Pasha vai mämmi
Kommentit (6)
Miten muuten syötte mämmiä? Mä syön kerman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten syötte mämmiä? Mä syön kerman kanssa.
Kerman kanssa ja ihan pieni ripaus sokeria myös päälle.
Mämmiä syödään kekrinä, jollain valmistajalla oli kauan sitten hyvää pashaa, mutta katosi valikoimista ja muista en pidä, joten se ei ole mikään herkku minulle.
Vierailija kirjoitti:
Mämmiä syödään kekrinä, jollain valmistajalla oli kauan sitten hyvää pashaa, mutta katosi valikoimista ja muista en pidä, joten se ei ole mikään herkku minulle.
Kyllä mämmiä syödään (myös) pääsiäisenä? Vai onko tämä siis uudempi jutttu?
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt ihan:
Mämmi on perinteinen suomalainen pääsiäisherkku, jonka juuret ulottuvat keskiajalle (1200–1300-luku) Lounais-Suomeen. Alun perin katolisen paastonajan ruokana tunnettu, ruismaltaasta ja -jauhoista imelletty ruskea herkku kuului pitkäperjantain kylmään ruokavalioon. Koko maahan mämmi levisi 1900-luvulla.
Paastoruoka: Mämmi yhdistettiin katoliseen paastonaikaan, jolloin sen laksatiivisen vaikutuksen uskottiin puhdistavan kehoa. Pitkänäperjantaina, jolloin tulenteko oli kiellettyä, mämmi oli valmiiksi paistettua, kylmänä syötävää ruokaa.
Molemmat on hyviä!