Mikä siinä Irlannissa kiinnostaa?
Takavuosina oli kauhea Irlanti-buumi. Tunnen yhä ihmisiä jotka ihailevat kaikkea irlantilaista ja laukkaavat siellä. En ole koskaan tajunnut.
Minun mielikukuvissani Irlanti on vihreä saari, jossa asuu aika riitaisaa ja viinaanmenevää sorttia, ja jotka ovat tunnettuja oluestaan (joka ei pärjää brittioluelle) ja viskistään (joka ei pärjää skottiviskille).
Maa on aikoinaan ollut super köyhä ja nähnyt nälkää, ja sittemmin siitä on tullutl veroparatiisi - mikä yleensä suosii rikkaita ja on köyhiltä pois. Nyt siellä on paljon menestyviä kansainvälisiä yrityksiä, mutta ne on tulleet muualta ja vain halvan verotuksen takia. Irlantilaiset itse eivät ole kovin menestyneitä.
Irlantilainen musiikki ja tanssi ovat sellaisia omanlaisiaan, hohhoijaa. Ja turistinia Irlaniinssa voi lähinnä ryypätä tai matkustaa hevosvetoisella vaunulla. Hohhoijaa.
Ainoa hieno asia mitä Irlannista tulee on Irlanninsusikoira joka sekin on liian iso ollakseen pitkäikäinen, ja irlanninsetteri joka on kauniin värinen mutta ei mikän koiramaailman einstein.
Mutta ehkä joku irkkufani osaa korjata käsitykseni?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvin muuttaa tuonne. Se ei ole vielä ma tuilla pilattu sosialismin jätekasa.
juuri sellainen vähän junttimainen persueinarien maa se onkin. Sinne vaan. Ai mutta....nehän ei ota matuja. Sorry, et kelpaa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvin muuttaa tuonne. Se ei ole vielä ma tuilla pilattu sosialismin jätekasa.
juuri sellainen vähän junttimainen persueinarien maa se onkin. Sinne vaan. Ai mutta....nehän ei ota matuja. Sorry, et kelpaa minnekään.
Onhan siellä monenvärisiä.
Mä olen asunut Irlannissa 4 vuotta ja ollut siellä IT-alan hommissa. Minulle paikka oli monellakin tapaa sopiva.
En tykkää niin kylmästä kuin Suomessa, enkä niin kuumasta kuin Välimeren maissa. Irlannin lempeän tasainen ilmasto oli mulle juuri täydellinen, kun sateisuus ei minua häiritse ollenkaan. Ja onhan siellä vehreää ja kaunista luontoa paljon. Ja myös karua ja merellistä.
Toki joku Dublin on aika perus kaupunki, ei edes erityisen hieno, "Turun tautia" sielläkin paljon eli rumia moderneja rakennuksia kauniimman vanhan rakennuskannan seassa. Mun työ oli Corkissa, joka on jo huomattavasti viehättävämpi kaupunki.
Se kulttuurin junttius - itselleni se oli lähinnä positiivinen asia. Irlantilaiset on aika mutkattomia ja suoria, kuten suomalaisetkin. Eivätkä silloin ainakaan mitenkään suhtautuneet ulkomaalaiseen negatiivisesti. Nykyään tilanne voi olla eri, koska sinne on tuotu paljon maa han muuttajia vähän ongelmia aiheuttavista maista, ja tiedän että siellä on paljon ollut mielenosoituksiakin sitä vastaan.
Irlannin rikkaus tosiaan on tavallisen kansalaisen osalta lähinnä myytti. Isoissa kaupungeissa asunnot on valtavan kalliita, ja asunnottomuusongelma on paha. Veroparatiisin tuotot ei juuri valu sinne tavallisen työntekijän tasolle, vaikka BKP per capita onkin Euroopan toiseksi korkein Luxemburgin jälkeen.
Mahtava luonto, hienot museot ja Irlannissa on Euroopassa eniten linnoja, joissa voi kierrellä. Hyviä aktiviteetteja esim kalastusta, metsästystä, vaeltamista ja pyöräilyä voi harrastaa helposti, Irlannissa han menee yksi Euroopan suosituin pyöräilyreitti. PS oluesta ja viskistä olen kyllä samaa mieltä. M33
Vierailija kirjoitti:
Sinne on siis otettu miljoonia kehitysmaalaisia viime vuosina. Maa on pian täysin pilattu. Olet hieman jäljessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nehän vasta on niitä ottanutkin. Irlannissa on ollut historiassa ties mitä kriisejä ja nälänhätiä, ja sieltä on lähtenyt porukkaa itse pakoon historiassa paljon, eniten Amerikkaan. Siksi Irlannissa on vahva eetos muiden hädänalaisten auttamisesta. Sinne on siis otettu erittäin paljon muuttajia niin Afrikasta, Lähi-idästä kuin nyt Ukrainastakin. Niin paljon, että nykyään se aiheuttaa jo vakavia ongelmia ja ihmiset on siihen paljolti kyllästyneet. Esim. paikallisillakin asunnottomuutta, ja näitä tulijoita majoitetaan hyvin valtion kustannuksella. Myös tietynlaiset rikokset yleistyneet merkittävästi.
- Irlannissa asunut
Irlanti on ratsu- ja ajohevosmaa. Hevosten ja ponien ystävälle antoisa maa.
Euroopan rikkain valtio tätä nykyä.
Irlantilainen ruoka ainakin on suomalaisten makuun. Perunaa ja lihaa, lihaa ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Bruttokansantuotteen perusteella kyllä. Mutta sitä bruttokansantuotetta paisuttaa siellä olevien monikansallisten yhtiöiden tuotot, jotka siis ei ole oikeasti valtion saati kansalaisten käytettävissä. Jos tarkastellaan keskimääräistä kansalaisten käytettävissä olevaa tulos (AIC, Actual Individual Consumption), niin se on lähellä EU:n keskiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kuitenkin mielenkiintoinen paradoksi. Valtio on saanut veroparatiisiudellaan houkuteltua maahan suuren määrän isoja yrityksiä, jotka tosiaan nostavat bruttokansantuotetta, mistä siis se rikkaus. Kuitenkaan valtio ei niin paljoa hyödy tästä, koska he tosiaan ovat veroparatiisi, eivätkä siis voi kovalla kädellä verottaa näitä yrityksiä tai ne siirtyisivät muualle. Tavallisen kansan elämä Irlannissa ei ole mitenkään erityisen rikasta, ja esim. monet yhteiskunnan palvelut on ihan lapsenkengissä Suomeen nähden. Tai sitten valittu "oikeistolaisempi" linja, jossa kansalainen on enemmän vastuussa varautumisestaan esim. sairauden varalle tai eläkeikää varten. Mutta siellä tosiaan esim. julkinen terveydenhuolto on aika lailla heikompi kuin vaikka Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne on siis otettu miljoonia kehitysmaalaisia viime vuosina. Maa on pian täysin pilattu. Olet hieman jäljessä.
Kehitysmaahan se oli pitkään itsekin. Ja sieltä lähti miljoonia siirtolaisia "pilaamaan" muita maita.
Vierailija kirjoitti:
Luonto on tosi kaunista.
Tämä. Olen käynyt vain kerran. Viime syksynä. Suomessakin on kaunis luonto, mutta erilainen. Moherin kalliolta näkyi Aransaaret, kun sattui aurinkoinen päivä. Sielu lepää. Myös ne linnat oli aika hienoja. Historian havinaa. Voisin mennä toistekin.
Vihreä ja karu maaseutu. Myös se maaseutukylien yksinkertainen elämä. Samoin pubikulttuuri on minusta kiva. Nämä plussat pätee koko Brittein saariin.
Siellä ei ole muuta vikaa kuin se, että on niitä jalkapallohuligaaneja. Ja aika paljon taitaa tapahtua henkirikoksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan säkin uskot kaiken propagandan. Koko saarella ei edes ole kuin reilu 6 miljoonaa ihmistä, tasavallan puolella 5.3m.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kuitenkin mielenkiintoinen paradoksi. Valtio on saanut veroparatiisiudellaan houkuteltua maahan suuren määrän isoja yrityksiä, jotka tosiaan nostavat bruttokansantuotetta, mistä siis se rikkaus. Kuitenkaan valtio ei niin paljoa hyödy tästä, koska he tosiaan ovat veroparatiisi, eivätkä siis voi kovalla kädellä verottaa näitä yrityksiä tai ne siirtyisivät muualle. Tavallisen kansan elämä Irlannissa ei ole mitenkään erityisen rikasta, ja esim. monet yhteiskunnan palvelut on ihan lapsenkengissä Suomeen nähden. Tai sitten valittu "oikeistolaisempi" linja, jossa kansalainen on enemmän vastuussa varautumisestaan esim. sairauden varalle tai eläkeikää varten. Mutta siellä tosiaan esim. julkinen terveydenhuolto on aika lailla heikompi kuin vaikka Suomessa.
Irlannissa asuvana, en näe että julkinen terveydenhuolto olisi huonompi kuin Suomessa.