Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomalaiset eivät harrasta sijoitustoimintaa.

Vierailija
04.04.2026 |

Kauppalehdessä on juttu suomalaisten sijoitusvarallisuudesta,

Siinä sanotaan, että eniten sijoitusvarallisuutta on yli 75 vuotiailla ja heidänkin mediaani on vain 23 293€!
Siis mitä? lhmiset kuitenkin ajavat hienoilla autoilla, heillä on kalliit asunnot, kesämökit, veneet jne. 
Eli rahaa on, mutta miksi makuuttavat niitä pankkitileillään joissa maksetaan tänä päivänä niin huonoa korkoa, että inflaatio syö ne rahat.

Jos ei tiedä sijoittamisesta mitään, niin miksi ihmiset eivät laita rahojaan esim. matalakuluisiin indeksirahastoihin?

Indeksirahastot ovat tuottaneet pitkällä aikavälillä noin 7% vuodessa, joka hakkaa mennen tullen inflaation. 
Enkä tarkoita, että kaikkia pankkitilillä olevia rahoja täytyy heti laittaa indeksirahastoihin, mutta esim laittaa vähän kuukausittain sinne. 
Esim 100€ tai 200€ jos ei enempään ole varaa.

Esim. tuo 200€ /kk säästäminen on vuodessa tekee 2 400€, kymmenessä vuodessa 24 000€ ja siihen kun päälle laskee vielä 10 vuoden päälle tulevan korkoa korolle ilmiön, niin aika paljon on sijoitusomaisuutta kerääntynyt jo 10 vuoden aikana. 
Ja mitä aikaisemmin tuon säästämisen aloittaa, niin sitä suurempi omaisuus sinulla on,

kun vanhuus lähestyy. Ja melkein itsestään kun totut siihen, että joka kuukausi menee automaattisesti tililtä tietty summa säästöön. 
Summa voi ja tietysti täytyykin olla aluksi niin pieni, että sen takia et joudu kituuttamaan.

Aluksi summa voi olla esim. vain 50€ kuukaudessa ja sitten vaan nostat sitä säästösummaa sitä mukaa, kun tulosi ja elämäntilanteei sallii.

Tuon reilun 23 000€ sijoitusomaisuuden ja paljonpaljon ylikin pystyy 75 ikävuoteen mennessä hankkimaan ihan jokainen työssäkäyvä henkilö, jos vaan halua on.

Ja jos ei tiedä miten ideksirahastosäästämiseen pääsee alkuun, niin kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja kysellä sieltä.

Enkä minä ole minkään pankin edustaja ja mainosmies vaan olin ihan aidosti ihmeissäni siitä mediaani summa Suomalaisten sijoittamisessa on noin pieni.

Itse aloitin sijoittamisen kaverin houkutuksen perusteella vuonna 2004 ja päivääkään en ole katunut. 
Minulla on nyt sijoitusomaisuutta useampi satatuhatta Euroa ja minkäänlaista riskisijoittamista en ole tehnyt, vaan säästänyt kuukausittain. 
Välillä isompia summia kun on ollut ylimääräistä rahaa esim. ylitöistä, päivärahoista kun olen sattunut tekemään työmatkoja,  välillä olen säästänyt vähän pienempiä summia mutta joka kuukausi olen jotain pistänyt syrjään ja tässä tulos.

Ainut asia mikä harmittaa että en saanut kotona opetusta jo pienenä että mitä tarkoittaa sijoittaminen joko rahastoihin, indeksirahastoihin tai osakkeisiin. 
Mutta onneksi kaveri sai aikoinaan innostumaan ja tässä ollaan.

Odottelen taloudellisesti huolettomia eläkepäiviä, ja edelleen korostan mistään päivittäisestä asiasta en tuon säästämisen takia ole joutunut luopumaan, kun olen säätänyt säästämisen siten, että syrjään laitettu raha on poissa vain turhasta päivittäisestä kulutuksesta.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasit aloittaja itse kysymykseesi. Sijoittamisessa on iso epätasa-arvo, koska harva saa oppia kotoa tai koulusta näistä asioista. Et sinäkään olisi sijoittanut jos kaveri ei olisi houkutellut. Se on kovin helppo huudella ja ihmetellä siinä vaiheessa kun on itse tuurilla onnistunut. 

Itse aloitin sijoittamisen vasta kun perin pienehkön määrän osakkeita muutama vuosi sitten. Sen jälkeen aloin tutustumaan aiheeseen. Kyllähän se harmitti kun tajusi että olisin voinut aloittaa 20 vuotta sitten. Toisaalta isäni on aina paasannut osakkeista ja mua on ärsyttänyt. Tuntui kuin maailmassa ei muuta olisikaan ja siksi olen ollut vähän allerginen aiheelle. Olisin halunnut rakkautta ja yhdessäoloa, sen sijaan sain aina vain sijoitusvinkkejä. 

Toisaalta tiedän monta säästäväistä ihmistä, jotka eivät sijoita koska sijoittamisessa on aina riski menettää rahansa siinä missä pankissa rahat ovat sun jatkossakin. Lisäksi Suomessa on pitkät perinteet että vasemman laidan puolueet halveksii kapitalismia ja sitä kautta osakkeita. Toisin kuin esim. Ruotsissa jossa sijoittaminen kuuluu enemmän kaikkien puolueiden arvomaailmaan. Toisen puolen sukuni ovat vasemmistolaisia ja he ovat aina säästäneet pankkitilille. 

Käytännössä sijoittamisessa EI OLE riskiä menettää RAHANSA (määräinen muoto, eli kaikki rahat).  Jo alkeellisella hajauttamasella siitä saa todella epätodennäköistä ja hyvin tehtynä liki mahdotonta. Ja vaikka kaikki menisi päin prinkkalaa ja menettäisi hajautetulla salkulla kaiken, olisi se sellainen kriisi että niillä rahoilla ei muutenkaan tekisy yhtään mitään, jolloin se olisi kyllä murheista pienin. 

Se on juuri näin, mitä tämä kommentoija kirjoittaa. 
Jos oikeasti pelkää, että kaikki maailman pörssit menettävät arvonsa, niin nyt kannattaa aloittaa heti kuluttamaan kaikki rahansa maakuopan kaivamiseen, mihin voi piiloutua sinä päivänä, kun tuo pörssien arvonmenetys tapahtuu.

Vierailija
62/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko elämässä oikeasti kyse jostakin muusta kuin varallisuuden kartuttamisesta.

Miten olisi rakkaus ja ilo?

Miksi tahtoisin sijoittaa rahaa johonkin, mikä kasvattaa vaan jonkun kasvottoman yrityksen rahavaroja, ja joka niiden rahojen voimalla vie elämismahdollisuudet meiltä kaikilta tavallisilta?

Sijoitan elämään, rakkauteen, ihmisiin <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko elämässä oikeasti kyse jostakin muusta kuin varallisuuden kartuttamisesta.

Miksi tahtoisin sijoittaa rahaa johonkin, mikä kasvattaa vaan jonkun kasvottoman yrityksen rahavaroja, ja joka niiden rahojen voimalla vie elämismahdollisuudet meiltä kaikilta tavallisilta?

Miten rakkaus ja ilo on pois taloudellisesta hyvinvoinnista??? Miten nämä kaksi asiaa ovat toinen toisistaan poissulkevia asioita? Nyt on kyllä sellaisen vihervassarin jargonia että  normaali ihminen putoaa kärryiltä tuosta ajatusmaailmasta.

Vierailija
64/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon pienituloisesta perheestä, jossa rahaa käytettiin siten, että kaikki meni mitä tuli. Rahasta tai säästämisestä ei puhuttu. Opiskelin sosiaalitieteitä, en kauppatieteitä ym ”kovaa” alaa. Rikastuminen tai omaisuuden kerääminen ei ole ollut minulle tärkeää. Vasta myöhemmin aikuisiällä aloin kiinnostua talousasioista ja aloin sijoittaa. Harmittaa, että en pääse hyötymään korkoa korolle ilmiöstä niin hyvin verrattuna siihen, kun jos olisin aloittanut sijoittamisen vaikka 20-vuotiaana.

Sama juttu minulla mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Nyt on pieni sijoitusomaisuus salkussa.

Vierailija
65/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokkare hallituksen köyhdyttämät ainakin miljoona suomalaista sijoittaa kaikki rahat ruokaan ja aina ne ei edes riitä ja silloin nähdään nälkää.

Vierailija
66/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus haihtuu ihmeellisellä tavalla, jos raha-asioista kiistaa.

Vierailija
67/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamista ei opeteta missään, ei edes kauppiksessa opetettu oikeastaan muuta kuin talousmatematiikkaa. Mutta ei varsinaisesti sijoittamista. Tämä on kyllä meillä puute ettei osata sijoittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi