Päiväkotien kaappisängyt
En ymmärrä, miten on mahdollista, että aikuinen nostaa sängyn paikoilleen seinälle, eikä HUOMAA, että sängyssä on vielä lapsi?! Siis se lapsihan varmaan siinä tilanteessa on pudonnut, kun sänky on kipattu ylös ja ajattelisin, että jotakin ääntäkin on kuulunut.
Samoin en ymmärrä, että miten sinne kaappisänkyyn voi jäädä jumiin? Vaikka onnistuisikin jäämään sinne seinän ja sängyn väliin, niin pääseehän sieltä pois, kun sänky varmaan kiireen vilkkaa lasketaan alas, kun huomataan, että lapsi on siellä välissä.
Olen ollut joskus vuosia sitten kesätöissä päiväkodissa, jossa tällaiset alas seinältä laskettavat kaappisängyt oli, joten kaluste ei ole aivan tuntematon minulle.
Ihmetyttää nämä onnettomuudet, joista lehdissä nyt kerrotaan.
Kommentit (129)
Varmaankin joku moottoroitu sänky jos lapsi pystyy nostamaan. Aika kovaa pitää rytkäyttää puolentoista metrin korkeudelta että sänky lukittuu paikoilleen pystyasentoon ja sitten painettava lukitusnappia joka on sekin vähintään puolentoista metrin korkeudella.
Yritetään nyt muistaa, että lapsen nostama sänky oli ihan eri tapaus kuin tämä Vantaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päiväkodissa sängyt on taitettu vasta pedattuna. Ja lapsia varoitettiin niillä hyppimisestä koska voi mennä kasausmekanismi päälle. Vaarallisia ne ovat.
No ei meillä nyt ainakaan ole mitään mekanismia noissa. Ihan pitää itse nostaa kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Usein sänkyjä aletaan hämärässä nostelemaan kun osa jo herännyt ja viimeiset vielä nukkuu.
Ehkä häntä ei ole hämärässä huomattu.
Musta lapsi on vaikea huomata hämärässä. ehkä tässä on siitä kyse.
Tyhjän sängyn nostaminen on lapselle täysin mahdollista lapsellekin. Itse olen sijannut sänkyjä kun huoneessa ollut vahvoja 5-vuotiaita: yksi alkanut innoissaan auttaa mua nostamalla tyhjää sänkyä, saanut sen puoliväliin jo, ennenkuin huomasin ja kielsin. Jos olisi saanut sen loppuun asti, olisi ylhäällä salvat menneet kiinni ja sänky jäänyt sinne.
En tiedä enkä onneksi ole nähnyt, jaksaisiko viskari nostaa sängyn jossa vaikkapa 1-2-vuotias. Ehkäpä, jotkut pienet lapser ovat kevyitä.
Hereillä olevat lapset tykkäävät autella aikuista ja herätellä nukkuvia ennen välipalaa jne.ja onhan se herttainen tapa joissakin yksiköissä.
Mutta ei lapsia koskaan nukkariin sijaustilanteessa.
Kyllä tuo voi valitettavasti käydä kelle tahansa. Satoja päiviä ja kertoja kun nostat sängyt, se homma rutinisoituu ja alat tehdä sitä huolettomammin ja nopeammin ja mietit muita asioita...kunnes tuleekin se vahinko. Toki tuo on hyvin epätodennäköinen vahinko, mutta tiedän useampia hoitajia, joille meinannut käydä samoin.
Pätee miljoonaan muuhunkin asiaan, kuten autolla ajoon liikenteessä. Rutiini laskee valppautta ja sellaista varovaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia sänkyjä ei saisi olla päiväkodissa. Tilaa vaan pitää rakentaa niin paljon, että saadaan kunnon sängyt.
Miten ajattelette, että esim. tuollaisessa 170 lapsen päiväkodissa mahtuisi 170 sänkyä lattiatasoon? Muutako päiväkodissa ei sitten tarvitse ollakaan?
Tuo vaatisi sängyille tilaa 500-1000m2. Aika iso makuuhuone pitäisi olla.
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta on ollut aika, jolloin ei ollut seinäsänkykjä, on ollut yksi hieman korkeampi sänky, sen alla normi korkea sänky ja sen alla ns. laveri ja ne vedettiin esiin päiväunien aikaan. Ahdasta oli, mutta siitä selvittiin, eikä onnettomuuksia sattunut. Ahdasta on välillä nytkin, vaikka seinäsängyt, joudutaan laittamaan ylimääräisiä nukkumapaikkoja lattioille patjoille. Ihan hirveitä tilanteita nekin, kun siellä poikkoillaan lasten ohi hämärässä huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo voi valitettavasti käydä kelle tahansa. Satoja päiviä ja kertoja kun nostat sängyt, se homma rutinisoituu ja alat tehdä sitä huolettomammin ja nopeammin ja mietit muita asioita...kunnes tuleekin se vahinko. Toki tuo on hyvin epätodennäköinen vahinko, mutta tiedän useampia hoitajia, joille meinannut käydä samoin.
Pätee miljoonaan muuhunkin asiaan, kuten autolla ajoon liikenteessä. Rutiini laskee valppautta ja sellaista varovaisuutta.
Täytyy olla sokeeja kaikkea muutakin, jos ei lasta näe tai huomaa sängyssä, olen työskennellyt päiväkodeissa ja ei siinä voi jäädä lapsi huomaamatta mitenkään, koska sängyn petivaatteet laitetaan/asetellaan remmeillä kiinni siihen sänkyyn, jotta eivät valu sinne sängyn ja seinän väliin vaan pysyvät paikoillaan.
Ja nyt sellainen tieto vielä, josta pitäisikin puhua ja johon pitäisi puuttua, lapset jätetään, siis isommat lapset, yksin nukkumaan sitten,kun ovat nukahtaneet ja ovat muutenkin pitkiäkin aikoja yksin leikkihuoneissa ja muualla, aikuiset omilla mukavuus alueillaan.
Tiedän tapauksen 5-vuotiaiden ryhmissä, jossa lapsi oli alkanut oksentamaan kesken leikin, eikä siellä ollut aikuista heti auttamassa vaan joku lapsi mennyt asiasta sanomaan, että tälläistä menoa päiväkodeissa!!!!
Nykyään oletetaan, että lapsi on jo täysin itsenäinen, kun täyttää 5-vuotta, ovat ihan tuuliajoilla siellä. Eivät halua mennä edes vessaan katsomaan pärjääkö lapsi ja osaako hoitaa asiansa oikein. Eivät halua pitää huolta puhtaudesta, siellä räkäsissä ja pölyisissä petivaatteissa nukkuvat. Viranomaisten täytyis pitää yllätystarkastuksia päiväkoteihin säännöllisesti.
Ja muutenkin tunteetonta toimintaa lapsia kohtaan. Lapsia ei pidetä ihmisinä vaan kohteina, joita täytyy/joutuu hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein sänkyjä aletaan hämärässä nostelemaan kun osa jo herännyt ja viimeiset vielä nukkuu.
Älä viitsi puhua phaskaa!! Sängyn peitto taitellaan asetellaan sänkyyn, silloin, kun se on tyhjä, miten siinä jää lapsi huomaamatta, miten??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi puhua phaskaa!! Sängyn peitto taitellaan asetellaan sänkyyn, silloin, kun se on tyhjä, miten siinä jää lapsi huomaamatta, miten??
Eli sanot, että hoitaja on tarkoituksellisesti työntänyt sängyn kiinni,vaikka siinä on lapsi.
Koska olet sitä mieltä että se lapsi ei voi jäädä huomaamatta sängyssä eikä siellä sängyn alla, missä on joissain malleissa kolo kuten joku kertoi.
Ihan järkyttävä tilanne lapsella ja vanhemmille :( Mitenhän lapsi nyt voi? <3
Vierailija kirjoitti:
Tyhjän sängyn nostaminen on lapselle täysin mahdollista lapsellekin. Itse olen sijannut sänkyjä kun huoneessa ollut vahvoja 5-vuotiaita: yksi alkanut innoissaan auttaa mua nostamalla tyhjää sänkyä, saanut sen puoliväliin jo, ennenkuin huomasin ja kielsin. Jos olisi saanut sen loppuun asti, olisi ylhäällä salvat menneet kiinni ja sänky jäänyt sinne.
En tiedä enkä onneksi ole nähnyt, jaksaisiko viskari nostaa sängyn jossa vaikkapa 1-2-vuotias. Ehkäpä, jotkut pienet lapser ovat kevyitä.
Hereillä olevat lapset tykkäävät autella aikuista ja herätellä nukkuvia ennen välipalaa jne.ja onhan se herttainen tapa joissakin yksiköissä.
Mutta ei lapsia koskaan nukkariin sijaustilanteessa.
Tässä tekijä taitaa olla aikuinen, rikoksena vammantuottamus tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sanot, että hoitaja on tarkoituksellisesti työntänyt sängyn kiinni,vaikka siinä on lapsi.
Koska olet sitä mieltä että se lapsi ei voi jäädä huomaamatta sängyssä eikä siellä sängyn alla, missä on joissain malleissa kolo kuten joku kertoi.
Ei todellakaan voi lapsi jäädä huomaamatta ei sellaista tilannetta yksinkertaisesti ole. Ja tässäkin tapauksessa lapsi oli siinä sängyssä vielä, kun sänky nostettiin ylös eli ensin pedataan sänky ja siinä vaiheessa olisi jo huomattu, että lapsi on vielä siinä, vaikuttaa/tuntuu tahalliseslta teolta, jos vaikka lapsi ei suostunut tulemaan jo pois tai jmv. hoitsulla menny vähän hermot.
Kun alat nostamaan sänkyä ylös, on siinä jo tyhjiläänkin painoa saatikka, jos siinä on n. 15-22 kiloa painava lapsi, kyllä pitäisi hälytyskellot soida, dingdong!
Noissa kaappisängyissä on erilaisia ominaisuuksia ja itse olen käyttänyt kaappisänkyjä, jotka nousevat ylös todella kevyesti jousituksen avulla. Ja lähes pamahtavat kiinni yläasentoon lukittuen itsestään.
Käyttämäni kaappisängyt siis lukitaan ala-asentoon ja periaatteessa ihan ala-asennossa jousten ei pitäisi vetää yhtään ylös. Silti välillä sänkyjä on huollettu, sillä sängyn jalat ovat olleet jousituksen takia irti lattiasta ja vain pieni hakanen on pitänyt sänkyä alhaalla.
Lapset välillä irrottelevat noita hakasia ja olen itse tarkastanut jokaisen lepääjän useaan otteeseen lepoaikana.
Itse en ole törmännyt vaaratilanteisiin, ja on noissa sängyissä jousetkin toki löystyneet vuosien mittaan.
Petivaatteet viikataan nättiin nippuun joka kerta, muuten ei sängyt mahdu kiinni.
Sänky tyypistä riippuen pidän ihan mahdollisena, että joku on todella kiireellä pimeässä nukkarissa vaan nostellut sängyt katsomatta yhtään sänkyihin.
En oo tutustunut tapaukseen, mutta joku pienikokoinen lapsi nousisi heittämällä sängyn sisään.
Kamala tapaus. Lasten kanssa olisi aina noudatettava huolellisuutta ja pitkin päivää pitää laskea lapsia ja olla kartalla siitä missä kukakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan nostelisi niitä hämärässä? Saahan sinne huoneeseen varmasti kirkkaat valot. Uutisten mukaan useissa päiväkodeissa on ohjeistus, ettei sänkyjä avata tai suljeta lasten läsnäollessa, joten ei mitään syytä olla sytyttämättä niitä valoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia sänkyjä ei saisi olla päiväkodissa. Tilaa vaan pitää rakentaa niin paljon, että saadaan kunnon sängyt.
Ihan oikeasti, tuollaisia tolloja kuin tuo sängyn nostanut työntekijä, ei saisi olla päiväkodissa töissä. Kuka voi olla niin tyhmä, ettei tajua lapsen olevan vielä sängyssä? Ei kai se lapsi mikään littana lätty ole, kyllähän sen selvästi näkee, että sängyssä on lapsi.
Mikä joitakin hoiva- ja hoitoalan työntekijöitä vaivaa? Koko ajan saa lukea laiminlyönneistä ja hengenvaarallista ja jopa tappavista virheistä päiväkodeissa, sairaaloissa ja vanhusten hoitokodeissa. Tuota sänkyjuttua ei kyllä selitä kiire eikä mikään muukaan kuin huolimattomuus ja tyhmyys.
Eipä silti, osattiin sitä jo ennenkin. Ysärillä sukulaislapsi putosi liukumäen päältä yksivuotiaana, söi tupakantumppia pihalla ja joutui isompien kiusaamaksi ryhmäperhepäiväkodissa Espoossa. Tädeillä oli ilmeisesti liian kiire juoruta keskenään. Onneksi noissa tapauksissa ei käynyt pahemmin, mutta ihme, että lapsi selvisi hengissä siitä hoitopaikasta.
Kyllä isompi lapsi tuollaisen nostaa, päiväkodissa osa lapsista on jopa 6v vanhoja, sänky on matala ja ei kovin painava edes.