Oliko koulumaailma paratiisi 80-luvulla?
Oli kuri, oli hyvä opetus, kaikki sai opiskella rauhassa. Koulukiusaamistakin on liioiteltu ja joka tapauksessa se oli enemmän sellaista kilttiä kuin ilkeää niin kuin nykyään.
Kommentit (65)
Oppimistulokset olivat parempia. Monet lievät neurokirkon oppijat eivät edes erottuneet joukosta, koska opetus ja oppimisympäristö olivat vahvasti strukturoituja.
Kiusaamista oli toki paljon ja jopa opettajat saattoivat olla kiusaavia tyranneja.
Opettajan voimakkaalla auktoriteettiasemalla oli hyvät ja huonot puolensa.
Olihan sitä raakaa väkivaltaa jo silloin. Muutenkin koko yhteiskunta oli väkivaltaisempi kuin nykyään. Ja se on tosiasia, vaikka miten väittäisitte vastaan. Mutta mitä kouluun tulee niin kyllä sitä kiusaamista oli. Ja ei ihan leikkisää. Tiedän yhdenkin tapauksen jossa lapsi sitten hirtti itsensä kiusaamisen takia. Kyllä se tiedettiin, mutta vaiettiin. Hänen kiusaajansa jatkoivat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tiedä sitten kolkuttiko omatunto.. vai oliko heillä sellaista ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei
Vähän perusteluja kenties? Olen nimittäin kuullut toista.
"Olen kuullut"
Moni meistä on elänyt sen ajan.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin koulussa oli tuolloin koulupakko. En muista yhtään oppilasta joka olisi ollut jossakin "kotiopetuksessa". Meille sanottiin suoraan, että teillä on oppivelvollisuus ja se tarkoittaa sitä, että tarvittaessa poliisi tuo teidät tänne kouluun.. (olimme ala-asteella). Muutenkin läksyjä tarkastettiin koulussa, jälki-istuntoa käytettiin tarpeen mukaan ja tarkkikset yms, toimi. Koulussa oli joulu- ja kevätkirkko johon oli pakko mennä. Säännöt oli tiukemmat, mutta jotenkin turvallisemmat kuin tämä nykyinen kaaos jossa kukaan ei tiedä mistään mitään.
Koulupakko oli. Nynnyt ei päässeet piilottelemaan äidin helmoihin, vaan heidät tuotiin kouluun väkisin. Siellä sitten odottivat Monni, Pilli ja Pulla.. yhdeksän pitkää vuotta.
Tampereella olin yläasteella 80-luvulla. Kouluruuat oli tosi hyviä, pizzaa ja vastaavaa. Liikuntatunneilla meitä vietiin ratsastamaan ja laskettelemaan. Kiusaamista ei juuri ollut, koska ysiluokan kaikkein suosituimmat nuoret pantiin tukioppilaiksi kiusaamisriskissä oleville seiskaluokkalaisille. Kukaan ei halunnut jääkiekko kapteenin tai cheerleaderin vihoja niskaansa eli heidät tukioppilaita ei kukaan uskaltanut kiusata. Kaikkien vanhemilla oli edes jotain töitä. Kesätöitä sai yläasteikäisenäkin helposti, itse olin kesätöissä särkänniemessä. Opettajat oli aika tylyjä suurin osa ja suhtautui oppilaisiin taakkana. Opetustavoitteisiin oli pakko yltää tai jäi luokalle. Oli normaaliluokat, joissa oli tavallisia lapsia. Apuluokat, joissa oli kiltit, mutta hitaat tai lukihäiriöiset, heillä oli ihanat opettajat ja ulkoilivat normaaliluokkien kanssa. Ja sitten oli tarkkis, jossa oli ronski miesopettaja ja käytöshäiriöiset ja heillä oli välitunnit eri aikaan kuin muilla.
Kyllä silloin koulu aika hyvin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Olihan sitä raakaa väkivaltaa jo silloin. Muutenkin koko yhteiskunta oli väkivaltaisempi kuin nykyään. Ja se on tosiasia, vaikka miten väittäisitte vastaan. Mutta mitä kouluun tulee niin kyllä sitä kiusaamista oli. Ja ei ihan leikkisää. Tiedän yhdenkin tapauksen jossa lapsi sitten hirtti itsensä kiusaamisen takia. Kyllä se tiedettiin, mutta vaiettiin. Hänen kiusaajansa jatkoivat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tiedä sitten kolkuttiko omatunto.. vai oliko heillä sellaista ollenkaan.
Jos auoit päätä, oli ihan normaalia, että toinen pamautti pataan. Ei niistä käräjille haastettu.
Ei yhtään läskiä tai n*kk*ä koulussa. Välillä oli kiusaamista ja väkivaltaa(poikien kesken) kuten nykyäänkin. Mutta, opettajat saivat pitää kuria luokassa, oppitunneilla oli hiljaista ja asiat opetettiin hyvin. Läksyt piti tehdä ja jälki-istuntoa käytettiin rankaisukeinona. Häiriköt oli siirretty tarkkailuluokille. Liikuntaa oli paljon sekä välitunneilla(pallopelejä, naruhyppelyä, kisailuja) että liikuntatunneilla, oppilaat olivat järjestään hyvässä kunnossa. Melkein paratiisi, ei aivan.
70 luvun alussa syntyneen kokemus.
Alakoulun kävin pienessä kyläkoulussa jossa reilu 40 oppilasta. Mieleen jäänyt pääosin aurinkoinen ja hyvä mieli alakoulusta mutta
- ainakin kolmesti olin nyrkkitappelussa
- pojat raahasivat osaa tyttöjä väkisin poikien vessaan, en tiedä mitä tekivät tytölle siellä (itse en ole kaunis ja olen sen verran äkäinen ette pojat minuun koskeneet)
- yhden kerran kutosluokkalainen poika toi noin 30 cm tikarin kouluun ja löi sen esim koulu. Pahvisen maapallon läpi, opettaja ei tiennyt asiasta mutta me oppilaat varoimme sen päivän tarkasti tuota poikaa.
- joukossa oli oppilaita jotka eivät kyenneet normaalisti oppimaan. He saivat tehdä tehtävät opettajan vastauskirjasta. Ei tarjottu mitään ylimääräistä opetusta. Koettivat jotenkin selvitä.
- koulussa oli pari todella väkivaltaista poikaa joita piti varoa tai sitten tapella jonka jälkeen sai olla rauhassa jos pärjäsi riittävän hyvin (kuten minä)
- välitunneilla ei ollut valvontaa vaan vallassa oli viidakon lait
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Koulukiusaamiseen ei puututtu. Ja kyllä ne luokat oli aika meluisia, jollain opettajilla oli auktoriteettia ja toiset ajettiin ihan oikeasti mt-potilaiksi. Mutta enemmän varmaan vaadittiin, kyllä sai lukiossakin tehdä todella paljon hommia että sai spettarin ja poissaoloista tuli rehtori aina ulvomaan luokkaan.
Lukio vuonna 1986 ja 2026 on kaksi ihan eri paikkaa. Kasarilla oppilailta vaadittiin enemmän ja laajemmin ja moni lopettikin lukion kesken sen takia. Nykyään lukion pääsee läpi helposti ja yo-kirjoituksissa sen a:n saa sitten jos osaa nimensä kirjoittaa oikein. Ennen oli toista ja kovempaa.
Tämä on varmaan totta. Löysimme edesmenneen tätini lukioaikaisia kirjoja, esseitä, kokeita yms kasarin alkupuolelta, jolloin hän oli ollut lukiossa. Ne oli säästyneet hänellä tavaroissa jostakin syystä ja tulivat esille kun siivosimme asuntoaan. Olin kieltämättä vaikuttunut miten erilaiselta ne näytti, kirjatkin oli aika laajoja ja perusteellisia. Silloin on saanut päntätä. Oliko tuolloin kirjoitettava 5 ainetta, mukaan lukien matematiikka?
Vierailija kirjoitti:
Tampereella olin yläasteella 80-luvulla. Kouluruuat oli tosi hyviä, pizzaa ja vastaavaa. Liikuntatunneilla meitä vietiin ratsastamaan ja laskettelemaan. Kiusaamista ei juuri ollut, koska ysiluokan kaikkein suosituimmat nuoret pantiin tukioppilaiksi kiusaamisriskissä oleville seiskaluokkalaisille. Kukaan ei halunnut jääkiekko kapteenin tai cheerleaderin vihoja niskaansa eli heidät tukioppilaita ei kukaan uskaltanut kiusata. Kaikkien vanhemilla oli edes jotain töitä. Kesätöitä sai yläasteikäisenäkin helposti, itse olin kesätöissä särkänniemessä. Opettajat oli aika tylyjä suurin osa ja suhtautui oppilaisiin taakkana. Opetustavoitteisiin oli pakko yltää tai jäi luokalle. Oli normaaliluokat, joissa oli tavallisia lapsia. Apuluokat, joissa oli kiltit, mutta hitaat tai lukihäiriöiset, heillä oli ihanat opettajat ja ulkoilivat normaaliluokkien kanssa. Ja sitten oli tarkkis, jossa oli ronski miesopettaja ja käytöshäiriöiset ja heillä oli välitunnit eri aikaan kuin muilla.
Teillä oli paremmin kuin itäisessä Suomessa. Tukioppilaaksi pääsi ne ketkä halusivat, ketään ei määrätty. Seiskoille tuli joillekin luokille tukioppilaiksi kasiluokkalaisia ja hekin saattoivat osallistua omien tukioppilaittensa kiusaamiseen. Tarkkislaiset olivat samaan aikaan välitunneilla kuin muutkin. He eivät kuitenkaan olleet ne pahimmat, vaan pahimmat kiusaajat olivat normiluokilla.
Jälki-istuntoa pelättiin. Aina tiedettiin koko koulu ketkä olivat perjantaina koulun jälkeen jälki-istunnossa.
Ne oli ne tarkkiksen pojat yleensä ja yksi tyttö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi palata siihen aikaan ja sen ajan ongelmiin. Mutta hetkeksi voisin mennä aikakoneella haistelemaan tunnelmaa.
Mitäs ongelmia silloin oli? Suomessa täystyöllisyys, hommat toimi ja koulut oli paikkoja joissa opittiin.
Oli silloinkin niinsanotusti huonoja koteja. Ja paljon olikin. Alkoholi aiheutti ongelmia mitkä heijastui lapsiin. Ja esimerkiksi väkivaltaan suhtauduttiin siten että jos joku asia harmittaa niin oikea mies hoitaa sen lyömällä turpaan. Tuon ajan pahimmat juopot oli muuten ihan erilaisia kuin nykyään. Ne makasi kaduilla naamat turvonneena ja örisi ja uhkaili ohikulkijoita.
Nyt tuli naulan kantaan, juuri noin. Alkoholismiin kuului lähes aina raaka väkivalta. Se osui kotona lapsiin ja vaimoon, mutta myös ulkopuolisiin. Kaupungilla perjantai-iltaisin oli verta kadulla, kun joku hakattiin. Väkivalta oli normi. Jokainen joka liikkui ulkona eikä istunut kotona tietää tämän. En todellakaan kaipaa noita ihmisen kuvatuksia, alkoholi tekee ihmisestä elukan. Tai ainakin silloin teki. Nythän alkoholin käyttö on vähentynyt. Harmi että tilalle on tullut huumeet, mutta se ei minun elämääni kosketa.
Oliko tuolloin kirjoitettava 5 ainetta, mukaan lukien matematiikka?
Minä en kirjoittanut matematiikkaa tuolloin.
EI se mikään paratiisi ollut mutta ainakin siellä mukulat oppivatkin jotain. Nykyisin kouluissa menee opettajien aika siihen että opettavat lukutaidottomalla Abdille miten kelloa tulkitaan.
Sairaanhoitaja Timo Nuutinen kiersi kouluissa luennoimassa väkivallan seurauksista.
Turpaan lyöminen oli ihan normaali tapa ratkaista erimielisyydet tai ojentaa kylälle yksin tullutra naapurikylän heppua. Tai vain boostata egoaan.
Nuutinen näytti kuvia katkenneisra hampaista, murtuneista leukaluista, vaurioituneista silmistä jne. Ja kertoi tapauksista, jotka päätyivät kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä viesti ja vastaa omia muistojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi palata siihen aikaan ja sen ajan ongelmiin. Mutta hetkeksi voisin mennä aikakoneella haistelemaan tunnelmaa.
Mitäs ongelmia silloin oli? Suomessa täystyöllisyys, hommat toimi ja koulut oli paikkoja joissa opittiin.
Kasvoin tehdaskaupungissa ja ilmapiiri oli ihan helvetin kapeakatseinen. Lasten ja nuorten terve kannustaminen oli nollassa, aikuisilta ei tullut koskaan positiivista palautetta, lähinnä virheistä vain vittuiltiin tai rangaistiin. En tarkoita, että olisi pitänyt olla "paapomista", mutta vähän inhimillisyyttä ja empatiaa ei olisi haitannut ketään.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuolloin kirjoitettava 5 ainetta, mukaan lukien matematiikka?
Minä en kirjoittanut matematiikkaa tuolloin.
Mutta viisi oli kirjoitettava?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja Timo Nuutinen kiersi kouluissa luennoimassa väkivallan seurauksista.
Turpaan lyöminen oli ihan normaali tapa ratkaista erimielisyydet tai ojentaa kylälle yksin tullutra naapurikylän heppua. Tai vain boostata egoaan.
Nuutinen näytti kuvia katkenneisra hampaista, murtuneista leukaluista, vaurioituneista silmistä jne. Ja kertoi tapauksista, jotka päätyivät kuolemaan.
Muistelin että hän oli poliisi. Ainakin meillä poliisi kävi noita kuvia näyttämässä. Ei niistä ollut mitään apua. Herkät pelästyivät niitä, koska tiesivät miltä HEIDÄN naamansa tulee näyttämään kun kiusaajat ovat ne käsitelleet. Kiusaajat taas naureskeli noille kuville ja hakkasi heti ekalla välitunnilla jotakin onnetonta.
Oli silloinkin niinsanotusti huonoja koteja. Ja paljon olikin. Alkoholi aiheutti ongelmia mitkä heijastui lapsiin. Ja esimerkiksi väkivaltaan suhtauduttiin siten että jos joku asia harmittaa niin oikea mies hoitaa sen lyömällä turpaan. Tuon ajan pahimmat juopot oli muuten ihan erilaisia kuin nykyään. Ne makasi kaduilla naamat turvonneena ja örisi ja uhkaili ohikulkijoita.