Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan
83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.
Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.
Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.
Kommentit (562)
"pudottanut yli puoleen"
näköjään pudottanut myös suomen kielen yli puoleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Kyllä, Suomessa on halpoja asuntoja. Ongelmaksi muodostuukin se, että halpojen asuntojen alueilta palvelut on viety kokonaan tai lähes kokonaan pois. Jopa terveyspalvelut ovat monin paikoin kadonneet.
Täällä toinen perstakala missä ei ole enää edes postitoimipaikkaa. Kylän ainoan s-marketin eteisessä on muutama hassu postilokero ja kun postiasiamies lopetti toimintansa niin kaupan pihalle tuotiin muutama hassu lokero lisää. Ongelma on ilmeisesti tällä ratkaistu. Ei tänne viitsi enää edes tilailla mitään kun on niin suuri todennäköisyys että paketti ohjautuu lähimpään kaupunkiin lokeroon monen kymmenen kilsan päähän.
Pienelläkin paikkakunnalla on asukkaita useampi tuhat ja heistä luultavasti lähes kaikki tilailee joskus jotain netistä, joten postiautomaatin luukkuja tarvisi ainakin sata jotta pakettien toimitus sujuisi jotenkin järkevästi. Puhumattakaan että kun niitä on joku pari kymmentä niin nehän on aina täynnä, ihan parodiaksi menee tämä touhu.
Kun kysyntää on palvelulle niin miksei palveluun panosteta, kysynpähän vaan?? Juuri näin ne syrjäseudut kuivuu kasaan.
Kyllä olettaisin että näillä postimaksuilla saisin paketin järkevän matkan päähän kodistani eikä näin että joudun vielä päälle lähteä pakettia hakemaan omakustanteisesti jostain naapuripitäjästä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta.
https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137
Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?
Vastike 550, aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kannattanut tekohengittää syrjäseutuja vuosikymmenien ajan. Muissa maissa on annettu syrjäkylien autioitua omalla painollaan. Näin vähäväkisessä maassa kaikki mahtuisivat asumaan länsi- ja etelärannikolle.
Ja Venäjä mahtuisi miehittämään muun Suomen.
Ilomantsin eläkeläistenkö pitäisi ne mahdolliset miehittäjät torjua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin?
Ei löydy vuokralaisia Ilomantsista kun asunnot ovat tyhjillään. Kaikki piti houkutella Helsinkiin Tampereelle ja Turkuun asumaan. Tämä oli tosi kannattava veto poliitikoilta. Mitä välii et 80 vuodeksi rakennettuja asuntoja käytetään 30?
Ja sitten ne tyypit lorvii siellä kaupungeissa jossain betoniyksiössä työttöminä. Mitä järkeä?
Mukavampi siellä on lorvia kuin Ilomatsissa jossa ei ole mitään palveluita.
Mitä palveluita sinä tarkoitat? Terveyspalvelutkin löytyvät, ruokakauppoja yms. Yksi ruokakauppa toimii samalla vaate- ja urheilukauppana, myy kaiken lisäksi merkkitavaraa eikä halpisryysyjä niin kuin läheltä löytyvä Tokmanni. Koulutkin löytyvät lähistöltä.
Sitä se on kun nuo työttömät pummit kaipaavat hirveät määrät palveluja, joita saa vain Helsingistä. Vaikka elävät sillä toimeentulotuella, mistä ei riitä edes ruokaan, kuulemma.
Kaikilla ei todellakaan riitä. Vein tänään ruokakassin vähävaraiselle sukulaiselle. Hän ei ole toimeentulotuella vaan eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo rakennettu vuonna 1970. Jutussa ei sanottu, onko taloyhtiössä ollut peruskorjauksia. Tuon ikäisessä talossa putkisto on jo ohittanut teknisen käyttöiän. Samoin julkisivu, ikkunat ja kattopinnoitteet. Tulee ihan hemmetin kallis " halpa* asunto ostajalleen, jos vaikka kaksikin noista tarvittavista remonteista on jäänyt tekemättä. Lisäksi Ilomantsin taajama-aluekin on aivan kuollut paikka. Sitten on vielä Venäjän raja kivennheiton päässä. Aika masentavan huono kokonaisuus.
Tuossa maankolkassa putkistot korjataan yleensä ajoissa, toisin kuin monessa helsinkiläisessä yhtiössä, missä asuu kitsaita vanhuksia. Toki poikkeuksiakin voi olla, mutta yleensä tuo asia on noin päin.
Asuintalonsa remontteja vastustavat ihmiset eivät normaalisti ole kitsaita vaan pienituloisia. Ainoa omaisuus maan päällä on juuri se asunto, koti, jossa asutaan. (en tiedä miksi tähän tuli noin musta teksti)
Meidän taloyhtiössä aikoinaan kaikkia remontteja vastustivat rikkaat eläkeläiset, joiden mielestä kaikki piti tehdä talkoilla. Nyt, kun tuo sakki on jo edesmennyt, pystyy tekemään remontit täysin ajallaan oikeittein remonttiyritysten tekeminä takuineen ja vakuutuksineen.
Jonkun mamun voipi sinne majottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.
Tuskin on useita kilometrejä kauppaan, jos koulut lukiota myöten ovat lähellä.
Kaikki eivät halua asua Helsingissä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ihan toisella puolella Suomea, mutta jos olisin Ilomantsin lähellä, voisin hyvin harkita tätä asuntoa
Aina somessa on näitä huutelijoita kun itsellä samanlainen pommia alla, mutta kuten nyt nähdään, ei talo mene kaupaksi millään hinnalla. Miksi maksaa vastikkeita, kun samalla hinnalla asuu vuokralla ja ei velvotteita?
Ei minulla ole mitään pommia alla, on vaan talo ihan länsirannikolla. Ja mielelläni maksan omakotitaloani, kuin asun vuokralla. Mutta vanhemmiten, jos vaikka terveys huononee, niin tietysti osake on hyvä vaihtoehto, ja oma on aina oma.
Täällä on samanlaisia ja saman hintaisia taloja, joista monetkin voisin ostaa, en vain tarvitse useampaa taloa tai asuntoa, kun on jo yksi.
Olen muuten asunut itäsuomessa nuorempana, ja viihdyin oikein hyvin.
Edelleen, on paljon ihmisiä, jotka eivät muuttaisi mistään hinnasta Helsinkiin tai edes pk- seudulle, ja jotka aivan mielellään asuisivat vaikkapa tuolla Ilomantsissa.
Tottahan toki, jos on terve ja hyväkuntoinen ja henkilöllä on ennestään ajokortti ja auto, että pärjää tuolla. Julkinen liikenne en kuulemani mukaan ole erityisen loistava. Oman terveyden pitäisi myös pysyä hyvänä. Ensimmäisenä tuli mieleen näkökyky.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei tienaa muut kuin pankit ja remonttifirmat.
Mun äidin aikoinaan ostamaan kaksioon tulee lvis-remontti, joka tulee kalliimmaksi kuin asunto itsessään. Mitä järkeä on remontoida 30000 euron asuntoa 42000 eurolla?
Millä vuosikymmenellä tai -tuhannella tämä "aikoinaan" oli?
Vierailija kirjoitti:
"pudottanut yli puoleen"
näköjään pudottanut myös suomen kielen yli puoleen
Jos alkuperäinen hinta oli 18.000 ja nyt on hinta 5.000, onhan se hinta todella pudonnut yli puoleen. Mitä sinä oikein yrität sönköttää?
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on siirtää pitkäaikaistyöttömät ja pelkillä tuilla elävät muuttotappioaluille.
Hyysääminen lopetettava, on aika suorittaa velvoitetta yhteiskunnan (veronmaksajan) siivellä elämisestä.
Näiden uusi asuinkunta ei selviäisi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin?
Vastike on 400€/kk. Sen verran pitäisi vähintään pyytää vuokraa tai jää itse joka kuukausi tappiolle. Vuokra 400€/kk jossain Ilomantsissa ei ole puoli-ilmainen.
Lisäksi taloon voi tulla putkiremppaa ja muuta korjattavaa, jonka omistaja joutuu maksamaan.
Just mietin että erikoisen korkea vastike...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, Suomessa on halpoja asuntoja. Ongelmaksi muodostuukin se, että halpojen asuntojen alueilta palvelut on viety kokonaan tai lähes kokonaan pois. Jopa terveyspalvelut ovat monin paikoin kadonneet.
Täällä toinen perstakala missä ei ole enää edes postitoimipaikkaa. Kylän ainoan s-marketin eteisessä on muutama hassu postilokero ja kun postiasiamies lopetti toimintansa niin kaupan pihalle tuotiin muutama hassu lokero lisää. Ongelma on ilmeisesti tällä ratkaistu. Ei tänne viitsi enää edes tilailla mitään kun on niin suuri todennäköisyys että paketti ohjautuu lähimpään kaupunkiin lokeroon monen kymmenen kilsan päähän.
Pienelläkin paikkakunnalla on asukkaita useampi tuhat ja heistä luultavasti lähes kaikki tilailee joskus jotain netistä, joten postiautomaatin luukkuja tarvisi ainakin sata jotta pakettien toimitus sujuisi jotenkin järkevästi. Puhumattakaan että kun niitä on joku pari kymmentä niin nehän on aina täynnä, ihan parodiaksi menee tämä touhu.
Kun kysyntää on palvelulle niin miksei palveluun panosteta, kysynpähän vaan?? Juuri näin ne syrjäseudut kuivuu kasaan.
Kyllä olettaisin että näillä postimaksuilla saisin paketin järkevän matkan päähän kodistani eikä näin että joudun vielä päälle lähteä pakettia hakemaan omakustanteisesti jostain naapuripitäjästä.
Kyllähän ne postipaketit saa vaikka kotiin kannettuna mutta palveluissa on kyse muustakin. Mahdollisuudesta harrastaa sitä mitä haluaa, mahdollisuudesta saada terveydpalvelut läheltä kun lapsella on korvatulehdus, mahdollisuus koulunkäyntiin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei palveluita, ei työpaikkoja. Kuka muuttaa noille pikkupaikkakunnille?
Useissa on tulossa isompaa remppaa, kuten LVIS-remontti. Pankki ei rahoita.
Asukkailla ei ole varaa maksaa omasta kukkarosta.
Että aikamoiset on kustannusriskit, vaikka haluaisi ostaa loma-asunnoksi. Ja eiväthän nämä ole mitään järvenrantamökkejäkään.
Toisella sijainnilla tuo Ilomantsin asunto menisi varmaan kaupaksi.
Ilomantsin kaikki kerrostalot ovat taajamassa. Suomeksi: palvelut terveyskeskusta myöten ovat lähellä toisin kuin jonkun pks-lähiön laitamilla.
Ilomantissa ei ole terveyspalveluita kuin parina päivänä vikossa. Terveyskeskus sijaisee Joensuussa ja sinne on matkaa.
Käytkö päivittäin terveyskeskuksessa? Itse en käy edes vuosittain. Kela-taksi kulkee ja omalla rahallakin maksaa aika monta matkaa, jotka halvemmalla asumisella säästää.
Se vain, että kuka muu asunnot omistaa ka maksetaanko muiden asuntojen vastikkeet, eli mikä on yhtiön taloudellinen tilanne. Ja jos (kun) tarvittaisi lainaa taloyhtiön remonttiin, saadaanko sitä.
Pääseekö tuosta eroon jos haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.
Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.Onkohan taloyhtiön rempat tehty? Ekana tulee mieleen putkiremppa. Varmaan ei putkiremppa tuolla maksa ihan yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla, jossa nykyään 1000 m2 neliö on normaalia, mutta varmaan useamman kymppitonnin kuitenkin. 60-luvun kerrostaloissa on usein myös se ongelma, että niitä ei edes rakennettu kestämään yli 50 vuotta.
N58
Johan siinä ilmoituksessa sanottiin, että LVIS-remontti on tehty, eikä uusia ole suunnitteilla. Unohtuiko se lukea sinulta?
Miksi ne sitten vastikkeessa kerää 100 euroa extraa joka kuussa? Isännöitsijän tilillekö?
Koska talossa on AINA joku huoltotarve tulossa.
Julkisivuremppa, kattoremppa, ilmanvaihtokone, hissi, lämmönvaihdin, lämmitysmuodon vaihto/päivitys, huoltomaalauksia, salaojaremontti, roskakatos, sähköautojen latauspaikat, sähköinfran päivitys, alkuperäiset kylppärit elinkaaren päässä, piharemontti jne.jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä liki 700.000 asukasta ja postikonttoreita taitaa olla kolme (3). Pakettiautomaatteja kyllä löytyy mutta ovat usein täynnä ja paketit siirtyvät ties minne kilometrien päähän, paras kuulemani Kruununhaasta lauttamatkan päähän Suomenlinnaan. Aina voi tilata myös kotiinkuljetuksella niin ei ohjaudu mihinkään tai ostaa kylän kaupasta, niin pysyy sekin palvelu paremmin pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä halvalla asuvien alkuperäisessä kunnossa olevia kämppiä on rutkasti tarjolla pitkin maata ja pyyntihinnat utopistista, ei koske Lempin kämppää. Suomalaisia on kautta vuosikymmenten uunotettu, että asuntojen hinnat jatkaa lopuntonta nousuaan, omat pitää saada pois ja paljon voittoa ja jotku jäärät pitää tästä utopiasta edelleen kiinni.
paljon olet saanut voittoa kun asut vuokralla?
En ymmärrä näitä jotka pitää kotiaan sijoituksena. Se kun on sijoituksena aivan paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta.
https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137
Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?
Vastike 550, aika paljon.
Kelaelätille tietysti paljon kun on totuttu saamaan asuminen ilmaiseksi, muille ihan nomaali vastike sadasta neliöstä.
Jo kämpän vuokraaminen voi maksaa 2000 euroa. Ei tuossa menetä mitään, jos tuolla haluaa lomailla.