Onko se normaalia että isoille koirille karjutaan ja räyhätään?
Olen nyt useasti nähnyt kun juurikin isoille roduille on ollut joku tarve komentaa niin että koko piha raikuu. Olen omistanut itsekin isoja työkoiria ja ikinä ei ole tarvinnut ottaa pannasta kiinni ja karjua, kyllä ne mielestäni kuulee ihan hyvin huutamattakin. Olen tosin luonteeltani ujo ja hiljainen mutta aina koirani hyvin kouluttanut. Näen tätä usein juuri sellaisten kunnon harrastavien koiranaisten toiminnassa. Olenko vain liian pehmeä?
Kommentit (25)
Mitä työtä ap:n koirat ovat tehneet?
No ei, jos ei ole kuulo-ongelmaa. Äänenpaino vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis omistanut pari rotikkaa ja sakemanneja, toki noita näkee enemmän kotikoirina nykyään, mutta omani ainakin ovat olleet super aktiivisia ja aivotoimintaa vaativia eivätkä sohvaperunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis omistanut pari rotikkaa ja sakemanneja, toki noita näkee enemmän kotikoirina nykyään, mutta omani ainakin ovat olleet super aktiivisia ja aivotoimintaa vaativia eivätkä sohvaperunoita.
Ok, eli ei ole ollut työkoiria. Ei sillä että työkoirille tarvitsisi huutaa, mutta sillä että aloitus on harhaanjohtava. Superaktiivinen kotikoira ei ole työkoiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli ei ole ollut työkoiria. Ei sillä että työkoirille tarvitsisi huutaa, mutta sillä että aloitus on harhaanjohtava. Superaktiivinen kotikoira ei ole työkoiraa.
Työkoirarotuisia olisi ehkä pitänyt tarkentaa, mutta miten se liittyy aloitukseen mitä koiria olen omistanut? Karjumista koiralle täällä ihmettelen vain
Yks hyvä tapa tunnistaa tyhmä ihminen on kans se että kato miten se ihminen menee koiran kanssa kadulla, jos se kokoajan puhuu sille ja huutaa sille ja riuhtoo ni siin on tyhmä ihminen ohjaksissa. Koska se ihminen ei käsitä että se eläin ei tajua mitä sille puhuu tai miten sitä riuhtoo, se ei puhu sillä tavalla miten ihminen. Ne menee täysin aistiensa varassa, eli jos esimerkiks haluu et koira ei vedä ja räyhä muille ni siin pitää osaa hämätä sen aisteja ja ohjaa niitä muualle, esim nyt vaikka kouluttamalla pentu siihen että antaa sille sen nappulan ja ohjaa sen katseen ja keskittymisen siihen kun toinen koira kävelee ohi, se pentu yhdistää sen homman turvalliseks itselleen ja sit siltä poistuu se pelko mistä se räyhääminen alunperin johtuu. Ei ne tajua jos niille puhuu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkoirarotuisia olisi ehkä pitänyt tarkentaa, mutta miten se liittyy aloitukseen mitä koiria olen omistanut? Karjumista koiralle täällä ihmettelen vain
Aloituksessa on vastakkainasettelu, että ap jolla on työkoiria ei huuda koirilleen, mutta harrastajat huutaa. Siten liittyy siihen karjumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Yks hyvä tapa tunnistaa tyhmä ihminen on kans se että kato miten se ihminen menee koiran kanssa kadulla, jos se kokoajan puhuu sille ja huutaa sille ja riuhtoo ni siin on tyhmä ihminen ohjaksissa. Koska se ihminen ei käsitä että se eläin ei tajua mitä sille puhuu tai miten sitä riuhtoo, se ei puhu sillä tavalla miten ihminen. Ne menee täysin aistiensa varassa, eli jos esimerkiks haluu et koira ei vedä ja räyhä muille ni siin pitää osaa hämätä sen aisteja ja ohjaa niitä muualle, esim nyt vaikka kouluttamalla pentu siihen että antaa sille sen nappulan ja ohjaa sen katseen ja keskittymisen siihen kun toinen koira kävelee ohi, se pentu yhdistää sen homman turvalliseks itselleen ja sit siltä poistuu se pelko mistä se räyhääminen alunperin johtuu. Ei ne tajua jos niille puhuu :D
Muuten olen suunnilleen samaa mieltä, mutta koira kyllä oppii varsin hyvin puhetta jos sille puhuu paljon. Se on ihan tutkittu juttu.
Itselläni on ollut perinteisiä palveluskoiria ja aina olen opettanut niille käskyt ja kiellot normaalilla puheen äänellä. Lisäksi käsimerkkejä mm. oikea ja vasen, ylös, ja alas. Maastossa toki on pitänyt huutaakin kun koira on ollut kaukana. Pannasta ei ole tarvinnut riuhtoa eikä taluttimesta, oppii ne seuraamaan kun viitsii opettaa. Omani eivät ole koskaan olleet persoja makupaloille joten pelkillä innostavilla kehuilla on pitänyt saada oppi perille. Hienon kehun sain joskus liikennevaloissa mieheltä joka kulki usein samaa reittiä kuin kaksi koiraani ja minä. "Teitä on niin mukava seurata kun et koskaan korota ääntäsi koirillesi ja ne kävelevät kauniisti rinnallasi.
Ihan yhtä normaalia kuin puolisolle räyhääminen!
Ei. Se kertoo ettei osaa kouluttaa ja käsitellä koiria. Huudolla se piilotetaan.
eipä ole tarvinnut isoille koirille karjua, ymmärsivät muutenkin. Nykyinen 9kg sintti on taas sellainen ettei ymmärrä/halua ymmärtää ja välillä tekisi mieli karjua, tosin se mitään auta kuitenkaan :D.
Kiinnostaisi tietää että missä ap näkee niin paljon isoille koirille huutamista että voi yleistää, kun eihän isoja koiria liiku ylipäätään missään. Minulla on kaksi 60kg koiraa, asutaan maalla mutta käyn koirien kanssa monta kertaa viikossa myös kaupungissa että saavat nuuskia erilaisia hajuja ja nähdä ihmisiä. Todella harvoin tulee muita isoja koiria vastaan, yli yhdeksän kymmenestä on keskikokoisia tai pieniä. Joku yksittäinen labbis voi tulla vastaan, mutta eihän nekään nyt ole oikeasti isoja koiria.
Huuto tarkoittaa usein sitä, että pelkää koiraansa. Eikä ole osannut kouluttaa.
Joku traditio se karjuminen myös on -käykää vaikka seuraamassa palveluskoirakoulutuksia.
Miksi ihmeessä kysyt tätä asiaa, kerta itsekin omasta kokemuksesta tiedät, ettei ole normaalia? Kyllä koirille huutavia ja niitä retuuttavia ihmisiä voi (ja pitää) haukkua ilman, että antaa itsestään samalla tyhmän kuvan.
nää koiranaiset on järkyttävän oloisia ja pelottavia. hyi
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää että missä ap näkee niin paljon isoille koirille huutamista että voi yleistää, kun eihän isoja koiria liiku ylipäätään missään. Minulla on kaksi 60kg koiraa, asutaan maalla mutta käyn koirien kanssa monta kertaa viikossa myös kaupungissa että saavat nuuskia erilaisia hajuja ja nähdä ihmisiä. Todella harvoin tulee muita isoja koiria vastaan, yli yhdeksän kymmenestä on keskikokoisia tai pieniä. Joku yksittäinen labbis voi tulla vastaan, mutta eihän nekään nyt ole oikeasti isoja koiria.
Ihan pk-seudulla, liikutaan paljon toki puistoissa jne ihmisten keskuudessa niin näitä näkee todella paljon! Ikinä en taas ole nähnyt että pienille haukutaan, päinvastoin, niiden annetaan räksyttää ilman että omistaja puuttuu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kysyt tätä asiaa, kerta itsekin omasta kokemuksesta tiedät, ettei ole normaalia? Kyllä koirille huutavia ja niitä retuuttavia ihmisiä voi (ja pitää) haukkua ilman, että antaa itsestään samalla tyhmän kuvan.
Koska mietin välillä omaa tapaani kasvattaa ja sitä olenko huono omistaja kun olen oikeasti aika pehmeä ja lässytän jne. Minut on opetettu siihen että koiralle pitää olla muka alfa, mutta mielestä tuo on naurettavaa. Mietin josko on vain käynyt tuuri omien kanssa kun ovat oppineet tavoille ilman mitään valta-asemasta taistelua. Yleistä pohdintaa, ei tarvitse suuttua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mietin välillä omaa tapaani kasvattaa ja sitä olenko huono omistaja kun olen oikeasti aika pehmeä ja lässytän jne. Minut on opetettu siihen että koiralle pitää olla muka alfa, mutta mielestä tuo on naurettavaa. Mietin josko on vain käynyt tuuri omien kanssa kun ovat oppineet tavoille ilman mitään valta-asemasta taistelua. Yleistä pohdintaa, ei tarvitse suuttua
Minä kyllä olen The Bitch: oletus on, että ollaan niinkuin minä haluan. Mutta en minä koiralleni huuda, epävakaa pellehän koiran mielestä silloin olisin.
Minä huudan meidän toiselle koiralle jolla on todettu kuulonalenema. Pannasta en ole koskaan riuhtonut ja toinen koira kuulee huutamattakin. Käsimerkit olen opettanut molemmille koirille, mutta eihän tuo melkein kuuro niitä näe jos katse on toiseen suuntaan. Pahoittelut, jos aiheutan pahaa mieltä huudollani, lähimmät naapurit tietävät miksi huudan mutta random ohikulkijoista se voi kuulostaa pahalle.
T: kaksi laumanvartijaa