Hirveät oireet katupölystä. Onko muita? Kuinka saatte oloa helpotettua?
Olen nyt yskinyt yli kuukauden yötä päivää. Keuhkoihin sattuu ja uloshengitys on alkanut vinkua, lisäksi olen muuttunut todella väsyneeksi. Aiemminkin katupölyaika on ollut vaikeaa, tänä vuonna suorastaan pelottaa oireiden voimakkuus. Nyt ei ole lomaa, että voisin lähteä pois täältä Helsingin pölyhelvetistä.
Lähipiirissä muilla on vain lieviä oireita. Minulla oireet helpotti aiemmin keväällä muutaman tunnin sisätiloissa oltua, mutta ei enää. Sain ystävältä astmalääkkeitä, mutta ei nekään tunnu auttavan. Onko palstalaisilla vinkkejä? Tiedän että tulevaisuudessa ainoa oikea ratkaisu taitaa olla muutto pois ja täytyy etsiä toinen työpaikka, todennäköisesti myös ammatti. Työni on niin tänne sidottua :(
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Missä viipyy maskipakko? Katupöly kuitenkin tappaa enemmän porukaa mitä korona?
Vaara! Katupöly voi tappaa - Suomessa 1500 kuolemaa vuodessa
Katupöly aiheuttaa noin 1 500 ennenaikaista kuolemaa Suomessa vuosittain.
Tämän kysymyksen voisi lähettää kaupungin valtaa pitäville Hellsingissä. Koronasta hirveä haloo, miljoonakulut ja firmat nurin, ei väliä. Mutta sitten tällaisille oikeille ja joka vuosi toistuville terveysongelmille ei tehdä mitään. Ihmettelen!
Vierailija kirjoitti:
Hsy ilmanlaatukartta näyttää tienvarsilla nyt jopa pyhän iltana erittäin huonoa ilmanlaatua. Ei ihme että osalla tuntuu ja moni köhii. Arkena pöly on vielä pahempi...
Mä aina seuraan tätä. Joskus on ollit vieläpä jotain saaste laskeumaa muualta.
Ei se kai auta kuin istua sisällä niin paljon kuin mahdollista. Töissä nyt on pakko käydä. Ei tämä kaupunkielämä ole terveellistä muutenkaan.
Täällä on ollut viime viikot huonompi ilmanlaatu kuin Intian suurkaupungeissa, raja-arvot paukkuu jatkuvasti pam pam
Minun keuhkot soitti aamulla suruvirsiä ja persereikä torvisoittoa. Olisipa terve..
Vierailija kirjoitti:
Minun keuhkot soitti aamulla suruvirsiä ja persereikä torvisoittoa. Olisipa terve..
Oho. Minulla aamulla soi korvat, voidaan perustaa bändi?
Asun maalla, niin täällä ei kadut pölise.
Kauppaan (5-8km) menen autolla. Jos edessä ajava pöllyttää hiekkaa pientareelta, niin laitan äkkiä iv:n kiinni.
Ajan auton kauppakeskuksen halliin tai pikkukaupan viereen. Ei tarvitse hengitellä katupölyä.
Hankalaa yskää tosin minulla oli influenssan tai koronan jälkeen (en tiedä, kumpi oli). Aloitin vahvan C-vitamiinin (2 x 500mg/pv) ja vahvan kalaöljyn, niin alkoi yskä loppumaan. Käytössä myös d-vit (100-200mikroa pv) ja muut rasvahapot (a, e) kuureina, niin pysyy limakalvot kunnossa.
T. Astmaatikko Uudeltamaalta
Päättäjät tulisi istuttaa valtaväylän viereen jollekin työmaalle pölykuukaudeksi. Voi olla että katujen siivous tehostuisi, kun sairastuisivat itse.