Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan

Vierailija
06.04.2026 |

83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.

Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.

Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011876419.html

Kommentit (519)

Vierailija
161/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Mutta pärjääkö siellä, jos ja kun ei ole juurikaan palveluja?

Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.

Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä

Verkosta nuo ostavat Ilomantsissakin, ihan niin kuin muuallakin. Itse en kyllä keksi yhden yhtä tavaraa, joka pitäisi ihan erikseen käydä Joensuusta asti ostamassa. Kerropa sinä, kun niin kovasti nirppailet asiasta.

Kun se tarve tulee saada jotain nopeasti, niin silloin on kiva jos ei tarvitse ajaa yli 100km jonkun pikku asian vuoksi. 

Vielä kerran: Mikä on noin kiireellinen asia, että se pitää saada heti mulle just? Kaikki perustavarat sekä lääkkeet kyllä siltä kylältä saa. Ihmiset ovat tuolla yleensä sen verran nokkelia, että osaavat myös varautua äkkitilanteisiin. Muuten, eteläsuomalaisilla on monesti päivittäinen työmatka autolla yli 100 kilsaa ja lyhyemmillä työmatkoilla julkisilla on normaalia, että siihen menee toista tuntia aikaa suuntaansa. Sinulla on nyt todellisuudentaju hämärtynyt aika pahasti.

Anna kela pellen jankuttaa paskaa.

Vierailija
162/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta jännä tuo nimi Lempi, joka on yleensä tuotakin vanhemmillla, ei enää 40-lukuisilla.

Aila, Pirjo, Ritva, Anja ovat 40-lukulaisia nimiä. Lempi jotain 1900-luvun alkua...

Todella ot, kyllä. Oliko muuta ihmeteltävää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.

Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa.  Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok. 

Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.

https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137

Halpa on. Yhtiövastike 513 e/kk, tuoko pelottaa ostajia?

Tuolla hinnalla asuu vuokralla Helsingissä saman ikäisessä kerrostalossa. Ei riskiä, palvelut lähellä. 

https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/selaa-ilmoituksia/

Sä et ilmeisesti ole koskaan asunut Hekan kämpässä, etkä välttämättä edes seurannut keskusteluja, joissa kerrotaan, miten hienoa niissä on asua. Okei, onhan ne Helsingissä, joo, jos se riittää sulle. 

Vanhin tyttäreni on asunut kohta 5 vuotta Hekan kämpässä Arabianrannassa eikä ole ollut mitään ongelmia.

Niissä voi olla ongelmia joissain taloissa mutta niin voi olla osaketaloissakin. Usko pois, niissäkin pesiytyy huumehörhöjä  yms. 

Vierailija
164/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

En halua Helsinkiin.

Vierailija
165/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halonen lakkautti itä-suomen varuskunnat. Marin tuhosi SOTE-ratkaisullaan viimeisenkin toivon rajaseuduilta.

Itä-Suomessa ei ole riittävästi äänestäjiä. Sillä ei ole mitään merkitystä. Saa mennä. Saa kadota. Puolueita ei kiinnosta.

Vierailija
166/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tienaa muut kuin pankit ja remonttifirmat.
Mun äidin aikoinaan ostamaan kaksioon tulee lvis-remontti, joka tulee kalliimmaksi kuin asunto itsessään. Mitä järkeä on remontoida 30000 euron asuntoa 42000 eurolla?

Onpa kalliit putket meillä omakotitaloon  110 neliötä 5000e töineen .sulla lähti nyt vähän lapasista toi paskan puhuminen. asu vaan sillä lakujen keskellä kela luukussa.

Lie mukana valetut viemärit, joita ei voi sukittaa. Meillä kolmion putkiremontti jäi kymmenkunta vuotta sitten reilusti alle kymppitonnin ja pystyi asumaan samanaikaisesti, koska omakustaneista kylppäriremonttia ei tarvittu tehdä eikä kajota viemäreihin millään lailla.

Vierailija
167/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa Helsinkiin 25 neliön asuntoihin joissa keittiö on eteisessä ja maksat 10 000 euroa neliöltä! Nauttikaa peukunkäyttäjistä, ruuhkista ja muusta ihanuudesta! Jättäkää 80 neliön hyväkuntoiset asunnot tyhjilleen rauhallisesta ja kauniista ympäristöstä jossa on tilaa olla normaalisti.

Tuo nyt on yksi huonoimmista myyntipuheista mitä olen koskaan nähnyt. 

Et hoksannut sarkasmia? Tosin asia on sellainen, että totta toinen puoli.

Vierailija
168/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaa tuskin olisi jos tuo olisi ainut myynnissä oleva asunto tuolla seudulla. Kysyntään nähden tarjontaa vain on liikaa joten auttamatta ne vähiten kiinnostavat vaihtoehdot ei mene kaupaksi.

Vierailija
169/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.

Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä

Verkosta nuo ostavat Ilomantsissakin, ihan niin kuin muuallakin. Itse en kyllä keksi yhden yhtä tavaraa, joka pitäisi ihan erikseen käydä Joensuusta asti ostamassa. Kerropa sinä, kun niin kovasti nirppailet asiasta.

Kun se tarve tulee saada jotain nopeasti, niin silloin on kiva jos ei tarvitse ajaa yli 100km jonkun pikku asian vuoksi. 

Vielä kerran: Mikä on noin kiireellinen asia, että se pitää saada heti mulle just? Kaikki perustavarat sekä lääkkeet kyllä siltä kylältä saa. Ihmiset ovat tuolla yleensä sen verran nokkelia, että osaavat myös varautua äkkitilanteisiin. Muuten, eteläsuomalaisilla on monesti päivittäinen työmatka autolla yli 100 kilsaa ja lyhyemmillä työmatkoilla julkisilla on normaalia, että siihen menee toista tuntia aikaa suuntaansa. Sinulla on nyt todellisuudentaju hämärtynyt aika pahasti.

No vaikka jos panettaa, niin ilotytön palveluksia ei Ilomantsista kyllä saa. Etenkään nyt, kun itäraja on suljettu. Faktatietoa. Toista on kaupungeissa. Helsingissä tai Tampereella pääsee panemaan tunti siitä, kun tilaus on jätetty sisään.

Vierailija
170/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halonen lakkautti itä-suomen varuskunnat. Marin tuhosi SOTE-ratkaisullaan viimeisenkin toivon rajaseuduilta.

Itä-Suomessa ei ole riittävästi äänestäjiä. Sillä ei ole mitään merkitystä. Saa mennä. Saa kadota. Puolueita ei kiinnosta.

Löytyyhän tuolta Hoskonen, Ilomantsin äänitorvi.

Vierailija
171/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on kiva asunto ja hyväkuntoisen näköinen luhtitalokin. Parkettilattiatkin vielä, jotka nykyään maksaisivat kolme kertaa enemmän kuin koko asunto 

Kämppä on helppo tapetoida ja maalata uudestaan ja keittiön kaapitkin suht halpa uusia. Voisin ostaa, jos ei olisi mitään sidoksia tänne missä nyt asun 

Vierailija
172/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun Lempin huoleen. Kunpa oma isäni olisi ollut yhtä viisas! Hänen kuolemansa jälkeen jouduin vuosiksi siskoni määräysvallan alle ja maksamaan talon kuluja, koska ei ollut käteisvaroja. Siskoni halusi pitää sähkösopimuksen voimassa, koska tontilla piti olla sähköt kunhan hänen lapsensa rakentavat siihen talot. Hän siis asui naapurissa, minä 600km päässä. Talo sijaitsi Kainuussa haja-asutusalueella. Siellä sähkösopimuksen irtisanominen tarkoittaa, että sähköyhtiö tulee ja kerää sähköpylväät pois. Jos haluat sinne myöhemmin uudelleen sähköt, se maksaa 10000-15000€. Sisko ei halunnut jakaa pesää, koska halusi pitää minut mukana maksajana.

En kieltäytynyt "perinnöstä" , koska se olisi siirtynyt lapsilleni. Vain vanhin oli täysi-ikäinen, joka olisi voinut kieltäytyä mutta kaksi muuta ei. Jos olisin tiennyt etukäteen, olisin vaatinut isää tekemään minut perinnöttömäksi tai testamenttaamaan osuuteni jollekin kodittomien kesäkissojen katastrofiyhdistykselle.

Viimein ilmoitin siskolle, että pesä on jaettava tavalla tai toisella. Lahjoitin osuuteni hänelle lahjakirjalla (verotuksellinen arvo juuri tuo 5000€). 

Itse asun vuokralla. Puolison kuollessa ei ollut ongelmia, ei tarvinnut kaupitella kellekään mitään, henkivakuutusrahat tulivat tilille. Minun kuollessani lasten pitää tyhjentää asunto ja saavat niinikään henkivakuutusrahat tileilleen. 

Ps. Lempin talo sijaitsee vuokratontilla. 

Vierailija
173/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka jos panettaa, niin ilotytön palveluksia ei Ilomantsista kyllä saa. Etenkään nyt, kun itäraja on suljettu. Faktatietoa. Toista on kaupungeissa. Helsingissä tai Tampereella pääsee panemaan tunti siitä, kun tilaus on jätetty sisään.

No jos vaikka pitäisit turpasi kiinni jos sinulla ei ole mitään järkevää asiaa.Ilotytöt välttelee tollaista köyhää kela hemmoa.

Vierailija
174/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva asuntohan tuo on. Hienot keittiönkaapit, itsellä oikein sormia syyhyttäisi että pääsisi maalaamaan hyväkuntoiset keittiönkaapit itselle mieluisaan sävyyn ja uudet vetimet laittaisin myös. Työtason hioisin ja sävyttäisin Osmocolorilla, näin saisi edullisesti mieluiten keittiön. Keittiössä olevan kokopuisen astiakaapin maalaisiin myös mielelläni.

Vastike on oikein ok. Keskimäärin kolmasosa vastikkeesta kuluu talon lämmitykseen. Tuo remonttikuluihin kerättävä vastike on nimenomaan järkevää taloudenpitoa ja varautumista. Olen vaan sen verran kotiseuturakas, että en ole tainnut koskaan edes käydä Itä-Suomessa Kuopiota kauempana. Mutta asunnossa ei ole mitään vikaa, sijaintihan tuossa ongelma on kun Ilomantsi on muuttotappioaluetta.

Vierailija
175/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa taas nähdään mitä tapahtuu, kun ei riittävän ajoissa tajuta muuttaa ja lähteä paremmille asuinsijoille. Fiksut karistaa kuihtuvan paikkakunnan tai maan tomut, kun aika on. Aina ihmiset ovat muuttaneet paremmille elinpaikoille. Nuoret muuttakaa ihmeessä ja pian pois tästä maasta. 

Vierailija
176/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tienaa muut kuin pankit ja remonttifirmat.
Mun äidin aikoinaan ostamaan kaksioon tulee lvis-remontti, joka tulee kalliimmaksi kuin asunto itsessään. Mitä järkeä on remontoida 30000 euron asuntoa 42000 eurolla?

Tätä tää on. Meidän talon "helposta lvis-remotista" tuli..

- lämmitysputkiverkon uudistus
- uudet lämpöpatterit
- uudet käyttövesiputket ja uudet viemärit
- ilmastointiritilät läpi ulkoseinän kaikkiin huoneisiin
- uudet sisäovet
- uusi sähkökeskus, uudet sähköjohdot ja niiden putket kaikkiin huoneisiin seiniin ja kattolamppuihin
- laajakaista ja sen johdatus kaikkiin huoneisiin
plus keittiöremontti, kylppäriremontti ja kaikkiin huoneisiin uusi lattia, katto sekä maalit seiniin 

hinta vaan 1900 euroa neliö

Onneksi "vanhat ikkunat" säästettiin ja julkisivukin oli ok kunnossa.

Vierailija
177/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva asuntohan tuo on. Hienot keittiönkaapit, itsellä oikein sormia syyhyttäisi että pääsisi maalaamaan hyväkuntoiset keittiönkaapit itselle mieluisaan sävyyn ja uudet vetimet laittaisin myös. Työtason hioisin ja sävyttäisin Osmocolorilla, näin saisi edullisesti mieluiten keittiön. Keittiössä olevan kokopuisen astiakaapin maalaisiin myös mielelläni.

Vastike on oikein ok. Keskimäärin kolmasosa vastikkeesta kuluu talon lämmitykseen. Tuo remonttikuluihin kerättävä vastike on nimenomaan järkevää taloudenpitoa ja varautumista. Olen vaan sen verran kotiseuturakas, että en ole tainnut koskaan edes käydä Itä-Suomessa Kuopiota kauempana. Mutta asunnossa ei ole mitään vikaa, sijaintihan tuossa ongelma on kun Ilomantsi on muuttotappioaluetta.

Ensisijainen ongelma toki on sijaiti. Mutta kyllä niitä asuntoja myydään myös syrjäseuduilla. Kaupaksi tosin käy muut kuin vanhat kerrostaloasunnot kun muutakin tarjontaa on yli kysynnän.

Vierailija
178/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sellaista haet Joensuusta, mitä et pystyisi tilaamaan netistä? T:Itsekin siellä päin asuva

Vierailija
179/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.

Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa.  Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok. 

Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.

https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137

Halpa on. Yhtiövastike 513 e/kk, tuoko pelottaa ostajia?

Tuolla hinnalla asuu vuokralla Helsingissä saman ikäisessä kerrostalossa. Ei riskiä, palvelut lähellä. 

https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/selaa-ilmoituksia/

Sä et ilmeisesti ole koskaan asunut Hekan kämpässä, etkä välttämättä edes seurannut keskusteluja, joissa kerrotaan, miten hienoa niissä on asua. Okei, onhan ne Helsingissä, joo, jos se riittää sulle. 

Asun itse Hekan kämpässä,  noin 12€ neliö vuokra. Rauhallista on asua.

Vierailija
180/519 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on siirtää pitkäaikaistyöttömät ja pelkillä tuilla elävät muuttotappioaluille. 

Hyysääminen lopetettava, on aika suorittaa velvoitetta yhteiskunnan (veronmaksajan) siivellä elämisestä.

Itä-Suomesta saa vuokrattua isonkin huoneiston 350-400€/kk. Eli puolet halvemmalla kuin ruuhka-Suomesta. 

Se asunto on vain osa kustannuksista joka valtiolle lankeaa. Halvinta on laittaa työttömät pk-seudun lähiöihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä