Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt päiväkodissa loukkaantunut lapsi on kuollut

Vierailija
03.04.2026 |

Ei voi olla totta. 

Kommentit (1168)

Vierailija
321/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa kurja pääsiäinen perheelle

Se on kuule loppuelämän suru ja kurjuus.

Sitä se tuntuu palstaa lukiessa olevan vähän kaikilla ilman sen suurempaa onnettomuutta.

Vierailija
322/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin esitutkinnassa on selvinnyt, että päiväkodin työntekijä oli huomannut lapsen sängyssä.

Tilanteessa hoitajan huomio oli hetkeksi herpaantunut toiseen lapseen ja hän oli epähuomiossa nostanut sängyn ylös, jonka seurauksena lapsi on luisunut sängyn ja seinän väliin jääden puristuksiin.

– Kaappisängyn rakenne ja toiminta mahdollistavat sen, että pieni lapsi voi luisua sängyn ja seinän väliinja jäädä sinne puristuksiin.

Poliisi on tutkinut tapahtunutta onnettomuutta törkeänä vamman tuottamuksena. Rikosnimike on muuttunut kuolemantuottamukseksi. Epäiltynä on tällä hetkellä yksi henkilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisissä työpaikoissa, joissa oli kaappisängyt (Espoossa), yläsänkyyn laitettiin aina isoimmat lapset, jotka pääsivät alas itse, jos esim tuli vessahätä kesken nukkarin. Alapetillä ne pienimmät.

3-5-vuotiaiden ryhmissä ne viskarit nukkuivat siis yläsängyissä ja pienemmät alhaalla. Jotkut pienimmät myös patjoilla lattialla, jos ei alasänkyjä ollut tarpeeksi.

Vaikea kuvitella, miten tuollainen onnettomuus on voinut tapahtua. Eihän sitä sänkyä nosteta ilman, että lakanat ja tyynyt sidotaan omalla nauhallaan kiinni.

Nämä sängyt ovat käteviä, eikä syytä nyt tarvitse niistä etsiä, jos joku ei osaa näin yksinkertaista käytännön toimenpidettä tehdä turvallisesti.

Vierailija
324/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista.

Onkohan päiväkodeissa turvallisuuteen liittyviä koulutuksia, sänkyjen käyttöopastuksia?

Tottakai on. 

Tämä kaikki on seurausta ainoastaan subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, jolloin hoitoa tarvitsemattoman kuormittavat päivähoidon henkilökunnan äärimmilleen! Toivottavasti tämän myötä siihen asetetaan raamit, kuten subjektiivinen varhaiskasvatus kerhotyyppisesti 8-11.30 arkisin. 

Olen aikalailla samaa mieltä. Omat lapset jo isoja, mutta kotona on hoidettu ihan itse, vaikka vauva onkin ollut. Paljon on niitä, jotka lapsen saatuaan pistävät sen/ne isommat lapset hoitoon. Joka päivä näen noita, jotka vaunuja työntäen vievät sitä isompaa lasta hoitoon. Ja se isompi lapsi ei välttämättä itsekään ole kovin vanha, on alle kolme vuotias. Ihan älytön tuo subjektiivinen hoito-oikeus, koska moni ei oikeasti hoitopaikkaa tarvitsisi. Hoitopaikka on rajattava töissäkäyviin ja sellaisiin, joiden lasten on parempi olla hoidossa, kuin siellä kotona. 

Meinaatko ettei kotona voi sattua mitään🤣

Ei kannata osallistua yhteiskunnaliseen keskusteluun, kun sinun rahkeesi eivät selkeästi siihen riitä.

Kotirouva, toivottavasti lapsesi eivät saa vaikutteita käytöstavoistasi.

Minä en ole mikään kotirouva vaan ihan töissä käyvä ihminen, mutta vanhempainvapaalla todellakin hoidin omat lapseni enkä vienyt mihinkään hoitoon. Monille se tuntuu olevan vaikeaa hoitaa sitä vauvaa ja alle kouluikäisiä sisaruksia. Ja minun mielipiteeni ei muutu mihinkään. Minusta on väärin, että pienempiä sisaruksia viedään hoitoon, kun itse ollaan vauvan kanssa kotona. Samalla viedään oikeasti hoitopaikkaa tarvitsevan paikka (työssä käyvän vanhemman lapsen paikka) siitä lähihoitopaikasta. Tämä hyvin yleistä Helsingissä ja lapselle voi olla hoitopaikka jossain ihan eri suunnalla kuin mitä koti on. Joka päivä nämä kotona olevat ihmiset raahaavat lapsiansa vaunujen kanssa hoitoon. 

Siis, ei tullut mieleesi, että ne isommat sisarukset haluavat itse päiväkotiin kavereiden takia?  Eihän ennen vanhaakaan isommat lapset olleet äitinsä helmoissa 24/7 vaan huitelivat ulkona ties missä naapureiden lasten kanssa.

Seliseliseliseliswli. Tekemistä keksii, kun vaan vähän miettii. Löytyy muskaria, perhekahvilaa, leikkipuistoa jne.

Juu ei. Meillä on ainakin sen verran hyvä päiväkoti, että siellä jatkoi 4-vuotias, kun vauva syntyi. 3 kertaa viikossa on siellä 9-15 ja oikein hyvä. Jopa vakaopettaja suositteli näin. Että seliseli vaan sinullekin.

Aina niitä selityksiä löytyy, kun ei itse viitsitä hoitaa.

Vierailija
325/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sitten yhden lasten hoitajan ura paketissa valitettavasti. Kaikille sattuu virheitä joiden yli pitää päästä tavalla tai toisella vaikka ihmis henkiä menetetään. 

Vierailija
326/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä sängyssä joku väli mikä laajenee kun sängyn nostaa pystyyn, lapsi luiskahti sinne väliin ja kun sänky laskettiin se väli sulkeutui puristaen lapseen kuolettavat vammat?

Ylemmässä sängyssä näyttäisi olevan ainakin tällainen. Kun sänky ylhääläl sieltä välistä pääsee tippumaan alas, alhaalla sängyn pääty kaapin takaseinää vasten.

Käsitin uutisesta, että lapsi oli ollut jumissa pää alaspäin? Oliko näin? Joku piteli jaloista estääkseen valumisen? 

Jalat alhaalla kuulostaa edes vähän turvallisemmalta. 

Tai sitten pää oli juuri siellä seinän ja sängyn välissä. Pää alaspäinhan se lapsi tuossa oikein päin nukkuessaan lähtee kun sänky nousee ylös.

Lapsen pitäisi olla oikeinpäin. Ettei mitään mahdollisuutta pää alaspäin. 

Vierailija
327/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaappisängyn rakenne ja toiminta mahdollistavat sen, että pieni lapsi voi luisua sängyn ja seinän väliinja jäädä sinne puristuksiin.

Miten tämmöiset sängyt ovat sallittuja päiväkodissa?

Vierailija
328/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa se pitkä viive ambulanssin tulossakin. Hätäkeskus ei laittanut kiireellisimpään luokkaan. Kriittiset minuutit kyseessä kuitenkin. 

Hallitus muutti hätäkeskuksen ohjeistuksia. Senkö takia ambulanssilla kesti niin kauan tulla. 

Orpo oli vissiin Häke-vastaajana.

Vierailija
329/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen valtavaa myötätuntoa ja tuskaa tämän työntekijän puolesta. Inhimillinen järkyttävä vahinko, joka muutti peruuttamattomasti monen ihmisen elämän.

Niin. 

Mä tunnen valtavaa myötätuntoa ja tuskaa tämän perheen puolesta.  Tahalinen  järkyttävä murha, joka muutti peruuttamattomasti monen ihmisen elämän.

Vierailija
330/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaisi kaikkien päiväkotien, joissa on tuo sänky käytössä vaihtaa sänkymallia turvallisempaan ja valmistajan ottaa myös vastuu ja korjata mekanismi niin ettei noin voi käydä.

Voi olla liian kallista kaupungeille ja kunnille luopua noista sängyistä.

Vierailija
331/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti voin erittäin hyvin ymmärtää miten tämä on saattanut tapahtua. Itselleni onkäynyt kerran niin, että pienikokoinen vuoden ikäinen lapsi nukkui peiton alla alasängyssä ja aloin nostaa sänkyä koska tämä lapsi yleensä aina oli jo hereillä tähän aikaan ja olin tosi väsynyt aina siihen aikaan ja varmasti huomiokykyni oli heikentynyt.Välipala oli alkamassa ja nukkari piti laittaa kuntoon ja loput lapset tietysti ylös.

En vieläkään ymmärrä miksen silloin viikannut peittoa ja tyynyä siististi sängylle koska yleensä aina teen niin. No, en ehtinyt nostaa kun ihan sen verran sänkyä et pikkuinen liukui sängyn päätyä päin ja havahduin siinä heti ja otin lapsen syliini. Lapsi oli siis  pienikokoinen ja kevyt mutta muistan senkin, että sänky tuntui hieman raskaammalle nostaa kuin normaalisti( siis muutenkin etenkin uudemmat sängyt ovat aika raskaita nostaa). Sydän hakkasi hulluna, pelästyin niin kovin. Lapsi kopsautti päänsä tilanteessa, ei kuitenkaan kovaa koska en vauhdilla nostanut sänkyä. Itsesyytökset olivat hirveät pitkään, tämä tapaus on nostanut muiston taas elävänä pintaan. Kuinka kiitollinen olen , että huomasin tilanteen ajoissa ja lapsi ei loukkaantunut, itki toki hetken aikaa mutta mitään vammaa ei syntynyt( tutkin hänen päätään koko loppupäivän). Kenellekään en kertonut asiasta.

Hulluinta on, että muistan jo tätä minulle sattunutta tapausta ennen ajatelleeni, että olisi kamalaa jos lapsi olisi sängyssä ja alkaisi nostaa sänkyä.  Se ajatus saattoi myös olla syynä havahtumiseeni.
Tuon tapauksen jälkeen olen tarkastanut aina moneen kertaan ennenkuin nostan sängyn ylös, olen asiasta neuroottinen. Mutta parempi niin kuin onnettomuus. 
Olisin varmasti tappanut itseni jos tilanne olisi sama kuin tämä tragedia Kelokuusen pk:ssa. Niin hirveää ja traagista. 

Vierailija
332/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista.

Onkohan päiväkodeissa turvallisuuteen liittyviä koulutuksia, sänkyjen käyttöopastuksia?

Tottakai on. 

Tämä kaikki on seurausta ainoastaan subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, jolloin hoitoa tarvitsemattoman kuormittavat päivähoidon henkilökunnan äärimmilleen! Toivottavasti tämän myötä siihen asetetaan raamit, kuten subjektiivinen varhaiskasvatus kerhotyyppisesti 8-11.30 arkisin. 

Olen aikalailla samaa mieltä. Omat lapset jo isoja, mutta kotona on hoidettu ihan itse, vaikka vauva onkin ollut. Paljon on niitä, jotka lapsen saatuaan pistävät sen/ne isommat lapset hoitoon. Joka päivä näen noita, jotka vaunuja työntäen vievät sitä isompaa lasta hoitoon. Ja se isompi lapsi ei välttämättä itsekään ole kovin vanha, on alle kolme vuotias. Ihan älytön tuo subjektiivinen hoito-oikeus, koska moni ei oikeasti hoitopaikkaa tarvitsisi. Hoitopaikka on rajattava töissäkäyviin ja sellaisiin, joiden lasten on parempi olla hoidossa, kuin siellä kotona. 

Meinaatko ettei kotona voi sattua mitään🤣

Ei kannata osallistua yhteiskunnaliseen keskusteluun, kun sinun rahkeesi eivät selkeästi siihen riitä.

Kotirouva, toivottavasti lapsesi eivät saa vaikutteita käytöstavoistasi.

Minä en ole mikään kotirouva vaan ihan töissä käyvä ihminen, mutta vanhempainvapaalla todellakin hoidin omat lapseni enkä vienyt mihinkään hoitoon. Monille se tuntuu olevan vaikeaa hoitaa sitä vauvaa ja alle kouluikäisiä sisaruksia. Ja minun mielipiteeni ei muutu mihinkään. Minusta on väärin, että pienempiä sisaruksia viedään hoitoon, kun itse ollaan vauvan kanssa kotona. Samalla viedään oikeasti hoitopaikkaa tarvitsevan paikka (työssä käyvän vanhemman lapsen paikka) siitä lähihoitopaikasta. Tämä hyvin yleistä Helsingissä ja lapselle voi olla hoitopaikka jossain ihan eri suunnalla kuin mitä koti on. Joka päivä nämä kotona olevat ihmiset raahaavat lapsiansa vaunujen kanssa hoitoon. 

Siis, ei tullut mieleesi, että ne isommat sisarukset haluavat itse päiväkotiin kavereiden takia?  Eihän ennen vanhaakaan isommat lapset olleet äitinsä helmoissa 24/7 vaan huitelivat ulkona ties missä naapureiden lasten kanssa.

Seliseliseliseliswli. Tekemistä keksii, kun vaan vähän miettii. Löytyy muskaria, perhekahvilaa, leikkipuistoa jne.

Juu ei. Meillä on ainakin sen verran hyvä päiväkoti, että siellä jatkoi 4-vuotias, kun vauva syntyi. 3 kertaa viikossa on siellä 9-15 ja oikein hyvä. Jopa vakaopettaja suositteli näin. Että seliseli vaan sinullekin.

Aina niitä selityksiä löytyy, kun ei itse viitsitä hoitaa.

Miksi miehesi ei hoitanut?

Vierailija
333/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikea kuvitella, miten tuollainen onnettomuus on voinut tapahtua. Eihän sitä sänkyä nosteta ilman, että lakanat ja tyynyt sidotaan omalla nauhallaan kiinni."

No se työntekijä ei sitonut lakanoita eikä tyynyjä omalla nauhalla, eikä edes huomannut, että lapsi on sängyssä, vaan läimäisi kaappisängyn kiinni, jolloin lapsi luisui sängystä ulos sängyn ja seinän väliin puristuksiin.

Vierailija
334/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijä parka.

Lapsiparka ja vanhemmat, voi heitä parkoja. Työntekijä oli huolimaton tollo! Miten voi sen sängyn päästää tuolla lailla ylös!

Ei nähnyt sängyssä olevaa lasta? 

Näki ja runttasi silti sängyn kiinni.

Vierailija
335/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vitt...eikö valmistajalla ole mitään vastuuta tuotteistaan, näitähän on sattunut jo useita... oikeuteen tuo pitää haasta ja vahingonkorvaukset vaikkei mikään summa korvaa elämän menetystä

Vierailija
336/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli sitten yhden lasten hoitajan ura paketissa valitettavasti. Kaikille sattuu virheitä joiden yli pitää päästä tavalla tai toisella vaikka ihmis henkiä menetetään. 

Millaiset korvaukset maksetaan kuolleen lapsen perheelle?

Vierailija
337/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noin on, siitä tulisi kuolemantuottamus päiväkodin pitäjille.

Eiköhän se sille hoitajalle tule joka laittoi sängyn kiinni, vaikka lapsi oli vielä sängyssä.

Mahdollisesti myös päiväkodin johtajalle jos ohjeistuksissa puutteita. 

Minkälainen ohjeistus olisi ollut riittävä.

"Olen ymmätänyt etten pakkaa sänkyä, jos siinä nukkuu joku: rasti ruutuun kyllä / ei."

No nimenomaan ohjeistus muutettiin jo nyt niin että koko huone tyhjennetään lapsista ennen kuin yhtään sänkyä nostetaan. 

Riskitilanteiden minimointia siis. 

Vierailija
338/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi päiväkodissa (tai ylipäätään missään) on tuollaisia tapposänkyjä? Eikö tavallinen sänky kelpaa.

Säästetään tilassa. Kaikessa halutaan säädtää, paitsi eläkeläisten hyysäämisessä.

Eläkeläisiä ei hyysätä!!! Ovat huonoimmassa asemassa kaikista, ikävä kyllä.

Vierailija
339/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsuja on monenlaisia. Onko mitään seulaa, että kuka pääsee lapsia hoitamaan?

Vierailija
340/1168 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sänkyä voi nostaa kiinnittänättä vuodevaatteita. Ja jos jostan kumman syystä lapsi olisi sängyssä nostettaessa, sen huomaa painosta. Sinne väliin ei muuten meinaa mahtua edes yhtään isompi pehmolelu eli tuo on ollut tahallinen teko.

Vai???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme