Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vendi - Jotta muut tytöt pääsisivät kotiin

Vierailija
04.04.2026 |

Kirjan lukeneet, mitä mieltä olitte?

Mielestäni kirja oli hyvin kirjoitettu ja koskettava. Kuitenkin monessa kohdassa oli selkeää, että kirjoittaessa on käytetty tekoälyä. En tiedä teistä muista, mutta itseäni tuo häiritsi, kun teksti ei ollut luonnollisen kuuloista. 

Siitä huolimatta lukukokemus oli hyvä, ja Vendin traaginen tarina oli kuvattu kauniisti. Hienoa, että tapauksessa kirjoitettiin kirja, ja vieläpä Vendin läheisen näkökulmasta.

Lepää rauhassa Vendi.

Kommentit (271)

Vierailija
41/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onnettomuuspaikkoja kuvataan ja teitä tukitaan pelastushenkilökunnalta."

Juuri tuon syyllistämisen takia päätin itse ruveta leikkimään tyhmää. Kun näen onnettomuuspaikan, kävelen ihan kylmästi ohi. En pysähdy. En soita hätäkeskukseen. Ajattelen vain, että joku muu (minua paljon parempi ihminen) ryntää paikalle ja tekee kaiken OIKEIN. Hän on lääkäri tai sairaanhoitaja. Hän osaa uhreja (ennen ambulanssin saapumisa) paljon paremmin kuin minä. Hän on ammatiltaan valokuvaaja. Hän osaa kuvata rikospaikan (ennen viranomaisten saapumista) paljon paremmin kuin minä.  

Minä en tee mitään, joten minun ei tarvitse kuunnella haukkumista. Haukkujat osaavat aina siirrellä maalitolppia.

"Miksi kuvasit?"
"Miksi et kuvannut ja annoit rikoksentekijän paeta paikalta ilman, että hänestä saatiin kuva?"
"Miksi jäit auttamaan? Miksi leikit lääkäriä?"
"Miksi et jäänyt auttamaan. Miksi kävelit pois? Narsisti."
"Miksi soitit hätäkeskuseen turhaan? Sinne meni jo kolme puhelua ennen kun sä soitit."
"Miksi et soittanut hätäkeskukseen?"

Vierailija
42/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää katuvaloja koko Suomeen. Valosaaste lisää turvallisuutta? Karu totuus on, että valaistuksen lisääminen yöaikaan vain KANNUSTAA rikollisia. Uhrit on helppo havaita, koska uhrit liikkuvat valossa (valaistu tie) ja rikollinen vaanii pimeässä (tien reunustalla, pusikossa, metsikössä).

Itse tunnen oloni aina turvallisemmaksi, kun kaupunki yöllä sammuttaa katuvalot monelta alueelta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon syyllistämisen takia päätin itse ruveta leikkimään tyhmää. Kun näen onnettomuuspaikan, kävelen ihan kylmästi ohi. En pysähdy. En soita hätäkeskukseen. Ajattelen vain, että joku muu (minua paljon parempi ihminen) ryntää paikalle ja tekee kaiken OIKEIN. Hän on lääkäri tai sairaanhoitaja. Hän osaa uhreja (ennen ambulanssin saapumisa) paljon paremmin kuin minä. Hän on ammatiltaan valokuvaaja. Hän osaa kuvata rikospaikan (ennen viranomaisten saapumista) paljon paremmin kuin minä.  

Minä en tee mitään, joten minun ei tarvitse kuunnella haukkumista. Haukkujat osaavat aina siirrellä maalitolppia.

"Miksi kuvasit?"
"Miksi et kuvannut ja annoit rikoksentekijän paeta paikalta ilman, että hänestä saatiin kuva?"
"Miksi soitit hätäkeskuseen turhaan? Sinne meni jo kolme puhelua ennen kun sä soitit."

Hoh hoijaa. Kukaan ei syyllistä auttamisesta. Kuvaaminen ei ole mitään auttamista. Hätäkeskukseen soittaminen on tyhmänkin velvollisuus onnettomuuspaikalle ensimmäisten joukossa tultaessa. Kaikkien ei tarvitse jäädä paikalle.

Vierailija
44/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murhaaja ansaitsisi paljon ankaramman Rankin. Joku voisi muiluttaa kunnolla vankilassa, henkihieveriin. Mies on selvästi psykopaatti. Niitä ei tarvita vaan niistä tulee hankkiutua eroon. Kuolema psykopaateille.

Vierailija
45/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuvaaminen ei ole mitään auttamista."

Kyllä on. Kuvaaminen on auttamista. Rikostutkinnan auttamista. 

Miksi poliisi aina pyytää suurelta yleisöltä havaintoja onnettomuuspaikalta? Näitä uutisia näkee lähes joka viikko. Jalankulkijan tai pyöräilijän päälle on taas ajettu jossain ja autoilija pakeni paikalta. Nyt pitäisi olla se silminnäkijän ottama kamerakännykkäkuva, missä näkyy ajoneuvo törmäyspaikalla ja kuljettaja ratissa. Usein päälleajaja pysähtyy hetkeksi, sitten panikoi ja pakenee. Rekisterinumero saadaan helposti valokuvattua. 

By the way, itse en aio soittaa hätäkeskukseen ellei ole sellainen tilanne, että oma turvallisuuteni on vaarassa. 

Vierailija
46/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin tuon kirjan ja itkin lähes koko sen ajan. Niin kamala tapahtuma. Tunnen Vendin elämän riistänyttä jätkää kohtaan pelkkää halveksuntaa ja vihaa. Vendin vanhemmille toivon voimia jaksaa päivä kerrallaan eteenpäin. Ei tuosta selviä koskaan.

Ei saa sanoa, ettei jostain selviä koskaan! Mitä, jos ihminen haluaa selvitä ja tekee töitä sen eteen? Minulle on kriisiterapeutit sanoneet niin päin, että asioiden ei tarvitse pilata loppuelämää ja niistä voi selvitä. Ja joo, ei ole omaa tytärtä menetetty noin, mutta ei nyt oteta heiltä tyttären lisäksi pois oikeutta omaan elämään. 

Tykkäsin kirjasta alussa ja keskellä. Lopussa herpaantui, en tiedä oliko syy minussa vai kirjassa. En huomannut tekoälyä. Voisiko tekoälyn huomaaja eritellä tarkemmin huomionsa? 

Vierailija
47/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi kuvasit?"

Hoh hoijaa. Kukaan ei syyllistä auttamisesta. Kuvaaminen ei ole mitään auttamista. Hätäkeskukseen soittaminen on tyhmänkin velvollisuus onnettomuuspaikalle ensimmäisten joukossa tultaessa. Kaikkien ei tarvitse jäädä paikalle.

Mitenkäs aiot todistaa, että jokaisella silminnäkijällä oli puhelin taskussa ja akku vielä sen verran täynnä, että hätäpuhelun voi soittaa?   :D

Miten aiot todista, että jokainen silminnäkijä on KYVYKÄS tekemään mitään? Etkö tajua, että silminnäkijä voi ahdistua ja lähteä pois, koska ei halua joutua rikoksentekijän väkivallan uhriksi?

Kenelläkään ei ole velvollisuutta asettaa omaa henkeään vaaraan siksi, että joku idiootti kolaroi. 

Vierailija
48/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katuvalot palavat läpi yön taajamissaan, koska persaukisella kaupungilla tuntuu olevan rahaa siihen. 

M u r h a a j a a  ei pidä laskea koskaan vapaaksi. Hän kuuluu Jammun lailla pakkohoitoon, koska vapauduttuaan on liian suuri riski, että uusii tekonsa.

Hänhän ei tuntenut mitään katumusta, vaan vähätteli tekoaan ja valitti tuomiostaan.

Vierailija
49/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoksentekijä ja kolari samassa hässäkässä? 

Vierailija
50/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano joku esimerkki kohdista joissa on mielestäsi käytetty tekoälyä.

Vierailija
51/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian nuori tyttö kulkemaan yksin kaupungilla ja noin myöhään. Täähän oli ihan lapsi vielä ja käveli keskustassa yhden aikaan yöllä. Ikinä en uskaltaisi oman yläkouluikäisen antaa olla kylillä keskellä yötä, autokyyti aina kotiin ja paljon aiemmin kotiintuloaika, lisäksi liikkuminen vain isojsa porukassa, ei yksin! Suojelkaa hyvät ihmiset lapsianne.

Vierailija
52/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ostaa tuon kirjan tukeakseni perhettä edes tällä pienellä teolla mutta en varmaan pysty vielä lukemaan sitä.

Vierailija
53/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä se on?

Vierailija
54/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika nopeasti panivat toimeen.

Ja miksi ei, kun aivan hirveä tapaus kyseessä?

Niin, mikä mahtaa olla oikea syy?

Vierailija
55/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kumminen kirja ja tuo tekoälyn käyttö oli noloa. Vähän outo kuva koko perheestä.

Vierailija
56/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikkien pitäisi lukea tämä kirja, ettei mielikuva tapahtumasta jäisi pelkkien iltapäivälehtien lööppien varaan.

Anteeksi vain mutta lue vain romaaneja. Ja toiseksi nykypäivän tietokirjat ovat tekoälyllä tuotettua sontaa. 

Vierailija
57/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika nopeasti panivat toimeen.

Niin, tajusivat että jos haluavat kertoa totuuden tapauksesta niin se kannattaa tehdä nyt, ennen kuin joku toinen kirjoittaa huhupuheiden perusteella.  Minusta todella fiksua. Samalla kirjoittaminen oli terapiaa. 

Kirjassa oikaistiin monia vääriä käsityksiä, kuten se, että katoaminen olisi huomattu vasta aamulla - vanhemmat kyllä alkoivat etsiä tyttöä hyvin pian kotiintuloajan mentyä, mutta poliisi ei halunnut kirjata katoamisilmoitusta heti. 

Vierailija
58/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikkien pitäisi lukea tämä kirja, ettei mielikuva tapahtumasta jäisi pelkkien iltapäivälehtien lööppien varaan.

Mitä uutta siinä kerrotaan? Mielestäni käsiteltiin aika kattavasti lehdissä.

Kirjassa kerrotaan omaisten kärsimyksistä paljon syvällisemmin, ja esimerkiksi siitä, kuinka paljon lehdissä oli tapauksen aikaan väärää tietoa tapahtumista.

Ei kiinnosta omaisten kärsimykset tippaakaan. Kiinnostaa vain se, millainen rikostuomio sieltä napsahtaa tekijälle ja miten se tuomio käytännössä toteutuu. Kuinka monta vuotta etuajassa tämä(kin) rikollinen pääsee vankilasta ulos, koska hänellä on "mielenterveysongelmia" tai "rankka elämä" tai "hyvä käytös vankilassa" tai "kova halu päästä takaisin yhteiskuntaan".

Kova halu oli päästä vankilaan. Se on selvää, koska julkisesti kehuskeli väkivaltafantasioillaan ennen kuin kävi uhrinsa kimppuun. Harvinaisen tyhmä rikollinen paljastaa itsensä ja motiivinsa ENNEN kuin edes tekee mitään. Poliisi kiittää, syyttäjä kiittää, ja uhrin omaiset laskevat jo rahojaan. "Hei, miten paljon me voidaan ansaita tällä? Kirjoitetaanko kirja?"

Minua oksettaisi, jos joku oma sukulainen yrittäisi tuolla tavalla RAHASTAA toisen kuolemalla. 

Nyky-Suomessa kirjoilla ei ansaita juuri mitään. 

Vaikka ansaittaisiinkin, ei haittaisi, etenkään tässä tapauksessa. Omaisilla tulee menemään vielä pitkään, ennen kuin ovat työkuntoisia, eikä korvauksia ole luvassa. Kuvittele itse, millaista on, kun koko suku on yhtä aikaa pitkällä sairauslomalla ja olisi tarpeen käsitellä asioita kalliissa terapiassa. 

Vierailija
59/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kirja auttaa muita tyttöjä pääsemään kotiin?

En tiedä kirjoittajasta, mutta itse ajattelen ja toivon, että Vendin tarinan avulla tietoisuus tyttöihin kohdistuvasta väkivallasta voisi lisääntyä, jolloin sen vastaista toimintaa voidaan lisätä, ja jotkut tytöt saattavat välttää Vendin kohtalon.

Suomessa on raiskaus- ja tappokulttuuri?🤔

Vierailija
60/271 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kirja auttaa muita tyttöjä pääsemään kotiin?

En tiedä kirjoittajasta, mutta itse ajattelen ja toivon, että Vendin tarinan avulla tietoisuus tyttöihin kohdistuvasta väkivallasta voisi lisääntyä, jolloin sen vastaista toimintaa voidaan lisätä, ja jotkut tytöt saattavat välttää Vendin kohtalon.

Suomessa on raiskaus- ja tappokulttuuri?🤔

No ei ole.. älä viitti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän