Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoitaa kierrätys tehokkaasti ilman, että keittiö näyttää jatkuvasti jäteasemalta?

Vierailija
01.04.2026 |

Erityisesti muovipussien kuivattaminen tiskialtaan reunalla vie tilaa ja näyttää helposti sotkuiselta. Sama elintarvikkeiden muoviastiat, kuten vaikka kanasuikaleiden rasia. 

Miten olette hoitaneet asian? Asun yksin joten mulle ei niin väliä, mutta mietin muutoin jos muutan jonkun kanssa. Jos vieraita tulee niin saan ne tietty hetkeksi pois näkyvistä jos eivät vielä ole kuivia vaikka sinne muovikassiin, ja sitten annan kassin olla auki tiskiallaskaapissa jotta kosteus haihtuu sieltä. 

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin Tokmannilta muutamia isoja muovisia jätesäiliöitä. Ovat samaa sarjaa ja siistissä rivissä vierekkäin. Yksi sekajätteelle, yksi muoviroskalle, yksi biojätteelle, yksi pahvi- ja kartonkitötsille ja yksi mainoslehtisille ja paperille. Pesen vain lasipurkit ja metalliset kalasäilykerasiat, jotta voin panna ne tiskikaappiin puhtaina ämpäriin odottamaan poisvientiä. Ei hajuja, kunhan vie biojätteet vähintään joka toinen tai kolmas päivä. Enkä pese niitä muovipakkauksia! Tämä lajittelu toimii minulla, yksineläjällä, eikä ole muovipusseja nurkissa.

Vierailija
22/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin Tokmannilta muutamia isoja muovisia jätesäiliöitä. Ovat samaa sarjaa ja siistissä rivissä vierekkäin. Yksi sekajätteelle, yksi muoviroskalle, yksi biojätteelle, yksi pahvi- ja kartonkitötsille ja yksi mainoslehtisille ja paperille. Pesen vain lasipurkit ja metalliset kalasäilykerasiat, jotta voin panna ne tiskikaappiin puhtaina ämpäriin odottamaan poisvientiä. Ei hajuja, kunhan vie biojätteet vähintään joka toinen tai kolmas päivä. Enkä pese niitä muovipakkauksia! Tämä lajittelu toimii minulla, yksineläjällä, eikä ole muovipusseja nurkissa.

Unohtui mainita, että nuo jätesäiliöt ovat tietysti kannellisia, aukeavat yhdellä kädellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos hankkisin keittiöön laadukkaan jätepuristimen? Tyhjennystarve harvenee ja viet kerran puolessa vuodessa sellaisen 100kg painavan kuution .

Miltä kuulostaisi?

Kuulostaisi erittäin mädänhajuiselta.

Vierailija
24/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä tyhjän kanssa koko kierrätys, jos tuhlaa vettä jätteiden pesuun!

Vierailija
25/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä puolensa kun kertyy pussukoita, niin tuleepahan lähdettyä joka päivä ovesta ulos ja joskus joku naapurikin sattuu kohdalle ja jutustellaan vähän. Se on vielä täälläpäin Suomea ihan normaalia käytöstä.

Vierailija
26/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pesen myös muoviastiat ,koska ne haisee muuten ja mulla on tiskin huuhtelu vesi tässä käytössä. mulla on ostettuna siisti muovilaatikko ,tätä kierrätystä varten ja muita laatikoita, ei ole kasoja tiskialtaalla vaan muovilaatikossa kuivuu.. sit vien aika nopeasti kierrätyspisteeseeen. laitan asiat autoon ja kauppareissul vien osan keräykseen. autossa on helppo säilyttää kasseja ja pusseja joilla roudata paperinkeräys jne. laatikot ja ämpärit sopii tähän kuljetukseen.

on vaivaa ja vie lisätilaa, mutta säästyy jätemaksuissa kun kaikki kierrätys jutut tekee ja saa harvennettua tyhjennys väliä.

Vierailija
27/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä on sellainen iso kierrätyskassi, jossa omat lokerot paperille, lasille, muoville ja biojätteelle. Ai niin, myös metallille omansa ja pahville. Vien sen joka ilta katokseen ja tyhjään. Ei kerry mitään. Ainoastaan paristoille ja muutamalle loisteputkelle on erillinen tila roskiskaapissa ja ne otan mukaan kauppaan kun muistan.

Kätevää.

Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin ravata jäteastioilla joka ilta? Luulisi nyt ihmisen löytävän kehittävämpiäkin harrastuksia. Lisäksi, miten paljon te oikein roskaatte? Minulla tulee niitä max yksi kauppakassillinen viikossa mukaan lukien kierrätettävät roskat.

Vierailija
28/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä on sellainen iso kierrätyskassi, jossa omat lokerot paperille, lasille, muoville ja biojätteelle. Ai niin, myös metallille omansa ja pahville. Vien sen joka ilta katokseen ja tyhjään. Ei kerry mitään. Ainoastaan paristoille ja muutamalle loisteputkelle on erillinen tila roskiskaapissa ja ne otan mukaan kauppaan kun muistan.

Kätevää.

Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin ravata jäteastioilla joka ilta? Luulisi nyt ihmisen löytävän kehittävämpiäkin harrastuksia. Lisäksi, miten paljon te oikein roskaatte? Minulla tulee niitä max yksi kauppakassillinen viikossa mukaan lukien kierrätettävät roskat.

Ei ole muita harrastuksia kuin työ. Siis tämän lisäksi, että kierrätän perheen roskat.

Toivottavasti sinäkin teet niin, tai ainakin jotain lähelle sitä. Mukavaa kevättä.

Vierailija
29/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtelen heti ne muoviastiat kun sisältö on käytetty. Ehtii kuivua jo ruokaa tehdessä. Sitten laitan kannelliseen kierrätysastiaan, joita on tiskipöydän kaapissa rivissä. Käytän kyllä tosi harvoin muovia mihinkään, kun ostan yleensä tuoreita kasviksia.

Vierailija
30/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likainen muovipakkaus on sekajätettä. Case closed.

Vierailija
31/83 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa kuin ap. 

Kierrättää pitäisi:

Muovit

Metallit

Pahvit

Paperit

Biojäte

Lasi

Ei meillä ainakaan ole kuin 2 avosankoa allaskaapissa. Keittiö on avokeittiö. 

Onko joku tehnyt parvekkeelle kierrätysaseman, esim säilytyspenkki tms vastaavan? 

ja miten bio roskat saa kerättyä niin ettei haise? 

En kestä hajuja. 

Toisessa sangossa on lasipurkit, mihin muut?

Jos lajittele kaiken vasta jätekatoksessa avonaisiin muoviastioihin (jotkut tekee) 

Rottaongelma on taattu. 

Vierailija
32/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuivatat muovipusseja ja kanasuikalerasioita? Ei niitä tarvitse pestä vaan voi likaisena laittaa muovinkeräykseen. 

Meillä on tiskialtaan alla roskikset sekajätteille ja muoville ja muoviroskis tyhjennetään silloin kun se täyttyy. Ei meillä loju muovijätteitä pitkin keittiötä.

Olen ymmärtänyt että ne pitäisi huuhdella ensin, ainakin kevytesti isommat liat pois. 

Onko teillä tiskialtaan alla roskiksessa siis muovipussi siinä jäteastiassa ja sitten viet siinä muovipussissa  ne roskakatokseen?  

Ap

Ihan niinkuin kaikki asuisivat kerrostalossa. 😆

Jätteet viedään ainakin meillä hyötikselle -paitsi seka- ja kompostijäte.. 

Vierailija
33/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa kuin ap. 

Kierrättää pitäisi:

Muovit

Metallit

Pahvit

Paperit

Biojäte

Lasi

Onko joku tehnyt parvekkeelle kierrätysaseman, esim säilytyspenkki tms vastaavan? 

En kestä hajuja. 

Jos lajittele kaiken vasta jätekatoksessa avonaisiin muoviastioihin (jotkut tekee) 

Rottaongelma on taattu. 

Tehkää keittiöremontti. Meidän allaskaapissa on neljä normaalikokoista kannellista roskasankoa. Ei tosin kyllä ole parvekettakaan, koska talo on yhdessä tasossa. Ulkovarastossa voi säilyttää hetken muovinkeräyspusseja.

Vierailija
34/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut sellaiset mustat suuret puukantiset laatikot, yhteen muovit, yhteen pahvit, yhteen pullot, perusroskis kaapissa ja pöydällä pahvipussukka taiteltuva biojättellee, sitä käyttää koko ajan joku perheestä. Niin mikään kannellinen ei käy.

Vierailija
35/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelen heti ne muoviastiat kun sisältö on käytetty. Ehtii kuivua jo ruokaa tehdessä. Sitten laitan kannelliseen kierrätysastiaan, joita on tiskipöydän kaapissa rivissä. Käytän kyllä tosi harvoin muovia mihinkään, kun ostan yleensä tuoreita kasviksia.

Ei niitä kuulu huuhdella ja tuhlata vettä. Itse en osta marinoituja lihoja, mutta esin coleslaw ym.  salaattirasian jätän tiskialtaaseen, että se huuhtoutuu, kun pesen käsiäni ruuanlaiton yhteydessä.

Vierailija
36/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuuks niitä keittiössä hilloat? Laita eteisnaulakkoon tai sen alle kierrätyspussit. Ok- tai rivitalossa etukuistille siistiin lootaan. Siitä helppo ottaa mukaan kun lähtee johonkin.

VAI ONKO SINUT KETJULLA LUKITTU HELLAAN? CALL 911

Vierailija
37/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa kuin ap. 

Kierrättää pitäisi:

Muovit

Metallit

Pahvit

Paperit

Biojäte

Lasi

En kestä hajuja. 

Rottaongelma on taattu. 

Missä sulla avonsisia astioita on? Ne on laittomia. Kansi kiinni toope

Vierailija
38/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätevää.

Tuliko sinulle aivan puskista, että on ihmisiä joille askeleet eivät ole kalliita kuin ruusuntipat? 🤣

Vierailija
39/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuivattele muovipusseja enkä ylipäätään kerää muovipakkauksia erikseen, koska moiseen ei tila riitä. 20 vuotta sitten ei  keittiöihin varustettu kierrätyskeskuksia.

Keittiössä on lavuaarin alla sekajäteroskis ja astia metallijätteelle. Kodinhoitohuoneessa kannelliset kassitelineet pantillisille pulloille/tölkeille ja pantittomalle lasille (lasipurkit, viinipullot ym.). Paperille kannellinen kori eteisaulassa ja pahvit kerätään markettikasseihin.

Tämä riittäköön kierrätykseen meillä.

Vierailija
40/83 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuivatat muovipusseja ja kanasuikalerasioita? Ei niitä tarvitse pestä vaan voi likaisena laittaa muovinkeräykseen. 

Meillä on tiskialtaan alla roskikset sekajätteille ja muoville ja muoviroskis tyhjennetään silloin kun se täyttyy. Ei meillä loju muovijätteitä pitkin keittiötä.

Olen ymmärtänyt että ne pitäisi huuhdella ensin, ainakin kevytesti isommat liat pois. 

Onko teillä tiskialtaan alla roskiksessa siis muovipussi siinä jäteastiassa ja sitten viet siinä muovipussissa  ne roskakatokseen?  

Ap

Kannattaa huuhdella. Haju houkuttelee paikalle rottia, supikoiria, kulkukoiria, kissoja, hiiriä, kärpäsiä, lehmiä, hyeenoja, hirviä, variksia, merikottaraisia, hevosia yms. Joskus jopa kaloja on nähty tonkimassa roskiksia.

Meillä on just noista roskiksia tonkivista hirvistä ollut ongelmia!