Päiväkodissa on yleistyneet nimet Tarmo, Taisto, Toivo, Voitto, Urho, Uljas ja tietysti Sisu
Mutta ei kuitenkaan nimet Usko, Lempi, Rauha, Armas, Tyyne jne. (Onni on poikkeus)
Onko aikamme jotenkin voimaa ja sotaisuutta ihannoiva?
Kommentit (55)
Näköjään. Tuo Sisu on todella ällöttävä. Ja toki muutkin.
Historia toistaa itseään, toivon kuitenkin että Jorma nimi yleisty uudelleen.
Ihan uusi juttu mulle, että lapsen nimi vaihdetaan jo päiväkoti-iässä.
Yhtään pientä Taistoa tai Voittoa en tunne. Sisun tunnen, hänen kohdallaan nimi viittaa vaikeuksien voittamiseen. Ja Toivo nyt on suorastaan pasifistinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla wt porukan pentuja
Alemmat yhteiskuntaluokat antavat ns. kansainvälisiä nimiä. Suvusta otetut nimet, tällä hetkellä hyvenimet, ovat keskiluokan juttu.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla wt porukan pentuja
Niillä on Jimi, Jolanda yms.
MINÄ OLEN NISSE JA MINÄ OLEN HYVIN VIHAINEN
Vierailija kirjoitti:
MINÄ OLEN NISSE JA MINÄ OLEN HYVIN VIHAINEN
Jäitkö jouluna ilman lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Yhtään pientä Taistoa tai Voittoa en tunne. Sisun tunnen, hänen kohdallaan nimi viittaa vaikeuksien voittamiseen. Ja Toivo nyt on suorastaan pasifistinen nimi.
Riippuu varmaan mitä toivoo, esimerkiksi taistolaiset toivoivat vallankumousta.
Sepäs on muille aivan se ja sama mikä kenenkin nimi on.
Jos mä kuulen jonkun aikuisen arvostelevan jonkun nimeä niin yleensä minulla ei ole sen henkilön kanssa muutakaan keskustelua:))
Taso on eri asteella...
Kyllä tämän ajan hyvenimet ovat selvästi rauhanomaisempia kuin sadan vuoden takaiset. Ei juurikaan ole pikku-Taistoja. Isoin ero on, että uskonnollis-moraaliset nimet ovat hävinneet. En usko, että kukaan kaipaa sellaisia nimiä kuin Usko, Impi tai Siviä. Toisaalta taas tuskin kukaan olisi sata vuotta sitten antanut tyttärelleen nimeksi Heili, kuten tämä urheilijanuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko siis päiväkoti-ikäisen Taiston, ja ovatko hänen vanhempansa 1940-luvulla syntyneitä?
Ihmettelen vanhempia jotka antavat lapselleen nimeksi Taisto tai Voitto. Eikö heillä ole minkäänlaista historian tuntemusta? Kyseiset nimet ovat nimittäin kansalaissodan poliittisia nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Historia toistaa itseään, toivon kuitenkin että Jorma nimi yleisty uudelleen.
Jormahan on kaunis ja miehekäs nimi, kun pistetään vielä 80 vuotta aikaa ja kaikki hihittelijät ovat haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämän ajan hyvenimet ovat selvästi rauhanomaisempia kuin sadan vuoden takaiset. Ei juurikaan ole pikku-Taistoja. Isoin ero on, että uskonnollis-moraaliset nimet ovat hävinneet. En usko, että kukaan kaipaa sellaisia nimiä kuin Usko, Impi tai Siviä. Toisaalta taas tuskin kukaan olisi sata vuotta sitten antanut tyttärelleen nimeksi Heili, kuten tämä urheilijanuori.
Heili oli yhtä epäsuosittu 1920 ja 2010. Aina ollut hyvin harvinainen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vanhempia jotka antavat lapselleen nimeksi Taisto tai Voitto. Eikö heillä ole minkäänlaista historian tuntemusta? Kyseiset nimet ovat nimittäin kansalaissodan poliittisia nimiä.
Minun tuntemani Taisto ja Voitto syntyivät jatkosodan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko siis päiväkoti-ikäisen Taiston, ja ovatko hänen vanhempansa 1940-luvulla syntyneitä?
Tunnen, vanhemmat ovat syntyneet 1980-luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani Taisto ja Voitto syntyivät jatkosodan aikaan.
On paljon pieniä
1920-luvun hyvenimet ovat nyt muotia. Itse tunnen lähipiiristä muun muassa monta pientä Onnia. Löytyy myös Armas, Aatos, Jalo, Taito. Oman lapseni toinen nimi Toivo. Kaverin lapsi on se, mitä kaikki toivomme eli Rauha.