Risto Murto ehdottaa eläkeiän nostoa 80 vuoteen
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Yleislakko tulee, jos noihin nykyisiin eläkkeisiin ei tule leikkauksia, olkoon sitten vaikka verojen kautta.
Aivan älytöntä kuvitella, että nuoret suostuisivat vaan heikennyksiin, jotta 63-vuotiaana eläkkeelle päässyt tyyppi saa jotain neljän tonnin eläkettään nostaa.
Puolueiden nuorisojärjestöjen pitäisi jo suunnitella näitä yleilakkoja varmuuden vuoksi.
Harvalla on 4000 € eläke.
"Mun isä teki yhtiölle töitä..... ja arkku tehtiin yhtiön laudasta" (Yhtiölaulu)
Säästävät eläkerahoja, kipataan suoraan sorvin äärestä krematorioon. Outo ehdotus jättityöttömyyden aikaan.
Ei ainakaan tekstissä ehdota 80 vuotta! Eläkeiän nosto potkii entisestään järjestelmän suurimpia häviäjiä eli nuorempia ikäluokkia. Jotta järjestelmään saadaan tasapuolisuutta, niin eläkkeellä olevien indeksin jäädyttäminen on oikea vaihtoehto esim. 10 vuodeksi. Töissä olevien eläkekertymään vaikuttavaan palkkakertoimeen ei tehdä jäödytyksiä.
Jos ei sitten suomalaiset ryhdy hopi hopi lisääntymään tai syntyy tuottavaa yritystoimintaa ja sille tulee työntekijät ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen työ ja toimistotyö ovatkin varmaan täysin sama asia kun eläkeiästä päätetään...
Se onkin kätevää ja näppärää kun tekoäly vie toimistotyöt.
Aika moni varmaan ampuisi kuulan päähänsä kuin eläisi sen ajatuksen kanssa että pitäisi kärvistellä suomalaisilla työmarkkinoilla 80v asti, yleistuen nollatessa kaikki säästösi tasaisin väliajoin ja töihin pääsyn ollessa lähes mahdotonta. Tuo olisi ns. catch-22. Peli jossa ainoa keino voittaa on olla pelaamatta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehotan et viiskymppiset vois heittää jo vappaalle.Pääsee nuoremmat puikkoihin.
Ei se työ ny niin tärkeää ole, siis se raha.
Kuka tahansa voi heittäytyä vapaalle mutta ongelmaksi tulee kuka maksaa lepäilijöiden elämisen kun nytkin on melkoiset työntekijän sivukulut.
Nostetaan eläkeikä samantien 100 vuoteen. Eläkepommi olis purettu samantien. Ei tarttis 40 miljardia maksella niitä eläkkeitä. Ja takautuvasti perittäisiin niiltä, jotka ovat olleet eläkkeellä alle 100-vuotiaina.
Äitinikin alkoi puhua töihin menosta jo 10 vuotta sitten ja mietti mitä osaisi tehdä (ent myyjä), päätyi lopputulokseen että yleisen käymälän rahastaja. Nyt täyttää 95 v. Siis kun alkoi keskustelut eläkeläisten työnteosta.
Vierailija kirjoitti:
Äitinikin alkoi puhua töihin menosta jo 10 vuotta sitten ja mietti mitä osaisi tehdä (ent myyjä), päätyi lopputulokseen että yleisen käymälän rahastaja. Nyt täyttää 95 v. Siis kun alkoi keskustelut eläkeläisten työnteosta.
Hieno suku teillä. Varmaan hauskaa. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen työ ja toimistotyö ovatkin varmaan täysin sama asia kun eläkeiästä päätetään...
Teen toimistotyötä, mutta en silti pysty tekemään noin pitkään.
Harvoin puhutaan, mut pienituloisimmat myös tutkimusten mukaan elää lyhempään.
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan eläkeikä samantien 100 vuoteen. Eläkepommi olis purettu samantien. Ei tarttis 40 miljardia maksella niitä eläkkeitä. Ja takautuvasti perittäisiin niiltä, jotka ovat olleet eläkkeellä alle 100-vuotiaina.
Joo samalla voidaan nostaa eläkeyhtiöissä runsaslukuisen johtoportaan +100 000 € kuukausipalkat esim miljoonaan eihän kukaan nykyään mitään tee jollain hikisellä sadalla tonnilla kuussa. Myös hallintoneuvostojen runsaslukuisen miehityksen palkkiotasoa olisi varaa nostaa reilusti. Ja turhaan kateelliset maksajat ja kärvistelemään joutuvat vingutte he ovat ansainneet saata nalliset tulonsa koska ovat hyvävelikerhoissa jne.
Vierailija kirjoitti:
ja huom jos olette 70- 80v töissä jossain hoitolaitoksessa; Muistakaa ottaa omat rollaattorit ja nitrot töihin mukaan, kuormasta ei saa ottaa..
Pitää myös peitellä dementiaa, inkontinenssia ja kaihia.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin puhutaan, mut pienituloisimmat myös tutkimusten mukaan elää lyhempään.
Vaikka ovat töissä pisimpään.
Oudosti 5-kymppisinä pois hyppäävät hyvätuloiset, joiden kunto kestäisi kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen toimistotyötä, mutta en silti pysty tekemään noin pitkään.
Mä pystyin tekee toimistotyötä lähes nelikymppiseksi. Sitten oli pakko vaihtaa alaa, meinasi pää levitä ja tulla murhanhimoisia ajatuksia.
Artikkelissa ei puhuttu mitään eläke-iän nostosta 80- vuotiaaksi. Ymmärtän pointin silti. Veljeni meni naimisiin amerikkalaisen naisen kanssa ja vaimon isä; 85v, joutuu käymään töissä yövartijana, koska eläke ei muuten riitä elämiseen. Järkyttävää.
Täällä ei ole töitä nuoremmillekkaan
Varmasti tulevaisuudessa eläkeikää ei ole. Teet töitä hautaan saakka. En tekisi lapsia tähän maailmaan kitumaan.
Mun suvussa on kuoltu alle 60vnä. Olen itse jo +50v. Työkyvytön työnhakija. Eläkettä en näe vaan olen varmaan kuolemaani asti työkyvytön työnhakija.