Miten hoitaa kierrätys tehokkaasti ilman, että keittiö näyttää jatkuvasti jäteasemalta?
Erityisesti muovipussien kuivattaminen tiskialtaan reunalla vie tilaa ja näyttää helposti sotkuiselta. Sama elintarvikkeiden muoviastiat, kuten vaikka kanasuikaleiden rasia.
Miten olette hoitaneet asian? Asun yksin joten mulle ei niin väliä, mutta mietin muutoin jos muutan jonkun kanssa. Jos vieraita tulee niin saan ne tietty hetkeksi pois näkyvistä jos eivät vielä ole kuivia vaikka sinne muovikassiin, ja sitten annan kassin olla auki tiskiallaskaapissa jotta kosteus haihtuu sieltä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin Tokmannilta muutamia isoja muovisia jätesäiliöitä. Ovat samaa sarjaa ja siistissä rivissä vierekkäin. Yksi sekajätteelle, yksi muoviroskalle, yksi biojätteelle, yksi pahvi- ja kartonkitötsille ja yksi mainoslehtisille ja paperille. Pesen vain lasipurkit ja metalliset kalasäilykerasiat, jotta voin panna ne tiskikaappiin puhtaina ämpäriin odottamaan poisvientiä. Ei hajuja, kunhan vie biojätteet vähintään joka toinen tai kolmas päivä. Enkä pese niitä muovipakkauksia! Tämä lajittelu toimii minulla, yksineläjällä, eikä ole muovipusseja nurkissa.
Unohtui mainita, että nuo jätesäiliöt ovat tietysti kannellisia, aukeavat yhdellä kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos hankkisin keittiöön laadukkaan jätepuristimen? Tyhjennystarve harvenee ja viet kerran puolessa vuodessa sellaisen 100kg painavan kuution .
Miltä kuulostaisi?
Kuulostaisi erittäin mädänhajuiselta.
Yhtä tyhjän kanssa koko kierrätys, jos tuhlaa vettä jätteiden pesuun!
Onhan siinä puolensa kun kertyy pussukoita, niin tuleepahan lähdettyä joka päivä ovesta ulos ja joskus joku naapurikin sattuu kohdalle ja jutustellaan vähän. Se on vielä täälläpäin Suomea ihan normaalia käytöstä.
itse pesen myös muoviastiat ,koska ne haisee muuten ja mulla on tiskin huuhtelu vesi tässä käytössä. mulla on ostettuna siisti muovilaatikko ,tätä kierrätystä varten ja muita laatikoita, ei ole kasoja tiskialtaalla vaan muovilaatikossa kuivuu.. sit vien aika nopeasti kierrätyspisteeseeen. laitan asiat autoon ja kauppareissul vien osan keräykseen. autossa on helppo säilyttää kasseja ja pusseja joilla roudata paperinkeräys jne. laatikot ja ämpärit sopii tähän kuljetukseen.
on vaivaa ja vie lisätilaa, mutta säästyy jätemaksuissa kun kaikki kierrätys jutut tekee ja saa harvennettua tyhjennys väliä.
Vierailija kirjoitti:
meillä on sellainen iso kierrätyskassi, jossa omat lokerot paperille, lasille, muoville ja biojätteelle. Ai niin, myös metallille omansa ja pahville. Vien sen joka ilta katokseen ja tyhjään. Ei kerry mitään. Ainoastaan paristoille ja muutamalle loisteputkelle on erillinen tila roskiskaapissa ja ne otan mukaan kauppaan kun muistan.
Kätevää.
Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin ravata jäteastioilla joka ilta? Luulisi nyt ihmisen löytävän kehittävämpiäkin harrastuksia. Lisäksi, miten paljon te oikein roskaatte? Minulla tulee niitä max yksi kauppakassillinen viikossa mukaan lukien kierrätettävät roskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä on sellainen iso kierrätyskassi, jossa omat lokerot paperille, lasille, muoville ja biojätteelle. Ai niin, myös metallille omansa ja pahville. Vien sen joka ilta katokseen ja tyhjään. Ei kerry mitään. Ainoastaan paristoille ja muutamalle loisteputkelle on erillinen tila roskiskaapissa ja ne otan mukaan kauppaan kun muistan.
Kätevää.
Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin ravata jäteastioilla joka ilta? Luulisi nyt ihmisen löytävän kehittävämpiäkin harrastuksia. Lisäksi, miten paljon te oikein roskaatte? Minulla tulee niitä max yksi kauppakassillinen viikossa mukaan lukien kierrätettävät roskat.
Ei ole muita harrastuksia kuin työ. Siis tämän lisäksi, että kierrätän perheen roskat.
Toivottavasti sinäkin teet niin, tai ainakin jotain lähelle sitä. Mukavaa kevättä.
Huuhtelen heti ne muoviastiat kun sisältö on käytetty. Ehtii kuivua jo ruokaa tehdessä. Sitten laitan kannelliseen kierrätysastiaan, joita on tiskipöydän kaapissa rivissä. Käytän kyllä tosi harvoin muovia mihinkään, kun ostan yleensä tuoreita kasviksia.
Likainen muovipakkaus on sekajätettä. Case closed.
Minä ostin Tokmannilta muutamia isoja muovisia jätesäiliöitä. Ovat samaa sarjaa ja siistissä rivissä vierekkäin. Yksi sekajätteelle, yksi muoviroskalle, yksi biojätteelle, yksi pahvi- ja kartonkitötsille ja yksi mainoslehtisille ja paperille. Pesen vain lasipurkit ja metalliset kalasäilykerasiat, jotta voin panna ne tiskikaappiin puhtaina ämpäriin odottamaan poisvientiä. Ei hajuja, kunhan vie biojätteet vähintään joka toinen tai kolmas päivä. Enkä pese niitä muovipakkauksia! Tämä lajittelu toimii minulla, yksineläjällä, eikä ole muovipusseja nurkissa.