Oletko oikeasti vaurastunut sijoittamisella?
Minua kiinnostaisi tietää, onko joku oikeasti vaurastunut sijoittamalla? Mihin olet sijoittanut, kuinka pitkäksi aikaa jne.? Mistä alkupääoma on tullut? Millaista nettotuloa sijoituksesi ovat sinulle tuoneet?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut osakekaupoilla.
Nuorena jo aloitin ja jonkun osinkokuponginkin olen leikannut, olikohan Sammon osinko.
Sai kun oli auton vakuutus yhtiössä.
Olen köyhän maatalon poika ja nollasta aloittanut. Opiskelusta tuli isot opintolainan eikä silloin 80-luvulla tietenkään isoja sijoituksia tehty.
Ja oppirahojakin tuli maksettua kun sijoitukset menettivät arvoaan.
Asunnoilla en ole rikastunut. Ja mielestäni sijoitus asuntojen kauppa on keinottelua joka on moraalitonta.
Säästeliäästi eläen kun ei tuhlaa turhuuksiin jää pieni pääoma jolla pääsin sijoitttelemaan osakkeisiin.
Osakkeita omistan Suomesta, Euroopasta ja Yhdysvalloista.
Ostan ja muun harvakseltaan osakkeita I, lähinnä osakesäästäjä olen.
Muutamat hyvät liikkeet olen tehnyt kun olen myynyt huipulla ja saanut ostettua myöhemmin edullisesti takaisin. Tuuriakin varmaan ollut mutta taitavalla on useammin tuuria.
Muutaman kymppitonnin NVIDIA-sijoitus on nyt noin puoli miljoonaa, osinkojakin tulee muutama kymppi ;D
Ns. tenbäggereitä on ollut muutamia.
Israelilainen SODA juoma yhtiö oli myös hyvä osakepoiminta.
Nordnet on hyvä ja edullinen osake välittäjä, kulut pienet.
Pienissä osakekaupoissa (muutamista euroista muutamaan sataseen) Nordea, OP ja Danske ovat selvästi edullisempia osakevälittäjiä kuin Nordnet ainakin pohjoismaisia pörssiosakkeita ostaessa ja myydessä. Sitten voi olla eri asia, jos kertakaupat ovat tonnien luokkaa.
Eroja on myös sijoitustyökaluissa. Kun osakekauppaa tekee usein, arvostaa myös sitä, että palvelu on helppokäyttöinen. Tämän vuoksi ei siis Danske.
Näitä juttuja kun lukee niin tuntee itsensä täysin epäonnistuneeksi. Ihan kuin kaikki olisivat jotain Hannu Hanhia ja itse olisin Aku Ankka. Olen tosissani yrittänyt säästää ja sijoittaa, mutta en ole erityisesti vaurastunut. Velaton talo on, velattomat autot, sijoitusten arvo 82000 euroa ja velkaa niistä on 36000 euroa. Ikää on 50+ ja minut jätettiin perinnöttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Pitää olla rikas jo alunperinkin, että kun sijoittaa paljon saa paljon osinkojakin. Köyhä pysyy köyhänä.
Köyhän pienet osingot syö ne merkintäpalkkiot ja tilin palvelumaksut, tulos on tappiolla tai enintään nolla. Sitten jos tulee vielä vaikeatajuisia osakeosinkoja ym. joiden kanssa on ihmeissään, varsinkin jos myyt ne niin kun verottajan mielestä olet saanut ne ilmaiseksi niin saat veromätkyjä jolloin viimeistään koko kuvio menee tappion puolelle raskaasti.
Kyllä tämä on niin rikkaiden eduksi viritetty puolueellinen systeemi että ei köyhä pääse tälläkään tavalla köyhyydestä ylös.
Varakkaiden varallisuuden avaintekijä on siellä mitä he jättävät kertomatta.
Eiköhän melkein kaikilla aikuisilla ole pankkitili ja verkkopankkitunnukset, sillä ilman niitä on aika vaikea tulla toimeen. Monessakaan pankissa osakesäästäminen ei aiheuta muita ylimääräisiä kuluja kuin osto- ja myyntipalkkiot, jotka nekin ovat useimmiten 1% tai alle kaupan arvosta.
Se on totta, että arvo-osuustilin omistajan pitää osata hoitaa veroasiat ja laskea itse uudet hankintamenot, mikäli tapahtuu osittaisjakautumisia, yhdistymisiä, osakeanteja tai osinkojen maksua osakkeilla. Mikäli veroasiat tuntuvat ylivoimaisilta, niin voi avata osakesäästötilin, ja harjoittaa osakekauppaa siellä. Silloin verotus hoituu helposti, eikä veroasioita tarvitse ymmärtää.
Nordea saa osataan ja aktiassa sijoittaa sunrahat et saat parin vuoden päästä voittoa ja kun ostat osakkeita yrityksiltä vaikka jonkun laiva tai kännykkä yrityksen ne jää sun lapsille perinnöksi .
Osta vene pääset kalaan ja aurinkoon. Unohda stressi .
Olipa hyvää kalakeittoa uutelassa taas . Lampelassa.
Ostin 1 asunnon 95, sitten 99 ja 2000. - 2001 10 kpl jne.
Pari v ollaan menty väh 6 asuntoa vuodessa, kaikki vuokralla
Tuolloin 2001 kummankin vanhemmat takasivat lainoja ja etenkin äitini sai tästä liikaa sydämentykytyksiä, joten keskityttiin lyhentämään.
Nyt taitaa olla 60 asuntoa, kaikki Helsingissä
Kirjanpitäjä sanoo voisi alkaa upgrademaan omaa elämää, mutta käydään normaalisti töissä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Pitää olla rikas jo alunperinkin, että kun sijoittaa paljon saa paljon osinkojakin. Köyhä pysyy köyhänä.
Köyhän pienet osingot syö ne merkintäpalkkiot ja tilin palvelumaksut, tulos on tappiolla tai enintään nolla. Sitten jos tulee vielä vaikeatajuisia osakeosinkoja ym. joiden kanssa on ihmeissään, varsinkin jos myyt ne niin kun verottajan mielestä olet saanut ne ilmaiseksi niin saat veromätkyjä jolloin viimeistään koko kuvio menee tappion puolelle raskaasti.
Kyllä tämä on niin rikkaiden eduksi viritetty puolueellinen systeemi että ei köyhä pääse tälläkään tavalla köyhyydestä ylös.
Niin, tai sitten sijoitat vaan mahdollisimman matalakuluisiin indeksirahastoihin ja unohdat tuon kaiken muun. Sieltäkin saa pitkällä aikavälillä ihan ok tuoton, kunhan et Suomeen sijoita :D Alat laittaa 50-100e kuussa vaikka johonkin S&P500-indeksiin niin hyvä tulee.
Musta tuntuu, että tämä asenne joka sullakin on, on aika yleinen ja syy siihen miksi ihmiset eivät sijoita. Ei sen tarvitse olla mitään rakettitiedettä, eikä se sitä ole. Ja jos myyt jotain tappiolla, on ihan oma moka ellet selvitä sitä verotukseen niin, ettet saa mätkyjä.
Varakkaiden varallisuuden avaintekijä on säännöllisyys ja pitkäjänteisyys. Toki perinnöt jne. auttaa, mutta tavallisellakin pulliaisella on tuohon mahdollisuus. Kulut minimiin ja sijoitukset maksimiin. Osakepoimintaa ei kannata ruveta tekemään ellei halua asiaan vihkiytyä, siinä todennäköisesti jääkin tappiolle.
Siinäpä se onkin, jos verottaja päättää että saat mätkyjä, mitenkäs selität ne nurin? Asianajajan palkkiot vie ne murusetkin mitä saattaisit voittaa.
Rikkaita suosivaksi viritetty, puolueellinen järjestelmä joka on suunniteltukin pitämään köyhät köyhänä. Kaikki maksaa aina enemmän köyhälle kuin varakkaille.
Ei osakesijoittamisesta mitään mätkyjä tule. Suurimman osan tiedoista pankki antaa suoraan verottajalle, ja osingoistakin on verot valmiiksi pidätetty. Myyntivoitosta ei myyntihetkellä pidätetä veroja, mutta voit itse ilmoittaa ne verottajalle ennen lopullisen verotuksen valmistumista, ellet halua maksaa lisäveroja. Jouduthan palkkatuloillekin hakemaan uuden verokortin, jos ne oleellisesti muuttuvat vuoden aikana.
Asianajajan käyttöä en ymmärrä ollenkaan, ellet ole haastamassa verottajaa jostain rikoksesta oikeuteen. Jos verottaja on erehtynyt, tai olet itse töpännyt, niin sitten pyydetään oikaisua tai tehdään verovalitus, ja laitetaan asiaan kuuluvat dokumentit liitteeksi. Mikäli et osaa tehdä sitä itse tai joku omainen/tuttava ei osaa auttaa, niin sitten kannattaa lähestyä jotakin tilitoimistoa ja pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Näitä juttuja kun lukee niin tuntee itsensä täysin epäonnistuneeksi. Ihan kuin kaikki olisivat jotain Hannu Hanhia ja itse olisin Aku Ankka. Olen tosissani yrittänyt säästää ja sijoittaa, mutta en ole erityisesti vaurastunut. Velaton talo on, velattomat autot, sijoitusten arvo 82000 euroa ja velkaa niistä on 36000 euroa. Ikää on 50+ ja minut jätettiin perinnöttömäksi.
Eli sinulla on auto, talo ja 46 000 sijoituksia? Olen ylpeä itsestäsi. Tunnen monia ikäisiäsi joilla on paljon vähemmän. Toki voit ryhtyä karsimaan kuluja ja sijoittamaan lisää indeksiin. Eläkkeelle voit hyvinkin päästä 100t+ salkun kanssa, Ei hullumpaa
Vierailija kirjoitti:
lopputulemana makaat vanhainkodissa paskat vaipassa mustaihoisten hoitajien armoilla miljoona eur tilillä
Mulla ei tule olemaan miljoonaa, mutta lapselleni ne sitten jää, mitä en ole ehtinyt elämäni aikana hänelle verottomasti siirtämään. Kyllä minä siitä tulen onnelliseksi, kun voin antaa lapselleni pientä taloudellista turvaa.
Vanhan polven sijoittajat todennäköisesti on, jos laittoivat rahansa teknologiaan ennen sen raketoimista. Uuden polven sijoittajilla vaikeampaa, kun suuri osa osakkeista on jo tehnyt eksponentiaalisen nousunsa. Treidaamalla voisi toki vielä onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai sitten sijoitat vaan mahdollisimman matalakuluisiin indeksirahastoihin ja unohdat tuon kaiken muun. Sieltäkin saa pitkällä aikavälillä ihan ok tuoton, kunhan et Suomeen sijoita :D Alat laittaa 50-100e kuussa vaikka johonkin S&P500-indeksiin niin hyvä tulee.
Musta tuntuu, että tämä asenne joka sullakin on, on aika yleinen ja syy siihen miksi ihmiset eivät sijoita. Ei sen tarvitse olla mitään rakettitiedettä, eikä se sitä ole. Ja jos myyt jotain tappiolla, on ihan oma moka ellet selvitä sitä verotukseen niin, ettet saa mätkyjä.
Varakkaiden varallisuuden avaintekijä on säännöllisyys ja pitkäjänteisyys. Toki perinnöt jne. auttaa, mutta tavallisellakin pulliaisella on tuohon mahdollisuus. Kulut minimiin ja sijoitukset maksimiin. Osakepoimintaa ei kannata ruveta tekemään ellei halua asiaan vihkiytyä, siinä todennäköisesti jääkin tappiolle.
Siinäpä se onkin, jos verottaja päättää että saat mätkyjä, mitenkäs selität ne nurin? Asianajajan palkkiot vie ne murusetkin mitä saattaisit voittaa.
Rikkaita suosivaksi viritetty, puolueellinen järjestelmä joka on suunniteltukin pitämään köyhät köyhänä. Kaikki maksaa aina enemmän köyhälle kuin varakkaille.
Ne mätkythän ovat selvästi vähemmän kuin mitä sait rahaa osakkeiden myynnistä. Eikä se nyt ole rakettitiedettä ilmoittaa verottajalle myymiesi osinko-osakkeiden hankintahintana sitä kurssia, joka näillä osakkeilla oli sinä päivänä, kun sait ne osinkona. Yleensä kyllä suomalaiset osakevälittäjät ilmoittavat tällaiset tiedot verottajalle suoraan.
Totta, ettei uuden hankintahinnan laskeminen ole mitään rakettitiedettä, mutta saa siinä excel laulaa, ja ajatukset täytyy pitää kasassa, kun on ostanut useamman erän yritysten osakkeita, joissa on ollut myöhemmin osittaisjakautumisia, yhdistymisiä, osakkeita osinkoina ja vielä osakeanteja sekä antien lisäostoja.
Oma pahin painajaiseni oli Ahlstrom-Munksjö. Siinä verottajakin sekosi. He tarkistivat osakkeideni hankintahintoja ihan verotuksen viimeiseen valmistumispäivään asti ja vieläpä korjasivat yhden erän hankintahinnan väärin. Kolmen virkailijan kanssa jouduin asiasta vääntämään, kun juttu siirtyi aina edellistä paremmin osinkoverotusta hallitsevalle virkailijalle. Kolmaskin oli alussa ulkona kuin lumiukko, kun esitin asiani, mutta kaverilta löytyi sen verran älliä korvien välistä, että pystyi tarkistamaan hankintahinnan, ja se korjattiin aikaisemmin laskemaani muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Duunaritöissä säästin kuukausittain ylimääräiset rahat osakesijoituksiin. Myös vanhempani antoivat 3v välein verottoman 4999€ lahjan. 10v aikana sain sijoituksilla 80k€ osakesalkun millä maksoin asuntolainan pois 5v etuajassa.
M39
Vau olet kyllä taitava. Teitkö ihan itse sijoitukset vanhempien rahoilla vai tekivätkö he sen sinun puolesta.
Suosittelen, että jätät osakkeet hankkimatta, koska laskutaitosi on sen verran huono. Jos kuitenkin jostain syystä haluat ostaa osakkeita, niin osta niitä osakesäästötilille, jolloin pankki huolehtii verotiedoista, eikä sinun tarvitse osata laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei uskalla kertoa kuinka paljon on hävinnyt.
Kokonaisuutena olen hyvin voitolla. Joidenkin yksittäisten osakkeiden kohdalla on tullut tappiota, esim. Finnairin kohdalla on tullut joitakin tonneja takkiin. Olisivat ne varmaan nousseet, jos olisi jaksanut pitää pitempään kun meni huonosti, mutta siihen olisi voinut mennä paljon aikaa. Joskus se on niin, että kannattaa vapauttaa pääoma pois huonosti tuottavasta kohteesta ja siirtää paremmin tuottavaan. Tärkein ohjeeni aloittelevalle sijoittajalle on, että hajauta monipuolisesti: ajallisesti, maantieteellisesti ja eri omaisuuslajeihin. Jos et jaksa hajauttaa ja seurata pörssiä, niin sijoita rahastoihin, jolloin joku muu hoitaa sen työn puolestasi.
Tuon minäkin olen oppinut.
Jos osake on laskemassa ja usko siihen alkaa mennä, ei kannata odotella että se joskus on voitolla vaan myydä heti pois ja laittaa summa nousevaan osakkeeseen.
Tappioita voi hyödyntää verotuksessa. Ne vähennetään myyntivoitoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaurastunut sijoittamalla. Nykyisin pystyn elämään normaalia keskiluokkaista elämää käymättä töissä.
Niin varmaan 😀
Vierailija kirjoitti:
EN todellakaan ole! Vuosi sitten aloitin. Koko ajan kurssi venkuillut tappion ja muutaman euron voittoa välillä. Laitoin kaikki säästöni n. 4000e siihen. Nyt kurssi on 206e miinuksella. Tuo orankiapina rytkäytti siihen niin isot miinukset. Nostan heti pois kun arkipäivä koittaa eli pelastan mitä pelastettavissa on. Eipä tuo muutenkaan mitään tuottanut. Tölkkejä keräillen saisin paremman tuoton. Eli jatkan vain sukanvarteen säästämistä eli laitan pankin korkotilille kuten ennenkin. Sijoittaminen on suuri huijaus!!
Meillä kerätään tölkkejä, ja tölkkirahat sijoitetaan osakkeisiin. Osakkeiden hinnat nousevat ja laskevat, ja harvoin onnistuu ostamaan pohjalta ja myymään huipulla. Siksi lyhytaikainen osakesäästäminen ei ole oikein suositeltavaa.
Pienillä summilla ja päiväkaupalla tavallinen pulliainen ei yleensä pääse kovin hyvään tulokseen, mutta sijoittamalla pieniä summia säännöllisesti, ja laittamalla osingot takaisin pörssiin korkoa korolle-ilmiö toimii, ja ihminen vaurastuu huomaamattaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan polven sijoittajat todennäköisesti on, jos laittoivat rahansa teknologiaan ennen sen raketoimista. Uuden polven sijoittajilla vaikeampaa, kun suuri osa osakkeista on jo tehnyt eksponentiaalisen nousunsa. Treidaamalla voisi toki vielä onnistua.
Tuoltahan se on näyttänyt ennenkin, että nousut ovat takana ja tulevaisuudesta ei tiedä. Kummasti sitä nousua on silti aina riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakekaupoista menee automaattisesti tiedot verottajalle. Veroehdotuksessa on valmiiksi kaikki laskettu. Käytännössä jos kotimaisilla osakkeilla käy kauppaa niin ei tarvitse tehdä itse mitään ja kaikki menee oikein. Ihan kuten töissä palkan verotuksen kanssa. Ei verottajan kanssa tarvitse kinastella. Hommat toimii jämptisti.
ps. Maksan mielelläni veroja jotta meidän suomi menestyy. Ei koulut ja sairaalat ilman rahaa toimi.
Tuo ei mennyt ihan oikein. Toisinaan kannattaa uudet hankintahinnat laskea itse, ellei halua maksaa ylimääräisiä veroja. Verottaja käyttää usein osittaisjakautumisten, yhdistymisten, osakeantien, yms. osalta 20-40%:n hankintameno-olettamaa, ja silloin veronmaksaja useimmiten häviää, ellei kyse ole satoja prosentteja nousseista osakkeista. Siksi suosittelen lukemaan veroehdotuksen tarkkaan arvo-osuustililtä myytyjen osakkeiden osalta ja tarkistamaan hankintamenot, mikäli verottaja on käyttänyt hankintameno-olettamaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin oon joo. Aloitin asuntosijoittana 2008 reiluna 20 vuotiaana. Tein alkuun sitä, että ostin hyvän kehityskohteen asuntolainalla, remontoin ja asuin 2 vuotta ja myin verottomana. Ensimmäisellä kaupalla tein voittoa reilu 120k, sitten seuraavaan kohteeseen jne., samaan aikaan olin palkkatöissä ja elin mahdollisimman tiukasti ja sijoitin hyviin vakavaraisiin osinkomaksajiin. Jäin pois palkkatöistä 29-vuotiaana ja sen jälkeen elänyt osinkotuotoilla hyvää keskiluokkaista vapaan neidon elämää. Sijoitussalkku tällä hetkellä osinkoon keskittyvii osakkeisiin noin miljoonan, tuotta sillä vuodessa pelkästään osinkojen puolesta 70-90k/v. Niillä elelen tosi hyvin 39-vuotiaana, kun asunto, mökki ja ulkomaan asunto + auto sekä retkiauto kaikki velattomia. Realisoin viimeiset asunnot juuri ennen koronaa, koska oli intuitiivinen olo et muutoksia tulee hintoihin lähivuosina ja sain sillä kuitattua kaikki loput asuntolainat yms pois. Sijoitain myös kryptoihin, kultaan ja hopeaan + indekseihin, mutta olen koko ajan keskittynyt rakentamaan toimeentulon osingoista. Välillä tulee myytyä ja ostettua sen ulkopuolella jos on hyvä käry jostain ja sillä rahoitettua jotain isompaa extraa mitä tekee mieli, kuten vaikka tuo retkiauton osto viime vuonna.
Melkoisella riskillä pelaat, mutta tietenkin jokainen taplaa tyylillään. Olen tehnyt tuota samaa lukuunottamatta kryptoja ja indeksejä, mutta minulle on kertynyt eläkeläisenä vain sellainen asumismuoto, jonka haluan, sekä vähän toista tonnia nettotuottoa täyden työeläkkeen lisäksi.
Mun sisko on erinomainen esimerkki siitä, että omaisuutta voi kerryttää, jos vaan on säästäväinen ja sinnikäs.
Perhetaustamme on kannustamaton ja rahasta ei puhuttu kuin kateelliseen tyyliin. Sisko sai kaupasta töitä 17-vuotiaana ja muutti omilleen. Koko elämänsä (on nyt 55v.) on tehnyt pienipalkkaista työtä, bruttotulot 2000- 2500€/kk. Tähän päälle hän on ollut kahden lapsen yksinhuoltaja.
En tiedä mistä hän sai kimmokkeen sijoittamiseen, mutta aloitti sen vuosikymmeniä sitten pienellä kuukausipanoksella. Ymmärtääkseni on aina laittanut kaiken "ylimääräisen" sijoituksiin. Nämä on siis jotain pankin rahastoja. Nyt kasassa on suunnilleen 80 000 euroa. Eihän se tietenkään mikään miljoonaomaisuus ole, mutta jos nyt vertaan äitiini, joka hassasi joka pennin ja kuollessaan tilillä olleet rahat ei riittäneet edes hautajaismenoihin, niin on sisko tehnyt hyvää työtä. Olen ylpeä hänestä.