Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko koulumaailma paratiisi 80-luvulla?

Vierailija
05.04.2026 |

Oli kuri, oli hyvä opetus, kaikki sai opiskella rauhassa. Koulukiusaamistakin on liioiteltu ja joka tapauksessa se oli enemmän sellaista kilttiä kuin ilkeää niin kuin nykyään.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälki-istuntoa pelättiin. Aina tiedettiin koko koulu ketkä olivat perjantaina koulun jälkeen jälki-istunnossa.

Ne oli ne tarkkiksen pojat yleensä ja yksi tyttö...

Minä olin jälki-istunnossa monta kertaa. Niitä ei pidetty perjantaisin, vaan sen saman koulupäivän jälkeen jona olit sen jälki-istunnon saanut. Kesti virallisesti tunnin viiva kaksi, yleensä tosiasiassa 45 minuuttia. Tehtävä oli istua hiljaa pulpetissa ilman virikkeitä ja opettaja luki siinä omalla paikallaan jotakin kirjaa. Jälki-istuntoon ei tarvittu mitään sen pahempaa käytöstä. Minä sain tunnin jälki-istunnon esim kesken tunnin hölisemisestä kaverin kanssa. Hän sai myös. Kotona suhtauduttiin kouluun aika konservatiivisesti ja katsottiin että oma syy, niin kuin olikin. Ei sieltä kukaan koululle soitellut että minun lumihiutalettani kohdellaan väärin. Jälki-istunto kuului pelin henkeen jonka oppilaatkin käsitti.

Meillä yläasteella opettaja(t) seisottivat oppilaita jälki-istunnossa ja ainakin yksi pyörtyi tämän takia. En ollut itse näkemässä (en ole koskaan ollut jälki-istunnossa), mutta ei ole mitään syytä epäillä, koulumaailma kasarilla oli vähän toista kuin nykyään.

Vierailija
62/65 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli, minut hakattiin jokapäivä.

Se oli oma syysi se.

Pelkäätkö että sinulle kostetaan. Kosto voi tulla monessakin mielessä. Älä laske sen varaan että kerran nynny, aina nynny... Ohis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä luokat rauhallisempia. Kiusaamistakaan ei esiintynyt juurikaan ellei ulkopuolelle jättämistä lasketa. Sekin oli ainakin omalla kohdallani vanhempien vika kun eivät kasvattaneet minkäänlaista itsetuntoa.

Kuri oli ehkä kovempaa, mutta kiusaamista oli kyllä paljon. Tiettyjä oppilaita varsinkin kiusattiin rankasti. Lisäksi lähes kaikki yläasteikäiset joi viinaa. Koulukirjat oli melkein aina uusia, kun omien lasten kirjat nykyään aina kierrätettyjä.

Vierailija
64/65 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli oma syysi se.

Näin olen itsekin päätellyt ja vetäytynyt yhteiskunnasta.

Vierailija
65/65 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli oma syysi se.

Näin olen itsekin päätellyt ja vetäytynyt yhteiskunnasta.

Ei ollut sinun syysi. Kosta ja tasaa tilit. Tähän on monia keinoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän