Kylpyhuoneen kattovalaisin (plafondi) ei toimi, pitääkö kutsua huoltoyhtiö?
Kerrostalossa asun. Valo särisee koko ajan.
Saako vaihtaa itse vai kuuluuko huoltoyhtiölle? Yritin irrottaa kupua muttei irtoa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä pilavastauksia, kun toinen kysyy asiallisesti.
Lamppu rätisee ennenkuin sammuu. Minulla on siellä kaksi pitkulaista lamppua ja toisen sammuessa vanhuuttaan pimenee ehjäkin lamppu. Älä yritä itse avata sitä. Teet vain helposti vahinkoa. Sitäpaitsi, jos tiputat lattialle sen lampun, et saa koskaan siivottua kaikkia pieniä läpinäkyviä lasinsiruja.
Soita huoltoon ja sammuta lamppu. Ne ovat tulikuumia ollessaan päällä. Ethän halua, että huoltomies loukkaa itsensä vaikka onhan heillä tietty käsineet, mutta kuitenkin.
Varmaan menee huomiselle. Joudut, kuten minäkin aina joskus, käymään suihkussa ilman valoa. Jätä ovi hieman raolleen, ettet kaadu suihkussa tai pese hiuksia hoitoaineella ja hoidat hiukset shampoolla :)
Siunattua Pääsiäistä!Ei huoltomies tuollaista tee, ei ainakaan ilmaiseksi.
Lampun vaihto kuuluu asukkaalle.
Tietynlaiset ledit on sellaisia ettei niitä asukas saa vaihtaa, asuin vuokralla yhdessä ja ohjeistettiin että pitää NIMENOMAAN kutsua huoltomies vaihtamaan.
Meillä sama juttu, on kielletty itse vaihtamasta vaan pitää kutsua huolto paikalle.
Valaisin... Ei kai se polttimon vaihtaminen huollon asia ole. Mutta jos kuvun irrottaminen ei onnistu, voit yrittää huoltoa saada avuksi. Vuokrataloissahan nuo kuvut ovat standardi vakioita kaikissa asunnoissa. Ja jos sähköliitännöissä vikaa, huolto hoitaa...
Voi maksaa ekstraa sen kuvun avaaminen. Mulle yhdessä osaketalossa, josta olin saanut kämpän vuokralle, ikkunaan ha sen sulkusysteemeihin liittyen talon huolto tokaisi ettei kuulu heille vakiona ja jos ekstrana se maksaa! Ikkunat kyllä yleensä ovat taloyhtiön... Mut joo... Onneksi en siinä murjussa enää asu... Vaan tousessa, hah.
Älkää ikinä ostako sellaisia valaisimia joihin ei voi vaihtaa lamppuja. Ajatelkaa ympäristöä!
Onko ap kyseinen valaisin ollut asennettuna kattoon jo sinun muuttaessasi vai asennutitko sinä sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lamppu rätisee ennenkuin sammuu. Minulla on siellä kaksi pitkulaista lamppua ja toisen sammuessa vanhuuttaan pimenee ehjäkin lamppu. Älä yritä itse avata sitä. Teet vain helposti vahinkoa. Sitäpaitsi, jos tiputat lattialle sen lampun, et saa koskaan siivottua kaikkia pieniä läpinäkyviä lasinsiruja.
Soita huoltoon ja sammuta lamppu. Ne ovat tulikuumia ollessaan päällä. Ethän halua, että huoltomies loukkaa itsensä vaikka onhan heillä tietty käsineet, mutta kuitenkin.
Varmaan menee huomiselle. Joudut, kuten minäkin aina joskus, käymään suihkussa ilman valoa. Jätä ovi hieman raolleen, ettet kaadu suihkussa tai pese hiuksia hoitoaineella ja hoidat hiukset shampoolla :)
Meidän taloyhtiössä ei maksa mitään ja huoltomies tuo sopivat lamput mukanaan. Tietty tekee saman kaikille asukkaille ja laskuttavat taloyhtiötä. Ei siis tule erillistä laskua kenellekään asukkaalle erikseen.
Siunattua Pääsiäistä!
Ja te hölmöt maksatte tuon vastikkeissa ja kuvittelette sen olevan ilmainen palvelu. Näin tyhmiltä nyhdetään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap kyseinen valaisin ollut asennettuna kattoon jo sinun muuttaessasi vai asennutitko sinä sen?
Plafondeissa joskus klipsi pitää kupua paikoillaan. Painettava oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plafondeissa joskus klipsi pitää kupua paikoillaan. Painettava oli.
No eipä tuota mallia voi päätellä ajatuksen voimalla, mutta ei vaikuta mielikuvissa ihan kostean tilan lampulta 🤪
Kun ei tiedä mikä se on, että olisiko jopa loissteputtki ja se särisee sun muuta, niin eipä kannata käyttää enää ollenkaan. Kuumenevat meinaan melkoisesti kun vikaantuvat. Sen vuoksi vaihdetaan nykyään ledilamppuihin kun kerran insinöörit vihdoin keksivät tämän asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä ei maksa mitään ja huoltomies tuo sopivat lamput mukanaan. Tietty tekee saman kaikille asukkaille ja laskuttavat taloyhtiötä. Ei siis tule erillistä laskua kenellekään asukkaalle erikseen.
Siunattua Pääsiäistä!Ja te hölmöt maksatte tuon vastikkeissa ja kuvittelette sen olevan ilmainen palvelu. Näin tyhmiltä nyhdetään rahaa.
Onko luetun ymmärryksessä jotain vikaa? Ei se mitään, kaikilla meillä on omat vaikeutemme. En sanonut, että se olisi kokonaan ilmaista vaan maksamme ne tasapuolisesti vastikkeista. Huoltoyhtiömme ei koskaan lähetä yksittäiselle asukkaalle laskua yhtään mistään. Samat pikkuhuoltohommelit tehdään jokaiseen asuntoon ajan kuluessa. Niin ja olen asunut tässä jo 24 vuotta, että kokemusta löytyy. Meillä on aivan mahtavan mukavat huoltomiehen, huippuja!!
Siunattua Pääsiäistä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunattua Pääsiäistä!Ja te hölmöt maksatte tuon vastikkeissa ja kuvittelette sen olevan ilmainen palvelu. Näin tyhmiltä nyhdetään rahaa.
Onko luetun ymmärryksessä jotain vikaa? Ei se mitään, kaikilla meillä on omat vaikeutemme. En sanonut, että se olisi kokonaan ilmaista vaan maksamme ne tasapuolisesti vastikkeista. Huoltoyhtiömme ei koskaan lähetä yksittäiselle asukkaalle laskua yhtään mistään. Samat pikkuhuoltohommelit tehdään jokaiseen asuntoon ajan kuluessa. Niin ja olen asunut tässä jo 24 vuotta, että kokemusta löytyy. Meillä on aivan mahtavan mukavat huoltomiehen, huippuja!!
Siunattua Pääsiäistä,
Varmaan on huippuja, kun jåtkät nyyhtää teiltä omaisuuksia ettekä edes tiedå tarkalleen kuinka paljon. Taousihmisenä sanoisin että pavelun ostamisen ja laskutuksen kolmiomalli luo aina tehottomuutta, koska palvelun saaja ei välttämåttä tiedä mitä se maksaa ja toisaalta maksaja ei välttämättä tiedä mitä se sisältää. Klassinen esimerkki on tästä työterveyshuolto.
Kuuluuko polttimoiden vaihto taloyhtiölle?!?!?! Voinko siis hakea korvauksia kun olen vuosia vaihtanut itse polttimoni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunattua Pääsiäistä,Varmaan on huippuja, kun jåtkät nyyhtää teiltä omaisuuksia ettekä edes tiedå tarkalleen kuinka paljon. Taousihmisenä sanoisin että pavelun ostamisen ja laskutuksen kolmiomalli luo aina tehottomuutta, koska palvelun saaja ei välttämåttä tiedä mitä se maksaa ja toisaalta maksaja ei välttämättä tiedä mitä se sisältää. Klassinen esimerkki on tästä työterveyshuolto.
Huotoyhtiölle ja asukkaille tulee aina kalliimmaksi laskuttaa jokaisesta pikkuhommelista erikseen. Oletko unohtanut nykyisen älynväläyksen laskutuslisä joka ikiseen laskuun. Kyllä se vaan tulee talon asukkaille halvemmaksi yksi lasku koko vuodelta. Miksi muuttaa toimivaa käytäntöä? Muutama euro ei markkaa mitään taloyhtön säästöissä, ne tehdään isommissa ja kalliimmista asioissa.
Siunattua Pääsiäistä!
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko polttimoiden vaihto taloyhtiölle?!?!?! Voinko siis hakea korvauksia kun olen vuosia vaihtanut itse polttimoni?
No ei kuulu taloyhtiölle, mutta tuo kostea tila on hieman ongelmallinen, koska nykyään niihin ei enää vaihdeta polttimoita. Koko valaisin vaihdetaan, ja usein se on jokin tietty halpa standardimalli, joka on vähintään IP44 luokiteltu.
Lopulta se ei ole yhtään sen kummempaa, kuin porata itse joku Ikean spottivalo makuuhuoneen kattoon, mutta sen itse valaisimen täytyy olla kostean tilan valaisin.
Ja mieluummin tietysti sitä samaa mallia, jota saattaa edelleen saada Onniselta.
En ainakaan itse hankkinut mitään sähkäriä kun laitoin pari Ikean spottivaloa olkkariin mutta kai nyt apinakin käsittää ei ne miksikään suihkuvaloiksi sovi.
Vierailija kirjoitti:
Onko turvallista yrittää irrottaa sitä kupua?
Ap
on, painat sitä kupua vähän ylöspäin ja kierrät, jompaan kumpaan suuntaan aukea, saattaa aluksi olla vähän kankea kun harvemmin näitä availlaan. sitten otat vaikka sen polttimon kauppaan mukaan ja haet uuden samanlaisen, prismoissa on yleensä aika hyvät valikoimat näitä. voit pyytää myös myyjän apuun varmistaa että uusi polttimo soveltuu kosteisiin tiloihin. Ole hyvä :)
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat vastuunjakotaulukko-asioita.
Jos taloyhtiön asentamassa valaisimessa on vaihdettavissa oleva polttimo niin sen vaihtaminen kuuluu asukkaan vastuulle. Jos valsisimessa ei ole vaihdettavaa polttimoa niin taloyhtiö vastaa valaisimen korjaamisesta tai vaihtamisesta.
Jos valaisin ei kuulunut kylpyhuoneen tai WC:n perustasoon LVIS-saneerauksessa vaan sen osakas itse maksoi erikseen niin sitten korjaamisesta vastaa osakas.
M60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupu irtosi! Siellä alla on 2 putkimaista lamppua joissa on johtoja, ja niiden keskellä joku mötikkä, kaikki ovat johdoilla kytketty toisiinsa! En todellakaan koske siihen itse. Lähetän kuvan huoltoyhtiölle.
Ap
Ne on loisteputkia ja uskallat kyllä ottaa pois. Kierrä 1/4 kierrosta ja vedä alas. Vaihda sytytin samalla (sylinterin mallinen mötikkä).
Loisteputkia ei enää myydä, edessä voi olla koko lampun vaihto
No voi äh, vaiha koko pas**ka.
vaikka tällanen:
https://www.netrauta.fi/kattovalaisin-eglo-rovito-led-1cct-ip44-eri-kok…
Ip44 suojaustaso riittää. Ei noihin polttimoita enää nykyään vaihdeta/ kannata edes. Uutta vaan tilalle.
Sulaketaulusta nuppi alas tai sulake pois ja vaihtaa koko lampun uuteen.