Odottajalle helpotusta flunssaan
Löytyiskö vinkkejä, millä helpottaa tukkoista oloa ja kurkkukipua?
Yöksi ajattelin ottaa panadolin, josko nukuttais paremmin kuin viime yönä. Varmaan raskauden takia limakalvot turpoaa vielä enemmän kuin flunssassa muuten, viime yönä oli kamala paine koko päässä. Meidän pojille olen antanut särkylääkettä ja nenäsumutetta yöksi, illalla juovat lämmintä hunajateeä ja ovat nukkuneet suht hyvin, että sen puolesta saisin levättyä minäkin.
Yleensä en ole raskauksien aikana sairastunut, vaikka muu perhe on ollut flunssassa, mutta tällä kertaa tarttui muhunkin. Kuumetta ei ole kenelläkään.
Höyryhenkittelyä olen kokeillut sekä miedossa saunassa että kuuman teekupin kanssa, teehen lisään reilusti hunajaa ja se auttaakin kurkkukipuun. Kurkkikipua on helpottanut myös kylmät pirtelöt pakastemarjoista. Mikään näistä konsteista ei juurikaan tehoa tukkoiseen oloon joka onkin mulla se suurin ongelma.
Mitkään nenäsumutteet ei taida sopia odottajille?
Esikoista odottaessa olin flunssassa ja silloin kysyin apteekissa noista nenäsumutteista (kun en ole raskaana, käytän aina flunssassa otrivin sumutetta), silloin apteekista sanottiin, että se ei sinänsä ole pahaksi vauvalle, mutta saattaa aiheuttaa supistuksia. Onkohan tuo tieto oikea? Näillä viikoilla olis supistusten hyvä pysyä vielä poissa.
misty rv 30+ jotain
Kommentit (5)
Mulla oli edellisessä raskaudessa useamman viikon sairasteluputki ja silloin korvalääkäri sanoi, että saan käyttää Nasolinia pakkauksen ohjeen mukaan. Vaikutus on lähinnä paikallinen. Raskausaikana limakalvot on tosiaan herkästi turvoksissa muutenkin, saati sitten flunssan aikana. Mulla meni flunssat poskionteloon ja niinpä käytin Nasolinin lisäksi flunssien yhteydessä nenähuuhtelukannua.
Itse olen höyryhengitellyt vettä, jossa on vicksiä, se auttoi ihmeen hyvin päässä olevaan paineeseen. Nyt olen käyttänyt myös sekä ennen että jälkeen yön nasolinia, jotta olo ei olis aivan sietämätön.
Alkuraskaudessa kysyin neuvolantätiltä nasolinin käytöstä, ja hän kielsi käytön, mutta esim tässä ko linkissä http://www.poliklinikka.fi/?page=3221510&id=7443749 nasolinia ei kielletä, kunhan käyttöraja ei ylity. Tiedä sitte, mutta ite rohkaistuin näin ollen lievittään tätä tukkoisuutta. Ja rv siis mulla nyt 34 ja risat..
myötätunnosta vastailen, vaikka en tänne odottajiin vielä kuulukaan... Eka huuhtelujen jälkeen voi olla hetken räkäisempi olo kuin ennen huuhtelua, mutta menee kyllä huuhteluja jatkettaessa ohi, kuten tukkoisuuskin. Auttaa myös jos limakalvot ovat kuivuneet, joka itseäni silloin tällöin vaivaa.
...tilanne rv 12 ja olin todella tuskainen. Soitin lastenlinnan Teratologiseen tietopalveluun, jossa on viimeisin tieto kaikista myrkyistä ja kemikaaleista ja aineista, joita lapset ja raskaana olevat voivat tai eivät voi käyttää, ja sieltä sanottiin, että esim otrivinia voi käyttää ohjeen mukaan. Vaikutus on niin paikallinen. Varmistin vielä neuvolantädiltä ja hän sanoi, että jos teratologisesta on jotakin sanottu, niin siihen voi luottaa. Lisäksi käytin nenäkannua, mutta siitä ei kyllä paljoa apua ollut.
Saneline rv 38+
ellei lääkäri ole sitä erikseen määrännyt. Itse olen vicksiä laittanut selkään ja rintaan, avaa hengitystä....