Ruokajaossa oli tänään isoja luomumunia päiväyksellä 26.3
Kommentit (27)
Ruokahonon ei ole tarkoitus syöttääääää sua. Ostat itse ruuan. Vain ensiapuun tai äärimmäinen täydennys saat sieltä
Koe p- aivo kunnon nälkää, et heitä mitään pois. Joo noita patonkeja- panninia ja tacoja jne on monelaista. Arvosta leipää. jos nälkä- arvostaa. Onko juuri noita edes sun leivän päällä ns itseostettuna. vai plekkää leipää nakerrat. Nolo - mee siitä---
Tee testi. Vanhentunut muna kelluu, kun laitat sen vesilasiin. Heitä siis semmoinen pois.
Tuore taas uppoaa vesilasin pohjaan ja kääntyy kyljelleen. Jos muna uppoaa pohjaan, mutta jää pystyyn, se on jo vähän vanhempi, mutta syömäkelpoinen sen pitäisi olla vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat säilyvät viikkoja parasta ennen päiväyksen jälkeen. Mutta kannattaa rikkoa varmuuden vuoksi erilliseen kulhoon jos on monta viikkoa vanhoja munia ennen kun käyttää leivonnaisiin tms.
Kananmunia ei kannata säilyttää jääkaapissa vaan huoneenlämmössä, ei kuitenkaan hellan lähellä.
T. Entinen kananmunien kotitarvetuottaja (ja vähän meni myyntiinkin ennen säädösten kiristymistä)
Just käytin munia, joiden päiväys oli 4 kuukautta sitten. Täysin hyviä. Aina kannattaa särkeä ne erilliseen kuppiin, on tullu mätiä vastaan vaikka ovat tuoreita.
Muista myös pestä kätesi hyvin kananmuniin koskemisen jälkeen. Suomessa ei pestä kanamunia sen jälkeen, kun ne plumpsahtavat maailmaan. Ulkomailla kuulemma pestään, mutta pesu lyhentää munan käyttöaikaa.
Ei oo munat käyny kaupaksi.
Munat on liian kalliita suomalaisille.
Kananmunat säilyy jopa kuukauden eräpäivän jälkeen. Jos epäilyttää, laita vesilasiin vettä ja kananmuna siihe. Jos kelluu, on mätä. Jos tippuu pohjaan, on terve.
Munia voi keittää vielä viikon tai pari viikkoa sen päiväyksen jälkeen. Varsinkin jos ne on olleet jääkaapissa. Itse teen niin koko ajan. Jotkut syö sitä vanhempiakin, mutta itse katson, etten tuota vanhempia enää syö.