Useilla ovilla ollut "ei virpojia"-kyltit, niillä joissa ei ollut olikin vastassa vihainen isäntäväki. Virpomisperinne on kuollut.
Oma lapsi ei enää ensi vuonna virvo, vaikka olisi vielä virpomisiässä. Useilla ovilla tosiaan ollut kylttejä, joissa virpominen kielletään. Ja jos ei ole kylttiä ollut ja lapset soittaneet ovikelloa, on tultua avaamaan aivan raivosta punaisena, huudettu lapsille ja yhdessä paikassa päästetty jopa iso koira räyhäämään ja näykkimään sentin päähän lapsen kasvoista.
Toisella paikkakunnalla asuvan ystävättären 10v poika oli ollut pikkuveljiensä kanssa virpomassa aamupäivällä ja häntä oli oven avannut puolipukeinen mies alkanut repiä vaatteista. Huomenna rikosilmoitusta tekemään.
Nämä virpomiskielteiset lastenvihaajat ovat onnistuneet tappamaaan tämän hienon perinteen ja lasten ilon. YKSI HELEVATUN PÄIVÄ VUODESSA ja silti tekee tiukkaa olla ihmisiksi!!
Kommentit (352)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautin siitä, kun tiedän että lapsillani on kinderit ja muut namit joista pitävät. Naapurin lapsilla ei ole yhtä hyvin. Olisi opiskellut, kävisi töissä niin olisi varaa kustantaa suklaat.
Olen työtön kela rotta ja kyllä mä mun lapsille olen kinderit ja mignon munat ostanu. Ei tuollaisiin rahasummiin töissä tarvi käydä, tuet kyllä riittää tuollaisiin että noin 30e pääsiäissuklaamuniin käytin. Ja kävivät päälle vielä virpomassa. Oli kiva pääsiäinen lapsilla.
Ei vielä ole pääsiäinen.
Niin onhan tässä vielä ruohon kasvun seuraamista ja muniakin voi vielä piilotella ja askarrella pääsiäisjuttuja. Pääsiäinen on monen viikon juttu. Vähän niinkuin joulu, ei se ole vaan mikään yks päivä vaan viikoiksi riittää aktiviteettia teemaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Virpominen on muuttunut kerjäämiseksi. Pennut suuttuvat kun antaa suklaata, koska pitäisi antaa sen sijaan rahaa ja mielellään seteli eikä niitä pienimpiä niistäkään.
Oliko kerjääjillä viikset, parta ja / tai kulmahousut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautin siitä, kun tiedän että lapsillani on kinderit ja muut namit joista pitävät. Naapurin lapsilla ei ole yhtä hyvin. Olisi opiskellut, kävisi töissä niin olisi varaa kustantaa suklaat.
Olen työtön kela rotta ja kyllä mä mun lapsille olen kinderit ja mignon munat ostanu. Ei tuollaisiin rahasummiin töissä tarvi käydä, tuet kyllä riittää tuollaisiin että noin 30e pääsiäissuklaamuniin käytin. Ja kävivät päälle vielä virpomassa. Oli kiva pääsiäinen lapsilla.
Pääsiäinen on vasta tulossa:)
Tarkista lääkityksesi
Täällä kävi virpojat. Kivaa, oli vähän namia valmiiksi varattunakin.
Vierailija kirjoitti:
Johtuiskohan siitä että penskoista on tullut ahneita ja huonokäytöksisiä. Mennään virpomaan arkivaatteissa ja oletetaan että langanpätkällä "koristellusta" risusta saa palkkioksi kalliin pääsiäismunan. Mikäli näin ei tapahdu, potkitaan ovea ja keksitään muuta jäynää. Näin tehdään myös silloin kun ovea ei avata. Jokunen vuosi sitten oli omakotitalon pihalta lähtenyt jäähtymässä ollut kakku/pullat/mikälie virpojien matkaan.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Tartte tulla iltakasilta rimputtelemaan kun oma lapsi on jo nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virpominen on muuttunut kerjäämiseksi. Pennut suuttuvat kun antaa suklaata, koska pitäisi antaa sen sijaan rahaa ja mielellään seteli eikä niitä pienimpiä niistäkään.
Oliko kerjääjillä viikset, parta ja / tai kulmahousut?
Päivystätkö sä persukulli joka keskustelussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin työssäkäyvänä 30 euroa on itselleni iso raha, kun sen eteen on pitänyt oikeasti nähdä itse vaivaa omalla työpanoksella. Varmaan 3-4 tunnin työ jotta saan tuon oikeasti nettona käteen. Kun rahan eteen joutuu näkemään vaivaa niin sitä pitää aivan eri arvossa eikä sitä heitä siitä vain menemään turhuuksiin. En osta edes itselleni vuodessa tuolla summalla mitään niin turhaa kuin karkkia!
Olisi ihan kiva, jos tultaisiin virpomaan, mutta ei ole yksinkertaisesti varaa ostaa mitään ylimääräistä! Taloyhtiössä myös ovikoodit, fiksut vanhemmat ja lapset, jotka sopivat keskenään näistä. Kivaahan se on, pidän lapsista ja kyllä noille on voinut osoittaa huomiota ilman karkkia ja rahaakin
Joskus olen laittanut namuja oven edessä olevaan koriin. En ole edes ottanut vitsaa, kun ovat niin söpöjä, kun ihan pieni on tehnyt
Itellä loppui lapsiystävällisyys siihen kun taloyhtiöön muutti hipsterilapsiperheitä joiden kersat kirkuu aamusta iltaan pihalla. Jos nyt yhtenä päivänä vuodessa virpovatkin, minulta eivät mitään saa. Ennen tässä pihassa lauloi mustarastas keväisin. Nyt ei rastaat enää tule, kun kiljukaulat kirkuu ja mellastaa pihassa kaiket päivät vaikka leikkipuistotkin olisi mihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, just joku kaltaisesi kertoi ansaitsevansa 4200e/kk. lehdessä. Miten tyhmä luulet tämän olevan? Kaikkien kaltaistesi tuki veronmaksajilta pitää loppua.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä palsta kerää kuin magneetti kaikista negatiivisemmat, huonoiten voivat ja vihaisimmat ihmiset? "Ehkä alatte vihdoin ymmärtää, että teitä vihataan, eikä kukaan halua teitä lapsinenne mihinkään. " Onko lääkkeet jääny ottamatta?
Minusta virpominen oli mitä hauskinta lapsena! Ei haitannut vaikka ei joka paikasta hääviä palkkaa saanut. Minun ovella pienet virpojat saa käydä. Ei tarvi olla tuttuja. Ihan normi omakotitalo alueella asutaan. Toivon että lapseni saa virpomalla hauskoja pääsiäisiä kun kasvaa!
Mä myös ihmettelen, etteikö näitä lapsia vihaavia riehujia ole pienenä päästetty virpomaan, vai mistä moinen katkeruus kumpuaa? Ihan järkyttävää kuelenkäyttöä lapsista.
Kellä enää on varaa ostaa jotain makeisia? Tuntui suorastaan pilkalta nähdä joku K- tai S-ryhmän perhemainos, jossa pöydässä on monenlaista herkkua ja erilaisia karkkeja. Pari viikkoa sitten kävin Prismassa toteamassa pääsiäiskarkkien hinnat ja tajusin, että en pysty ostamaan edes yhtä pussia edes itselleni, joten en myöskään naapuruston lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Näinkö itsekkäiksikö vanhemmat ovat tulleet, että olettavat vähävaraisen antavan viimeisetkin rahat tai niillä ostetut karkit?
Hävetkää!
Häpeä itse :D
Vingut pikkulasten virpomisesta. Nehän yrittää pitää kansanperinteitä yllä mutta te katkerat lapsivihamieliset ihmiset olette valmiit kohtelemaan heitä kaltoin. Lapsi oppii matkimalla ja kun näkee huonosti käyttäytyviä vanhempia ihmisiä riehumassa niin ei ihme, ettei lapsetkaan osaa käyttäytyä. Sinunkin kannatta katsoa peiliin ja miettiä millaista esimerkkiä omalla käytökselläsi lapsille annat.
Kukaan ei sun rahoja kärky ja vetele ne karkitkin vaan omaan naamaasi.
Ei kukaan noin katkeran ihmisen karkkeja haluaisikaan. Voisivat olla myrkytettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä palsta kerää kuin magneetti kaikista negatiivisemmat, huonoiten voivat ja vihaisimmat ihmiset? "Ehkä alatte vihdoin ymmärtää, että teitä vihataan, eikä kukaan halua teitä lapsinenne mihinkään. " Onko lääkkeet jääny ottamatta?
Minusta virpominen oli mitä hauskinta lapsena! Ei haitannut vaikka ei joka paikasta hääviä palkkaa saanut. Minun ovella pienet virpojat saa käydä. Ei tarvi olla tuttuja. Ihan normi omakotitalo alueella asutaan. Toivon että lapseni saa virpomalla hauskoja pääsiäisiä kun kasvaa!
Mä myös ihmettelen, etteikö näitä lapsia vihaavia riehujia ole pienenä päästetty virpomaan, vai mistä moinen katkeruus kumpuaa? Ihan järkyttävää kuelenkäyttöä lapsista.
Kyllä mä ainakin olen pienenä virponut ja auttanut myös omia lapsiani virpomaan. Mutta olen myös huolehtinut aina siitä, että lapseni eivät kilju taakaksi asti naapureiden ikkunoiden ja parvekkeiden alla. Olen vienyt niitä leikkipuistoon, liikennepuistoon, rannalle ja metsään. Ei ole aamusta iltaan kiljuttu kerrostalon sisäpihalla häiriköimässä.
t. Se joka kaipaa mustarastaan laulua (eka kommenttini ketjussa)
Te historiattomat ja sivistymättömät ihmiset. Sivistymättömät myös siksi, että ystävällisyys ja kohtelias käytös sekä perinteiden arvostaminen ovat sivistystä. Maailma, jossa lähimmäisenrakkaus ja solidaarisuus puuttuu ja ihmiset räyhäävät, kun lapsi tulee ovelle toteuttamaan iloista perinnettä.
Virvottaessa esitetystä loruistakin löytyy perinneaineistoissa runsaasti erilaisia muotoja. Kotiniemen mukaan Suomen kansan vanhat runot -palveluun on taltioitu ainakin noin 300 virpomislorua, ja niissä viitataan usein myös siihen, mitä palkaksi halutaan.
Ennen ovelta ovelle virpoivat kerjäläiset
Yllättävänä yksityiskohtana Kotiniemi nosti esiin, että virpominen ei ollut vain lasten tapa.
Etenkin vähävaraiset aikuiset ilmeisesti ovat virponeet historiallisesti, Kotiniemi sanoo.
Kotiniemen mukaan virpomisessa on ollut myös solidaarinen ulottuvuus: perinne on toiminut eräänlaisena köyhäinapuna, kun varattomille annettiin virpomisen yhteydessä jotain mukaan.
Perinneaineistoissa on kuitenkin myös esimerkkejä siitä, että palkaksi pyydettiin alkoholia, mikä ei näyttäydy suoranaisena köyhäinapuna mikäli aineiston maininta ylipäänsä pitää paikkansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ennen-paasiaisena-virpoivat-jopa-ai…
Vierailija kirjoitti:
Kellä enää on varaa ostaa jotain makeisia? Tuntui suorastaan pilkalta nähdä joku K- tai S-ryhmän perhemainos, jossa pöydässä on monenlaista herkkua ja erilaisia karkkeja. Pari viikkoa sitten kävin Prismassa toteamassa pääsiäiskarkkien hinnat ja tajusin, että en pysty ostamaan edes yhtä pussia edes itselleni, joten en myöskään naapuruston lapsille.
Karkit on kyllä kamalan kalliita, olivat jo jouluna.
Ostan silti jotakin virpojille, itse en onneksi karkeista välitä, ja leivon mieluummin pääsijäiseksi jotakin makeaa, suolaisen lisäksi. Se saa riittää herkuksi. Ipanat saa karkit.
Virpojat itse on pilanneet tradition. Vain tuttuja virvottiin joiden luokse oli varmasti tervetullut, eikä pääosassa ollut karkit. Sama trulleillakin mutta ne kuuluu toiseen ajankohtaan, eikä ventovieraat voi mitenkään suhtautua vain ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeruus, sivistyksen puute ja itsekkyys vaivaavat. Elämän ehtoopuoli vietetään naama näkkärillä naapureita ikkunasta ja seinien läpi vahdaten. Surullista!
En kertakaikkiaan voi käsittää, miten lapset ylipäätään laitetaan/tulevat soittelemaan vieraitten ihmisten ovia
Jo ihan hyvien tapojen vuoksi, mutta ajatteletteko te vanhemmat, miten vaarallista se voi olla?