Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruokaa ei pysty ostamaan suoraan ruuan valmistajilta?

Vierailija
05.04.2026 |

Nyt kun ruokaa valmistetaan ja ne kauppiaat myy niitä ruokia asiakkalle niin ne kauppiaat vetää välistä. Jos ruuan tuottajat myisivät ruokaa suoraan omassa kaupassaan niin silloin ruoka olisi noin 20%-50% halvempaa. 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torilla ainakin kaikki on kalliimpaa kuin kaupassa.

Vierailija
22/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ostaa, mutta se on hankalampaa kuin kaupasta. Voisi ajatella, että kun kaupat käyttäytyvät vihamielisesti niin suoramyynti tiloilta tulee lisääntymään.

Miten kaupat käyttäytyvät vihamielisesti, eivätkö olekaan ystävällismielisiä?

No esim Citymarket mainostaa jatkuvasti olevansa "perheiden puolesta", "enemmän perhe market", "perhe sitä perhe tätä".

Lapsettomana sinkkuna koen tämän aggressiiviseksi ja syrjiväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekotorilta olen ostanut 

https://www.rekotori.fi/fi

Vierailija
24/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen ostanut possua suoraan siankasvattajalta, perunaa viljelijältä ja maitoa suoraan lypsykarjatilalta. 

Tätä epäilen. Tuskin saavat nykyaikana suoraan myydä, kun tuotteissa on erinäisiä juttuja mitä elintarvikevirasto testaa. 

Ei se ole pelkkä kauppa, joka "vetää välistä", kyllä kuluttaja maksaa myös tuoteturvallisuudesta.

Mitä ihmettä? Ainhan maatiloilta on saanut suoraankin myydä. 😂

Vierailija
25/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi, että kapitalismi pyörii niin, että mahdollisimman monen pitää saada hyötyä yhden ihmisen koko elämän työstä ja rääpiä välistä. jotta kapitalismi toimii ne kaikkien laiskimmat, mutta rahakkaat vetää kaikessa aina välistä tai keksii keinon lainsäädännöllisesti hyötyä tilanteesta kuin tilanteesta.

Vierailija
26/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen ostanut possua suoraan siankasvattajalta, perunaa viljelijältä ja maitoa suoraan lypsykarjatilalta. 

Tätä epäilen. Tuskin saavat nykyaikana suoraan myydä, kun tuotteissa on erinäisiä juttuja mitä elintarvikevirasto testaa. 

Ei se ole pelkkä kauppa, joka "vetää välistä", kyllä kuluttaja maksaa myös tuoteturvallisuudesta.

eipä saa maitoa. se on laitonta ja tiedoksi ne maksaa joku  kymmenen senttiä per litra . maito tilallinen kertoi tämän ja ne ei saa myydä . ihan törkeää mun mielestä maksaa noin vähän

Vierailija
27/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin "kauppareissun" eli ostin suoraan tuottajilta. Ensin hain perunat yhdeltä tilalta, sitten porkkanat toiselta. Onneksi porkkanatilalla oli sipuleitakin niin ei tarvinnut ajella taas eri paikkaan. Possua ostin sikalasta ja nautaa sekä maitoa ja voita toisesta paikasta. Nyt voin tehdä lihapullia ja juureksia ruuaksi. Kaupasta olisin saanut nämä huomattavasti helpommalla ja halvemmalla koska bensaa ja aikaa ei olisi mennyt niin paljoa mutta tulipahan kilohinnat muutaman prosentin halvemmiksi.

Vierailija
28/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kasviksia, mutta tasan tarkkaan lihan myynnissä on vaikka mitä rajoitteita teurastuksesta alkaen.

Vierailija
29/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekotorilta olen ostanut 

Lähin tapahtuma 305km ja siellä 1 myyjä.... LOL. 

Vierailija
30/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi, vaan vähintään saman verran kalliimpaa. 

Vierailija
31/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekotorilta olen ostanut 

Lähin tapahtuma 305km ja siellä 1 myyjä.... LOL. 

Omalla paikkakunnalla rekomyyjät ilmoittaa facessa mitä tuotteita on tilattavissa ja milloin tuotteet on noudettavissa. Tiloille ei tarvitse ajaa vaan he tulevat esimerkiksi torille. Itse en ole heiltä ostanut, koska tuotteet on kalliimpia mitä kaupassa.

Vierailija
32/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kasviksia, mutta tasan tarkkaan lihan myynnissä on vaikka mitä rajoitteita teurastuksesta alkaen.

Onhan niitä, liha on vakuumissa ja kasvattajan ja teurastamon tiedot päällä päivämäärineen. Usein myös lehmän nimi :)

Vierailija
33/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa on kaksi paikkaa rekotorilla. Katso oman alueesi tiedot googlaamalla vaikka Lahti Reko tms. 

Täällä yksi Turun Reko

https://lahituottajat.fi/reko/turku-katariinanlaakso/

Vierailija
34/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut lihaa suoraan tilalta. Tenhon tila. Harmi kun sinne on vaan niin pitkä matka, ketran vuodessa tulee käytyä.

Vierailija
35/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan kuluja. Jos yhdelle työntekijälle maksetaan 3 tonnia palkkaa kuussa, se tekee sivukuluineen noin 4500€/kk. Pistetään siihen päälle jokunen tonni yrittämisen muita kuluja, tilakuluja ymym niin puhutaan vaikka 6000€/kk kuluista.

Jos vaikkapa kananmunapaketista saisi yksityiseltä asiakkaalta euron enemmän kuin kaupalle myynnistä, tulisi myydä kuukaudessa 6 tuhatta pakettia, eli joka arkipäivä 200kpl, ennenkuin oltaisiin edes plus miinus nolla tilanteessa. Samalla kuuntelisit sitä asiakkaiden narinaa "miksi tää maksaa melkein saman mitä kaupassa vaikka mä haen tän täältä suoraan".

Tämä on volyymibisnestä, siksi ei kannata myydä yksityisille suoraan.

Vierailija
36/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuottaja mutta asun maaseudulla. Viime vuonna ilmoitin sukulaisille että omenia, herukoita, vattuja ja karviaisia on niin paljon että saa tulla keräämään vaikka sankkotolkulla. Samoin luonnon marjojen kuten puolukan ja mustikan sato oli erinomainen kuten myös kantarellien. Ilmoitin taas että tulkaa ihmeessä keräämään sato talteen. Siskon tyttö tuli ja jaksoi kerätä 2 poikansa kanssa muutaman litran. Yksi sukulainen soitti että hän ottaa vaikka mitä kunhan toisin ne kaupunkireissullani eli keräisin hänelle itse. Monikin ilmoitti että kiinnostaa, mutta ketään ei tullut keräämään. Ikähaarukalla 15-67v kenellekään ei ilmaiset herkut kelvanneet. Ohis

Vierailija
37/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä luulisi, että hinnat olisivat alhaisemmat kun ne kaikkien mollaamat riistoketjut jäävät välistä, mutta yllätys yllätys, rekotoreilla hinnat ovat samaa tasoa, joskus jopa kalliimpia!

Vierailija
38/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eipä saa maitoa. se on laitonta ja tiedoksi ne maksaa joku  kymmenen senttiä per litra . maito tilallinen kertoi tämän ja ne ei saa myydä . ihan törkeää mun mielestä maksaa noin vähän

Saa myydä, mutta koska kyseessä ns. raakamaito, niin siihen liittyy erilaisia rajoituksia.

Lisäksi vaikka meijeri maksaisi 42 snt/litra, niin tuohon hintaan ei kannata myydä, koska myös myyjälle pitää jäädä palkkarahat.

Vierailija
39/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi yksityiselle ruuantuottajalle melko suuri menetys, kun ruokaa lähtisi raht ihameiden alla.

Vierailija
40/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tuottaja mutta asun maaseudulla. Viime vuonna ilmoitin sukulaisille että omenia, herukoita, vattuja ja karviaisia on niin paljon että saa tulla keräämään vaikka sankkotolkulla. Samoin luonnon marjojen kuten puolukan ja mustikan sato oli erinomainen kuten myös kantarellien. Ilmoitin taas että tulkaa ihmeessä keräämään sato talteen. Siskon tyttö tuli ja jaksoi kerätä 2 poikansa kanssa muutaman litran. Yksi sukulainen soitti että hän ottaa vaikka mitä kunhan toisin ne kaupunkireissullani eli keräisin hänelle itse. Monikin ilmoitti että kiinnostaa, mutta ketään ei tullut keräämään. Ikähaarukalla 15-67v kenellekään ei ilmaiset herkut kelvanneet. Ohis

Niinpä. Tähän on tultu kun helposti voi kaupasta kaiken ostaa. Itse kyllä kerään mielelläni marjat ja sienet joten kyllä meitä poikkeuksiakin on. N70-v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme