Onko se normaalia että isoille koirille karjutaan ja räyhätään?
Olen nyt useasti nähnyt kun juurikin isoille roduille on ollut joku tarve komentaa niin että koko piha raikuu. Olen omistanut itsekin isoja työkoiria ja ikinä ei ole tarvinnut ottaa pannasta kiinni ja karjua, kyllä ne mielestäni kuulee ihan hyvin huutamattakin. Olen tosin luonteeltani ujo ja hiljainen mutta aina koirani hyvin kouluttanut. Näen tätä usein juuri sellaisten kunnon harrastavien koiranaisten toiminnassa. Olenko vain liian pehmeä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kysyt tätä asiaa, kerta itsekin omasta kokemuksesta tiedät, ettei ole normaalia? Kyllä koirille huutavia ja niitä retuuttavia ihmisiä voi (ja pitää) haukkua ilman, että antaa itsestään samalla tyhmän kuvan.
Koska mietin välillä omaa tapaani kasvattaa ja sitä olenko huono omistaja kun olen oikeasti aika pehmeä ja lässytän jne. Minut on opetettu siihen että koiralle pitää olla muka alfa, mutta mielestä tuo on naurettavaa. Mietin josko on vain käynyt tuuri omien kanssa kun ovat oppineet tavoille ilman mitään valta-asemasta taistelua. Yleistä pohdintaa, ei tarvitse suuttua
Olet huono omistaja, kun edes mietit tuota asiaa ja pohdit jo vuosia sitten kumottuihin teorioihin perustuvia koiralle haitallisia, epäeettisiä kasvatusmetodeita. Eli toisin sanoen, sinulla on suuri vaara alkaa tuollaiseksi räyhääväksi ja koiraa kaltoinkohtelevaksi omistajaksi ensimmäisen vähänkin haastavan koiran kohdalle sattuessa. Eli ei kannata ottaa uutta koiraa, ennen kuin on saanut tuon asian tehtyä itselleen täysin selväksi. Kukaan normaali koiranomistaja ei edes pohdi noita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Yks hyvä tapa tunnistaa tyhmä ihminen on kans se että kato miten se ihminen menee koiran kanssa kadulla, jos se kokoajan puhuu sille ja huutaa sille ja riuhtoo ni siin on tyhmä ihminen ohjaksissa. Koska se ihminen ei käsitä että se eläin ei tajua mitä sille puhuu tai miten sitä riuhtoo, se ei puhu sillä tavalla miten ihminen. Ne menee täysin aistiensa varassa, eli jos esimerkiks haluu et koira ei vedä ja räyhä muille ni siin pitää osaa hämätä sen aisteja ja ohjaa niitä muualle, esim nyt vaikka kouluttamalla pentu siihen että antaa sille sen nappulan ja ohjaa sen katseen ja keskittymisen siihen kun toinen koira kävelee ohi, se pentu yhdistää sen homman turvalliseks itselleen ja sit siltä poistuu se pelko mistä se räyhääminen alunperin johtuu. Ei ne tajua jos niille puhuu :D
Koirat osaavat noin 150-250 sanaa ja ymmärtävät puhetta 2-2,5 vuotiaan lapsen tasolla.
Ap, tätä mietin itsekin. Tosi väkivaltaista huutia ja riuhtomista. Taito puuttuu tuollaisilta omistajilta.
Mulla on ollut koiria 15-vuotiaasta, heti kun vanhemmat antoi pitkän kinuamisen jälkeen siihen luvan. Olin siihen saakka ulkoiluttanut ja salaa opettanut naapurien koiria.... Luin varmaan kaikki koirankasvatusoppaat, mitä löysin.
Hommasin siis ekan koirani -86, saksanpaimenkoiran ja koulutin sen tottelevaisuusvalioksi.
Huutaa ei ole ikinä yhdellekään tarvinnut, tottelevat ääntä, pilliä ja käsimerkkejä. Pilli on hyvä, koska vanhempi jo huonompikuuloinenkin koira kuulee useimmiten sen, jos ei ole täyskuuro. Mulla on ollut myös täyskuuro dalmatialainen, jonka työkaveri meinasi viedä lopetettavaksi kun se kuulemma haukkui kerrostalossa. No ei se meillä haukkunut. Sitä ei voinut laskea irti kuin koirapuistossa koska se kyllä osasi käsimerkit, mutta sen kuulon puutteen vuoksi myöskään koirapuistossa ei voinut silmiä irrottaa siitä, piti seurata että ehti ottaa sen kiinni jos oli tarve. Se saattoi pinkaista rusakon perään, jos sellaisen näki lenkillä mutta homma loppui flexin päähän....
Suurin koirani on ollut bernhardilainen, tuli naimakaupan mukana. Mies oli ottanut sen juuri kun aloimme seurustella ja muutettiin aika nopeasti yhteen. Se oli silloin 5 kk ja aikamoinen höslä. Piti tosiaan miehelle opettaa, ettei koiralle tarvitse huutaa. Sen kokoista ja vielä uroskoiraa ei hallita huutamalla. Mies oli ihan ihmeissään, kun muutamassa viikossa koira totteli minua.
(Nyt meillä on 16 v. vanha jackrusseli ja 5-vuotias saku)
Ei koirille tarvitse huutaa, jos ne ei nyt sitten ole ihan pellon toisella laidalla.
N58v
Hienoa itsensä jalustalle nostamista ap:lta. En hyväksy koirille hiutamista, mutta en arvosta yhtään humble bragia.