Kylpyhuoneen kattovalaisin (plafondi) ei toimi, pitääkö kutsua huoltoyhtiö?
Kerrostalossa asun. Valo särisee koko ajan.
Saako vaihtaa itse vai kuuluuko huoltoyhtiölle? Yritin irrottaa kupua muttei irtoa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä pilavastauksia, kun toinen kysyy asiallisesti.
Lamppu rätisee ennenkuin sammuu. Minulla on siellä kaksi pitkulaista lamppua ja toisen sammuessa vanhuuttaan pimenee ehjäkin lamppu. Älä yritä itse avata sitä. Teet vain helposti vahinkoa. Sitäpaitsi, jos tiputat lattialle sen lampun, et saa koskaan siivottua kaikkia pieniä läpinäkyviä lasinsiruja.
Soita huoltoon ja sammuta lamppu. Ne ovat tulikuumia ollessaan päällä. Ethän halua, että huoltomies loukkaa itsensä vaikka onhan heillä tietty käsineet, mutta kuitenkin.
Varmaan menee huomiselle. Joudut, kuten minäkin aina joskus, käymään suihkussa ilman valoa. Jätä ovi hieman raolleen, ettet kaadu suihkussa tai pese hiuksia hoitoaineella ja hoidat hiukset shampoolla :)
Siunattua Pääsiäistä!
Taas näitä uusavuttomien lässytyksiä. Avaa kupu ja vaihda lamppu, ei huoltoyhtiön vastuulle kuulu asukkaan lamppujen vaihtaminen, voi herranpieksut sentään mitä porukkaa täällä jakelee neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylpyhuoneeseen ei saa asentaa plafondia. Pitää olla roiskevesitiivis.
No sellainen kupu kiinni katossa! En tiedä yhtään onko se led vai mikä.
Ap
Ehkä on tosiaan parempi jos soitat sinne huoltoyhtiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lamppu rätisee ennenkuin sammuu. Minulla on siellä kaksi pitkulaista lamppua ja toisen sammuessa vanhuuttaan pimenee ehjäkin lamppu. Älä yritä itse avata sitä. Teet vain helposti vahinkoa. Sitäpaitsi, jos tiputat lattialle sen lampun, et saa koskaan siivottua kaikkia pieniä läpinäkyviä lasinsiruja.
Soita huoltoon ja sammuta lamppu. Ne ovat tulikuumia ollessaan päällä. Ethän halua, että huoltomies loukkaa itsensä vaikka onhan heillä tietty käsineet, mutta kuitenkin.
Varmaan menee huomiselle. Joudut, kuten minäkin aina joskus, käymään suihkussa ilman valoa. Jätä ovi hieman raolleen, ettet kaadu suihkussa tai pese hiuksia hoitoaineella ja hoidat hiukset shampoolla :)
Siunattua Pääsiäistä!Ei huoltomies tuollaista tee, ei ainakaan ilmaiseksi.
Lampun vaihto kuuluu asukkaalle.
Tietynlaiset ledit on sellaisia ettei niitä asukas saa vaihtaa, asuin vuokralla yhdessä ja ohjeistettiin että pitää NIMENOMAAN kutsua huoltomies vaihtamaan.
Just näin. Meillä on kylpyhuoneen katossa, peilikaapissa ja keittiössä 3 pitkää ledloisteputkea, jos lamput palaa pitää kutsua huoltomies. Itse ei saa niitä sorkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylpyhuoneeseen ei saa asentaa plafondia. Pitää olla roiskevesitiivis.
No sellainen kupu kiinni katossa! En tiedä yhtään onko se led vai mikä.
Ap
Meillä ainakin huoltoyhtiö vaihtaa, on tollainen isohko, pyöreä led valaisin ja ilmeisesti tää nykyinen vielä sellainen et pitää sit koko lamppu vaihtaa, kun käyttötunnit loppuu, asossa tämä.
Kupu irtosi! Siellä alla on 2 putkimaista lamppua joissa on johtoja, ja niiden keskellä joku mötikkä, kaikki ovat johdoilla kytketty toisiinsa! En todellakaan koske siihen itse. Lähetän kuvan huoltoyhtiölle.
Ap
Noi on aina vähän jänniä paikkoja, kun ei tiedä, miten sen kuvun saa pois. Ja oon sähkäri. Useimmat plafondit aukeaa, kun kiertää kuin pullon korkkia. Yleensä 1/4 kierrosta. Jos vaan pyörii, se on sitten painettavaa mallia, ja silloin ei auta muu kuin yhdestä kohtaa koittaa vetää ala, ruuvaria väliin ja varovasti vääntää. Kolmas vaihtoehto on, että siinä on 2-4 ruuvia, jotka pitää kuvun rungossa (luonnollisesti kupu ei tässä vaihtoehdossa pyöri, mutta ruuvit kyllä näkyy). Ja neljäntenä terveisiä menneisyydestä, yleensä näissä kupu on lasia ja rungossa on 2-4 metallista kieltä/jousta, jotka antaa myöden, kun kupua vaan vetää alas. Ja nää on jämäköitä ja vaatii uskallusta ja voimaa. Tämän kiinnityksen tunnistaa siitä, kun kupua kiertää, siitä tulee aika kirskuva ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä ei maksa mitään ja huoltomies tuo sopivat lamput mukanaan. Tietty tekee saman kaikille asukkaille ja laskuttavat taloyhtiötä. Ei siis tule erillistä laskua kenellekään asukkaalle erikseen.
Siunattua Pääsiäistä!
Vierailija kirjoitti:
Kupu irtosi! Siellä alla on 2 putkimaista lamppua joissa on johtoja, ja niiden keskellä joku mötikkä, kaikki ovat johdoilla kytketty toisiinsa! En todellakaan koske siihen itse. Lähetän kuvan huoltoyhtiölle.
Ap
Ne on loisteputkia ja uskallat kyllä ottaa pois. Kierrä 1/4 kierrosta ja vedä alas. Vaihda sytytin samalla (sylinterin mallinen mötikkä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaiset ledit on sellaisia ettei niitä asukas saa vaihtaa, asuin vuokralla yhdessä ja ohjeistettiin että pitää NIMENOMAAN kutsua huoltomies vaihtamaan.
Just näin. Meillä on kylpyhuoneen katossa, peilikaapissa ja keittiössä 3 pitkää ledloisteputkea, jos lamput palaa pitää kutsua huoltomies. Itse ei saa niitä sorkkia.
Pieni korjaus, kylppärin katossa ei ole ledloistevaloa vaan kattoon upotettu neliön mallinen valaisin. Peilikaapissa ja keittiössä on ne ledloistevaloputket. Niin ja tuulikaapissa on myös kattovalo jonhon ei myöskään saa itse koskea, aina huoltomies pitää.
Vierailija kirjoitti:
Onko turvallista yrittää irrottaa sitä kupua?
Ap
Jos itse tekee niin turvallisinta on katkaista virta sulaketaulusta, mikä useimmiten on eteisessä, eli katkaisija nollaan ja vielä voi kokeilla ettei valoja tosiaan saa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon sisällä olevien lamppujen vaihto kuuluu asukkaan vastuulle, kyllä taloyhtiön huolto sen varmaan tekee, mutta veloittaa siitä kyllä jonkinlaisen hinnan.
Jos valo on kiinteä niin kuuluu taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä ei maksa mitään ja huoltomies tuo sopivat lamput mukanaan. Tietty tekee saman kaikille asukkaille ja laskuttavat taloyhtiötä. Ei siis tule erillistä laskua kenellekään asukkaalle erikseen.
Siunattua Pääsiäistä!
Meidän taloyhtiössä on pärepihdit. Aina kun päre palaa loppuun isännöitsijältä tilataan lisää päreitä. Tulitikut joutuu hankkimaan itse. Niin sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ohjeet:
Kylppäreissä ei ole tuollaisia
Olisi hyvä olla pitkät tukevat tikkaat, siis älä minkään keittiöjakkaran päällä ala kurkottamaan. Ohjeet löytyisi varmaan ihan guuglaamallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunattua Pääsiäistä!Taas näitä uusavuttomien lässytyksiä. Avaa kupu ja vaihda lamppu, ei huoltoyhtiön vastuulle kuulu asukkaan lamppujen vaihtaminen, voi herranpieksut sentään mitä porukkaa täällä jakelee neuvoja.
Kas kas, onpa pikkuinen muru huonolla tuulella, ai ai. Kyllä vaan kuuluu pyynnöstä vaihtaa. Se on hyvin vaarallista hommaa korkealle kattoon lamppuja yrittää vaihdella. Etenkin, kun ei ole kokemusta. Huoltomiehet auttavat erittäin mielellään!
Siunattua Pääsiäistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ne on loisteputkia ja uskallat kyllä ottaa pois. Kierrä 1/4 kierrosta ja vedä alas. Vaihda sytytin samalla (sylinterin mallinen mötikkä).
Mötikässä on sähköjohtoja kiinni. En koske!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä olla pitkät tukevat tikkaat, siis älä minkään keittiöjakkaran päällä ala kurkottamaan. Ohjeet löytyisi varmaan ihan guuglaamallakin.
Ja yleensä videokin asiasta on olemassa jollain rakennussivuilla.
Jos valaisin on taloyhtiön "perustason" mukaisesti asentama LVIS-saneerauksen eli putkirempan yhteydessä niin sen korjaaminen kuuluu taloyhtiölle. Sama koskee esimerkiksi peilikaappien led-valoja.
M60
Netin tutorial-videot? Itse vaihdoin autoon ajovalojen polttimot niiden avulla.