Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Useilla ovilla ollut "ei virpojia"-kyltit, niillä joissa ei ollut olikin vastassa vihainen isäntäväki. Virpomisperinne on kuollut.

Vierailija
29.03.2026 |

Oma lapsi ei enää ensi vuonna virvo, vaikka olisi vielä virpomisiässä. Useilla ovilla tosiaan ollut kylttejä, joissa virpominen kielletään. Ja jos ei ole kylttiä ollut ja lapset soittaneet ovikelloa, on tultua avaamaan aivan raivosta punaisena, huudettu lapsille ja yhdessä paikassa päästetty jopa iso koira räyhäämään ja näykkimään sentin päähän lapsen kasvoista.

Toisella paikkakunnalla asuvan ystävättären 10v poika oli ollut pikkuveljiensä kanssa virpomassa aamupäivällä ja häntä oli oven avannut puolipukeinen mies alkanut repiä vaatteista. Huomenna rikosilmoitusta tekemään.

Nämä virpomiskielteiset lastenvihaajat ovat onnistuneet tappamaaan tämän hienon perinteen ja lasten ilon. YKSI HELEVATUN PÄIVÄ VUODESSA ja silti tekee tiukkaa olla ihmisiksi!!

Kommentit (352)

Vierailija
241/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, ketkä eivät anna virpojille kunnolla munaa, niin niitä pitää virpoa kunnolla turpaan ja painaa anaaliin.

Nykyäään on onneksi suonikasta suklaista tarjolla harva sen oven takana. Kiitos rikastumisen. Sinne vain lapset iloisesti pimpottelemaan!

Vierailija
242/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virpojat itse on pilanneet  tradition.  Vain tuttuja virvottiin joiden luokse oli varmasti tervetullut,  eikä pääosassa ollut karkit.  Sama trulleillakin mutta ne kuuluu toiseen ajankohtaan,  eikä  ventovieraat  voi mitenkään suhtautua vain ystävällisesti. 

Luepa sinäkin tämän päiväinen artikkeli ja pyyhi vihainen ilme naamaltasi ja kiukku sydämestäsi.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ennen-paasiaisena-virpoivat-jopa-ai…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin homolla miesvieraita riittää. Juoksee yöllä jossain ja ryskyttää oveaan 🤨

Vierailija
244/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä virpomisperinne oikein sitten on ja on ollut? Ei meillä ollut sellaista 1950 tai 1960 luvulla. Asuimme Turun ulkopuolella ja lapsia oli isot joukot tuohon aikaan. Kukaan ei mitään virponut, ei koulussakaan puhuttu mitään virpomisesta. Mikä perinne ja mistä kotoisin tuommoinen on? 

Minä olen virponut kuuskytluvulla. Tosin suku tulee Karjalasta...kuten virpominenkin.

Vierailija
245/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä palsta kerää kuin magneetti kaikista negatiivisemmat, huonoiten voivat ja vihaisimmat ihmiset? "Ehkä alatte vihdoin ymmärtää, että teitä vihataan, eikä kukaan halua teitä lapsinenne mihinkään. " Onko lääkkeet jääny ottamatta?

Minusta virpominen oli mitä hauskinta lapsena! Ei haitannut vaikka ei joka paikasta hääviä palkkaa saanut. Minun ovella pienet virpojat saa käydä. Ei tarvi olla tuttuja. Ihan normi omakotitalo alueella asutaan. Toivon että lapseni saa virpomalla hauskoja pääsiäisiä kun kasvaa!

Mä myös ihmettelen, etteikö näitä lapsia vihaavia riehujia ole pienenä päästetty virpomaan, vai mistä moinen katkeruus kumpuaa? Ihan järkyttävää kuelenkäyttöä lapsista.

Kannattaa pitää huoli vaan omistaan. Kukaan ei kaipaa sitä äkkiäväsättyä virpomisvihtaa, johon on ehkä parhaassa tapauksessa yksi koriste liimattu. Kaikesta paistaa ihmisten ja vanhempien ahneus. Näillä veronmaksuilla keskitän kaikki kinderit omiin lapsiin ja niitä on niin paljon, ettei naapuriin tarvitse vilkaistakaan. Niinpä mieleen tulee, että miksei muut toimi samoin? Mikään ei ole niin ihanaa kuin että lapsenlapsi virpoo. Heillä riittää suklaata koko pääsiäiseksi.

Vierailija
246/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä palsta kerää kuin magneetti kaikista negatiivisemmat, huonoiten voivat ja vihaisimmat ihmiset? "Ehkä alatte vihdoin ymmärtää, että teitä vihataan, eikä kukaan halua teitä lapsinenne mihinkään. " Onko lääkkeet jääny ottamatta?

Minusta virpominen oli mitä hauskinta lapsena! Ei haitannut vaikka ei joka paikasta hääviä palkkaa saanut. Minun ovella pienet virpojat saa käydä. Ei tarvi olla tuttuja. Ihan normi omakotitalo alueella asutaan. Toivon että lapseni saa virpomalla hauskoja pääsiäisiä kun kasvaa!

Mä myös ihmettelen, etteikö näitä lapsia vihaavia riehujia ole pienenä päästetty virpomaan, vai mistä moinen katkeruus kumpuaa? Ihan järkyttävää kuelenkäyttöä lapsista.

Kyllä mä ainakin olen pienenä virponut ja auttanut myös omia lapsiani virpomaan. Mutta olen myös huolehtinut aina siitä, että lapseni eivät kilju taakaksi asti naapureiden ikkunoiden ja parvekkeiden alla. Olen vienyt niitä leikkipuistoon, liikennepuistoon, rannalle ja metsään. Ei ole aamusta iltaan kiljuttu kerrostalon sisäpihalla häiriköimässä.

t. Se joka kaipaa mustarastaan laulua (eka kommenttini ketjussa)

En ole ikinä nähnyt kiljuvaa  ipanaa virpomassa tai missään ikkunan alla huutamassa. 

Vaikka kyllähän lapsista normaalisti ääntä lähtee, mutta virpoessa ovat yllättävänkin hiljaisia. Hyvä kun saavat pakollisen virvon varvon jutun sanottua. 

Mutta kiva, että olet noin hyveellinen ja ollut aina lastesi vieressä katsomassa, että eivät vaan huutele kerrostalon sisäpihalla, tai muuallakaan. Et varmaan ole ollut työelämässä ollenkaan mukana? Muutenhan et olisi voinut niitä lapsiasi aina valvoa. 

Vierailija
247/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytiin kaikki pihapiirin talot ja asunnot. Olen opettanut että ensin kysytään kohteliaasti, että saako virpoa. Ovikelloa soitetaan kerran ja sitten seuraavalle ovelle jos ei avata. Helppo välttyä virpojilta kun jättää oven avaamatta.

Kaikki sujui hyvin, monessa paikassa sai virpoa ja etenkin vanhukset ilahtuivat. Ensi vuonna sama uusiksi. Ja ison kaupungin halvassa lähiössä asutaan.

Meillä myös kaikki kysyivät luvan virpomiseen. Hyvin oli asia alustettu. 

Vierailija
248/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa voi vahingossa tulla kilkuttaneeksi jonkun vainoharhaisen nistin ovikelloa. Maaseudulla pienillä paikkakunnilla taas tunnetaan toiset paremmin ja lapset saa mennä soittelemaan kelloja vapaammin.

Meillä oli aikoinaan kunnia-asia, että vitsat oli paitsi kauniisti koristeltu myös osattiin esittää reippaasti ja loppuun virpomisloitsut. Nykyään saattaa oven taakse tulla joku koristelemattoman risun kanssa räkää nenässä kirnuten eikä saa suutaan auki. Mutta rahaa pitäisi mielellään antaa.

Vierailija
249/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on lapsivihamielinen maa. Minusta todella surullista kun lähes poikkeuksetta häät ovat esim nykyään lapsettomia, itse muistan lapsuuden kesähäät kun juostiin serkkujen kanssa pihalla.. nykylapset ei pääse enää ollenkaan mihinkään isompiin sukujuhliin.

Koska ne on kasvatettu niin huonosti, etteivät osaa käyttäytyä! Kyllä siinä välillä vihaiseksi tulee! Olen ollut lapsena myös kaikenlaisissa juhlissa, mutta siellä piti osata myös käyttäytyä

Miten sitä juhlakäyttäytymistä voi ikinä opetella kun ei pääse juhliin mukaan? Meinaat että mieluummin otat sen huonosti käyttäytyvän 18 vuotiaan joka ei sitä ennen päässyt mukaan kun 3 vuotiaan joka opettelee? 

En ottaisi kumpaakaan huonokäytöksistä mukaan. Opettaisin käytöstavat ja ottaisin sitten mukaan!

Vierailija
250/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut valtavasti ihan muutamassa vuosikymmenessä. Kyllä on lapsena virvottu, mutta silloin maailma oli hyvin erilainen, Suomessakin. Luulisi, että viimeistään korona-aikana olisi ymmärtänyt ettei ihmisten ovilla kuulu enää rampata. Koti on nykyään entistä enemmän ihmisten omaa tilaa, eikä sinne tehdä enää yllätysvierailuitakaan ilmoittamatta.

Vierailija
251/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä loppui lapsiystävällisyys siihen kun taloyhtiöön muutti hipsterilapsiperheitä joiden kersat kirkuu aamusta iltaan pihalla. Jos nyt yhtenä päivänä vuodessa virpovatkin, minulta eivät mitään saa. Ennen tässä pihassa lauloi mustarastas keväisin. Nyt ei rastaat enää tule, kun kiljukaulat kirkuu ja mellastaa pihassa kaiket päivät vaikka leikkipuistotkin olisi mihin mennä.

Ajatella, lapset leikkivät oman talon pihalla. Pitäisi kieltää moinen! Ja sinun harkita muuttamista senioritaloon, jossa ainut meteli tulee rollaattoreista, kovaa pauhaavasta ylen ykkösestä ja puolikuuron naapurin vaimon kailottamisesta. 

Vierailija
252/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole virpojia näkynyt vuosikausiin. Harmi

Vierailija
253/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta virpomisperinne on iloinen ja hauska. Ei silloin ennenkään kaikki oveaan avanneet. Ei ole pakko. Lapset pari kertaa yrittää rinkuttaa, kai sen aikuinen ihminen kestää. Meillekin tuli kyllä muutama raivopää silloin huutamaan kun lapsena virvottiin. Yksi kaveri pissasi housuun säikähdyksestä ja joutui kotiin vaihtamaan vaatteet. 

Vierailija
254/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää huoli vaan omistaan. Kukaan ei kaipaa sitä äkkiäväsättyä virpomisvihtaa, johon on ehkä parhaassa tapauksessa yksi koriste liimattu. Kaikesta paistaa ihmisten ja vanhempien ahneus. Näillä veronmaksuilla keskitän kaikki kinderit omiin lapsiin ja niitä on niin paljon, ettei naapuriin tarvitse vilkaistakaan. Niinpä mieleen tulee, että miksei muut toimi samoin? Mikään ei ole niin ihanaa kuin että lapsenlapsi virpoo. Heillä riittää suklaata koko pääsiäiseksi.

Entä jos vitsa onkin taiten tehty? 

Sinäkin olet tavallasi ahne, pidät kaiken itselläsi ja omilla lapsenlapsillasi. 

On se vaan niin ihanaa nähdä naapurinkin lapsenlapsi virpomassa ja mukavaa tuoda toisenkin lapsenlapselle hyvää mieltä. 

Hyväsydäminen ihmisen ajattelee muitakin ja iloista antajaa Jumala rakastaa ;)

Mietipä sitä, jos joku kohtelisi sitä sun omaa kullanmuruasi huonosti? Olisko kiva mieli? Sun lapsenlapset oppii, että muista ei tarvitse välittää, kunhan vain itse saa. Mummo opetti.   

Vierailija
255/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa voi vahingossa tulla kilkuttaneeksi jonkun vainoharhaisen nistin ovikelloa. Maaseudulla pienillä paikkakunnilla taas tunnetaan toiset paremmin ja lapset saa mennä soittelemaan kelloja vapaammin.

Meillä oli aikoinaan kunnia-asia, että vitsat oli paitsi kauniisti koristeltu myös osattiin esittää reippaasti ja loppuun virpomisloitsut. Nykyään saattaa oven taakse tulla joku koristelemattoman risun kanssa räkää nenässä kirnuten eikä saa suutaan auki. Mutta rahaa pitäisi mielellään antaa.

Kaikki ihmiset on potentiaalisia nistejä. Olisko terapia mitään niin voisit päästä pelkotiloistasi eroon.

Vierailija
256/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät kiertää ovilla kerjäämässä.

Vierailija
257/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä loppui lapsiystävällisyys siihen kun taloyhtiöön muutti hipsterilapsiperheitä joiden kersat kirkuu aamusta iltaan pihalla. Jos nyt yhtenä päivänä vuodessa virpovatkin, minulta eivät mitään saa. Ennen tässä pihassa lauloi mustarastas keväisin. Nyt ei rastaat enää tule, kun kiljukaulat kirkuu ja mellastaa pihassa kaiket päivät vaikka leikkipuistotkin olisi mihin mennä.

Ajatella, lapset leikkivät oman talon pihalla. Pitäisi kieltää moinen! Ja sinun harkita muuttamista senioritaloon, jossa ainut meteli tulee rollaattoreista, kovaa pauhaavasta ylen ykkösestä ja puolikuuron naapurin vaimon kailottamisesta. 

Kun leikkisivätkin. Mutta vain kirkuvat. 

Vierailija
258/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä lapsivihamielistä sakkia. Älkää sitten ruikuttako, kuinka kukaan ei auta kun olette vanhoja. Kuka haluaa lapsia tällaiseen maahan? 

En ymmärrä, miten vanhemmat päästävät lapsensa soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja. Eihän voi tietää millainen sekopää oven aukaisee. Virpomassa käydään  vaan tuttujen luona. Ja enpä usko, että ne ventovieraat virpojat minua auttavat, kun olen vanha. 

Se, miten yleisesti lapsia kohdellaan, vaikuttaa siihen, miten he aikuisina muista välittää. Täällä on todella vihamielistä ja kiukkuista porukkaa palstalla. Heitä varmaan kohdeltu lapsina ikävästi.

Olen saanut tutustua kanadalaiseen ja filippiiniläiseen kasvatuskulttuuriin suomalaisen lisäksi. Meillä olisi paljon mm. heiltä opittavaa.

Vierailija
259/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senioritaloihin on muuten ikärajat. Selvitin kun itseäkin väsyttää mellastus. Ei pääse vielä.

Vierailija
260/352 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut valtavasti ihan muutamassa vuosikymmenessä. Kyllä on lapsena virvottu, mutta silloin maailma oli hyvin erilainen, Suomessakin. Luulisi, että viimeistään korona-aikana olisi ymmärtänyt ettei ihmisten ovilla kuulu enää rampata. Koti on nykyään entistä enemmän ihmisten omaa tilaa, eikä sinne tehdä enää yllätysvierailuitakaan ilmoittamatta.

Ei ne sulle sisälle änkeä, eivätkä vierailulle tule, älä sitä pelkää.

Saat ihan pitää sen oman tilasi.