Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haluaa syödä omia kasviksia mahdollisimman paljon keväästä-syksyyn, niin mikä olisi kasvatuslista?

Vierailija
29.03.2026 |

Kokemusasiantuntijaa paikalla?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

artisokka ei tee mitään runsasta satoa. ei siinä ole mitään syötävää. maa-artisokkakin on aika mitäänsanomaton ellei tunge kermaa siihen soseeseen. j

Vierailija
62/65 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pikkuhiljaa vuosi vuodelta laajentanut kasvimaata ja lisännyt lajikkeita. Marjapensaita ja hedelmäpuita ollaan hankittu myös ja ne alkavat pikkuhiljaa tuottaa satoa. Meiltä löytyy omenapuita, herukoita, vadelmaa, pensasmustikkaa ja luumu- ja kirsikkapuita. Raparperi on satoisa. Muutama vuosi sitten laitettiin kasvihuone. Multa tulee omista komposteista, syksyllä ostan aina halvalla puutarhamultaa joitakin säkkejä, että saan lisättyä sitä keväällä marjapensaille ja penkkien päälle ohuelti, koska komposti olisi aika tujua yksinään pienille taimille. Esikasvatan itse kaiken ja kerään hyvin menestyneiden kasvien siemeniä talteen, niin ei niitäkään tarvitse ostaa. Vuosien työn jälkeen ollaan siinä tilanteessa, ettei kesästä syksyyn tarvitse ostaa kaupasta kasviksia, hedelmiä tai marjoja oikeastaan ollenkaan. Omakasvattamat ovat hyvänmakuisia, mutta riippuu vuodesta, mikä onnistuu parhaiten. Tuskin tässä säästää, mutta on kiva olla edes osittain omavarainen ja opettaa myös lapsille, miten ruokaa kasvatetaan. Ai niin ja vesi tulee omasta kaivosta. 

Aloittajalle vastaisin, että jos kasvattaa vain avomaalla, kannattaa laittaa ainakin perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, sipulia, herneitä, yrttejä, salaatteja ja avomaankurkkua. Jos on lisäksi käytössä jonkinlainen kasvihuone, on tomaatti satoisa ja omat kasvihuonekurkut peittoavat kaupan kurkut 100-0 maultaan. Tomaattien alle voi istuttaa yrttejä (esim. basilika parantaa tomaattien makuakin) ja vaikka kaalia, joka kestää pitkälle alkutalveen. Olen laittanut vielä loppukesästä retiisiäkin kasvamaan kasvihuoneeseen, kun tilaa vapautui. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minttu on satoisa, leviää riesaksi asti:D

Joo kannattaa istuttaa rajatulle alueelle, jossa saa levitä vapaasti. Marokonminttu on parhaan makuinen. 

Vuosi-pari, niin minttu on jo vaeltanut rajan yli.

Mä olen saanut jo neljä eri minttua kuolemaan. Ei leviä, kun ei pysy hengissäkään.

Vierailija
64/65 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

artisokka ei tee mitään runsasta satoa. ei siinä ole mitään syötävää. maa-artisokkakin on aika mitäänsanomaton ellei tunge kermaa siihen soseeseen. j

Maa-artisokka aiheuttaa ilmavaivoja. Lisäksi hankala kuoria. 

Vierailija
65/65 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

basilika ei ole helppo ainakaan avomaalla. 

On se helppo harson alla, sehän kasvaa sitä paremmin mitä lämpimämpi kesä. Ei vaadi muuta kuin kastelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä