Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomalaiset eivät harrasta sijoitustoimintaa.

Vierailija
04.04.2026 |

Kauppalehdessä on juttu suomalaisten sijoitusvarallisuudesta,

Siinä sanotaan, että eniten sijoitusvarallisuutta on yli 75 vuotiailla ja heidänkin mediaani on vain 23 293€!
Siis mitä? lhmiset kuitenkin ajavat hienoilla autoilla, heillä on kalliit asunnot, kesämökit, veneet jne. 
Eli rahaa on, mutta miksi makuuttavat niitä pankkitileillään joissa maksetaan tänä päivänä niin huonoa korkoa, että inflaatio syö ne rahat.

Jos ei tiedä sijoittamisesta mitään, niin miksi ihmiset eivät laita rahojaan esim. matalakuluisiin indeksirahastoihin?

Indeksirahastot ovat tuottaneet pitkällä aikavälillä noin 7% vuodessa, joka hakkaa mennen tullen inflaation. 
Enkä tarkoita, että kaikkia pankkitilillä olevia rahoja täytyy heti laittaa indeksirahastoihin, mutta esim laittaa vähän kuukausittain sinne. 
Esim 100€ tai 200€ jos ei enempään ole varaa.

Esim. tuo 200€ /kk säästäminen on vuodessa tekee 2 400€, kymmenessä vuodessa 24 000€ ja siihen kun päälle laskee vielä 10 vuoden päälle tulevan korkoa korolle ilmiön, niin aika paljon on sijoitusomaisuutta kerääntynyt jo 10 vuoden aikana. 
Ja mitä aikaisemmin tuon säästämisen aloittaa, niin sitä suurempi omaisuus sinulla on,

kun vanhuus lähestyy. Ja melkein itsestään kun totut siihen, että joka kuukausi menee automaattisesti tililtä tietty summa säästöön. 
Summa voi ja tietysti täytyykin olla aluksi niin pieni, että sen takia et joudu kituuttamaan.

Aluksi summa voi olla esim. vain 50€ kuukaudessa ja sitten vaan nostat sitä säästösummaa sitä mukaa, kun tulosi ja elämäntilanteei sallii.

Tuon reilun 23 000€ sijoitusomaisuuden ja paljonpaljon ylikin pystyy 75 ikävuoteen mennessä hankkimaan ihan jokainen työssäkäyvä henkilö, jos vaan halua on.

Ja jos ei tiedä miten ideksirahastosäästämiseen pääsee alkuun, niin kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja kysellä sieltä.

Enkä minä ole minkään pankin edustaja ja mainosmies vaan olin ihan aidosti ihmeissäni siitä mediaani summa Suomalaisten sijoittamisessa on noin pieni.

Itse aloitin sijoittamisen kaverin houkutuksen perusteella vuonna 2004 ja päivääkään en ole katunut. 
Minulla on nyt sijoitusomaisuutta useampi satatuhatta Euroa ja minkäänlaista riskisijoittamista en ole tehnyt, vaan säästänyt kuukausittain. 
Välillä isompia summia kun on ollut ylimääräistä rahaa esim. ylitöistä, päivärahoista kun olen sattunut tekemään työmatkoja,  välillä olen säästänyt vähän pienempiä summia mutta joka kuukausi olen jotain pistänyt syrjään ja tässä tulos.

Ainut asia mikä harmittaa että en saanut kotona opetusta jo pienenä että mitä tarkoittaa sijoittaminen joko rahastoihin, indeksirahastoihin tai osakkeisiin. 
Mutta onneksi kaveri sai aikoinaan innostumaan ja tässä ollaan.

Odottelen taloudellisesti huolettomia eläkepäiviä, ja edelleen korostan mistään päivittäisestä asiasta en tuon säästämisen takia ole joutunut luopumaan, kun olen säätänyt säästämisen siten, että syrjään laitettu raha on poissa vain turhasta päivittäisestä kulutuksesta.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monella on sijoituksia.

Vierailija
2/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella monella on sijoituksia.

Juu mutta jos katsoo noita tilastoja niin summat ovat todella pieniä. Tai sitten Kauppalehden jutussa on dekaanivirhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Suomalaiset kuuluvat maapallon rikkaimpien ihmisten joukkoon mutta silti ovat länsimaissa häntäpäässä mitä tulee sijoittamiseen. 

Vierailija
4/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mitä sijottaa. Kitkutetaan vaan palkkapäivästä toiseen.

Vierailija
5/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon erilaisia ihmisiä sijoittaminen on ok, mutta ei pakollista

Vierailija
6/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ostellaan ne hienot autot, mökit ja veneet, matkustellaan ja shoppaillaan. Asuntolaina ylisuuri ja palkka mikä tulee tilille menee kädestä suuhun osamaksuihin ja muihin. 

Näin monilla keski- ja suurituloisilla joilla olisi teoriassa varaa hyvin säästää ja sijoittaa. Pienituloisten on ihan turha säästellä ja sijoitella, koska työttömyyden kohdatessa varat ulosmitataan varakkaiden taskuun.

Vierailija
7/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 2 miljoonaa sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin. 

En siis sanoisi että ei sijoita, ja toi luku saattaa olla alakanttiin.

Vierailija
8/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mitä sijottaa. Kitkutetaan vaan palkkapäivästä toiseen.

Arvasin että tuollainenkin kommentti tulee, mutta mieti olisiko siinä kituuttamisessakin esim. 50€/kk jotain mitä laitat ihan turhuuteen.

Tupakkaan karkkkeihin, suoratoistopalveluihin tai ihan mihin vaan jonka voisit jättää ilman suurempaa tuskaa kuluttamatta ja säästäisit sen kuukausittain indeksirahastoihin.

Tämä säästäminen on kuin laihduttaminen, tuloksia et näe päivässä etkä viikossa, mutta vuosissa sitten helposti. 

Vierailija
9/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ostellaan ne hienot autot, mökit ja veneet, matkustellaan ja shoppaillaan. Asuntolaina ylisuuri ja palkka mikä tulee tilille menee kädestä suuhun osamaksuihin ja muihin. 

Näin monilla keski- ja suurituloisilla joilla olisi teoriassa varaa hyvin säästää ja sijoittaa. Pienituloisten on ihan turha säästellä ja sijoitella, koska työttömyyden kohdatessa varat ulosmitataan varakkaiden taskuun.

Ei suinkaan. Jos tulee työttömyys, niin sijoitetut varat voi nostaa tietokoneen nappuloita painelemalla.

Mistä olet saanut päähäsi tuon ulosmittauksen. Jos on ulosottokelpoisia velkoja, niin silloin puhutaan jo eri asiasta.

Vierailija
10/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rupesin sijoittamaan rahastoihin vasta viisikymppisenä. Sitä ennen oli asuntolaina, työttömyysjaksoja, lapset ja matkustelua lasten kanssa. Kun lapset muutti pois kotoa, oli mahdollisuus alkaa kerryttää säästöjä. Pienistä tuloista ei mahdottomia ole saanut laitettua sivuun, mutta jotain kuitenkin.

Vierailija
11/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö.Suurimmalla osalla on  käteistä ja sijoituksia... esim pojkani on 16v ja hänellä on yli 50000 indeksirahastoissa ja rahaa tilillä

Vierailija
12/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo asenne on se suurin barrikaadi miksi sijoittamiseen ei uskalleta ryhtyä. Kun kuitenkin käy huonosti. Onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä? Pitää uskoa itseensä ja tehdä suunnitelma. Jokainen meistä voi joutua työttömäksi mutta aika harva onneksi kuuluu siihen ns. pitkäaikaistyöttömyysjoukkoon joten sijoitusomaisuus ei vaikuta esim. ansiosidonnaisiin korvauksiin. Nyt rohkeasti toimeen ja rahat poikimaan.

Vierailija
13/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.Suurimmalla osalla on  käteistä ja sijoituksia... esim pojkani on 16v ja hänellä on yli 50000 indeksirahastoissa ja rahaa tilillä

Mun päiväkoti-ikäisillä tyttärillä on yli 20000 salkut, mulla muutama satanen (tonnia toki) ja mieheni taloudellisesti riippumaton, mutta eihän tämä suinkaan tarkoita että "suurimmalla osalla" olisi säästöjä. 

Vierailija
14/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tieföt, miten kyseinen suku sijoittaa?

Vierailija
15/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 2 miljoonaa sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin. 

En siis sanoisi että ei sijoita, ja toi luku saattaa olla alakanttiin.

Mutta Kauppalehden mukaan pmediaani sijoitusomaisuus on kuitenkin kovasti pieni jos korkein on vain alle 24 000€. Sitä en ymmärrä. Kyllä nyt 75 ikävuoteen mennessä luulisi että olisi saanut enemmän kokoon sijoitusomaisuutta.

Vierailija
16/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun päiväkoti-ikäisillä tyttärillä on yli 20000 salkut, mulla muutama satanen (tonnia toki) ja mieheni taloudellisesti riippumaton, mutta eihän tämä suinkaan tarkoita että "suurimmalla osalla" olisi säästöjä. 

Jos suomessa asuu kohta 6 miljoonaa niin varmasti on suurimmalla osalla... uskotko oikeesti että suurin osa on köyhiä?

Vierailija
17/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastot eivät ole mikään automaatti rahantulolle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010941244.html

Vierailija
18/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma jos on jo tuossa iässä noin paljon säästöjä. Täytyy sanoa että hienon työn olette vanhempina tehneet jos noin paljon olette saaneet säästettyä hänelle. 16 vuotiashan ei saa olla edes töissä vielä joten itse tuskin on noita rahoja pystynyt tienaamaan mutta rahaa se on peritty tai lahjoituksinakin saatu raha. Toivottavasti tahti jatkuu ja sijoitusomaisuus sen kun lisääntyy iän karttuessa. Suunta ainakin on oikea ja siitä vilpittömät onnittelut.

Vierailija
19/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meitä kiinnostaisi Virtasten, Möttösten tai Suomalisten sijoittaminen. Kukin suku ja henkilö päättää sijoittamisistaan itse. 

Vierailija
20/67 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastot eivät ole mikään automaatti rahantulolle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010941244.html

Ainahan voi sijoittaa ns. vääriin rahastoihin mutta matalakuluiset indeksirahastot ovat kyllä aika matalariskisiä. Ja jos haluaa sijoittaa esim. osakkeisiin,  niin on hyvin epätodennäköistä että kun hajauttaa omisuksensa että kaikki yhtiöt tekisivät konkurssin. 
Esim. jos sijoittaa vaikka suuriin Suomalaisiin pörssiyrityksiin kuten Valmet, Kone, Nordea, Orion, Nokia jne. jotka arvonnousun lisäksi vielämaksavat osinkojakin, jotka taas voi sijoittaa uusiin osakkeisiin, niin vaurastuminen ei ole vain mahdollista, vaan myös lähes 100% varmaa pitkällä vuosikymmenien tähtäimellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi