Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdan työpaikkaa ja palkkani nousee pienituloisen 2870 eurosta keskituloisen

Vierailija
28.03.2026 |

4100€uroon. Miten pitkään voin pitää veroprosenttini 9:ssä ennen kuin pomppaa lisäprosentille?

Veikkauksia?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä teet ja miten voi olla noin pieni prosentti? 2500e bruttopalkalla n.20% veroja ja minusta se on liikaa.

Asun Helsingissä, tuolla veroprosentilla ja noilla tuloilla tulossa veronpalautusta 165€.

Ap

Vierailija
22/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pistää veroprosentiksesi vaikka 0, kannattaa nyt ihan ajatuksella tutustua vero.fi sivustoon miten näitä asioita aikuiset hoitavat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on viime vuosina palkka noussut joka vuosi kivasti (sote), nykyisin vuositulot vajaa 60 000. Kun tienaa mukavasti, niin ei sillä veroprosentilla ole mitään väliä, aina oon pitänyt sen minkä verottaja on vuoden alussa katsonut sopivaksi. Joinain vuosina on loppuvuosi mennyt melko isolla prosentilla, mutta eipä se mitään haittaa, kun rahaa jää silti mukavasti elämiseen ja tilillä on puskuria. 

Vierailija
24/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida tietää mikä on pienituloinen.

Vierailija
25/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pyydä uutta verokorttia? Itse tein juuri muutosverokortin, eli tein verottajalle uuden arvion kokonaisvuosituloistani. 

Saatan pyytää. En ole vielä varma, haluanko jäädä tuohon pitkäksi aikaa. On tavoitteita.

Ap

Työttömyys?

Vierailija
26/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun brutto on 1400€ ja veroprosentti 10. 
Ap:n prosentti on vahvasti alakanttiin.

Vierailija
27/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2870 ei ole pienituloinen.

Suomalaisen mediaanikeskipalkka lähtee 3200€:sta.

Ap

Se on joko mediaanipalkka tai keskipalkka, ei molempia.

Vierailija
28/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pyydä uutta verokorttia? Itse tein juuri muutosverokortin, eli tein verottajalle uuden arvion kokonaisvuosituloistani. 

Saatan pyytää. En ole vielä varma, haluanko jäädä tuohon pitkäksi aikaa. On tavoitteita.

Ap

Työttömyys?

No tuskin sekään. Tietysti, jos ei käy töissä, voi käydä esimerkiksi salilla viitenä päivänä viikossa ja opiskella jonkin uuden kielen, esimerkiksi italian. Voi viettää enemmän aikaa mökillä ja remontoida sitä. Kuljettaa lapsia harrastuksiin enemmän. Lukea kirjoja jne.

Ap

Vierailija
29/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun brutto on 1400€ ja veroprosentti 10. 
Ap:n prosentti on vahvasti alakanttiin.

Palautusta kuitenkin 165€ viime vuodelta tulossa. Tulot samat, prosentti taisi olla 8,5. Olen yleensä pitänyt verokortissa olevan prosentin ja se on ollut juuri sopiva.

Asuinkunta Helsinki, kuulun kirkkoon.

Ap

Vierailija
30/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi kirjoitat tänne tuloistasi?

Vierailija
31/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pienituloisuuden raja on Suomessa yhden hengen taloudessa noin 1 530 euroa kuukaudessa (vuonna 20242025)

Nyt puhutaan palkkatulosta, eikä sosiaalietuuksista.

Ap

Kuka saa tuon verran sosiaalietuuksia?

Vierailija
32/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on joko mediaanipalkka tai keskipalkka, ei molempia.

No annan sinun valita, kumpi se on. 

Kuten jo totesin, mediaanipalkka Suomessa toukokuussa -25 oli 3400€ ja muutama kymppi päälle.

Ap

Vierailija
33/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi kirjoitat tänne tuloistasi?

Mistäs aiheista tänne sinun mielestäsi saa/ pitää kirjoittaa? Miksi sinä kysyt minulta, miksi minä kirjoitan jostakin aiheesta? Mitä teet sillä tiedolla?

Ap

Vierailija
34/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä teet ja miten voi olla noin pieni prosentti? 2500e bruttopalkalla n.20% veroja ja minusta se on liikaa.

Taustalla täytyy olla pidempi jakso pienillä tuloilla, itse sain joskus opiskeluiden ja työttömyyden jälkeen prosentiksi 4%. Jos on käynyt pidempään tuolla palkalla töissä, niin veroprosentti nousee.

Vierailija
35/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan reilun 4000 palkasta, reilu 20 % veroa. 

Vierailija
36/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taustalla täytyy olla pidempi jakso pienillä tuloilla, itse sain joskus opiskeluiden ja työttömyyden jälkeen prosentiksi 4%. Jos on käynyt pidempään tuolla palkalla töissä, niin veroprosentti nousee.

Olen ollut tässä nykyisessä, pienipalkkaisessa työssä yhtäjaksoisesti lähes neljä vuotta.

Ap

Vierailija
37/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyinen verokorttisi tuloraja on tuon 2870 euron kuukausipalkan mukaan ja aloitat parempipalkkaisen työn huhtikuun alussa, ennakonpidätys menee lisäprosentille syys- tai lokakuussa sen mukaan, paljonko saat lomarahoja.

Mutta järkevämpää sinun olisi hakea muutosverokortti.

Vierailija
38/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan vaihtaminen on PARAS tilaisuus saada palkkaansa nostettua. Itellä mennyt seuraavasti työnantajan vaihtuessa (summat pyöristetty kymmenyksillä):

2009: 3100 €/kk, vastavalmistunut

2011: 3850 €/kk, sama tehtäväkuva kuin ed. paikassa

2016: 4700 €/kk, ei isoa tehtäväkuvamuutosta

2019: 5600 €/kk, uusi vastuualue, asiantuntijatehtävät

2022: 6300 €/kk

2025: 7100 €/kk, täysin sama tehtäväkuva kuin ed. paikassa

Suurin syy työnantajan vaihtumiseen on ollut aina se, että palkankorotusta on pihtailtu ja pihtailua selitetty ontuvasti jos ollenkaan. Joka kerta, kun olen irtisanoutunut, työnantaja on yrittänyt että jää jos nyt kuitenkin maksettaisiin se pyytämäsi korotus. En ole koskaan jäänyt, koska työnantaja on jo osoittanut, miten suhtautuu työntekijöihin. Parhaiden jääminen tulee kalliiksi mutta vielä kalliimmaksi tulee heidän lähtönsä.

Vierailija
39/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut laskevat veroprosenttiinsa mukaan muut pakolliset maksut. Ap:n veroprosentti (9 %) on täysin normaali Helsingissä 2870 euron palkalla. Mutta siihen tulee sitten päälle reilu 8 % muita pakollisia maksuja.

Vierailija
40/56 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lisävero ainakin on varma, ellet muuta veroprosenttiasi.