Oliko koulumaailma paratiisi 80-luvulla?
Oli kuri, oli hyvä opetus, kaikki sai opiskella rauhassa. Koulukiusaamistakin on liioiteltu ja joka tapauksessa se oli enemmän sellaista kilttiä kuin ilkeää niin kuin nykyään.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan sitä raakaa väkivaltaa jo silloin. Muutenkin koko yhteiskunta oli väkivaltaisempi kuin nykyään. Ja se on tosiasia, vaikka miten väittäisitte vastaan. Mutta mitä kouluun tulee niin kyllä sitä kiusaamista oli. Ja ei ihan leikkisää. Tiedän yhdenkin tapauksen jossa lapsi sitten hirtti itsensä kiusaamisen takia. Kyllä se tiedettiin, mutta vaiettiin. Hänen kiusaajansa jatkoivat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tiedä sitten kolkuttiko omatunto.. vai oliko heillä sellaista ollenkaan.
Jos auoit päätä, oli ihan normaalia, että toinen pamautti pataan. Ei niistä käräjille haastettu.
Normaalia nuorison viikonlopunviettoa Lappeenrannassa 1987.
Oulussa näytti meininki ihan samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan sitä raakaa väkivaltaa jo silloin. Muutenkin koko yhteiskunta oli väkivaltaisempi kuin nykyään. Ja se on tosiasia, vaikka miten väittäisitte vastaan. Mutta mitä kouluun tulee niin kyllä sitä kiusaamista oli. Ja ei ihan leikkisää. Tiedän yhdenkin tapauksen jossa lapsi sitten hirtti itsensä kiusaamisen takia. Kyllä se tiedettiin, mutta vaiettiin. Hänen kiusaajansa jatkoivat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tiedä sitten kolkuttiko omatunto.. vai oliko heillä sellaista ollenkaan.
Jos auoit päätä, oli ihan normaalia, että toinen pamautti pataan. Ei niistä käräjille haastettu.
Normaalia nuorison viikonlopunviettoa Lappeenrannassa 1987.
Oulussa näytti meininki ihan samalta.
Legendarinen video. Miten voi olla noin hyvin tallentunut ns. ajan henki? Tuollaista se oli.
En tiedä missä psykopaattien kouluissa te olette koulunne käyneet mutta ei ainakaan minun koulussani ollut tuollaista väkivaltaa mitä te täällä kerrotte olleen. Toki välillä jotkut tappelivat mutta ei todellakaan ollut mitään jokapäiväisiä nyrkillä hakkaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja Timo Nuutinen kiersi kouluissa luennoimassa väkivallan seurauksista.
Turpaan lyöminen oli ihan normaali tapa ratkaista erimielisyydet tai ojentaa kylälle yksin tullutra naapurikylän heppua. Tai vain boostata egoaan.
Nuutinen näytti kuvia katkenneisra hampaista, murtuneista leukaluista, vaurioituneista silmistä jne. Ja kertoi tapauksista, jotka päätyivät kuolemaan.
Muistelin että hän oli poliisi. Ainakin meillä poliisi kävi noita kuvia näyttämässä. Ei niistä ollut mitään apua. Herkät pelästyivät niitä, koska tiesivät miltä HEIDÄN naamansa tulee näyttämään kun kiusaajat ovat ne käsitelleet. Kiusaajat taas naureskeli noille kuville ja hakkasi heti ekalla välitunnilla jotakin onnetonta.
Poliisit kävivät valistusta tekemässä kyllä, mutta Nuutinen oli sairaanhoitaja, joka näki työssään turhia väkivallan uhreja ja päätti tehdä asialle jotain.
No ei, mutta oli se verrattuna nykyiseen tai sitä aiempaan aikaan. Harmi, ettei sitä arvostettu eikä sitä haluttu säilyttää sellaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja Timo Nuutinen kiersi kouluissa luennoimassa väkivallan seurauksista.
Turpaan lyöminen oli ihan normaali tapa ratkaista erimielisyydet tai ojentaa kylälle yksin tullutra naapurikylän heppua. Tai vain boostata egoaan.
Nuutinen näytti kuvia katkenneisra hampaista, murtuneista leukaluista, vaurioituneista silmistä jne. Ja kertoi tapauksista, jotka päätyivät kuolemaan.
Muistelin että hän oli poliisi. Ainakin meillä poliisi kävi noita kuvia näyttämässä. Ei niistä ollut mitään apua. Herkät pelästyivät niitä, koska tiesivät miltä HEIDÄN naamansa tulee näyttämään kun kiusaajat ovat ne käsitelleet. Kiusaajat taas naureskeli noille kuville ja hakkasi heti ekalla välitunnilla jotakin onnetonta.
Poliisit kävivät valistusta tekemässä kyllä, mutta Nuutinen oli sairaanhoitaja, joka näki työssään turhia väkivallan uhreja ja päätti tehdä asialle jotain.
Yritti edes. Eipä tainnut vaikuttaa kuitenkaan. Herkät pelästyi, mutta nehän ei muutenkaan halunneet olla väkivallan kanssa tekemisissä. Koviksille nuo kuvat olivat sen ajan "gorea" jota sai katsoa koulussa ja fiilistellä. Osa lapsista on aina häiriintynyttä ainesta, johon ei toimi pehmeät keinot.
Sairasta kiusaamista oli paljon, kesti koko kouluajan. Opettajissa alkoholisteja ja paljon epäpäteviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuolloin kirjoitettava 5 ainetta, mukaan lukien matematiikka?
Minä en kirjoittanut matematiikkaa tuolloin.
Mutta viisi oli kirjoitettava?
Ei, vaan neljä. Äidinkieli, englanti, ruotsi, reaali.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä psykopaattien kouluissa te olette koulunne käyneet mutta ei ainakaan minun koulussani ollut tuollaista väkivaltaa mitä te täällä kerrotte olleen. Toki välillä jotkut tappelivat mutta ei todellakaan ollut mitään jokapäiväisiä nyrkillä hakkaamisia.
Eli tuskit siis kävit koulua itä suomessa.
Itse olen sitä mieltä, että riittävän ankara kuri tuo koulumaailmaan(kin) turvallisuutta ja saa oppilaat viihtymään, koska koulussa saa silloin keskittyä oppimiseen.
Ei siis mitään karttakepillä sormille- tyyliä, mutta just sellaista mitä se kasarilla (ja ysärilläkin) vielä oli. Monesti olen myös miettinyt, että koulupuvut voisi olla ihan jees. Sillä tavoin saataisiin ainakin yksi kiusaamisen aihe kitkettyä ja samalla se koulupäivä erottuisi kaikesta muusta.
Vierailija kirjoitti:
Jälki-istuntoa pelättiin. Aina tiedettiin koko koulu ketkä olivat perjantaina koulun jälkeen jälki-istunnossa.
Ne oli ne tarkkiksen pojat yleensä ja yksi tyttö...
Minä olin jälki-istunnossa monta kertaa. Niitä ei pidetty perjantaisin, vaan sen saman koulupäivän jälkeen jona olit sen jälki-istunnon saanut. Kesti virallisesti tunnin viiva kaksi, yleensä tosiasiassa 45 minuuttia. Tehtävä oli istua hiljaa pulpetissa ilman virikkeitä ja opettaja luki siinä omalla paikallaan jotakin kirjaa. Jälki-istuntoon ei tarvittu mitään sen pahempaa käytöstä. Minä sain tunnin jälki-istunnon esim kesken tunnin hölisemisestä kaverin kanssa. Hän sai myös. Kotona suhtauduttiin kouluun aika konservatiivisesti ja katsottiin että oma syy, niin kuin olikin. Ei sieltä kukaan koululle soitellut että minun lumihiutalettani kohdellaan väärin. Jälki-istunto kuului pelin henkeen jonka oppilaatkin käsitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. oletko nyt ihan varma että 1986 oli näin? Mielestäni kirjoitettavia aineita oli tuolloin viisi. Nykyään on tuo neljä. Milloin lie muuttunut. Luokaton lukio tuli ysärin alussa.
Hyi ei. Oli ihan kamalaa. Kiusaaminen ei ollut kilttiä. Vm 1975.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun kiusatun kokemus saattoi olla tuollainen kyllä.
Itse en joutunut fyysisen väkivallan kohteeksi, mutta henkisesti kiusattu ja yksinäinen olin koko ala-asteen.
2 nyrkkitappelua muistan nähneeni peruskoulussa, yhden ala-asteella, toisen rippikoulussa pihalla.
Viikonloppuisin väkivalta oni hyvin tavallista, naapurikylän nuorisoseuran talolla ei voinut mennä yksin vessaan. Löivät ihan vaan sen takia, että on muualta. Ns. kylätappeluperinne...
Poikien välinen huumori oli karkeaa, jalkoväliin potku takaapäin oli hauska kepponen. Siinä oppi seisomaan jalat yhdessä.
Yläasteella kohtasin ilkeän opettajan, joka kiusasi mm. heikkolahjaista poikaa lukien hänen hölmöjä koevastauksiaan kaikkien kuullen, sekä erästä epävarmaa ja hintelää(mutta älykästä) poikaa. Epäilemättä yritti "miehistää" tätä simputuksen avulla. Kuulemma erästä tyttöä hän kiusasi ja pilkkasi myös niin, ettei tämä tyttö halunnut enää mennä oeruskoulun jälkeen mihinkään kouluun. En voi ymmärtää syytä tähän.
Koulussa oppimistulokset olivat hyviä johtuen vaatimustasosta ja opettaja vetoisesta opetuksesta. Kielissä ja matematiikassa oli käytössä tasoryhmät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisit kävivät kasarin alussa kuin myös tuo Timo Nuutinen ensiapupuolelta luennoimassa. Poliisit paikallisin voimin ja huumevalistusta kävi antamassa Torsti Koskinen.
Ei nyt sentään paratiisi, mutta paljon parempi kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli matikka kirjoitettava 80-luvulla...
Vierailija kirjoitti:
Oli, minut hakattiin jokapäivä.
Se oli oma syysi se.
Muistan nämä Nuutisen käynnit. Meillä koulussa oli tosi pahaa väkivaltaa, eivät nämä Nuutisen käynnit niihin pahantekijöihin vaikuttaneet. Itse aloin kouluväkivallan kohteena olleena pelkäämään että kuolen kouluväkivaltaan eikä opettajat paljoa korviaan lotkautelleet. Edes vanhempani eivät välittäneet. Nyt sitten elän aivovamman kanssa jonka sain 80-luvulla koulussa.