Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin vaihdevuotesi alkoivat?

Vierailija
31.03.2026 |

Ihan näin 44-vuotiaana, haluaisin tietää, milloin vaihdevuotesi alkoivat. Kuinkahan monta vuotta olisi mahdollista vielä elää täyttä elämää?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46v ja minusta mulla alkoi vaihdevuodet ja onpa oikeasti ihanaa 😊 Koeta säkin nauttia, itse menen tässä lääkärille piakkoin että saisin korvaushoitoa pieniin ongelmiin. Tsemppiä 💗

Vierailija
2/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto piteni noin 45 v. eteenpäin, nyt 50 v. tulee enää muutamia kertoja vuodessa, mikä on ihanaa. Viime vuonna aloin öisin saamaan sydämentykytys/hikikohtauksia, siihen nyt ollut viime kesästä käytössä Evorel Sequi, jolla loppuivat. Ainoa vaan, jos laastarin vaihtoväli venähtää liian pitkäksi, herään taas aamuyöstä siihen, että sydän hakkaa ja hiki. Sitten muistaa taas mennä vaihtaa laastarin. Ei sen kummempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 v

Vierailija
4/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketteko  vaihdevuodet alkaneeksi siitä hetkestä, kun viimeisistä menkoista on vuosi aikaa?

Vierailija
5/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

33v esivaihdevuodet.

Vierailija
6/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 v. Menkat tulee yhä neljän viikon välein. Joissakin kierrossa on jopa ovulaatio (ainakin tulee ovulaatiolimat ja ovulaatiokivut kierron puolivälissä).

Vierailija
7/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin vikat menkat tulee 50-vuotiaana, jolloin vaihdevuodet alkavat 51-vuotiaana. Vaihteluväli on jopa 20 vuotta eli joillakin alkaa jo 40-vuotiaana ja joillakin vasta 60-vuotiaana. 

Eli vastaus: vaihdevuotesi voivat alkaa 20 vuoden ikähaitarissa ikävälillä 40-60.

Vierailija
8/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketteko  vaihdevuodet alkaneeksi siitä hetkestä, kun viimeisistä menkoista on vuosi aikaa?

Vaihdevuodet jaotellaan kolmeen vaiheeseen:

Premenopaussi: Hormonitoiminta alkaa heikentyä, kuukautiset voivat vielä olla säännölliset tai muuttua epäsäännöllisiksi.

Perimenopaussi: Varsinainen oireiden aika, jolloin kuukautiskierto on selvästi epäsäännöllinen. Tämä kestää yleensä 1–2 vuotta.

Menopaussi: Viimeiset kuukautiset, jotka todetaan jälkikäteen, kun kuukautisia ei ole kuulunut 12 kuukauteen.

Postmenopaussi: Menopaussin jälkeinen aika, jolloin estrogeenituotanto on lähes kokonaan loppunut.

Vierailija
9/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin vikat menkat tulee 50-vuotiaana, jolloin vaihdevuodet alkavat 51-vuotiaana. Vaihteluväli on jopa 20 vuotta eli joillakin alkaa jo 40-vuotiaana ja joillakin vasta 60-vuotiaana. 

Eli vastaus: vaihdevuotesi voivat alkaa 20 vuoden ikähaitarissa ikävälillä 40-60.

Ja usein suurinpiirtein samaan aikaan kuin omalla äidillä, eli ap voisi kysyä.

Vierailija
10/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. En ole huomannut alkamista tai loppumista mutta joskus ovat olleet. Ilman oireita.

Vierailija
11/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

41-vuotiaana todella rajuina. Sain heti hkh, jota joudun syömään edelleen 13 vuotta myöhemmin, mutta niillä elämänlaatu on pysynyt erittäin hyvänä, eikä kilojakaan ole kertynyt. 

Vierailija
12/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja usein suurinpiirtein samaan aikaan kuin omalla äidillä, eli ap voisi kysyä.

Kyllä, mutta ei aina mene samalla tavalla. Voi tulla isänkin geeneistä tuo.

Mutta suurimmalla osalla loppuu menkat siis 50-vuotiaana. Siitä saa jotain osviittaa.

Vierailija
13/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias, ei mitään esivaihdevuosioireita, säännöllinen kierto. Odotin suunnilleen kolmikymppisenä jo oireita, koska mulla PCOS. Selviskin, että ne vähän paradoksaalisesti myöhästyttää vaihdevuosien alkamista - kenelläkään kokemusta?

Vierailija
14/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v. alkoi esivaihdevuosioireet kuten epäsäännöllinen kk-kierto, alapään kuivumisoireilu, mielialan heittelyt. 49v. alkoi kauheat öiset kuumat aallot ja unettomuus sekä ahdistus, sain hormonihoidon ja se auttoi. Näillä mennään nyt ja saa nähdä mitä vielä tulevaisuus tuo tullessaan.

Vierailija
15/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

57-v

Vierailija
16/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

41-vuotiaana todella rajuina. Sain heti hkh, jota joudun syömään edelleen 13 vuotta myöhemmin, mutta niillä elämänlaatu on pysynyt erittäin hyvänä, eikä kilojakaan ole kertynyt. 

Korvaushoito on sitä tärkeämpi mitä aikaisemmin vaihdevuodet alkavat.

Vierailija
17/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 50 ja mulla on edelleen säännölliset kuukautiset ja ei mitään vaihdevuosioireita. Kierto on hieman lyhentynyt. Olen ollut ilman hormonaalista ehkäisyä jo yli  10 vuotta kun mies kävi sterilisaatiossa silloin. Kai ne vaihdevuodet lähivuosina alkaa. 

Vierailija
18/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin juuri 51, kuukautiset säännölliset kuten aina olleet. Nyt vuoto niukentunut, pms-oireet jäätävät, unettomuutta, lihomista, seksihalut hävinneet.

Vierailija
19/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

42v tuli ensimmäinen kuuma aalto. 

Vierailija
20/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro. x