Takavetoinen auto?
Talvellahan sitä voi olla vähän hankalampi hallita, mutta onko se näin kesäisin ja kuivilla ilmoilla ihan ok, ajettava?
Kysyy etuvetoista aina ajanut
Kommentit (9)
Pidon loppuessa takavetoinen auto käyttäytyy eri tavalla kuin etuvetoinen eli takapää alkaa luisua sen sijaan että etuvetoinen auto alkaa puskea suoraan eteenpäin.
Takavetoisella autolla on huomattavasti hauskempi ajaa liukkailla keleillä, jos vain taitoa sen tiellä pitämiseen riittää ;o)
T. Arkiautona etuveto ja kesäautoja takaveto
Mua on vähän peloiteltu noilla takavetoisilla, ja kokemusta ei itsellä tosiaan ole.
Nyt vaan olis tiedossa yksi auto joka on takavetoinen (volvo s90). Illan suussa pääsen koeajamaan. Mietin vaan että jos se nyt onkin ihan ok, niin miten sitten talvella?
Mutta ajetaan ja katsotaan nyt auto ensin :)
Volvossa on ajonvakausjärjestelmä, senkun hankit. Se ei päästä perää luisuun, vaan jarruttelee itsestään niin, että auto pysyy rukkasessa (fysiikan lakejahan se ei tietenkään kumoa, eli holtittomalla vauhdilla ja tilannenopeudella saa auton kuin auton ojaan).
Muuten kannattaa asennoitua niin, etttä liukas keli opetteluttaa. Kun suurin osa autoista on etuvetoisia, ihmisillä ei ole yleensä sitä perstuntumaa siihen takavetoisen käytökseen. Mutta sen oppiminen ei vaadi mitään magiikkaa tai rallikuskin verta, vaan kokemusta ja himpan nöyryyttä.
Itse opettelin autoilemaan pari ensimmäistä vuotta Taunuksella (kevytperäinen takavetoinen iso auto...), enkä silloinkaan saanut mitään isompaa vahinkoa aikaan. Niin että on sitä ennekin...
Ja vielä talvella. Isällä oli opetusluvat. Hyvin opin talviautoilun hienoudet. Sen jälkeen ajoin omalla Taunuksella, sitten meillä oli pari etuvetoista ja yksi neliveto, ja nyt palattiin taas takavetoiseen, Volvoon. Kyllä takavetoiset on talvella hauskoja autoja. Kesällä nyt on ihan sama, millä ajaa.
ja ei kannata uusien ajonhallintajärjestelmillä varustettujen autojen kohdalla puhua mitään yleistä lätinää käsistä karkaamisesta sillä siinä kohtaa karkuuttaa helpommin sen etuvetoisen.
Voi kun tökkii nämä totuutena kirjoitetut yleistykset täällä!
Etuvetoinen lähtee helpommin käsistä, mutta on helppo korjata, mutta jos takavetoinen lähtee, se on hankalampi suoristaa. Mutta näissä uusissa takavetoisissa ainakin on kaikenmaailman järjestelmät, että saa jo tekemällä tehdä itse jotain että käsistä lähtee.
Kesällä en huomaa mitään eroa etuvetoiseen.
Lada, Taunus ja Volvo. Välillä on ollut muitakin, mutta nuo kaikki on koettu, taunus kahtena eri versiona, vanhana ja vielä vanhempana. En ikävöi mitään niistä.
takavetoinen vanha ford sierra on ainakin talvella ihan kamala ajettava. Uudet mersut ja bemarit on takavetoisina upeita ajaa, niin tasapainoisia liukkaalla ja loskassakin. Jotenkin tietuntuma on sellainen että auto tuntuu olevan hyvin hanskassa ohituskaistan loskassakin kun rekan rinnalla mennään. Luistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä kyllä auttaa mutta on ne tasapainoisiakin. Ei puske, ei ota sivuluisuja.
Maastureissa monesti tuntuu pelkkä takaveto olevan sellainen perää lennättävä liukkailla, mutta sitten voikin napata nelikon päälle eli ei haittaa. Kesäkelissä ajellaankin sitten takavedolla.
Lada on muuten takavetoautoista sellainen elämysten elämys.
Itse olen muutamalla tuhannella eri autolla ajanut työni vuoksi.