Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut väittävät kiven kovaa että rasvamaksan syy on ruokavalion liiallinen sokeri?

Vierailija
29.03.2026 |

Terveyskirjaston artikkelin mukaan rasvamaksan ruokavalioriskitekijä numero yksi on tyydyttyneet rasvat ja punainen liha. Silti jotkut väittävät kiven kovaa ja suorastaan huutavat naama punaisena että syynä on liika sokerin saanti. Terveyskirjaston mukaan rasvamaksa voi jopa parantua täysin jos välttää kovia tyydyttyneitä rasvoja, punaista lihaa ja "vähäkuituisia hiilihydraatteja".

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on selkeä ristiriita. Joskus pohdin, tuleekohan ravitsemusaiheessa konsensusta minun elinikäni aikana, koskien metabolisia sairauksia siis yleisesti ja tätä sokeri vs. kovat rasvat -kiistaa.

Vierailija
2/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on halpaa. Siksi sen vaarallisuudesta ei haluta puhua. Tietysti proteiini on terveellisempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00070

Miksi koet tarvetta valehdella? Vai onko kyse siitä, että et ymmärrä luettua tekstiä, sitäkin on täällä paljon eli jos jossain tekstin kohdassa sanotaan jotain, ei ymmärrys riitä enää siihen, että jokin toinen kohta kuvaa samaa asiaa toiselta kantilta. 

Jokainen voi itse lukea linkistä miten asia on, jos vain ymmärrys riittää.

Vierailija
4/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on selkeä ristiriita. Joskus pohdin, tuleekohan ravitsemusaiheessa konsensusta minun elinikäni aikana, koskien metabolisia sairauksia siis yleisesti ja tätä sokeri vs. kovat rasvat -kiistaa.

Mitään kiistaa ei ole olemassa.

Vierailija
5/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koet tarvetta valehdella? Vai onko kyse siitä, että et ymmärrä luettua tekstiä, sitäkin on täällä paljon eli jos jossain tekstin kohdassa sanotaan jotain, ei ymmärrys riitä enää siihen, että jokin toinen kohta kuvaa samaa asiaa toiselta kantilta. 

Tuohan sanoo just niin kuin aloittaja väitti. Etkö itse ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
6/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriin ei ihmisen pidä sekaantua milloinkaan. Ihmisen ainoa luontainen ravinto ovat eläimet.

Vierailija
7/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on "vähäkuituinen hiilihydraatti" 

Vierailija
8/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi ei voi vaan sanoa "sokeri".

Vierailija
9/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fruktoosi on pahin maksan rasvoittaja, paljon pahempi kuin alkoholi. Syökää vain hedelmiä! 

Vierailija
10/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus terveyskirjaston tekstistä:

"Maksa pystyy muodostamaan rasvaa myös ylimääräisestä sokerista. Tämän vuoksi sokeripitoisten tuotteiden, kuten mehujen, virvoitusjuomien ja makeisten sekä sokeroitujen maitovalmisteiden ja leivonnaisten, säännöllinen ja runsas nauttiminen altistaa rasvamaksalle."

Vierailija
11/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, joilla on heikko kyky ymmärtää lukemaansa, ovat alttiita markkinamiehille, jotka esittävät mitä kummallisempia väitteitä omissa lahkoissaan. Kuten nyt sekin, että hedelmät olisivat vaarallisia rasvamaksan aiheuttajia. 

Vierailija
12/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fruktoosi on pahin maksan rasvoittaja, paljon pahempi kuin alkoholi. Syökää vain hedelmiä! 

Voi luoja sentään näitä! Hedelmien terveellisyys on ihan todistettua. Turhaan huutelet tuota yhtä ja samaa täällä. 

Vierailija
13/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan sanoo just niin kuin aloittaja väitti. Etkö itse ymmärrä lukemaasi?

Olen ollut tosielämässäkin tilanteessa, missä minun piti selittää ihmiselle, jolla on ymmärtämisen vaikeuksia, ettei teksti väitä mitään sellaista mitä hän sanoo sen väittävän. Ja tästä hän suuttui kovasti minulle. Hänellä on mielestäni lievä kehitysvamma eli ei hän voinut sille mitään, että virallinen teksti oli hänelle liian vaikeaa. 

Vierailija
14/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, no kuinkas ihmeessä sain kolestroliarvot laskemaan, kun lisäsin ruokavaliooni enemmän hedelmiä ja marjoja jotka puuttuivat mun syömisistä ennen kokonaan.

Vierailija
15/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi ei voi vaan sanoa "sokeri".

Tuo ilmaus kattaa muutakin kuin sokerin. 

On valtavasti ihmisiä, jotka tarvitsevat selkokieltä. Tavallinen asiateksti on aivan liian vaikeaa.

Vierailija
16/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa pystyy käsittelemään hedelmistä saatavan sokerin huomattavasti paremmin kun teollisen sokerin. Harva niitä hedelmiä kukaan vetää kilo tolkulla. Hedelmät on erittäin hyvä asia keventämään ruokavaliota. Kokeile sinäkin...niitten sipsien ja kebabin tilalla.

Vierailija
17/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja sentään näitä! Hedelmien terveellisyys on ihan todistettua. Turhaan huutelet tuota yhtä ja samaa täällä. 

Hedelmäsokeri on pahin maksan rasvoittaja. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä. Hedelmäsokeri aiheuttaa myös sydän- ja verisuonitauteja ja lisää merkittävästi 2. tyypin diabeteksen riskiä. Lisätietoja asiasta löytyy suomenkielisestä Wikipediasta.

Vierailija
18/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, ihminen tarvitsee pienen määrän sokeria päivässä aivotoimitaa varten? Syöppäs nyt vaikka yksi appelsiini, saat aivosi taas käyntiin, vaikka taitaa sun osalta olla jo myöhäistä.

Vierailija
19/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeriin ei ihmisen pidä sekaantua milloinkaan. Ihmisen ainoa luontainen ravinto ovat eläimet.

Saattaa jäädä alkoholi tekemättä, nimittäin sen verran kuitenkin pitää sekaantua sokeripohjaisiin aineisiin jos meinaa kunnon ponut valmistaa.

Vierailija
20/35 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku kirjoittaa tänne aina "Miksi jotkut"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi