Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä 1800-luvulla syntyneitä ihmisiä?

Vierailija
28.03.2026 |

Minulla aivan hämärä muistikuva isoisoäidistäni syntynyt 1899. Kuoli 70-luvun lopulla. Itse olen syntynyt 70-luvun alussa.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuudestani mummoni naapurin. En tiedä tarkkaa syntymävuotta, oli 70-luvun lopussa päälle 90.

Vierailija
62/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä sitä, että meistä jää muistojälki vain kahden seuraavan sukupolven ajan. Nimi ehkä jää johonkin sukupuuhun, mutta kukaan ei enää sen jälkeen tiedä, millaisia ihmisiä me oltiin.

Niin. Onhan sitä aika hullua odottaakaan, että kukaan muistais ja muistelisi ihmisiä, joita ei ole ikinä tavannut. Vaikka se sitten olisikin oma isoisoäiti tai isoisoisä. Elämän aikanakin tapaa kuitenkin niin paljon ihmisiä, joista aika monesta muodostuu merkityksellisempiä, vaikkei he olekaan sukua, mutta ovat eläneet osana omaa elämää. Lisäksi elämä on lyhyt, joten on se vähän elämän tuhlaustakin käyttää aikaa joidenkin sellaisten muisteluun, jota ei ole tuntenut ikinä mitenkään.

Eri mieltä. Minusta on tosi mielenkiintoista kuunnella esim isotätini nauhoitettua kerrontaa nuoruudestaan 1920-luvulla, ja miettiä minkälaisia ihmisiä hänen ja mummoni vanhemmat olivat. Luen Ksnsalliskirjaston digitoituja lehtiä ja löydän kotikylän uutisia, joissa mainitaan tuntemiani ihmisten vanhempia, isovanhempia ja iso-isovanhempia. 

Kansallisarkistosta löytyy isoisoisäni lausuma runoäänite. Hän oli syntynyt vuonna 1869. Kuoli 30-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä sitä, että meistä jää muistojälki vain kahden seuraavan sukupolven ajan. Nimi ehkä jää johonkin sukupuuhun, mutta kukaan ei enää sen jälkeen tiedä, millaisia ihmisiä me oltiin.

Hmm.äitini kertoi paljon isovanhemmistaan, millaisia he olivat, mitä tekivät työkseen, millaista elämä oli. Äitini asui lapsuutensa ja nuoruutensa heidän kanssaan (kolme sukupolvea yhdessä), joten hänellä oli hyvinkin läheinen suhde heihin ja tunsi heidän elämänsä ja tapansa. He olivat syntyneet 1880-luvulla, jolloin elämä oli todellakin toisenlaista kuin nykyisin. Toki tieto on toisen käden tietoa minulle, koska he kuolivat ennen syntymääni, mutta olen kuitenkin kolmas sukupolvi heidän jälkeensä, joka tietää heidän elämästään paljon. Ja yllättävää, mutta jonkinlaisella oudolla tavalla joskus tuntuu, että he olivat läheisiä myös minulle, vaikken tosiaankaan koskaan heitä tavannut. Mutta kertomukset heidän elämästään siirtyivät minulle. Paljon on minulla valokuvia heistä, ihan heidän nuoruudestaan lähtien. Ja hauskaa huomata, että suvun piirteet ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle nyt jo ainakin viidennessä polvessa heidän jälkeensä.

Vierailija
64/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan. Minun isänisä, eli pappa oli syntynyt 1800-luvun loppupuolella. Olikohan vuonna 1894 . Olin 20v kun pappa kuoli 86 vuotiaana.

Ja toinen jonka muistan hyvin, on äitini äiti, eli minulle mummo. Mummo eli lähes 100 vuotiaaksi ja oli syntynyt jo joitakin vuosia aikaisemmin, kun pappa. 

Vierailija
65/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aira Samulin

Syntyi 1927

Vierailija
66/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mestari Aadolf 1889

Vierailija
67/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinpuoleinen isoisäni syntyi 1869.

Vierailija
68/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, isoäitini syntyi 1896 ja kuoli 1989. Isoisäni 1892-1971 muistan vähän huonommin. Itse olen syntynyt 1966. Lapsuudestani muistan vanhoja ihmisiä, jotka olivat syntyneet 1800-luvun puolella, esim. isovanhempieni tuttavia. 

Vierailija
69/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oln vanhainkodilla 80-luvulla töissä. Oli siellä paljonkin 1800-luvulla syntyneitä. Eritoten on jäänyt mieleen pappa joka oli siilloin 100 vuotias.

Vierailija
70/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekkonen

Paras presidentti. Ei tarvinnut pelätä itänaapuria. Gorbakin yritti kaikkensa vaan ei onnistunut.

Kekkonen oli syntynyt vuonna 1900 ja joutui luopumaan presidenttiydestä vuonna 1981. Gorbatšov nousi valtaan vuonna 1985.

Vierailija
71/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valokuvia ei viitsi enää kukaan katella, ja jos joku löytyy ollaan ihan, että keitäs tässä on? 

Just noin. Just jouluna löytyi entisestä mummolasta yksi vanha valokuva-albumi ja ihmeteltiin sitten porukalla, että ketä näissä kuvissa oikein on. Aika harvan henkilön suvun 8-kymppisetkään enää tunnisti, vaikka oikein suurennuslasin kanssa tutkivat.

sivusta

Minulla on paljon vanhoja valokuvia ja tiedän tarkalleen keitä he ovat. Lapsena lempipuuhaa oli katsella kuvia yhdessä äidin kanssa ja kuunnella kertomuksia heidän elämästään.

Vierailija
72/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mun täytynyt lapsena varmaan joku 1800-luvun puolella syntynyt tavata , kun olen syntynyt 1983 ja muistikuvat alkaa jostain vuodesta 1987 tai 1988. Mutta en varmasti muista ketään. Todennäköisesti yksi todella kalpea ja luinen pyörätuolilla kirkossa kulkenut nainen on ainakin ollut yli 90 eli siis 1800-luvun puolella syntynyt. Tosin en jutellut sille koskaan. 

Miten niin "on sun täytynyt"? Olen sinua vanhempi, enkä ole koskaan tavannut 1800-luvulla syntynyttä. 

Vierailija
73/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän täti 1895 syntynyt joka kuoli 1984.

Vierailija
74/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kekkonen

Kekkonen ei ollut syntynyt 1800-luvulla vaan vuonna 1900.

Vierailija
75/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuonna 1990 töissä kotipalvelussa ja hoidin yli 100-vuotiasta. Hän oli syntynyt 1889

Vierailija
76/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistan. Olin 80-luvun puolivälissä töissä vanhainkodissa ja siellä oli silloin useitakin 1800- luvulla syntyneitä. 
Lapsuuden ajoilta 70-luvulta toki muistan ihan tuttavapiiristäkin sellaisia henkilöitä. 

Sama mulla. Työskentelin 70-luvun alkupuolella vanhainkodissa, ja siihen aikaan lähes kaikki asukkaat olivat syntyneet 1800-luvun puolella.

Vierailija
77/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mun täytynyt lapsena varmaan joku 1800-luvun puolella syntynyt tavata , kun olen syntynyt 1983 ja muistikuvat alkaa jostain vuodesta 1987 tai 1988. Mutta en varmasti muista ketään. Todennäköisesti yksi todella kalpea ja luinen pyörätuolilla kirkossa kulkenut nainen on ainakin ollut yli 90 eli siis 1800-luvun puolella syntynyt. Tosin en jutellut sille koskaan. 

Miten niin "on sun täytynyt"? Olen sinua vanhempi, enkä ole koskaan tavannut 1800-luvulla syntynyttä. 

Justhan tässä ketjussa jotkut selitti aiemmilla sivuiila, että jokainen 1900 luvulla elänyt on tavannut jonkun 1800 luvulla syntyneen. Ellei ole elänyt kellarissa koko elämää

Vierailija
78/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kolme isoisovanhempaani, jotka ehdin lapsena tavata usein. 

Vierailija
79/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappani oli syntynyt 1898 ja kuoli 1993. Itse olin tuolloin 12v.

Vierailija
80/89 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Justhan tässä ketjussa jotkut selitti aiemmilla sivuiila, että jokainen 1900 luvulla elänyt on tavannut jonkun 1800 luvulla syntyneen. Ellei ole elänyt kellarissa koko elämää

Ei pidä paikkansa, paitsi siinä tapauksessa, että saan laskea mukaan jonkun itselleni tuntemattoman ihmisen, joka on kävellyt ohitseni kadulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän