Millaiset asiat ovat erityisen keskiluokkaisia?
Saa ehdottaa. Yläpeukku jos olet samaa mieltä, alapeukku jos olet eri mieltä.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.
Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.
Mihin teidän rahat menee? Ei varaa autoon tai mökkiin? Duunareillakin on nuo!
Helsingissä asumiseen. Eikä täällä asuta omakotitalossa ilman lottovoittoa tai isompaa perintöä.
Minun tuntemiltani keskiluokkaisilta nuo asiat kyllä löytyvät. Asunto Larussa, Audi ja mökkihän ovat sitä keskiluikkaisuuden ydintä.
?
Olet sekoittanut ylemmän keskiluokan ja taviskeskiluokan.
Mies valmistuu tohtoriksi ensi vuonna mutta ei se hänestä varakasta tee.
Ei. Sä tunnut ajattelevan, että keskiluokkaisuus on sama asia kuin keskituloisuus. Ne eivät ole sama asia.
Keskiluokka on ne tavikset joilla on korkeakoulututkinnot. Ei ole Audeja ja mökkejä. Eikä ole niitä keskituloisillakaan.
Normaalilla korkeakoulutetulla pariskunnalla on kyllä varaa mökkiin ja audiin, ja sitä keskiluokkaisuus hyvin tavallisesti onkin. Suurin osa saa myös perintöä, keskiluokkaisuus kun on periytyvää.
Keskiluokkaisten yläpuolella on sitten yläluokka, johon kuuluu esim aatelisia ja suuria maanomistajia. Keskiluokka koostuu ylemmästä ja alemmasta keskiluokasta, ja jopa suurin osa alemmasta keskiluokasta pystyy sen mökin hankkimaan, tai sitten saa sellaisen perinnöksi.
Ihan duunaritkin hankkivat mökkejä ja Audeja. Kuka helvetti edes suostuu asumaan Herttoniemessä kusisessa betonikuutiossa.
Audi on nimenomaan sellaisen ensimmäisen polven alemman keskiluokan suosiossa, jolla on hyvä palkka ja haluavat erottautua työväenluokasta. Käyttävät myös merkkivatteita kuten duunarit. iPhone on myös tärkeä. Sellaista vähän säälittävää merkkibrassailua.
Ylempi keskiluokka sen sijaan arvostaa enemmän turvallisuutta ja vakautta kuin statusmerkkiä, ja valitsee usein esim. Volvon, ja kulkee myös julkisilla. Käyttää sitä puhelinta, minkä työnantaja antaa.
Julkisilla kulkee vain ne, joilla ei ole vaihtoehtoa. Ajoin juuri Helsingin läpi ja olihan se yhtä pelleilyä kun autoilusta on tehty mahdollisimman epämukavaa. Tiet on suunniteltu tahallaan päin pyllyä, epäloogisuuksineen ja naurettavine nopeusrajoituksineen. Kaupassa ei tullut käytyä, sillä niiden välittömässä läheisyydessä ei ollut parkkipakkaa, saatikaan maksutonta parkkiaikaa. Moneen paikkaan ei edes pääse autolla, joten ne paikat kuolee pois keskustasta.
Asuntovelkaisten rumat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut, että minä varmaan olen oikein keskiluokkaisuuden perikuva. Lapsuus oli keskiluokkaisessa kodissa ja isovanhemmatkin keskiluokkaisia. Harrastuksina musiikkiopisto ja partio. Peruskoulun jälkeen lukio, eikä ammattikoulua edes harkittu vaihtoehtona. Yliopisto, elokuvaharrastus, maailmanympärimatka, hyvä työpaikka, hyvä auto, avioliitto, lapset kastettu vaikka ei olla uskovaisia, omakotitalo hyvällä alueella, mökki, vene, mukavia lomia, taidetta, teatteria ja oopperaa, golfia, hyvää ruokaa ja hyviä viinejä, etätöitä, sijoitussalkku. Kun ei enää mitään puutu, niin viimeisimpänä minikaivuri.
Niin just, ja anna kun arvaan. Lapsillakin hyvät keskiluokkaiset harrastukset pienestä pitäen, vauvauintia ja musiikkiopistoa ainakin, jotta saavat oikeanlaisia kavereita, ja lapset myös lukioon ja heille myös korkeakoulututkinnot, ja keskiluokkaisuus periytyy.
Onko tässä jotakin vikaa? Minullakin oli tuollainen kasvatus, ja sain ihan ok eväät elämään, joskaan elämä ei toteutunut kohdallani kuten olisi kuvitellut.
Ei kai siinä mitään vikaa ole, mutta se on vain nii-iin keskiluokkaisuuden ytimessä. Mikä esti sinun elämää toteutumasta kuten olit kuvitellut?
Sairastuin vakavasti.
Jos olet keskiluokkainen ja sairastut, olet edelleen keskiluokkainen. Ei sairaat ole mikään oma yhteiskuntaluokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kotona käy siivooja.
- Julkisen liikenteen kauhistelu, kun sitä käytetään kerran vuodessa.
- Elämäkertojen lukeminen.
Kaupungissa asuva keskiluokka käyttää paljon julkista liikennettä mm. työmatkoihin, koska onhan se yleensä aivan hemmetin kätevä. Vuorotöissä olevat duunarit puolestaan autoilevat.
Kyllä ne sieltä Espoon perukoilta autoilla kulkevat töihin Helsingin keskustaan.
Joku varmaan joo, mutta suurempi osa ajaa/fillaroi liityntäparkkiin ja vaihtaa metroon/junaan. Helsingin keskustassa ajaminen on kyllä sellaista, että harva itseään haluaa sillä kiusata, jos on olemassa vaihtoehtoja. Työväenluokka joutuu yleensä ajamaan, koska joutuvat kuljettamaan omia työvälineitään tai sitten roudaavat tavaroita.
Kaikki muut kuin autot pystyi eilen illalla aivan hyvin laskemaan yhden käden sormilla. Ydinkeskustassa on tyhjiä skuruja ja dösiä autojen lisäksi. Ihmisiä kaduilla vain nimeksi, eikä fillaroijia edes senkään vartaat, lisäksi kaikki ravintolat olivat kiinni. Kaikkeen löytyy varmaan jonkun järkeen käyvä selitys. Ylivoimainen enemmistö pitää ratkaisuja kaikessa yksinkertaisuudessa täysin epäonnistuneina.
Vierailija kirjoitti:
Kai minäkin olen keskiluokkainen, kun palkkani on kohtuullinen, olen akateeminen toisessa polvessa, ja asun Espoossa. Farmariautokin on, ja kaksi korkeakoulussa opislelevaa lasta. Mutta yhtä hyvin voin kertoa itsestäni asioita, joiden perusteella olen täysin wt. Suomessa ei ole kovin selvärajaisia yhteiskuntaluokkia.
Mitkä asiat on sellaisia, jotka ovat täysin wt? Noin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.
Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.
Helsingissä asumiseen. Eikä täällä asuta omakotitalossa ilman lottovoittoa tai isompaa perintöä.
Minun tuntemiltani keskiluokkaisilta nuo asiat kyllä löytyvät. Asunto Larussa, Audi ja mökkihän ovat sitä keskiluikkaisuuden ydintä.
?
Ei. Sä tunnut ajattelevan, että keskiluokkaisuus on sama asia kuin keskituloisuus. Ne eivät ole sama asia.
Keskiluokka on ne tavikset joilla on korkeakoulututkinnot. Ei ole Audeja ja mökkejä. Eikä ole niitä keskituloisillakaan.
Normaalilla korkeakoulutetulla pariskunnalla on kyllä varaa mökkiin ja audiin, ja sitä keskiluokkaisuus hyvin tavallisesti onkin. Suurin osa saa myös perintöä, keskiluokkaisuus kun on periytyvää.
Keskiluokkaisten yläpuolella on sitten yläluokka, johon kuuluu esim aatelisia ja suuria maanomistajia. Keskiluokka koostuu ylemmästä ja alemmasta keskiluokasta, ja jopa suurin osa alemmasta keskiluokasta pystyy sen mökin hankkimaan, tai sitten saa sellaisen perinnöksi.
Ihan duunaritkin hankkivat mökkejä ja Audeja. Kuka helvetti edes suostuu asumaan Herttoniemessä kusisessa betonikuutiossa.
Audi on nimenomaan sellaisen ensimmäisen polven alemman keskiluokan suosiossa, jolla on hyvä palkka ja haluavat erottautua työväenluokasta. Käyttävät myös merkkivatteita kuten duunarit. iPhone on myös tärkeä. Sellaista vähän säälittävää merkkibrassailua.
Ylempi keskiluokka sen sijaan arvostaa enemmän turvallisuutta ja vakautta kuin statusmerkkiä, ja valitsee usein esim. Volvon, ja kulkee myös julkisilla. Käyttää sitä puhelinta, minkä työnantaja antaa.
Julkisilla kulkee vain ne, joilla ei ole vaihtoehtoa. Ajoin juuri Helsingin läpi ja olihan se yhtä pelleilyä kun autoilusta on tehty mahdollisimman epämukavaa. Tiet on suunniteltu tahallaan päin pyllyä, epäloogisuuksineen ja naurettavine nopeusrajoituksineen. Kaupassa ei tullut käytyä, sillä niiden välittömässä läheisyydessä ei ollut parkkipakkaa, saatikaan maksutonta parkkiaikaa. Moneen paikkaan ei edes pääse autolla, joten ne paikat kuolee pois keskustasta.
MIkään ei ole niin työväenluokkaista kuin autointoilu. Keskiluokka kulkee tyytyväisinä julkisilla. Mukava kun ei tarvitse raahata mukana mitään tonnin painoista metalli- ja muovilaatikkoa, sen kun astuu ulos kädet taskussa vihellellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaopena oleminen.
Pitäisikö ihmisten aivan oikeasti tietää, mikä tai mitä vakaope on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai minäkin olen keskiluokkainen, kun palkkani on kohtuullinen, olen akateeminen toisessa polvessa, ja asun Espoossa. Farmariautokin on, ja kaksi korkeakoulussa opislelevaa lasta. Mutta yhtä hyvin voin kertoa itsestäni asioita, joiden perusteella olen täysin wt. Suomessa ei ole kovin selvärajaisia yhteiskuntaluokkia.
Esim. se, että ihmettelee, miten joku voi tykätä viinistä 😉
Keskiluokkaisilla ei ole telkkaria olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaope on duunari, tai ehkä keskiluokan ihan alinta rajapintaa työväenluokan kanssa.
Jos vakaope on valinnut puolisoksi DI:n, niin samalla siinä varmistuu koko perheen keskiluokkaisuus. Toisaalta opettajan sivistys ja toisaalta DI:n tulotaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut, että minä varmaan olen oikein keskiluokkaisuuden perikuva. Lapsuus oli keskiluokkaisessa kodissa ja isovanhemmatkin keskiluokkaisia. Harrastuksina musiikkiopisto ja partio. Peruskoulun jälkeen lukio, eikä ammattikoulua edes harkittu vaihtoehtona. Yliopisto, elokuvaharrastus, maailmanympärimatka, hyvä työpaikka, hyvä auto, avioliitto, lapset kastettu vaikka ei olla uskovaisia, omakotitalo hyvällä alueella, mökki, vene, mukavia lomia, taidetta, teatteria ja oopperaa, golfia, hyvää ruokaa ja hyviä viinejä, etätöitä, sijoitussalkku. Kun ei enää mitään puutu, niin viimeisimpänä minikaivuri.
Niin just, ja anna kun arvaan. Lapsillakin hyvät keskiluokkaiset harrastukset pienestä pitäen, vauvauintia ja musiikkiopistoa ainakin, jotta saavat oikeanlaisia kavereita, ja lapset myös lukioon ja heille myös korkeakoulututkinnot, ja keskiluokkaisuus periytyy.
Onko tässä jotakin vikaa? Minullakin oli tuollainen kasvatus, ja sain ihan ok eväät elämään, joskaan elämä ei toteutunut kohdallani kuten olisi kuvitellut.
Ei kai siinä mitään vikaa ole, mutta se on vain nii-iin keskiluokkaisuuden ytimessä. Mikä esti sinun elämää toteutumasta kuten olit kuvitellut?
Sairastuin vakavasti.
Jos olet keskiluokkainen ja sairastut, olet edelleen keskiluokkainen. Ei sairaat ole mikään oma yhteiskuntaluokka.
Tiedän. Kirjoitinkin: elämä ei toteutunut kohdallani kuten olisi kuvitellut. Käytännössä en siis pystynyt hyödyntämään kaikkia noita kasvatuksessani saamiani asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaopena oleminen.
Varhaiskasvatuksen opettaja, ennen sanottiin lastentarhanopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo telkkarittomuus olohuoneessa oli pikemmin sellaista 1970-luvun snobia mukasivistyneisyyttä. Omassa lapsuudenkodissani oli se kausi. Onneksi se aika meni jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo telkkarittomuus olohuoneessa oli pikemmin sellaista 1970-luvun snobia mukasivistyneisyyttä. Omassa lapsuudenkodissani oli se kausi. Onneksi se aika meni jo ohi.
Eikä ollut. Se telkkari on takka/peli/viihdehuoneessa ja niiden perheenjäsenten omissa huoneissa, ketkä sitä haluaa katsoa. Olohuone on erikseen, esim. vastaanottoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla huolissaan, jos on yleensä vaikea ymmärtää, että eri ihmiset tykkäävät eri asioista. Itse en tykkää hummerista, mutta en ihmettele että joku muu voi tykätä. Voin ottaa äyriäisvadilta katkaravut ja jättää hummerin kumppanille. Hyvän valkoviinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla huolissaan, jos on yleensä vaikea ymmärtää, että eri ihmiset tykkäävät eri asioista. Itse en tykkää hummerista, mutta en ihmettele että joku muu voi tykätä. Voin ottaa äyriäisvadilta katkaravut ja jättää hummerin kumppanille. Hyvän valkoviinin kanssa.
Tämä ei edes liity yhteiskuntaluokkaan, vaan ihan älykkyysosamäärään.
Koulutuksen ja tulotason lisäksi keskiluokkaista on se, että mennään naimisiin ja sitten vasta tehdään lapset ja myös pysytään naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
MIkään ei ole niin työväenluokkaista kuin autointoilu. Keskiluokka kulkee tyytyväisinä julkisilla. Mukava kun ei tarvitse raahata mukana mitään tonnin painoista metalli- ja muovilaatikkoa, sen kun astuu ulos kädet taskussa vihellellen.
Siinä tapauksessa keskiluokka Helsingissä kökkii jossain muualla iltaisin. Muuten julkiset olisivat täynnä keskiluokkaisia. Nyt niissä ei ollut kuin kuljettajat ja ilmaa ja yksi skuruista oli ilmassa, kun romua vietiin todella tukevan rekkalavetin kanssa pois. Kulttuuririennoissa tai fine dinig ruokailuakaan ei harrastettu, sillä paikat olivat kiinni ovet säpissä. Onneksi tyhjä julkinen liikenne ja jalankulku ei syö 3/4 enempää Helsingin tilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaopena oleminen.
Varhaiskasvatuksen opettaja, ennen sanottiin lastentarhanopettaja.
Minä sanon edelleen tarhatäti. Kaikki tietää mikä se on, ja tarhassa, kuka se on.
Opettajalla on yleensä sivistystä, jota esimerkiksi hyvätuloisella diplomi-insinöörillä ei välttämättä ole. Hän saattaa olla kiinnostunut lähinnä lätkästä ja formuloista. Eli opettaja on keskiluokkaisempi.