Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia au pairista? Me haluttais kotiin...

07.05.2007 |

Hei

Onko jollain kokemuksia au pairista? Me ollaan mietitty että haluttais kotiin au pair hoitamaan lasta. Kertokaa näkökantojanne :-)

t. Heini ja Vauveli

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei siis sellaisen palkkaamisesta :-) Et kertonut minkä ikäinen vauvanne on ja olisitko siis itse palaamassa työelämään vai olisitteko au pairin kanssa molemmat kotona? Tai toivotko au pairista kodinhoitajaa vai lapsenhoitajaa - vai molempia? Vai kenties lähinnä aikuista seuraa itsellesi + kielikylpyä teille molemmille?

Olin itse au pairina saksassa kolmilapsisessa vauvaperheessä (3 vko-9kk), jossa äiti kävi pari päivää viikossa alusta asti töissä. Vauva oli muulloinkin pitkälti minun vastuullani, kun äiti hoiti isompien lasten hammaslääkärit, harrastukset ym. kuljetukset (suurkaupunkialueella lapset ei menneet minnekään yksin). Itse en pystyisi vauvaani näin täysin vieraalle ihmiselle luottamaan enkä haluaisikaan. Oma siteeni vauvaan tuli erittäin vahvaksi (joskaan vauva ei minua tietenkään jälkeenpäin edes muista) mutta se ei varmasti siltikään ollut pois äidin ja lapsen välisestä suhteesta. Äidin ollessa paikalla hän oli silti vauvalle aina ykkönen.

Au pairin kustannuksista suomessa en tiedä, mutta itse sain taskurahaa tuolloin 90-luvun lopussa 400 demiä (=200 e) kuussa + metron kk-kortin. Joskus kun töitä oli ollut enemmän, sain enemmän rahaa, mutta tästä ei ollut mitään sopimusta vaan se tuli aina iloisena yllätyksenä. Viikonloput minulla oli aina vapaat, ja silloin perheen äiti aina muistutti lapsiaan että minulla on vapaata ja minua ei tulisi pyytää leikkikaveriksi jne. Tietysti kotona ollessani touhusin lasten kanssa tuolloinkin. Kannattaa myös muistaa, että au pairia ei voi vapaapäivänäänkään ajaa ulos kotoa, eli jos haluaa aikaa ihan vain oman perheen kesken niin voi olla että itse täytyy lähteä muualle. Toisaalta itse olin ko. perheessä enemmän perheenjäsen kuin työntekijä eli olin usein mukana myös heidän viikonloppureissuillaan. Toisaalta välillä perhe oli poissa keskenään ja nautin kun koko talo oli vain minun käytössäni.

Itse hoidin seuraavat työtehtävät perheessä:

aamupalan ja iltapalan kattaus, ruuanlaitto muuten satunnaisesti, usein vain valmiin safkan lämmitys.

Tiskikoneen täyttö ja tyhjennys

Pyykkien pesu ja silitys

Lasten läksyissä auttaminen tarvittaessa

Vauvanhoito + isompien kanssa leikkiminen & satunnainen hoitoon vieminen/sieltä hakeminen

Perheessä kävi siivooja kerran viikossa joten siivous ei kuulunut tehtäviini.

Varsinaista työaikaa minulla ei ollut. Neljänä aamuna viikossa kävin kielikurssilla eli olin poissa klo 8-11.30. Koska perheellä oli oma yritys, äiti pystyi menemään töihin vasta puoliltapäivin. Toisaalta koska vauva oli alusta asti pulloruokinnalla, ja olen herkkäuninen (vanhemmat nukkuivat eri kerroksessa ja vauva oli oman huoneeni vieressä) myös yösyötöt jäivät minulle (ei olisi ollut pakko, mutta heräsin aina ennenkuin itkuhälytin sai äitiä hereille joten ajattelelin että meidän on turha kaikkien kukkua öisin. Tosin vauva aika nopeasti omaksui kellontarkan yhden syötön rytmin joten siitä ei olltu paljoa vaivaa).

Tulipa löpinää. En vastannut varsinaiseen kysymykseesi mutta ehkä sait jotain kuvaa au pairin hommista, jos itselläsi ei ole niistä aiempaa kokemusta.

Vierailija
2/4 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tuolla ulkosuomalaisten äitien palstalla on ollut tästä monta keskustelua). Minä olen itse ollut AuPairina ja meille tulee tänne Skotlantiin nyt ensimmäinen AuPair, niinkuin koemielessä. Kun tekee selvät sävelet, toisin sanoen kaikki työtehtävät, edut ja muut kirjallisesti ja tarkasti määriteltyinä, niin se on paras lähtökohta. Hyvä muistaa että AuPair on " perheen jäsen" vähän niinkuin joku vaihto-oppilas, vaikka tekeekin teille töitä. Mä sain suomen työkkärin kautta reilusti hakemuksia parissa viikossa ja haastettelin kolmen kärjen ja palkkasin mielestäni todellisen helmen, jonka tapaamme vielä suomessa ennenkuin hän aloittaa meillä.

lisää keskutelua ja hyödyllisiä vinkkejä/linkkejä löytyy kans tältä palstalta http://groups.msn.com/Britti-Suomiperheet/kotiidit.msnw?action=get_mess…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin joskus 90-luvun puolessa välissä itse auparina, ja nyt oman lapsen kansa oon kauhulla muistellut niitä aikoja. eli en ikimaailmassa ottaisin 18-19-vuotiasta tyttöä hoitamaan ainakaan ihan pientä lasta :) sen verran villiä meidän meno oli, ei ehkä kuitenkaan lasten kanssa vaan sitten kun oltiin vapaalla. kotiuduin kuudelta bilettämästä ja seitsemältä laitoin jo aamupalaa :) tosin mun hoidokit olivat kouluikäisiä, eivät mitään vauvoja.

esimerkiksi eka vastaaja on ollut _pikkasen vastuullisempi kun mä olin! siis kunnioituksella ihmettelen.

mutta muuten au pair on hauska, etenkin jos hänet ottaa ikään kuin perheenjäseneksi. työajat pitää sopia tarkkaan, samoin työtehtävät, ja eism. auton käyttö, kielikurssit ja vähän miettiä sitä mistä au pair saa kavereita (vaikka et kerro oletteko esim ulkomailla vai tuleeko teille Suomeen joku vai onko kyse " kodinhoitajasta" , joka ei asuisi teillä, vaikka silloinhan ei kyse ole au pairista).

kannattaa harkita myös ikää, itse esimerkiksi en osannut juurikaan laittaa ruokaa kun en ollut sitä siihen mennessä ikinä tehnyt. siivous, pyykki ja tiskit tietenkin sujuivat, samoin lapsen kuskaaminen.

tällaisia ajatuksia, onnea etsintään!

amayta.

Vierailija
4/4 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista :-)

Haemme tosiaan kotiimme au pairia. Asumme pääkaupunkiseudulla. Tarkoitus on että minä menen töihin kun perhevapaa päättyy ja au pair hoitaisi lasta ja hieman kotihommia. Toivon au pairia viimeistään kun meillä toivottavasti on kaksi lasta. Mutta jos näyttää lupaavalta, otamme mielellään au pairin jo ensi syksynä, kun meillä on vasta yksi lapsi.

Toivon että lapsi saa kielikylvyn ja oman tutun hoitajan, jolloin minä voin olla hyvälllä mielellä töissä. Lisäksi toivon että saamme hieman kotiapua. Ottaisimme hänet mukaan perheen juttuihin joihin hän haluaa. Halutessaan au pair voi opiskella esim. kieliä tms. Asioiden kirjaaminen sopimukseen on varmasti tärkeää. Täytyy nyt jostain kaivaa yleiset säännöt esille.

Hän olisi tosiaan perheen jäsen, mutta saisi myös omaa aikaa ja tilaa, mm. oma huone omalla sisäänkäynnillä.

Olen miettinyt tuota luottamusta; miten selvittää että henkilö on vastuuntuntoinen. Liian nuorta ei varmaan kannata ottaa, siinä olette oikeassa.

Jatkan googlettamista ja lisäviestin toivossa palaan tähän pinoon.

Heini