Kasvismaito on myrkyllistä ja hidastaa mm. Lasten pituuskavua. Esimerkiksi 3-vuotias, joka joi kolme kuppia kasvipohjaista maitoa päiväss😬
Kasvismaito on myrkyllistä ja hidastaa mm. Lasten pituuskavua.
Esimerkiksi 3-vuotias, joka joi kolme kuppia kasvipohjaista maitoa päivässä, oli 1,5 senttimetriä keskivertoa lyhyempi.
Tutkija painottaa, ettei lehmänmaidon juomisen todettu edistävän pituuskasvua. Sen sijaan tutkimuksessa havaittiin kasvipohjaisten maitojen hillitsevän pituuskasvua.
- Kyse ei ole siitä, että jos et juo lehmänmaitoa, olisit hieman muita lyhyempi. Sen sijaan, jos lapsi juo säännöllisesti kasvipohjaisia maitoja, on hän hieman keskivertoa pienempi ja lyhyempi jokaista päivittäin juomaansa lasia kohden. Se on hieman yllättävää.
Kommentit (59)
Se voi olla vain se että maito nopeuttaa kehitystä, eli myös murrosiän tuloa. Minä en juonut lapsena ollenkaan maitoa. Sisko joi. Kasvoin tosiaan paljon hitaammin. Olin 6-luokalla jopa 15 senttiä lyhyempi kuin sisko samassa iässä. Mutta sitten seiskalla siskon kasvu loppui kokonaan. Minä puolestaan kasvoin ysille asti ja minusta tuli lopulta sentin pidempi kuin siskosta.
Vierailija kirjoitti:
Lehmänmaito sisältää insuliinin kaltaista kasvutekijää, IGF-1:stä, mikä selittää luonnotonta pituuskasvua. Kuka ihme pitää eri eläinlajin kasvutekijöiden popsimista terveellisenä?
Ei ne paljon eroa eläinten välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Ihmisten aivot ovat eläinrasvasta muodostuneet. Ne eivät kehity kasvisten avulla. Sääliksi käyvät kasvissyöjien aivot, jotka näkevät nälkää ja ravinnon puutetta.
Miten ihmiset ennen pärjäsi, kun lihan kulutus oli alhaista. Vielä 70-luvulla lihaa syötiin 30-40kg nyt 80kg.? Ja ennen tehtiin ruumiillista työtä ja liikuttiin kävellen.
Eivät pärjänneet hyvin. Elinikä oli 10 vuotta alempi.
Suomessa tiedetään ensimmäiset kasvissyöjät olleen ainakin 1900-luvun alussa.
Ja moni 80-90v ollut viimeiset 70v vegaaneja, kuten vanhempani. Suomessa oli jo 70-luvulla kasvisravintoloita ja ravintolasta saanut tilata kasvisrupkaa.
Missä ihmeen tynnyrissä ihmiset elävät, jos kasvisruoka aiheuttaa hämmennystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi juo lehmänmaitoa ja on varmaan 10 cm ikäisiään lyhyempi.
Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta tai sinun lapsesta.
Sulla ei ole edes lapsia.
Mutta silti olet kiinnostunut aloituksessa mainitusta kolmevuotiaasta, jota ei ole olemassa senkään vertaa kuin minun lastani.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla vain se että maito nopeuttaa kehitystä, eli myös murrosiän tuloa. Minä en juonut lapsena ollenkaan maitoa. Sisko joi. Kasvoin tosiaan paljon hitaammin. Olin 6-luokalla jopa 15 senttiä lyhyempi kuin sisko samassa iässä. Mutta sitten seiskalla siskon kasvu loppui kokonaan. Minä puolestaan kasvoin ysille asti ja minusta tuli lopulta sentin pidempi kuin siskosta.
Tämähän se lehmänmaidon vaikutus on. Lapset kasvavat nopeasti, monet pikkupojat ovat nykyään isokokoisia ja heillä on jopa rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota.
Kasvissyöjät haisee pierulle.
Ovat anorektisen luimun näköisiä, Koukkuselät, eivät jaksa kävellä suorassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitöskirja *"Investigation of toxic chemicals in plant-based milk alternatives"* tutkii kasvipohjaisissa maitojuomissa (esim. manteli-, soija- ja hamppumaito)
Niissä esiintyy myrkyllisiä aineita, kuten raskasmetalleja ja torjunta-aineita.
Tutkimuksessa havaittiin, että näytteissä oli myrkyllisiä aineita, torjunta-aineiden pitoisuudet ylittivät turvallisuusrajoitukset.
Tämä herättää huolta terveysriskeistä.
Lue lisää väitöskirjasta:
https://digitalscholarship.tsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1020&con…
Luuletko, että niitä samoja torjunta-aineita ei päädy vähintään yhtä paljon lehmiin ja lehmänmaitoon?
Muistatko lainkaan kuinka jo alaluokilla opetettiin, kuinka ympäristömyrkyt kerääntyvät sitä suuremmiksi määriksi mitä korkeammalla ollaan ravintoketjussa, sillä ne eivät poistu eliöistä.
Ei heinään käytetä torjunta-aineita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se lehmänmaidon vaikutus on. Lapset kasvavat nopeasti, monet pikkupojat ovat nykyään isokokoisia ja heillä on jopa rinnat.
Syövät hiilihydraatteja, maitoa juotiin paljon 70 luvulla, eikä silloin ollut pulleita poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mitä syöt.
Ihminen on eläin ja tarvitsee eläinperäistä ravintoa.
Tarvitseeko kasvit kasveja kasvaakseensa?
Kyllä tarvitsevat. Luonto on iso kokonaisuus eikä yksi kasvi pärjää ilman muita.
Minulla on tuossa ikkunalaudalla kasvi, ei sitä näytä muut kasvit kiinnostavan.
Se vain näyttelee vaikeasti tavoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mitä syöt.
Tarvitsevatko kaikki eläimet mielestäsi eläinperäisiä ravintoa?
Joo. Kannattaa juosta oravia karkuun. Syövät muuten sinut kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ne lapset pärjäsi 1800-luvulla tai sota-aikana, kun ei ollut talvella lehmänmaitoa, kun lehmät talvella ummessa, eikä tuottaneet maitoa vaan lapset joivat kauramaitoa. Kauramaitoa valmistettiin vielä 60-luvulla, ennen kuin tuli tehotuotett maitotilat.
Ja miten raskasmetallit eivät sitten siirry lehmänmaitoon, kun maidon tuotantoon ja makuun vaikuttaa kuitenkin käytetty rehu.
Ei ne lapset ennen pärjänneetkään, nälkävuosina kuoli 80%, 1930 luvulle saakka 20%, vasta 1950 luvulla alkoi tilanne parantumaan, jolloin myös lehmämäärä oli huipussaan, ja raskasmetallien määrä on Suomessa olematon karjan rehussa.
Ei tuossa ole mitään yllättävää, sillä ihminen on hyperkarnivori. Jos et syöttäisi kasveja kissallesikaan, niin miksi sairastuttaisit niillä lapsesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mitä syöt.
Joo. Kannattaa juosta oravia karkuun. Syövät muuten sinut kokonaan.
Orava kyllä syö iloisesti eläinperäistä ravintoa. Kysy pikkulinnuilta jos et usko. Varsinainen pesärosvo.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla noin yksioikoista. Minä en koskaan lapsena juonut maitoa (ehkä jostain 12-v eteenpäin max lasin päivässä, ennen sitä en lainkaan) ja olin aina luokan pisin, siis tyttönä kaikkia poikiakin pidempi. Pituuskasvuni pysähtyi joskus ehkä 15-vuotiaana 173 senttiin. Mitenkään tukeva en kyllä ollut, päin vastoin.
Myös murrosikä alkoi varhain, kuukautisetkin valitettavsti jo 11-vuotiaana. Eli eipä pysty pelkällä maidon juonnilla tai juomattomuudella selittämään jonkun pituutta tai murrosikää.
Ultraprosessoitu kasvisruoka tuskin on kovin terveellistä. Kaura kaurana ja maito maitona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mitä syöt.
Kärpäset syö paskaa. Miksi sinä et söisi?
Eihän Radio Novassa ole ollut edes ohjelmaa kyseisestä aiheesta.