Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako fyysisiä kirjoja enää lukea saatikka ostaa

Vierailija
07.04.2026 |

Jos mietin itseäni, pyrin lukemaan 2 kirjaa kuukaudessa, se tekisi 24 kirjaa vuodessa. Tuo määrähän täyttää varmaan puolet ihmisen kokoisesta kirjahyllystä, eli kahdessa vuodessa hylly olisi täynnä, olettaen, että se oli entuudestaan tyhjä. Eihän tuo ole kannattavaa, vai onko

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kaikkia luettuja kirjoja tarvitse säilöä loputtomasti. Voi myös myydä tai antaa pois.

Kaikille ei edes annettuna kelpaa. Ovat ikävää kierrätettävää. 

Vierailija
22/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun et lue lainkaan kirjoja! Hyi hyi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on ihan jokaisen oma asia mitä haluaa lukea,on se sitten fyysinen kirja,äänikirja tai digi-versio. Lukeminen on ihan hyvä harrastus ja vaikka fyysisenä kirjana, eipä ole nokka kiinni jossain laitteessa aina.

Vierailija
24/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään siis ole sanottu että sun on pakko ostaa joka kirja paperisena. Kannet puuttuvat kirjoista, ne hajoavat, pitäisi saada kansia.

Vierailija
25/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vissiin ole kuullut kirjastosta? 

Vierailija
26/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Libgen on aarreaitta silloin kun löytää toimivan version ja archive.org. 

Vierailija
27/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun mielestä kannattaa. Olen ostanut viimeiset 15 vuotta kirjoja koko ajan uusina ja käytettyinä. Tällä hetkellä niitä on noin 300. Viime kuussa ostin 10 käytettyä kirjaa ja viikko sitten tilasin Adlibriksestä 10 uutta. Ostan vain elämäkertoja, jotka liittyvät rockmusiikkiin tai viihdemaailmaan. Kirjahylly on vielä hankkimatta. Kirjat ovat kasoissa kolmessa eri huoneessa.

Vierailija
28/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Libgen on aarreaitta silloin kun löytää toimivan version ja archive.org. 

Project Gutenberg myös hyvä klassikko-ekirjoille.

Itse luen sekä paperisia että sähköisiä kirjoja.

Vierailija
29/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 kirjaa mahtuu helposti yhdelle 80 sentin levyiselle hyllylle. Ne eivät täytä kokonaista kirjahyllyä. Ja kirjoja voi lainata kirjastosta tai ostaa ja antaa pois, kun on lukenut.

Vierailija
30/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa ensin kirjastosta ja jos on hyvä, osta sitten omaksi. Näin kirjahyllyysi kertyy vain niitä kirjoja, jotka haluat joskus lukea uudestaan. 

Miksi kirja pitää lukea uudestaan eikö se yhdellä lukemisella jää muistiin?

Vierailija
31/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa ensin kirjastosta ja jos on hyvä, osta sitten omaksi. Näin kirjahyllyysi kertyy vain niitä kirjoja, jotka haluat joskus lukea uudestaan. 

Olen aina ihmetellyt tuota hyvän kirjan uudelleen lukemista. Joskus olen sitä yrittänyt, mutta vuosien jälkeenkin muistan kirjan niin hyvin että ei ole mitään järkeä alkaa lukemaan sitä uudestaan. Onko muilla sama ongelma?

Vierailija
32/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen kirja omaksi ostettuna!

Miulla on satoja kirjoja (toivottavasti ei tarvitse muuttaa enää koskaan).

Yks kesäloma (1kk) luin 10 kirjaa putkeen. 

Lukeminen on ihanaa kun jostain syystä miun aivot muuttaa luetun tekstin kuviksi, näen siis elokuvana kirjat 😀

Vierailija
33/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni näkö huononi vanhetessaan ja hän päätti ruveta äänikirjoja kuuntelemaan. Siitähän ei tullut mitään kun hän nukahti 10 minuutin päästä. Seuraavana päivänä hän aloitti taas alusta kuuntelun ja sama, nukahti. Tulee halvaksi kun ei tartte kuin yhden äänikirjan loppuelämäksi. Itse luen vain paperikirjoja, just eilen ostin kolme uutta. 

Vierailija
34/49 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulla. Muutamia kohtia jää mieleen sieltä täältä. Jo kuukauden päästä voisin lukea kirjan uudestaan tarvitessa. Yhtä hajamielinen olen ollut aina lukemisen suhteen. Kouluaikanakaan mieleen ei meinannut jäädä lukemisesta mitään. Jostain syystä lukeminen on kuitenkin musiikin kuuntelun ohella kaikkein hauskinta hommaa.

Vierailija
35/49 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla näkee, että ei enää kovin paljon lueta. Kirjoitustaito on aika surkeaa.🤯

Vierailija
36/49 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen kirja omaksi ostettuna!

Miulla on satoja kirjoja (toivottavasti ei tarvitse muuttaa enää koskaan).

Yks kesäloma (1kk) luin 10 kirjaa putkeen. 

Lukeminen on ihanaa kun jostain syystä miun aivot muuttaa luetun tekstin kuviksi, näen siis elokuvana kirjat 😀

Sama mulla😅

Vierailija
37/49 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnet kirjalainan? Kirjasto?

Toki osta kirjoja joita voi lukea uudestaan, joilla myös ikäänkuin jokin arvo ehkä tulevaisuudessakin .

Kyllä lukeminen kannattaa. Lukeminen ylläpitää lukutaitoa ja hahmottamista.

Vierailija
38/49 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi

miksi

miksi

Ihanaa kun joku reppana kyseenalaistaa toisten tavan elää.

Miksi omistaisit telkkarin kun voit katsoa elokuvasi laseilla. 

Miksi omistaisit levyjä kun voit maksaa kuukausimaksua ja kuunnella musiikkia huonolla äänenlaadulla.

Miksi omistaisit sänkyä kun voit maata patjalla lattialla

Miksi tarvitset yli 10m2 asunnon kun voit tehdä kaiken sillä samalla patjalla ja nurkassa olevalla mikroaaltouunilla

Vierailija
39/49 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksesta ostan ja vessaistunnolla luen. En halua viedä vessaan kameralla ja mikrofonilla sekä nettiyhteydellä varustettua älylaitetta. 

Vierailija
40/49 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole, ellei ole joku spesifi juttu mitä yrität tehdä. Kaikki kirjatieto on vanhentunutta ja tietomuotona se että pitää väkipakolla kerätä satoja sivuja paskaa tarkoittaa sitä, että se on todellakin paskaa. Kirjan sisältämä relevantti tieto voi sisältyä muutamaan sivuun. Iso osa kirjoista saatavilla myös pdf tai epub muodossa jos etsii jotain tiettyä tietoa.