Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monennessako polvessa olet luku- ja kirjoitustaitoinen- vai oletko sukusi ensimmäinen "kouluja käyneempi"

Vierailija
26.03.2026 |

Olen 55 vuotias ja minulla on ikäiseni lapsuudenkaveri joka on sukunsa ensimmäinen lukutaitoinen. 

Olemme siis keskisuomesta puolittain maalta ja hänen sukunsa maalaisväestöä, meidän perhe teollisuudessa ja merenkulkualla olleita.

Ystäväni vanhemmat osaavat nimensä käytännössä kirjoittaa, ei muuta ja näin ollut laajasti koko Suomessa vielä 70 luvulla, kasarillakin.

Ennen saatettiin käydä vuosi tai pari kiertokulkua tai parhaassa tapauksessa neljä vuotta kansakoulua ja sitten palata maaseudulle tai tehtaalle työhön jossa ei tarvittu lukutaitoa. Koulussa lapsena saatu oppi unehtui monelta nopeasti kun siellä koulussakaan ollessa jo lapsena oltiin niin kiinni maatilan töissä ettei läksyille tai lukuharrastukselle jäänyt aikaa.

Oma sukuni jo useita sukupolvia ollut akateeminen, sisarukseni ovat diplomi- insinöörejä, itse olen lääkäri. 

Isäni on D-I ja äiti psykologi. Vaarini olivat laivan kapteeni ja tehtaanjohtaja, kemisti- mummot molemmat opettajia. Serkkuni 6 kappaletta myös kaikki akateemisia ja myös heidän lapsensa- jossain vaiheessa toki sukuumme syntyy se suvun ensimmäinen joka ei ole sitten korkeakoulutettu

Sukuni keskellä en  ole varmaan ollut ikinä huoneessa, edes saunassa tai vessassa, jossa ei olisi ollut yhtään kirjaa.

Tuo ystäni siis myös kova lukemaan ja lapsena istuimme usein tuntikausia kirjastossa (asuimmenin kirjaston vieressä)

Kumpaan joukkoon kuulut, lukeviin vai lukemattomiin- entä sukusi, oletko tässä suhteessa jompaan kumpaan suuntaan sukusi ensimmäinen?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oudolta kuulostaa, olen työväenluokkaisesta suvusta ja kaikki isovanhemmat on osannut lukea ja kirjoittaa, heidän vanhemmista en tiedä. Isovanhemmat on syntynyt 1910-30-luvulla ja osa maalla. Ei todellakaan ole yleistä, että 70- tai 80-luvulla ihmiset ei olisi osanneet lukea tai kirjoittaa, 1880-luvulla jo monet osasivat lukea.

Vierailija
2/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla 12. polvi. Pappissukua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pirun fantasia tämä taas on olevinaan? Ja lol, tuo, ap olis lääkäri. SIinä vapauksessa kumarra mulle niin että tukka viistää maata - minä olen keisarinna.

Vierailija
4/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole lääkäri.

Vierailija
5/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä kuulut ilmiselvästi sukuun jolla ei ole kovinkaan kummoinen mielikuvitus, senverran kuiva oli provoilusi. Kysypä siltä lapsuuden ystävältäsi jos se keksisi paremman jutun.

Vierailija
6/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää, ettei tuota horinaa laatinut tekoäly. Sillä on enemmän älyä laatia edes jotenkin koherenttia sepustusta.

Vierailija
7/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini vanhemmat olivat DI-sairaanhoitaja-pariskunta, mutta isän puolelta isäni taisi olla suvun ensimmäinen ylioppilas.

Vierailija
8/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on, maaseudulla ja tehdaskaupungeissa lähinnä papit ja opettajat olivat lukutaitoisia ennenkuin peruskoulun käyneet lapset alkoivat yleistyä. 

Ei vaadittu poliisiltakaan lukutaitoa jos oli sodassa menestynyt sankari ja oman kylän poikia, näin oli pitkälti 1980 luvulle saakka

Sama kehitys näkyy yhä vasemmiston herravihassa meitä hallituspuolueiden jäseniä ja äänestäjiä kohtaan.

Yletön kauna, kateus ja viha meitä kohtaan joilla pidempää sivistyksellistä perintöä.

Mikä tässäkin sitten johtuu geeneistä, mikä kasvatuksesta mutta kyllähän lukutaito myös hyvin vahvasti korreloi älykkyyden kanssa!

Meillä kanssa sukujuuret yltävät jo 1400 luvulle ja kauemmaksikin ja useita merkintöjä oppiarvoista ja sukumme maineteoista löytyy paikkakuntien me kirkonkirkoista ja haudatkin aina sillä "paremmalla puolella".

T eri, N38, Kyrönmaalta lähtöisin oleva, joku saattaa tunteakkin👋

Vierailija
9/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni on pappeja, virkamiehiä, upseereita, tuomareita, lääkäreitä, sivistyneistöä, varakkaita porvareita jne. 1500-luvulle saakka, joten aika pitkät akateemiset juuret löytyy. Kieltämättä itsellä on aika erilainen maailmankuva verrattuna vaikka yhteen kaveriin, joka on sukunsa ensimmäinen ylioppilas. 

Vierailija
10/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö esim. 1930-luvulla syntyneet muka osaa kirjoittaa? Höpsistä pussiin. 

Vierailija
11/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Me ollaan oltu luku- ja kirjoitustaitoisia jo niin monta sukupolvea.

Vierailija
12/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isovanhemmat olivat syntyneet 1908 - 1918 välillä, heillä oli korkeakoulututkinnot, joten varmasti osasivat lukea. Heidän vanhemmista en tiedä. Meillä oli kotona kirjastohuone ja siellä tai omassa huoneessa luettiin, mutta ei meillä vessassa tai saunassa ollut kirjoja. Käytiin kyllä kaupunginkirjastossakin. Itse olen tohtori, enkä ole sukuni ensimmäinen tohtoriksi väitellyt. Mutta arvostan kyllä niitä, jotka ovat sukunsa ensimmäisiä. En ole koskaan tavannut ketään aikuista, joka ei osaisi lukea. 

Vierailija
13/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskoulun läpi, mutta en oppinut lukemaan.

Olen ma tu kolmannessa polvessa.

Vierailija
14/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein usko, että ap edelleenkään osaa lukea tai kirjoittaa.

Vierailija
15/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se on, maaseudulla ja tehdaskaupungeissa lähinnä papit ja opettajat olivat lukutaitoisia ennenkuin peruskoulun käyneet lapset alkoivat yleistyä. 

Ei vaadittu poliisiltakaan lukutaitoa jos oli sodassa menestynyt sankari ja oman kylän poikia, näin oli pitkälti 1980 luvulle saakka

Sama kehitys näkyy yhä vasemmiston herravihassa meitä hallituspuolueiden jäseniä ja äänestäjiä kohtaan.

Yletön kauna, kateus ja viha meitä kohtaan joilla pidempää sivistyksellistä perintöä.

Mikä tässäkin sitten johtuu geeneistä, mikä kasvatuksesta mutta kyllähän lukutaito myös hyvin vahvasti korreloi älykkyyden kanssa!

Meillä kanssa sukujuuret yltävät jo 1400 luvulle ja kauemmaksikin ja useita merkintöjä oppiarvoista ja sukumme maineteoista löytyy paikkakuntien me kirkonkirkoista ja haudatkin aina sillä "paremmalla puolella".

Aika ikävästi kommentoitu, eikä edes pidä paikkansa. Entisaikoina oli aika pitkälti taustasta kiinni, oliko lapsella ylipäänsä mahdollisuutta oppia lukemaan. Ne älykkäät pärjäsivät varmasti muulla tavoin hyvin elämässään, joilla siihen ei ollut tilaisuutta.

Tiettyä kaunaa ja herravihaa asenteissa kieltämättä näkyy edelleen, mutta tällaiset lausunnot ja asenne eivät ainakaan vähennä sitä, vaan ainoastaan luovat lisää vastakkainasettelua. 

T. Se, jolla oli monen sadan vuoden akateemiset juuret

Vierailija
16/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suku on jo Aatamin ja Eevan ajoista lähtien kirjoittanut ja kuvittanut itse kirjoja sekä opiskelleet maailman ensimmäisessä yliopistossa joka oli Afrikan luoteiskolkassa yhdessä luolassa. Kivikaudella ensimmäinen jo valmistui sähköasentajaksi ja luki siitä sähköylimestariksi. Siitä on valokuvakin koska yksi suvun jäsen keksi puolivahingossa kameran. Kuulemma vähän peljästyivät ensin moista kapistusta mutta innostuivat sitten tekemään niitä enemmänkin. Tosin ne kaikki meni rautakaudella hukkaan, ja käsinkirjoitetun seikkaperäisen ohjeen yksi suvun muoreista poltti vahingossa nuotiossa, sillä oli lukihäiriö ja luuli sitä huonoksi puffelinliha-reseptiksi. 

Vierailija
17/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin oli tosiaan 80-luvulla poliiseja, joista toinen osasi kirjoittaa ja toinen lukea...

Vierailija
18/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suku on jo Aatamin ja Eevan ajoista lähtien kirjoittanut ja kuvittanut itse kirjoja sekä opiskelleet maailman ensimmäisessä yliopistossa joka oli Afrikan luoteiskolkassa yhdessä luolassa. Kivikaudella ensimmäinen jo valmistui sähköasentajaksi ja luki siitä sähköylimestariksi. Siitä on valokuvakin koska yksi suvun jäsen keksi puolivahingossa kameran. Kuulemma vähän peljästyivät ensin moista kapistusta mutta innostuivat sitten tekemään niitä enemmänkin. Tosin ne kaikki meni rautakaudella hukkaan, ja käsinkirjoitetun seikkaperäisen ohjeen yksi suvun muoreista poltti vahingossa nuotiossa, sillä oli lukihäiriö ja luuli sitä huonoksi puffelinliha-reseptiksi. 

Oho, mites on niiden todusten laita, ovatko tallessa?!

Vierailija
19/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että ystäväsi oppinut lukemaan!

Apllä voinut olla voimakaskin sivistynyt vaikutus, lapsilla monesti on.

Päiväkodissa sen jo näkee miten akateemisten lapsilla on taaperoina kuvakirjat käsissä ja vauvoina jo tutustutaan siellä kotona kirjallisuuden maailmaan. Kyllähän sitten vasemmiston lapsilla on enemmän sitä että halutaan autoilla leikkiä ja vaikka vasaralla paukuttaa lattioita ja pattereita kuin rauhassa istua ja syventyä tutkimaan kirjoja tai vaikkapa sarjakuvalehtiä.

Hoitajana myönnän että on niin helppoa vain antaa kasa kirjoja akateemisten lapsille ja jättää heidät omiin oloihinsa kun koko ajan saa juosta näiden vasemmiston pentujen perässä pitkin maita ja mantuja milloin mitäkin ilkityötä estämässä!

T Hoitaja (AMK) lukutaitoinen jo 6 vuotijaasta saakka

Vierailija
20/44 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että 70-luvulla oli luku- ja kirjoitustaidottomia. Oma sukuni on maalta ja metsistä ja olen sukuni harvoja korkeasti koulutettuja ja ensimmäinen tohtori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme