Köyhän elämää: Heta, 22, tietää, millaista on olla oikeasti köyhä
"Ympärillä ihmisillä oli kärryt täynnä kaikkea hyvää ja itse meni pullokuitin kanssa ostamaan perunoita."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011901203.html
Surullinen kuvaus köyhän arjesta Suomessa. Yksi asia kuitenkin pisti silmään, Heta ei aio opiskella mitään järkevää jolla olisi edes mahdollista päästä töihin vaan lähtee opiskelemaan muotia.
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö ei viittaa ainakaa siihen että ois köyhä, ehkä vanhemmat maksaa sitten vielä vaatteet, meikit, ripset ja kynnet...
Niin jos en sais jouluna lahjakortteja mutsilta en kyllä liiemmin ostaisi vaatteita. Mutta miks helvetissä tämä on aina tätå että ei ole oikea köyhä kun on vaatteet ja meikkejä
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö ei viittaa ainakaa siihen että ois köyhä, ehkä vanhemmat maksaa sitten vielä vaatteet, meikit, ripset ja kynnet...
Jos maksaa nin miksei maksa ruokaa ja harrastuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ripsien pidennyksiin huoltoineen ja tatuointeihin näyttää kuitenkin olevan varaa.
Irtoripset Normalista eivät paljoa maksa.
No mutta kyllä niistäkin kuluja tulee, jos jatkuvasti pitää ostaa ( niin kuin pitää, koska ei niitä yksiä pareja voi montaa kertaa käyttää). Yksittäinen pari maksaa n. 8e ja siitä ylöspäin, Normalissa huonompilaatuiset tätä edullisempia. Mutta kannattaisi testata, paljonko jää säästöön, jos jättää ne ripset ostamatta. Itse siis lopetin niiden ostamisen juuri tuon takia, kun tuntui turhalta käyttää 20e ripsiin kun rahasta oli tiukkaa. Ne on usein juurikin nuo asiat, mitä pitää edullisina, mihin tuhlaa yllättävän paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä köyhyysjutuissa kommentoijat ryhtyvät kyseenalaistamaan köyhyyttä joko vaatteiden, ylipainon, lemmikkien, tatuointien yms. perusteella. Hoh hoijaa 🥱. Jutut pitäisi varmaan julkaista kuvituskuvilla tai kuvattomana niin sitten ehkä keskityttäisiin asiaan.
Tai etsittäisiin niitä oikeasti köyhiä ihmisiä. Heitäkin on.
Silti ihmiset jauhaisi kommenteissa paskaa.. Pieni raha tekee ihmisen ahdistuneeksi.. On kyllä sairasta paskaa kun kytätään onko sillä uudet vai vanhat vaatteet!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se on hullua, ja ihan oma vika, kun sanoo, että joku sukulainen kuoli ja sittenpä opinnot jäi. No, kyllä tuollainen on luovuttamista. Useimmilta on kuollut sukulainen ja silti elävillä elämä, opinnot, työt ym jatkuu.
Mononukleoosin voi sairastaa rajussakin muodossa. Minä jouduin keskeyttämään opintoni 1,5 vuodeksi mononukleoosin aiheuttaman kuumeilun, väsymyksen ja laihtumisen sekä nivelkipujen vuoksi. Sairauteen ei edes ole olemassa mitään täsmälääkettä. Kuukausia ja kuukausia jatkuva kuumeilu vie peruskunnon ja ruokahaluttomuus myös lihakset.
Kestää normaalisti 2-4 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen stailaus.
Ehjät ja puhtaat vaatteet päällä. Se, mikä sinua järkyttää on ehkä sinun tyylistäsi poikkeava tyyli. Hius ei välitä, minkä värisellä se on värjätty ja iho ei erottele, minkä sävyisiä meikkejä siihen on laitettu. Aivan yhtä paljon meikkiä voi mennä ihan sellaisen nudemeikin teossa.
Moi Heta!
En ole Heta. Olen sivullinen täti-ihminen, joka itsekin on ostanut meikkejä Normalista. Meikit ovat tuoretavaraa, joilla on oma säilyvyytensä riippumatta sävyistä ja käytetyn meikin määrästä. Esimerkiksi ripsivärissä on avaamisesta kolmen kuukauden päästä niin paljon bakteereita, ettei se ole enää silmille turvallinen tuote.
Ilman meikkiäkin voi elää hyvää elämää. Meikit eivät ole mikään välttämättömyys. Jos rahaa on vähän, sekin vähä kannattaa laittaa ruokaan mieluummin. Näin ei tarvitse itkeä köyhyyttä ja nolata itseään lehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis stailaus tällä Hetalla
Noi ristikorvikset on kyl upeet🤩
Vierailija kirjoitti:
Miksi se haluaa näyttää tuommoselta?
Luuleeko se että se on miesten mielestä hyvännäkönen?
Jos se haluaa kapinoida tolla ulkonäöllä yhteiskuntaa vastaan niin sit pitää hyväksyä myös se ettei tuu koskaan mitään työpaikkaa saamaankaan.
Isäänsä vastaan hän todennäköisimmin kapinoi.
Kukaan tosiköyhä, joka on vuosia elänyt köyhyydessä, ei kehtaa mennä lehteen naamallaan ja nimellään. Tämä on nuori ihminen, joka uskoo, että nykyinen tilanne on pelkkä ohimenevä vaihe elämässä, koska hän suunnittelee tulevaisuuttaan, opiskelemista ym.
Vierailija kirjoitti:
Jos se haluaa kapinoida tolla ulkonäöllä yhteiskuntaa vastaan niin sit pitää hyväksyä myös se ettei tuu koskaan mitään työpaikkaa saamaankaan.
Mitä se sinulle kuuluu?
On niin köyhä, että pullokuitin kanssa mennään ostamaan perunoita. Hiusvärit ja naamamaalit on varmasti saatu lahjoituksena, samoin täysin järjettömät vaatteet, jotka eivät ole käytännöllisiä, laadukkaita eivätkä kestä aikaa saati käyttöä?
Köyhän on tehtävä fiksuja valintoja vaatteista alkaen. Ei silloin toteuteta omaa muotimakua vaan ostetaan kestävää ja lämmintä. Sellaista, millä kehtaa mennä työhaastatteluun kahden vuoden päästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen stailaus.
Ehjät ja puhtaat vaatteet päällä. Se, mikä sinua järkyttää on ehkä sinun tyylistäsi poikkeava tyyli. Hius ei välitä, minkä värisellä se on värjätty ja iho ei erottele, minkä sävyisiä meikkejä siihen on laitettu. Aivan yhtä paljon meikkiä voi mennä ihan sellaisen nudemeikin teossa.
Moi Heta!
En ole Heta. Olen sivullinen täti-ihminen, joka itsekin on ostanut meikkejä Normalista. Meikit ovat tuoretavaraa, joilla on oma säilyvyytensä riippumatta sävyistä ja käytetyn meikin määrästä. Esimerkiksi ripsivärissä on avaamisesta kolmen kuukauden päästä niin paljon bakteereita, ettei se ole enää silmille turvallinen tuote.
Omani on ollut vuoden käytössä...
Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu?
Se on ite halunnu tunkea lärvinsä lehteen jossa mietitään miksei se saa työpaikkaa
Taas näitä wannabe "köyhiä" jotka valittavat kaikesta. Maailmalla köyhäksi luetaan alle 2 dollarilla pärjäävä ja sellaista ei taida Suomesta löytyä yhtäkään. Suomalaisella sossutuella pääsee helposti hyvätuloiseen luokkaan valtaosassa maailman maista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä opiskelee, ei täältä töitä kuitenkaan saa. Työtön merkonomi, kokki ja maalari.
Saman ajan olisi voinut käyttää lääkiksen käymiseen.
Lääkistä ei käydä 1,5-3 vuodessa. Eikä kaikki voi olla lääkäreitä. Jos olisi niin kaikille lääkäreille ei riittäisi töitä.
3 ammattikoulu tutkintoa, samassa ajassa käy minkä tahansa korkeakoulun.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se on hullua, ja ihan oma vika, kun sanoo, että joku sukulainen kuoli ja sittenpä opinnot jäi. No, kyllä tuollainen on luovuttamista. Useimmilta on kuollut sukulainen ja silti elävillä elämä, opinnot, työt ym jatkuu.
Niinpä. Minä kirjoitin ylioppilaaksi ok papereilla, vaikka lukioaikana kuoli sekä mummu että pappa, joita rakastin suuresti, ja minulla diagnosoitiin eräs elinikäinen sairaus. Joka aiheutti hoitamattomana mm. vakavaa anemiaa.
AMK:ssa ollessa kuoli sitten toinen mummuni ja eräs minulle hyvin läheinen isotäti. Valmistuin puoli vuotta myöhässä, mutta ei se niistä kuolemantapauksista johtunut vaan kun en meinannut saada ammattiharjoittelupaikkaa.
Oikeasti kun elämässä on surua, ainakin minä tunnen mitä suurinta helpotusta kun saa mennä kouluun/töihin, koska silloin on pakko ajatella jonkun aikaa muuta. Meidän koira kuoli pari vuotta sitten onnettomuudessa kun olin vähän aikaa työttömänä, olin aivan jumalattoman kateellinen miehelleni joka sai mennä seuraavana päivänä töihin.
Suomessa ihannoidaan ehkä joskus liikaakin velvollisuuden täyttämistä ja työntekoa (jota opiskelukin on), mutta se on kyllä yksi parhaita tapoja tehdä surutyötä.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä wannabe "köyhiä" jotka valittavat kaikesta. Maailmalla köyhäksi luetaan alle 2 dollarilla pärjäävä ja sellaista ei taida Suomesta löytyä yhtäkään. Suomalaisella sossutuella pääsee helposti hyvätuloiseen luokkaan valtaosassa maailman maista.
Mutta kun ei me eletä Intiassa. Me eletään suomessa
Suomesa on "köyhä" kun ei ole vara ostaa joka kaljaa eli sellaista ei ole tullut vielä vastaan kun kaupassa työskentelen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, epäilen edelleen että nämä lehdissä köyhyyttään ruikuttavat ovat nyky-Suomessa niitä suhteellisesti köyhiä.
Mulla ei ole varaa joka päivä loheen ja kaviaariin...
Yleensä nää jotka esiintyy näissä lehtijutuissa ja medioissa omasta köyhyydestään, on niitä joilla on varaa hankkia tekoripset, tatuoinnit, hiuslisäkkeet ja tekokynnet, mutta ei ole rahaa ruokaan 😁😁
Tai etsittäisiin niitä oikeasti köyhiä ihmisiä. Heitäkin on.