Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Panjonko äitinä rahaa 18v täyttävälle lapselle?

Vierailija
05.04.2026 |

Lapset asuvat minulla, järjestän juhlat ja muutenkin kannan arjen vastuun 90%. Isä antaa lahjsksi autokoulumaksut. Nuori odottaa minulta "kunnon rahalahjaa". Mikä on kohtuullinen? 

Tämä stressaa minua jo valmiiksi vaikka kesällä täyttää. Kaikki asuminen, ruoka, terveyskulut koko ajan kasvavia ja minähän elätän häntä yhä jatkossakin. Isä saattaa lopettaa elarimaksunkin halutessa. Nuori ei toki huomioi asiaa vaan huutaa ja kiukkuaa epäreiluutta mikäli pihistän lahjarahassa.

Mikä siis kohtuullinen, nuorelle reilu summa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Oma 18-vuotias lapseni antaa mulle 250 euroa kuukaudessa asumiskuluihin.

Sama meillä. En saanut elareitakaan kuin minimin ja lapsen täytettyä 18 hänen oli pakko osallistua kuluihin tai olla nälässä. 

Kai sillä mukulalla isäkin on? 

Onhan sillä, mutta maksukyvytön. Elaritkin tuli Kelasta. 

Vierailija
42/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 euroa, mutta ei käytettäväksi vaan sijoitettavaksi. Varatkaa aika pankkiin ja puhutte miten sijoittaminen on hyvä aloittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1000 euroa, mutta ei käytettäväksi vaan sijoitettavaksi. Varatkaa aika pankkiin ja puhutte miten sijoittaminen on hyvä aloittaa.

Pankista sijoitusneuvoja, ei saakeli! Siinä pukki kaalimaanvartijana. 

Vierailija
44/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa 0 euroa.

Vierailija
46/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori vaatii, uhmaa ja kiukkuaa. 

Vierailija
47/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin toivomansa urheilukellon. Jotain 250 maksoi. Olisi ollut hassua antaa rahaa.

Isovanhemmat maksoivat autokoulun. 

Vierailija
48/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta. Maksan kaikille ajokortin. 18 täyttäessään saavat täydet oikeudet säästötileihinsä, joihin olen säästänyt 3500 euroa. Varsinaista käteistä annan vain satasen. Enempään en pysty, mies ei osallistu. Säästän kyllä kaikille nyt pienellä kk-summalla myös omiin rahastoihin.

Vierailija
49/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin 18 v täyttävälle lomareissun 400e. 

Vierailija
50/50 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isä kustantaa autokoulun, niin sinä ostat auton ja maksat sen kulun (verot, vakuutus, korjaukset, katsastukset), maksakoon itse bensan/sähkölatauksen.