Nestemäinen pyykinpesuaine vai jauhomainen pyykinpesuaine?
Kumpi on parempi? Jauhomainen ainakin vaikuttaa riittoisammalta.
Kommentit (32)
Ehdottomasti neste. Jauheissa on täyteaineena zeoliittia, joka on käytännössä savea. Se kertyy pesukoneen pinnoille ja putkistoihin ja voi aiheuttaa lopulta ongelmia, kertoo tekoäly, jos googlaat sanan zeoliitti.
Riittoisuus on suhteellista. Ei sitä nestettä normikoneelliseen tarvita kuin puoli desilitraa.
Vierailija kirjoitti:
Jauhemaisissa on mukana zeoliittia, joka tukkii pyykkikoneen poistoputket.
Ei ole zeoliittia enää juuri missään pyykinpesujauheessa.
Ei kaikissa jauhemaisissa ole zeoliittia. Itse käytän Sertoa tai Erisania, molemmat zeoliitittomia ja fosfaatittomia.
Valkopyykille jauhemainen. Siinä on kirkasteita mukana, tulee puhdasta ja pysyy valkoinen valkoisena.
Jauhe. Riittoisampaa, pakkaus ekologisempi koska pahvia eikä muovipullo. Ei ole zeoliittia. Itse käytän kotimaista Sertoa, siinä ei ole koskaan ollutkaan zeoliittia.
Pesee paremmin kuin nestemäinen. Käytän ohella myös nestemäistä villapyykkiin ja erikoispyykkiin, mutta tavallinen puuvillapyykki jauheella.
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta ollut sama pesukone käytössä, aina jauhemainen pesupulveri, eipä vielä ole putket tukossa.
Nestemäistä olen käyttänyt siitä saakka, kun on semmoisia saanut. Jauheet kokkaroituvat ja tukkivat ja jättävät usein myös harmautta vaatteisiin.
Jauhe voi olla käytännössä samaa tavaraa. Ainoa ero on nestemäiseen lisätty vesi.
Zeoliittia on hyvin harvassa kotimaisessa pesuaineessa enää. Serto, LV, Erisan ainkin on jauheenakin turvallista.
Suomessa ei nyt ylipäätään tarvita vedenpehmentimiä, kun vesi on valmiiksi hyvin pehmeää, ei ole kalkkia eikä magnesiumia.
Jauhemaisessa on kirkasteita/valkaisuaineita, sopii 90 asteen pesuohon paremmin. Nesyemäinen sopii herkille tekstiileille paremmin.
Huuhteluaineita en käytä lainkaan, joskus korkillisen tavallista etikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nestemäistä olen käyttänyt siitä saakka, kun on semmoisia saanut. Jauheet kokkaroituvat ja tukkivat ja jättävät usein myös harmautta vaatteisiin.
Teet jotain täysin päin persettä jos puhtaisiin pyykkeihin jää pesuainekokkareita.
Jauhoilla ei kannata pestä pyykkiä. Ei tule puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole zeoliittia enää juuri missään pyykinpesujauheessa.
Omossa/Bio Luvilissa on, niissä on myös järkkyhajustetta.
Vierailija kirjoitti:
Valkopyykille jauhemainen. Siinä on kirkasteita mukana, tulee puhdasta ja pysyy valkoinen valkoisena.
Itsellä valkoisena ainoastaan aluslakana, en tarvitse niille omaa pesuainetta enkä käytä vajaata koneellista.
Nestemäinen on parasta. Suosin erityisesti niitä valmiita nappuloita, jotka heitetään vaan pyykin joukkoon
Vierailija kirjoitti:
Jauhoilla ei kannata pestä pyykkiä. Ei tule puhdasta.
Olen pessyt 30 vuotta jauhomaisilla pesuaineilla. Vasta pari viime vuotta olen käyttänyt nestemäisiä pesuaineita.
Käytän nestemäistä. Pesukoneelle ystävällisempi ja muutenkin pesen vaatteet 60 asteessa. Pyyhkeet ja lakanat 95 asteessa
Olen käyttänyt jo vuosia EcoEggiä, suosittelen. Ekologinen, riittoisa, tulee puhdasta.