Kellojen siirtely masentaa
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Taas tämä alkaa.
Juu, elämä taas viikkotolkulla sekaisin yhden tunnin takia...
Valmiiksi nukahtamisongelma niin tämä keväinen kellon ajan siirto vaikuttaa 2 - 4 viikkoa. Lehdistä olen lukenut pahemmista ongelmista. Se on niin turhaa ja ennen muuta ärsyttävää.
No itselläni on tosi vaikea nukahtamis- ja myös nukkumisongelma. Ja mulle on samantekevää mihin aikaan mä nukun huonosti, samanlainen se väsymys ja vitutus oli kello 6 tai 7.
Totta ettei se ajan siirto tai sen lopettaminen poista nukahtamisongelmaa. Silti se ärsyttää ja kun se on niin turhaa. Keväällä ja syksyllä valon määrä vaihtuu 6 minuutin vahdilla. Ei kuulosta sen arvoiselta että kannattaa siirtää kun 10 päivää ja siinä se tunti oli. Ei oo vörttiä noin niinku nuorisoks kännettynä.
Ei tätä noin voi laskea, kun valostuminen jakautuu kohtalaisen tasaisesti aamuun ja iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä aika mutta tää kellojen runkkaaminen lopetettava
Paljon on vielä kelloja jotka vaatii käsi pelillä siirtelyn vanhuksilla on vaikeuksia
Miksi vanhukset olisivat nyt 2020-luvulla sen huonompia käsistään kuin 2010-, 2000-, 1990- ja 1980-luvuilla?
Nuoremmat sukupolvet niitä lumihiutaleita ovat.
Kunhan siirtely lopetetaan, niin olen tyytyväinen. Mulla menee monta viikkoa, että saan rytmini edes osittain siirrettyä. Enkä ihan kokonaan onnistukaan, sillä sisäinen kelloni jätättää muutenkin.
Olen ehkä onnekas, koska minuun eivät nuo kellojen siirtelyt ole ikinä vaikuttaneet ainakaan ikävällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä onnekas, koska minuun eivät nuo kellojen siirtelyt ole ikinä vaikuttaneet ainakaan ikävällä tavalla.
Väitän kyllä, että tunnin siirtely edestakaisin ei vaikuta millään tavalla edes prosenttiin ihmisistä.
En vaan tule ikinä ymmärtämään sitä miten tunnin ajan muutos voi vaikuttaa ihmisiin viikkotolkulla :D ettekö koskaan esimerkiksi käy juhlissa jossa yö venähtää pidemmälle ja nukkuminen menee sekaisin, eikö tällainen rytmeistä valittava ole koskaan tehnyt vaikka yövuoroa tai käynyt matkalla jossa lento on ns. hankalaan aikaan tai lentokentälle täytyy esimerkiksi saapua klo4 aikaan aamuyöstä ym? Näähän on ihan samoja tilanteita ettei voi toteuttaa sitä omaa vakiintunutta unirytmiä.. kyse on kuitenkin tunnista, siis oikeasti TUNNISTAA!! Mikä taas on valoisuusasiaan tosi hyvä juttu näin keväällä. Oikeastaan tämä aika sopisi talveenkin paremmin jos johonkin aikaan pitäisi jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretään nyt 1/2h eteenpäin ja jäädään siihen, kaikki olisivat sitten melko tyytyväisiä
Mieluummin aina taaksepäin, niin voidaan aina nukkua lisää.
Niinpä, siirretään joka yö tunnilla taaksepäin, niin saadaan tunti lisää nukkuma-aikaa. Ja yötyöläiset tunnilta lisää palkkaa.
Jos teen kompromissin ja siirrän vain puoli tuntia? Sitten olen myöhässä kaikkialta vain puoli tuntia, en koko tuntia. Olisiko hyvä idea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretään nyt 1/2h eteenpäin ja jäädään siihen, kaikki olisivat sitten melko tyytyväisiä
Mieluummin aina taaksepäin, niin voidaan aina nukkua lisää.
Niinpä, siirretään joka yö tunnilla taaksepäin, niin saadaan tunti lisää nukkuma-aikaa. Ja yötyöläiset tunnilta lisää palkkaa.
Vuorotyöläisenä huutelen sivusta ettei meidän alalla(metsäteollisuus) tule siitä ekstratunnista palkkaa! Mutta samoin taas nyt eteenpäin siirrosta tulee normaalisti koko yövuoron palkka vaikka on tunnin vähemmän. Se on sitten tuurissaan sattuuko nämä työvuorot omale kohdalle molemmat.
talvi aika on oikea aika siirtely pois. sanoo eu mitä hyvänsä tai sitten eu ero.
Oi-voi. Kouttakaas kuulkaa matkustaa aikavyöhykkeeltä toiselle jatkuvalla syötöllä työn vuoksi ja tulkaa sitten valittamaan kellojen siirtelystä. Tunti sinne tai tänne on ihan yhdentekevää, mutta 6-12 h alkaa jo vähän vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan siirtely lopetetaan, niin olen tyytyväinen. Mulla menee monta viikkoa, että saan rytmini edes osittain siirrettyä. Enkä ihan kokonaan onnistukaan, sillä sisäinen kelloni jätättää muutenkin.
Kauhean hankalaa varmaan kun ei voi ikinä kuvitellakaan edes Ruotsiin matkustavansa.
Olen jo valmiiksi masentunut, joten tuo typerä siirtely masentaa lisää. Kiitos vaan, EU ja Sääntö-Suomi.
Tämä on niitä juttuja, että ulistaan ihan ulisemisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Fun fact:
Japanissa ei siirretä kelloja. :) Suomen pitäisi haistaa pitkät EU:lle ja ottaa Japanin malli käyttöön. M33
"Kesäaika ei ole käytössä
suurimmassa osassa maailmaa, erityisesti päiväntasaajan läheisyydessä, Afrikassa, Aasiassa sekä Etelä-Amerikassa. Merkittäviä maita, jotka eivät käytä kesäaikaa, ovat Islanti, Venäjä, Kiina, Intia, Japani ja Singapore. Myös osa Yhdysvaltojen ja Australian osavaltioista on luopunut kellojen siirtelystä" On monia muitakin maita jotka ovat luopuneet tuosta ja näköjään joitakin osavaltioitakin. Silti meillä täällä perähikiällä jatketaan tätä muinaisjäännettä..
Masentaa vain silloin, kun siirrytään talviaikaan ja pimeys alkaa tulla tuntia aikaisemmin. Olen jo viikkoja odottanut kesäaikaan siirtymistä ja pitkiä valoisia iltoja! Iltaihmistä se kellon siirtäminen kirpaisee vain hetken, valon määrä vaikuttaa elämään jatkuvasti. Pysyvä kesäaika, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Olen jo valmiiksi masentunut, joten tuo typerä siirtely masentaa lisää. Kiitos vaan, EU ja Sääntö-Suomi.
Siirtely kyllä aloitettiin jo 14 vuotta ennen Unioniin liittymistä. Jonkun rajan voisi vetää öyhöihinkin.
Voisiko olla ikuinen kesäaika, jotta illat olisivat valoisampia.
Ei nyky-yhteiskunnassa tarvitse herätä kukonlaulun aikaan lypsämään lehmiä.
Vierailija kirjoitti:
En vaan tule ikinä ymmärtämään sitä miten tunnin ajan muutos voi vaikuttaa ihmisiin viikkotolkulla :D ettekö koskaan esimerkiksi käy juhlissa jossa yö venähtää pidemmälle ja nukkuminen menee sekaisin, eikö tällainen rytmeistä valittava ole koskaan tehnyt vaikka yövuoroa tai käynyt matkalla jossa lento on ns. hankalaan aikaan tai lentokentälle täytyy esimerkiksi saapua klo4 aikaan aamuyöstä ym? Näähän on ihan samoja tilanteita ettei voi toteuttaa sitä omaa vakiintunutta unirytmiä.. kyse on kuitenkin tunnista, siis oikeasti TUNNISTAA!! Mikä taas on valoisuusasiaan tosi hyvä juttu näin keväällä. Oikeastaan tämä aika sopisi talveenkin paremmin jos johonkin aikaan pitäisi jäädä.
Sama juttu. Ei vaikuta mitenkään. Miten nämä valittajat voivat ikinä matkustaa minnekään, jos elämä on noin vaikeaa. 6h aikaero ei tunnu missään.
Vasemmistolaiset ei ikinä voisi tehdä mitään EU:ta vastaan.