Riideltiin (tai mies riiteli eilen aamulla), mitään eibole tapahtunut
Juteltiin eilen aamiaispöydässä mm. mun työasioita, ja kävi taas kerran ilmi, että mies ei todellakaan kuuntele yhtään, mitä hänelle kerron, koska jouduin selittämään samat asiat tuhanteen kertaan. Hän myöskään ei koskaan katso mua silmiin, kun kerron hänelle jotain, vaan esim. eilen samalla luki/silmäili jotain lehteä. Hän ei milloinkaan kysy jatkokysymyksiä, vaan kun olen lopettanut asiastani puhumisen, hän siirtyy heti seuraavaan, itseään koskevaan tai kiinnostavaan asiaan. Painotan, että en todellakaan ole erityisen suulas ja puhu koko ajan omista asioistani, päin vastoin. Mies sen sijaan kertoo illat pitkät työjuttujaan sun muuta, hän puhuu koko ajan.
No, eilen sanoin sitten hänelle, että tämä osoittaa, että et kuuntele mua ollenkaan. Mies vetäisi hirveät kilarit ja alkoi huutaa, että kyllä hän todellakin kuuntelee ja todellakin tietää mistä puhun ja että minä olen vittumainen ja häntä ottaa päähän kun ärsytän häntä.
En sitten enää viitsinyt ollenkaan jatkaa, vaan menin ihan hiljaiseksi ja sellainen olen ollut koko eilisen päivän. Mielestäni on tällä kertaa miehen asia ottaa riita puheeksi. Itse en edes korottanut ääntäni, en mitenkään haukkunut häntä tai ottanut osaa riitaan.
No, mies heräsi aamulla, eikä vieläkään sano mitään. Kysyi jostain lasten asioista, ei muuta.
Voipi olla ero tuloillaan. Näkemyksiä?
Kommentit (43)
Mies ei välitä aloittajasta. Eroaisin, olisin mieluummin yksin kuin tuollaisen puolison kanssa jota ei kiinnosta minun ajatukset. Saattaisi jopa löytyä uusi, sopivampi puoliso.
Seuraavalla kerralla kun kerrot asioistasi miehellesi, keskeytä tarinasi, ja pyydä häntä välissä toistamaan mitä juuri kerroit. Jos hän on kuunnellut, hän osaa referoida sen omin sanoin. Jos hän ei ole kuunnellut, hän ehkä menee noloksi tai kiukustuu, ehkä alkaa jopa syyttää sinua jostakin. Jokatapauksessa selkeästi tulee ilmi, onko hän kuunnellut vai ei.
Ihmisillä on erilaisia tapoja kuunnella aktiivisesti, ja jollekin jatkuva silmiin katsominen taikka väliin kommentointi ei vain ole luontaista. Lehden selailu samalla kuunnellessa voi tuntua luontevammalta, ja hän saattaa silti kokoajan kuunnella tarkoinkin.
Kysymällä ensikerralla puolivälissä, saat tiedon, kuunteleko hän vaiko ei. Vedä johtopäätöksiä vasta sen jälkeen. Etenkin tarkkaile niitä reaktioita, kuinka hän suhtautuu, jos ei ole kuunnellut. Myöntääkö hän sen, ottaako vastuun omista tekemisistään (tekemättä jättämisestä tässä tapauksessa) vai syytteleekö hän sinua, suutahtaa. Reaktio kuvastaa luonnetta ja asennetta.
Siinä onkin sitten jo erilainen pohja keskustelulle, kun puhutaan todistetuista faktoista (kuunteleeko hän vai ei) kuin pelkästään tunteista, kun sinusta tuntuu, että hän ei kuuntele. Häntähän saattaa puolestaan ärsyttää, jos syytetään sellaisesta, mikäli hän kuuntelee, mutta ns lehden takaa.
Faktat eivät valehtele. Tunteita taas voi meillä jokaisella olla laidasta laitaan, ja ne voivat värittää tulkintaa. Usein riitatilanteet syntyvät siitä, että tulkitsemme toista väärin. Tulehtuneiden tilanteiden auki avaaminen vie aikaa ja vaatii molempien panosta, aitoa halua yrittää ymmärtää toisen näkökulma asiaan.
- Tuo 'kuuntelu koe' on toki mahdollista toteuttaa vasta, kun olette saaneet nykyisen riitanne sovittua, ja olette molemmat tyyniä, tilanne on neutraali.
Mies joka hankki sinut itselleen stimulaatioksi muttei elämän kumppaniksi.