bisnes. Mutta säästötapa sekin.

Alkuperäiseen kysymykseen ei kukaan osaa vastata. Jos siihen olisi joku varma vastaus, olisimme kaikki rikkaita. Osakkeet ja rahastot ovat nyt "halventuneet", mutta ovatko ne oikeasti halpoja... who knows? Koska nousevat takaisin vai nousevatko koskaan? Kaikkialla länsimaissa on suuret ikäluokat jäämässä eläkkeelle ja heidän eläkerahansa ovat osakkeissa. Nyt niitä aletaan nostamaan ja mitä jos kysyntä ja tarjonta ei kohtaakaan vaan osakkeet laskevat entisestään seuraavat vuosikymmenet. Osakkeethan ovat tavallaan olleet kuplarahaa, kun kerran uusia sijoittajia on tullut koko ajan enemmän. Nyt taas niitä aletaan mittavasti nostamaan eläkkeinä, niin onko vielä isompi porukka silti ostamassa. Itselläni on osakkeita, mutta en mitenkään näe, että tässä olisi joku rikastumisautomaatti kyseessä.

Vierailija
13/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina hoetaan ettei pidä makuuttaa rahoja tilillä, koska niiden arvo siellä vain laskee. En kuvittele että rahastoihin sijoittamalla tulen sen rikkaammaksi ja ymmärrän myös riskin olemassaolon, mutta jotenkin kai kuitenkin kuvittelin että kun rahat laitetaan jemmaan sillä ajatuksella että ne ovat siellä tulevaisuutta ja vaikkapa eläkettä varten (olen 28v), pitkällä aikavälillä arvo kuitenkin pysyy kutakuinkin samana tai mahdollisesti nousee.

Mutta kai sitten on niin, että raha- ja sijoitusasioista on vain pakko väkisin kiinnostua, jos haluaa pitää säästönsä, tuotosta puhumattakaan. Olisi vissiin pitänyt ottaa se yksi investointipankkiirimies joka mua aikoinaan liehitteli:)

ap

Vierailija
14/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin rahastot ovat huonompia kuin suorat osakesijoitukset. Lisäksi luulen, että nyt ei ole aika vielä iskeä osakemarkkinoille, tosin taatusti parempi aika kuin vuosi sitten.

Jos rahastot erityisesti kiinnostaa, niin mielestäni rahamarkkinarahasto olisi nyt paras vaihtoehto. Ja osakkeiden määrää voisi tässä jossain vaiheessa ruveta sitten lisäämään.

Ja sitten kysyisin, että kuka asiantuntija on sulle suositellut yhdistelmärahastoa? Ettei vaan joku, jolla lehmä utareita myöten ojassa? Kuten vaikka pankin sijoitusneuvoja, joka neuvoi oman pankin yhdistelmärahastoon sijoittamaan? Tietty esim. 50% korkorahastoihin ja 50% osakemarkkinoille sijoittava saattaa olla kohta ihan hyvä.

Itse olen kyllä täysin maallikko ja seuraan vaan mielenkiinnolla vaikkei omaa rahaa ole nyt sijoitella.

Vierailija
15/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne jotain millin saaneet hävitettyä...

Ammattilaisia...

Vierailija
16/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa sijoittaa. Kun ostat osuuksia rahaston kautta, saat nyt osuuksia halvemmalla kuin silloin kun osakkeet on kalliita. Jos säästät säännöllisesti, hyödyt sitten kun kurssit taas nousevat.

Mä itse olen säästänyt pariin rahastoon 8 vuoden ajan, ja nyt kun kurssit romahtivat, tilasin raportin tuottojen kehityksestä. Vieläkin olin onneksi plussan puolella. Aion laittaa nyt jonkun verran ylimääräistä kun kurssit on niin alhaalla. Eli osakkeita alennusmyynnissä.

Vierailija
17/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan olin itse ajatellut rahastoja, ja kävin pankissa keskustelemassa eri säästömuodoista eikä oikein parempaakaan tuntunut löytyvän. Tarkoituksena ei ole niinkään korkea tuotto vaan pelkästään rahan sivuun laittaminen, kuitenkin niin, ettei inflaatio syö säästöjäni. Huolettaa vaan sellainen tilanne, että sijoitukseni menettäisivät arvoansa pidemmällä aikavälillä.

ap

Vierailija
18/18 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin siis lehtijutuissa esiintyneitä rajoitusalan asiantuntijoita jotka ovat mielestäni puhuneet vähän siihen sävyyn ettei kannata nyt sijoittaa, siis rahastoihinkaan. Pankkivirkailija oli toki eri mieltä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi