Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinulla yliopistotutkinto jos se olisi pitänyt maksaa itse?

Vierailija
07.04.2026 |

Valtionvarainministeriön budjettipäälllkkö Mika Niemelä haluaa kaiken valtion kustantaman toiminnan arvioitaviksi. Toisen asteen koulutuksen valtio voisi maksaa, yliopistotutkintoa ei enää?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on valittu toteuttaa sosialismia. Jos koulutus halutaan muuttaa maksulliseksi niin luonnollisesti valtio ei silloin tule näitä koulutukseen tarkoitettuja rahoja riistämään kansalta verotuksen muodossa.

Ei verotusta olla laskemassa. Rahaa tarvitaan mm. vanhustenhoitoon ja puolustukseen. Ehkä sotaankin varaudutaan. 

Suomella on siinä tapauksessa aika iso ongelma? :D

Vierailija
42/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi, koska jo lapsena tiesin että tutkintoa tarvitaan, joten olisin tehnyt sen vaikka lainarahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin kaiken itse.  1970- luvulla  ei ollut muuta apua kuin valtion takaana opintolaina. Otin sitä neljänä vuonna, kesät ja lomat olin töissä. Maksoin lainaa takaisin 10 vuotta. Sitten otin uuden lainan kodin ostamiseen. En ole matkustanut Suomea pidemmälle, elän vaatimattomasti, mutta velat sain maksettua ennen 60-vuotispäivääni. 

Hei, ihan mielenkiinnsota kysyn. Oliko 70-luvulla lukukausimaksutkin? Vai oliko se niin, että opintotuki koostui vain lainasta ja jouduitte maksamaan lainalla elämisen, kuten nykyään maksetaan opintotuesta. 

Vierailija
44/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi taitaa olla yksi maailman verotetuimmista maista. Siihen päälle maksat vielä itse koulutuksen ja terveydenhuollon? Ei kai kukaan normaaliälyinen asuisi sellaisessa maassa.

Vierailija
45/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on valittu toteuttaa sosialismia. Jos koulutus halutaan muuttaa maksulliseksi niin luonnollisesti valtio ei silloin tule näitä koulutukseen tarkoitettuja rahoja riistämään kansalta verotuksen muodossa.

Ei verotusta olla laskemassa. Rahaa tarvitaan mm. vanhustenhoitoon ja puolustukseen. Ehkä sotaankin varaudutaan. 

No Sherlock! Niinpä onkin. 

Vierailija
46/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen laatu huomioiden en kyllä maksaisi tästä tutkinnosta kovinkaan montaa tonnia. 

Vierailija
47/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten perustelet sellaisen toiminnan, että me just verotettiin sulta koulutukseen ja terveydenhuoltoon menevät rahat, mutta maksat ne silti vielä kertaalleen itse?

Vierailija
48/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syntynyt kasa kultalusikoita perseessä, joten ei olisi ollut.

Vierailija
49/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla olisi yliopistotutkinto. Isoäitini muisteli, miten hänen opiskeluaikoinaan 50-luvulla ei ollut opintolainoja ja asumistukia, opiskelijat asuivat alivuokralaisina ja perhe maksoi kulut. Halpoja ruokaloitakaan ei ollut eikä matkustamiseen opiskelija-alennusta. Äitini puolestaan muisti, että oppikoulu oli maksullinen vielä 1970-luvulla, joten miksi ihmeessä opiskelu ei maksaisi nytkin, mutta siitä seuraisi se valitettava asia, että opetuksen tulisi olla laadukasta eikä kuten nyt on AMK:ssa, että saa todistuksen siitä, kun ilmoittautuu ja 4 vuoden jälkeen sanoo olevansa jo töissä, saanko todistuksen.

Vierailija
50/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi taitaa olla yksi maailman verotetuimmista maista. Siihen päälle maksat vielä itse koulutuksen ja terveydenhuollon? Ei kai kukaan normaaliälyinen asuisi sellaisessa maassa.

Mistä tuon terveydenhuollon nyt keksit tähän? Rahaa tarvitaan nyt nimenomaan sen takia paljon, koska vanhusten hoidon tarve on kova, etenkin yli 85-vuotiailla. Puolustusmenot ovat noin 6,5 miljardia, hyvinvointialueille menee noin 27 miljardia ja sosiaaliturvaan noin 16 miljardia. 

Vierailija
51/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon terveydenhuollon nyt keksit tähän? Rahaa tarvitaan nyt nimenomaan sen takia paljon, koska vanhusten hoidon tarve on kova, etenkin yli 85-vuotiailla. Puolustusmenot ovat noin 6,5 miljardia, hyvinvointialueille menee noin 27 miljardia ja sosiaaliturvaan noin 16 miljardia. 

Kuulema se terveydenhuoltokaan ole ilmaista enää. En tiedä, kun en käytä. Yleensä, kun puhutaan sosialismin hyvistä puolista niin julistetaan aina ilmaista koulutusta ja terveydenhuoltoa.

Vierailija
52/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten perustelet sellaisen toiminnan, että me just verotettiin sulta koulutukseen ja terveydenhuoltoon menevät rahat, mutta maksat ne silti vielä kertaalleen itse?

Ei se ole noin, että ne rahat olisi erityisesti tarkoitettu koulutukseen. Jos puolustus vaatii lisää rahaa, niin kaikesta muusta tingitään. Eläkkeetkin voidaan jättää joksikin aikaa maksamatta. 

Vierailija
53/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulema se terveydenhuoltokaan ole ilmaista enää. En tiedä, kun en käytä. Yleensä, kun puhutaan sosialismin hyvistä puolista niin julistetaan aina ilmaista koulutusta ja terveydenhuoltoa.

Suomessa ei ole sosialismia, eikä ole koskaan ollutkaan. Sosialidemokratiaan nojautuva hyvinvointivaltio ei ole sosialismia. Terveydenhoito on ollut Suomessa lähes aina maksullista. Silloin aivan 70-luvun alussa, kun terveyskeskukset tulivat, ne olivat alkuun vähän aikaa maksuttomia, mutta terveyskeskusmaksut laitettiin pian, ja sitä perusteltiin silloin sillä, että niin moni jätti tulematta varaamalleen maksuttomalle lääkäriajalle. 

Vierailija
54/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion kannattaa maksaa koulutus, jotta saadaan kyvykkäämpää työvoimaa. Se maksaa itsensä takaisin.

Mutta koulutukseen laatua ja vaatimustasoa olisi syytä nostaa sekä AMK:ssa että yliopistossa, jotta tämä toteutuisi paremmin. 

Vierailija
55/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, jos olisi kokonaan pitänyt itse rahoittaa. Toinen vanhemmistani oli pitkäaikaisesti työtön 90-luvun laman aikaa, eli juuri silloin kun menin yliopistoon, toinen oli perushoitaja. Talon olivat myös ostaneet juuri ennen lamaa, eli lainaa oli melko paljon ja korot hirveitä, eli tuskin olisivat selvinneet ilman omien vanhempiensa taloudellista apua. 

Ei opintotukea olla lakkauttamassa. 

Lukuvuoden hinta (siis opetuksen järjestäminen) on nykyään noin 10 000 euroa per opiskelija, ja oli silloin 90-luvulla samaa luokkaa (ottaen huomioon rahan arvon). Ei olisi ollut varaa itse kustantaa, varsinkin kun omaan tutkintoon kuului opetusjaksoja, joihin kuului kenttä- ja laboratoriotyötä (jotka ovat kalliimpia kuin luentosalissa istuminen). 

Ihmisiltä unohtuu helposti asioiden oikea hinta. Peruskoulukin maksaa sen noin 10 000 euroa vuodessa per oppilas, jos mitään ei katettaisi verovaroista. 

Vierailija
56/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu toki paljon siitä, mitä se maksaisi, mutta todennäköisesti olisi. Itseasiassa jokusen tonnin maksoinkin yliopistokoulutuksestani, kun tein ensin avoimessa yliopistossa työn ohella iltakursseja niin paljon kuin mahdollista ennen tutkinto-opiskelijaksi hakemista. Jotenkin olisin kokonaan maksullisen tutkinnonkin yrittänyt rahoittaa, mutta olisi siitä aika hankalaa tullut, jos oltaisiin puhuttu jostain kymppitonnien lukuvuosimaksuista.

Vierailija
57/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin kaiken itse.  1970- luvulla  ei ollut muuta apua kuin valtion takaana opintolaina. Otin sitä neljänä vuonna, kesät ja lomat olin töissä. Maksoin lainaa takaisin 10 vuotta. Sitten otin uuden lainan kodin ostamiseen. En ole matkustanut Suomea pidemmälle, elän vaatimattomasti, mutta velat sain maksettua ennen 60-vuotispäivääni. 

Jos olisi ollut myös lukukausimaksut, niin sitten olisit saanut kaiken maksettua ennen 70 tai 80 -vuotispäivääsi. 

Vierailija
58/58 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi että nyt kukaan normaaliälyinen asuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme