Panjonko äitinä rahaa 18v täyttävälle lapselle?
Lapset asuvat minulla, järjestän juhlat ja muutenkin kannan arjen vastuun 90%. Isä antaa lahjsksi autokoulumaksut. Nuori odottaa minulta "kunnon rahalahjaa". Mikä on kohtuullinen?
Tämä stressaa minua jo valmiiksi vaikka kesällä täyttää. Kaikki asuminen, ruoka, terveyskulut koko ajan kasvavia ja minähän elätän häntä yhä jatkossakin. Isä saattaa lopettaa elarimaksunkin halutessa. Nuori ei toki huomioi asiaa vaan huutaa ja kiukkuaa epäreiluutta mikäli pihistän lahjarahassa.
Mikä siis kohtuullinen, nuorelle reilu summa?
Kommentit (50)
Tosi kiittämättömältä kyllä kuulostaa. Itse sanoisin, että isä maksaa kortin ja minä juhlat.
Teinien vanhemmuus on kallista ilman arvokkaita lahjojakin. Asia kannattaa jutella etukäteen, ettei juhlapäivänä tarvitse sietää mielenilmauksia
Saa rahaston haltuunsa n. 30000 euroa, luulisi olevan kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Hän on puhunut että toivoo tavarajuttuja jotka maksaisi yli 200e enkä voi sellaista hankkia ja vastoin arvojankin (ostan omat pakolliset kirpparilta) , sanoin että annan ennemmin rahana tilille ja joutuu itse puntaroimaan tuhlaako tavaraan kuten aikoo...on tyytymätön alle 150e aivan varmasti. Arvostelee minua pihiksi, epäreiluksi, noloksi (vs. isänsä kun reilu) ja että 18v on iso asia ja minun pitää se käsittää. Siksi kysyn teidän näkemystä. 100e nuori pillahtaa todella. 150e minulle tosi iso summa muiden kulujen päälle, mutta pihistän sitten lisää muusta.. en tiedä, miten muilla?
Sukulaiset antaa omansa kuka mitenkin.
Siis alkaa itkemään jos saa alle 200? Nyt on jotain mennyt kasvatuksessa pieleen ja pahasti.
En tiedä. Oma 18-vuotias lapseni antaa mulle 250 euroa kuukaudessa asumiskuluihin.
Ap:lle ja kaikille ”näyttäisin ovea” -kommentoijille: elatusvelvollisuus (molempien vanhempien) ei pääty kun lapsi täyttää 18v, vaan kun on vähintään 18v JA toIsen asteen opiskelut on päättyneet
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ja kaikille ”näyttäisin ovea” -kommentoijille: elatusvelvollisuus (molempien vanhempien) ei pääty kun lapsi täyttää 18v, vaan kun on vähintään 18v JA toIsen asteen opiskelut on päättyneet
Juujuu mutta se ei silti oikeuta sitä 18v vetämään itkupotku raivareita jos ei saa yli 200euron edestä synttärilahjaa sen lisäksi että isänsä maksaa hälle autokoulun.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta."
Laki lapsen elatuksesta 704/1975, luku 1, pykälä 3
Tuo tunnemyrskypuoli tuossa eniten kiinnittää huomiota. Rahasummien suuruuden osaat juuri sinä suhteuttaa oikein oman perheenne talouteen ja siihenkin, miten paljon lapsesi on tottunut saamaan tavaroita ja käyttörahaa. Kovin suurelta summaltahan tuo ei näin ulkopuolisesta vaikuta, mutta käyttäytymis- ja keskustelupuoli sen sijaan vaikuttaa ylen vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ite saanu tollasen rahan 18veenä olisin varmaan jonkun ison bemarin(käytetyn ja kallishuoltoisen) ostanu ja loput hummannu kaverien kans :D
Vierailija kirjoitti:
Rahaa saa töistä
Hegseth ja mäkitÄssä ja kaupat
Jne
Miten Usa,n puolustusministeri liittyy tähän ; ) ?
Mä en muista tarkkaan mitä sain 18- vuotis lahjaksi. Taisin laskea, että yhteensä sukulaisilta ja vanhemmalta sain käteistä n. 200€ yhteensä.
Toki sukulaiset veivät syömään ja sain kaikenlaisia kodin tarpeita. Finlaysonin lakanoita, keräämääni astiasarjaa ja vähän laadukkaampia pannuja ja kattiloita. Suurin osa niistä on käytössä edelleen.
Ajokortin maksoin itse, sille tuli hintaa n 2100€ v. 2014.
Olisin pitänyt ajokorttia tosi isona lahjana.
Mut isä kasvoi jo horsmaa, pienituloiselta äidiltä en edes odottanut mitään.
Aika suuret odotukset on sun lapsella.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Oma 18-vuotias lapseni antaa mulle 250 euroa kuukaudessa asumiskuluihin.
Sama meillä. En saanut elareitakaan kuin minimin ja lapsen täytettyä 18 hänen oli pakko osallistua kuluihin tai olla nälässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ite saanu tollasen rahan 18veenä olisin varmaan jonkun ison bemarin(käytetyn ja kallishuoltoisen) ostanu ja loput hummannu kaverien kans :D
Mulla oli kaveri joka teki näin. Lopulta ei saanut autoaan korjaamolta, kun oli elänyt niin leveästi.
Vierailija kirjoitti:
No, mä näytin ovea tyttärelle, kun hän täytti 18, samana päivänä allekirjoitti oman vuokrasopimuksen. Ei mulla ollut velvollisuutta tai mahdollisuutta elättää lasta, joka sai kuntoutusrahaa, mutta ei suostunut maksamaan siitä mulle paria satasta ruokarahaa. Vaati, että ostan (hän ei tuolloin suostunut menemään kauppaan) hänelle omat ruoat hänen toiveidensa mukaan ja myös valmistan ruoat niistä tarvikkeista ja itselle sitten ruoat omista tarvikkeista. Juu, ei, en ryhtynyt siihen pelleilyyn ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. En saanut elareitakaan kuin minimin ja lapsen täytettyä 18 hänen oli pakko osallistua kuluihin tai olla nälässä.
Kai sillä mukulalla isäkin on?
Annat sen verran kun sulla on varaa.
Anna sen verran mihin sinulla on varaa.
Me annettiin 1000 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä mukulalla isäkin on?
Ei hänenkään tarvitse elättää täysi-ikäistä.
Koppa kaljaa ja kuskiksi.