Uusi Suomi: Nyt tuli varoitus- Suomeen tarvitaan pikaisesti 20 000 sairaanhoitajaa, kielitaitoa ei tarvita
Nyt tuli varoitus PS-ministerin aikeista Suomeen tarvitaan nopeasti 20 000 uutta hoitajaa
Teknologia kehittyy nopeasti, joten kielitaitovaatimusta ei kannata määritellä liian korkeaksi, toteaa kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat ja varoittaa pahenevasta työvoimapulasta. KT:n mukaan viiden vuoden kuluessa alalle tarvitaan arviolta 20000 uutta lähi- ja sairaanhoitajaa.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/f7af05ea-45ab-4bcb-990e-357774b34729
Kommentit (29)
Niinpä. Samaan aikaan toisaalla: nuorten naisten työttömyys on noussut eniten, ensikertaa nuorten miesten lukemiin, syynä hoitajien työpaikkojen raju väheneminen.
Ne on ne kahdenkymmenen vuoden aikana abortoitu tai muuten syntymätön sukupolvi suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Samaan aikaan toisaalla: nuorten naisten työttömyys on noussut eniten, ensikertaa nuorten miesten lukemiin, syynä hoitajien työpaikkojen raju väheneminen.
Rakennusala näytti mallia kuinka halvoilla työntekijöillä jää enemmän itselle. Nyt kaikki muutkin alat haluaa saman. Nyt kannattaa muistaa että työtön on se haukutuin huono ihminen. Venytä sitä sanaa huono, huooonoooo ja syyllinen kaikkeen. Varsinkin työttömyyteen työttömät on kaikkein eniten syyllisiä jos katsoo miten niistä on kirjoitettu ja sanottu.
Poliitikot ne vasta huonoja ovatkin. Tosin poliitikkojen mielestä se on kansan syytä kun ne mokomat eivät kuluta. Ja ylipäätään eivät tottele kuten pitäisi. Ärsyttävä kansa ja ne saa äänestää. Niitä pitää miellyttää että ne äänestää. Onneksi niitä joutuu näkemään vain vaaleissa...
Kukaan ei kerro, että sitä määrää tarvitaan 5-7 vuodeksi ja sen jälkeen ketään ei enää heidän työnsä kiinnosta ja taas voidaan antaa kenkää ja räkiä kortistoon. Moni nyt irtisanonut hoitaja on saattanut todeta että pitäköön tunkkinsa, minä teen muuta.
Lääkäreistä on oikeasti huutava pula mutta lääkäreiden koulutusta ei vain nosteta tarvittavalle tasolle.
Lisää sairaanhoitajia? Valmistuin kaksi vuotta sitten ja siitä asti tehnyt sijaisuuksia. Viime talvena olin jopa työtön niinkuin moni kollega. Hakijoita kymmenittäin joka paikkaan. Töitä ei juurikaan edes ole tarjolla. Pari kolme avointa paikkaa, jotka vain muodon vuoksi julkistettu hakuun. Kun osastollamme eläköityi sairaanhoitaja, niin tilalle palkattiin lähihoitaja. Vastavalmistunut, vaikka talo on täynnä määräaikaisissa suhteissa vuosikausia sinnitteleviä perheellisiä lähihoitajia. Anonyymi haku kierrettiin, kun pomo kysyi miten tunnistaa kyseisen tytön hakemuksen muiden joukosta. Minä olen 35-vuotias eli vanha ja liian vähän työkokemusta. Ja tuntuu ettei pulaa ole ainakaan hoitajista. Työpaikoista vain, kun ei ketään saa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kerro, että sitä määrää tarvitaan 5-7 vuodeksi ja sen jälkeen ketään ei enää heidän työnsä kiinnosta ja taas voidaan antaa kenkää ja räkiä kortistoon. Moni nyt irtisanonut hoitaja on saattanut todeta että pitäköön tunkkinsa, minä teen muuta.
Idea kai onkin, että ne hoitsut muuttaa Suomeen 3-7 vuodeksi ja 3 kk työttömyden jälkeen ne potkitaan kylmästi pihalle.
Kortiston täytteeksi ei tarvita enää yhtään mamua.
No mikä hoppu, onko sovittu jo sodan alkamispäivä?
Poliitikot ja päättäjät oikeasti vihaavat tavallisia suomalaisia, ei tätä kahelia menoa mikään muu selitä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreistä on oikeasti huutava pula mutta lääkäreiden koulutusta ei vain nosteta tarvittavalle tasolle.
Ymmärrätkö,sinä va jakki, että syy tähän "lääkäripulaan" on mm. se, että lääkäreiden palkkiot voidaan pitää tähtitieteellisinä, kun lääkäreitä ei kouluteta tarpeeksi? Myös muita syitä on liuta, joita en tähän avaa,jos ihminen ei itse ymmärrä. Halukkaita opiskelijoita/työntekijöitä ja huutavaa tarvetta on,mutta valtio pitää koulutuspaikat minimissä-mietitkö koskaan miksi?
Ei kiitos enää yhtään puolikielistä perään katsottavaa työkaveria lisää.
Kärsin hengitystievaivoista ja ulkomaalaislääkäri oli suunnitellut jotain korvatutkimuksia, ei kauhean vakuuttavaa osaamista.
Nyt tuli varoitus. Pitää leikata julkisia menoja noin 10 miljardia. Aivan turha kenenkään kuvitella ettei irtisanomiset sotealalla jatku edelleen. Jos ja kun köyhät kuolevat niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lisää sairaanhoitajia? Valmistuin kaksi vuotta sitten ja siitä asti tehnyt sijaisuuksia. Viime talvena olin jopa työtön niinkuin moni kollega. Hakijoita kymmenittäin joka paikkaan. Töitä ei juurikaan edes ole tarjolla. Pari kolme avointa paikkaa, jotka vain muodon vuoksi julkistettu hakuun. Kun osastollamme eläköityi sairaanhoitaja, niin tilalle palkattiin lähihoitaja. Vastavalmistunut, vaikka talo on täynnä määräaikaisissa suhteissa vuosikausia sinnitteleviä perheellisiä lähihoitajia. Anonyymi haku kierrettiin, kun pomo kysyi miten tunnistaa kyseisen tytön hakemuksen muiden joukosta. Minä olen 35-vuotias eli vanha ja liian vähän työkokemusta. Ja tuntuu ettei pulaa ole ainakaan hoitajista. Työpaikoista vain, kun ei ketään saa palkata.
Juujuu,syökää te lähärit/sairaan"hoitajat" ja (vale)lääkarit vain sitä pullaa taukohuoneessa ja vetäkää terveyspirtelöitänne laittomien lääkekocktailienne kanssa potilaiden hoitamisen sijaan-sehän on ilmeisesti hel..in helppoa nykyään olla työpaikalla narkk aamassa ja hakea muiden tunnuksilla LASTENsairaalassakin potilaiden lääkkeet omaan hihaan tai myytäväksi!!!Vi..tu että olen täynnä tätä SOTElaisten "uhriutumista" ollut jo yli 20 vuotta!!!Olin todella lähellä kuolemaa ja lapseni/oma elämäni tuhottiin tämän "huippu hyvän ja ammattitaitoisen" ammattikunnana toimien kautta!!! v..u että oksettaa! Kuolen metsään kadulta ostettuun itselääkintään ihan vain siksi,että sinä saa..n hoitelijamul..u et saa minun kärsimyksistäni senttiäkään kukkaroosi!!!
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot ja päättäjät oikeasti vihaavat tavallisia suomalaisia, ei tätä kahelia menoa mikään muu selitä.
Ne maanpetturit pitäisi pidättää ja heittää vankilaan.
Suomalaisten pitää osata palvella muita omilla kielillään, mutta kenenkään muun ei tarvitse puhua Suomea?