Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mulla on tapana ottaa aina uusi läheinen ystävä ja etääntyä siitä edellisestä"

Vierailija
26.03.2026 |

Kuuntelin silmät pyöreänä ihmisen kertomusta.

Sosiaalinen, helposti toisiin tutustuva ja välitön ihminen kertoi omia ajatuksiaan ystävyydestä. Hän kertoi, ettei ajattele ystävyyden olevan mitään elämänmittaista ja läheistä. Hän kertoi, että ystävyys on hänelle sitä, että hän tietyssä elämäntilanteessa etsii itselleen läheisen ystävän, jonka kanssa hän on hyvin tiiviisti. Kun elämäntilanne muuttuu, hän sanoo etsivänsä uuden läheisen ystävän, jonka kanssa on hyvin tiiviisti. Samalla hän etäännyttää sen edellisen läheisen ystävän. Jos entinen läheinen ystävä ihmettelee, miksi hänelle ei enää riitä aikaa, toteaa tämä ihminen, ettei voi olettaa, että hän ehtisi näkemään ja pitämään yhteyttä. Tämä ihminen kertoi, että hänellä on lukuisia "entisiä hyviä ystäviä", joiden kanssa on nykyisin tekemisissä satunnaisesti.

Onko tällainen logiikka tavallistakin? Olenko outo, kun en itse ymmärrä tällaista meininkiä yhtään? 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka jo lähtökohtaisesti koette, että aiotte olla uuden ystävän kanssa vain määräaikaisesti. Voitteko sanoa asian jo tutustumisvaiheessa, niin tietäisi jättää teidänkaltaisiin ihmisiin tutustumisen väliin?

Vierailija
22/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena tuollainen. Aidosti kyllä välitin aina niistä ystävistä, mutta jotenkin uuden ihmisen tultua kuvioihin ne vanhat jäi. Olen nyt vasta keski-ikäisenä ymmärtänyt olevani neurokirjolla: siinä missä joku muu harrastaa chitchatia/smalltalkia, minä avaan itseni aina suoraan syvään päätyyn ja näin tuttavuudet muodostuvat aika syvällisiksi nopeasti. Toisaalta en jaksa viettää ihmisten kanssa hirveästi aikaa, joten montaa intensiivistä ystävyyttä ei pöydälle mahdu.

Mitään tästä en nuorempana ymmärtänyt ja varmasti kohtelin muita huonosti. Nykyään osaan opetellusti pitää rajoja ja etäisyyttä ja jopa vältän tutustumasta syvemmin uusiin ihmisiin. Ja ennen kaikkea, niistä vanhoista ystävyyksistä pidän huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena tuollainen. Aidosti kyllä välitin aina niistä ystävistä, mutta jotenkin uuden ihmisen tultua kuvioihin ne vanhat jäi. Olen nyt vasta keski-ikäisenä ymmärtänyt olevani neurokirjolla: siinä missä joku muu harrastaa chitchatia/smalltalkia, minä avaan itseni aina suoraan syvään päätyyn ja näin tuttavuudet muodostuvat aika syvällisiksi nopeasti. Toisaalta en jaksa viettää ihmisten kanssa hirveästi aikaa, joten montaa intensiivistä ystävyyttä ei pöydälle mahdu.

Mitään tästä en nuorempana ymmärtänyt ja varmasti kohtelin muita huonosti. Nykyään osaan opetellusti pitää rajoja ja etäisyyttä ja jopa vältän tutustumasta syvemmin uusiin ihmisiin. Ja ennen kaikkea, niistä vanhoista ystävyyksistä pidän huolta.

Kiitos! Tämä sai miettimään, onkohan ystäväni neurokirjolla, kun käytös on tällaista. Hän tosin on muuten hyvin poukkoileva. Kaiken pitää tapahtua heti, saattaa muuttaa suunnitelmiaan nopeasti jne.

Vierailija
24/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Tämä sai miettimään, onkohan ystäväni neurokirjolla, kun käytös on tällaista. Hän tosin on muuten hyvin poukkoileva. Kaiken pitää tapahtua heti, saattaa muuttaa suunnitelmiaan nopeasti jne.

Voisikohan olla myös tarkkaavaisuuden haastetta - keskitytään intensiivisesti johonkin kunnes tulee se seuraava juttu, sitten hanskat tippuu suorilta ja hypätään heti uuteen? Monilla add/adhd/autismi kulkee yhdessä.

Ihmisen persoonallisuuskin voi tietysti vain olla tällainen.

Vierailija
25/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa he toimivat samoin kuin suuri osa ihmisistä toimii romanttisissa suhteissa. Kun rakkaus sammuu, niin sammuu myös kumppania kohtaan tunnettu ystävyys, ja kaikki yhteydenpito ja yhteiset asiat lakkaavat olemasta. 

Swaippaamiskulttuuri ujuttautunut ystävyyssuhteisiin. Heti kun suhteesta ei hyödyctai olo ole upea niin vaihdetaan seuraavan.

Vierailija
26/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nainen joka aina vetäytyy suhteesta uuden ihastuksen ilmestyttyä. Sit näiden samojen kanssa on väännetty edestakas kaksi vuosikymmentä.

Vierailija
27/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nainen joka aina vetäytyy suhteesta uuden ihastuksen ilmestyttyä. Sit näiden samojen kanssa on väännetty edestakas kaksi vuosikymmentä.

Läheisriippuvainen narsisti siis.

Vierailija
28/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt noin, mutta en tee sitä tahallani.

Vierailija
29/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa mistään ystävyydestä ole kyse. Lähinnä pintapuolisesta kaveruudesta.

Vierailija
30/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa he toimivat samoin kuin suuri osa ihmisistä toimii romanttisissa suhteissa. Kun rakkaus sammuu, niin sammuu myös kumppania kohtaan tunnettu ystävyys, ja kaikki yhteydenpito ja yhteiset asiat lakkaavat olemasta. 

Swaippaamiskulttuuri ujuttautunut ystävyyssuhteisiin. Heti kun suhteesta ei hyödyctai olo ole upea niin vaihdetaan seuraavan.

Narsismilta tuo vaikuttaa, ei mikään kulttuurisidonnainen juttu. Narsisti kun ei vältä pätkän vertaa toisen ihmisen tunteista. Normaali ihminen ei halua tieten tahtoen loukata ja satuttaa ystäväänsä.

Vierailija
31/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa mistään ystävyydestä ole kyse. Lähinnä pintapuolisesta kaveruudesta.

Musta on törkeää väittää, että jokin ystävyys ei ole ollut ystävyyttä vain siksi, että toinen osapuoli on ystävyyden päätteeksi alkanut käyttäytyä mulkerosti.

Vierailija
32/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka jo lähtökohtaisesti koette, että aiotte olla uuden ystävän kanssa vain määräaikaisesti. Voitteko sanoa asian jo tutustumisvaiheessa, niin tietäisi jättää teidänkaltaisiin ihmisiin tutustumisen väliin?

Tämä x 1000.

En ymmärrä, miksi lopettaa tärkeäksi muodostunut ihmissuhde, ilman että se toinen on edes tehnyt mitään virhettä. Ja muutenkin asioista olisi hyvä keskustella, jos kokisi jonkun jutun siinä toisessa alkaneen ärsyttää, eikä vaan äkkiarvaamatta hylätä häntä. 

Vierailija
33/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös feministi ja miehet pelkkiä hyväksikäytettäviä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä