Voiko 8, 11, 13 ja 17 vuotiaita lapsia jättää keskenään useammaksi päiväksi kotiin. Ovatko tämän ikäiset kypsiä toimimaan itsenäisesti?
Minkä ikäiset lapset voi jättää useammaksi päiväksi kotiin ihan tavallista arkea elämään? Kontaktit vanhempiin sujuisivat mainiosti puhelimilla.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo 17v on vastuuntuntoinen, niin kyllä viikonloppu ehkä menisi.
In your dreams. Kaikki tietää että vituiks menee.
Mitäs siinä kiroilet. Riippuu ihan miten hyvin lapset kasvatettu... kaikki perheet erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta äippä haluaisi niin mennä haniin kanssa sille risteilylle! :(
Kertokaa pliis että se käy?
ap
Haista home. Keksit tämän paska aloituksen taas 💩💩💩💩💩💩💩
Aika rajuja kommentteja, itse olin 10-vuotiaasta öitä yksin kotona. Totta kai riippuu yksilöistä, mutta aika paksulta kuulostaa, ettei melkein aikuiselle saa antaa vastuuta, vaikka se hänelle sopisi. Miten sitä sitten oppii?
T. -86 syntynyt
Onneksi jossainpäin maailmaa lastensuojelu toimii.
Lomille ei lähdetä ilman lapsia tsi heille ainakin järjestetään aikuinen hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Pahempaa jälkeä tulee kun jo yli 17 vuotiaat bilettävät. Ei se aina ole iästä kiinni.
Paha olisi jos 17- vuotias bilettää, kun alaikäisen vastuulle olisi jätetty liuta pieniä. Ap voi pistää silmät kiinni ja kuvitella tilannetta päivien päästä palatessaan. Sitä ei tarvitse miettiä, kuka olisi vastuussa.
Mutta entä kun sen lapsen saa 16-vuotiaana. Saako se olla äidillään, alaikäisen hoivissa.
Kyllä ne sun talosi saa päreiksi ihan omin nokkineen.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei se käy. Ja jos teet sen kuitenkin ja asia "vuotaa", joku tekee lasun. Ja jos jotain sattuu, se olet sinä, jonka päätä vaaditaan vadille. Ja se on tietysti ihan oikeinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apAp ei oli tätä allekirjoittanut.
En kysy edes itseni takia tai tuttavieni takia. Saattaa nimittäin sattua niin, että perheeseen tulee äkillinen sairaalaanmeno ja lapset joutuu olemaan yksikseen.
Lastensuojelu on olemassa esim juuri tuollaisia tilanteita varten
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä kun sen lapsen saa 16-vuotiaana. Saako se olla äidillään, alaikäisen hoivissa.
Kyllä se asia selvitetään ennen synnytystä, onko 16- vuotias kykenevä, ja minkälaisella tuella hoitamaan lastaan. Jos päiviläiset saisivat päättää, niin paljon nuorempienkin lasten lapsia olisi huostaanotettavina paljon enemmän. Onneksi eivät päätä, kun katsoo, miten päin ersettä hoitavat nykyisetkin huostaanotetut ja köyhät lapset. Lisäksi ajavat köyhyyteen 30 000 uutta lapsiraukkaa.
13 ja 17 voi mutta et voi jättää noita pienempiä isompien vastuulle. Pienemmille voi sattua mitä vaan jos teinit päättävät pitää bileet ja tulee ulkopuolisia. He ovat vaarassa. Etsi heille hoitaja kun lähdet.
Veli oli aloittanut tokaluokan ja minä ekaluokan, kun vanhemmat lähti yön yli reissuun. Olin silloin vielä 6-vuotias. Sitten, kun me oltiin yläkoulussa, vanhempien ulkomaanreissu kesti viikon. Siinä vaiheessa ei ollut kännyköitä eikä meillä edes lankapuhelinta.
Vierailija kirjoitti:
13 ja 17 voi mutta et voi jättää noita pienempiä isompien vastuulle. Pienemmille voi sattua mitä vaan jos teinit päättävät pitää bileet ja tulee ulkopuolisia. He ovat vaarassa. Etsi heille hoitaja kun lähdet.
Ovathan he itsekin vaarassa, jos bileitä järjestävät. Ei voi jättää 13-vuotiastakaan, 17-vuotiaankin vain jos hän ei hölmöile tai järjestä niitä bileitä ja pariksi yötä hänetkin.
Riippuu lapsista. Teinin pitäisi kyllä pystyä jo huolehtimaan tuon ikäisistä, jos on ns. järkevä teini. Samoin 11-vuotiaissa on paljon eroa. En nyt pitäisi sitä Italialaisvanhempien tapausta minään heitteillejättönä, jos vanhimmalla lapsella oli rahaa ja muut asiat kunnossa... ja jonkun puhelinnumero johon voi soittaa, jos tulee kotimaassa jotain haasteita. Kyllä 17-vuotiaan pitäisi jo pärjätä muutaman päivän tai viikon tuon ikäisten kanssa, jos on normaali perhe ja lapset ovat normaaleja. Ainakin jo joskus 13-vuotiaana olin viikonkin yksin kotona, kun vanhemmat oli matkalla ja siinä ei ollut mitään erityistä. Kävin koulussa, kaupassa, laitoin ruokaa ja niin edelleen. Tietysti on myös sitten sellaisia lapsia, joita ei pitäisi jättää yksin epäkypsyyden takia.
Isommat varmaan pärjäisikin,mutta ei 8 vuotiasta voi jättää heidän vastuulle.Muutamaksi tunniksi korkeintaan.
Mä olin 13-vuotiaana palkattuna lastenhoitajana 1 ja 4 vuotiaille. Tosin vai päivän kerrallaan
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lapsista. Teinin pitäisi kyllä pystyä jo huolehtimaan tuon ikäisistä, jos on ns. järkevä teini. Samoin 11-vuotiaissa on paljon eroa. En nyt pitäisi sitä Italialaisvanhempien tapausta minään heitteillejättönä, jos vanhimmalla lapsella oli rahaa ja muut asiat kunnossa... ja jonkun puhelinnumero johon voi soittaa, jos tulee kotimaassa jotain haasteita. Kyllä 17-vuotiaan pitäisi jo pärjätä muutaman päivän tai viikon tuon ikäisten kanssa, jos on normaali perhe ja lapset ovat normaaleja. Ainakin jo joskus 13-vuotiaana olin viikonkin yksin kotona, kun vanhemmat oli matkalla ja siinä ei ollut mitään erityistä. Kävin koulussa, kaupassa, laitoin ruokaa ja niin edelleen. Tietysti on myös sitten sellaisia lapsia, joita ei pitäisi jättää yksin epäkypsyyden takia.
Ei ole kyse siitä etteikö osaisi olla ja huolehtia tarpeelliset asiat vaan siitä että lapsen ei tarcitse olla yksin eikä vastuussa oista asioista. Juu, ei kuole nälkään niin, mutta ei pidä edes joutua tollaseen tilanteeseen. Ja Italian tapauksessa koulussa huomasivat ettei vanhemmat ole kotona, niin ei siinä ole silloin pärjätty ja hoidettu asioita.
Vierailija kirjoitti:
Isommat varmaan pärjäisikin,mutta ei 8 vuotiasta voi jättää heidän vastuulle.Muutamaksi tunniksi korkeintaan.
8-vuotias on jo aika iso. Mun mielestä nyt on vähän liioittelua, että ei voisi jättää järkevän 17-vuotiaan kanssa. Ihan niin kuin se vanhempien läsnäolo nyt olisi joku autuaaksi tekevä asia, jos teinit kuitenkin osaavat soittaa häkeen tai läheiselle, kun vanhemmat eivät ole paikalla.
No niikö olit