Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömällä ei sitten ole oikeutta sairaslomaan

Vierailija
25.03.2026 |

Eli vaikka olisi syöpä. Juuri luin mun päätöksen. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli oikeus sairauslomaan, mutta en mennyt lääkäriin. 

Mulla oli oikeus pääministeriksi mutta en liittynyt puolueeseen enkä tehnyt kampanjointia että olisin voittanut vaalit.

Vierailija
22/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli oikeus pääministeriksi mutta en liittynyt puolueeseen enkä tehnyt kampanjointia että olisin voittanut vaalit.

Minulla on oikeus sairauslomiin, mutta en kerro siitä sen enempää. 

Sain sairauslomaa varten lääkäriajan ja jätin menemättä, enkä sille enää mitään mahda. 

Olenhan vieläkin kipeänä, mutta joudun takaisin työkkäriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Yritin saada sairausetuudet ja tulikin lasku. Näin siinä kävi. 

Vierailija
24/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, mutta kela tekee päätöksen sairauspäivärahasta ja ekat 10 päivää on karenssia. Hirveen hepposin syin työttömän ei kannata ilmoittautua saikulle.

Ei tule mitään karenssia.

"Saat työkyvyttömyytesi ajalta sairauspäivärahaa työttömyystuen sijaan niin, että toimeentuloosi ei tule katkoksia.

Voit saada sairauspäivärahaa 10 arkipäivän omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaikana voit saada työttömyystukea. "

"voit saada työttömyystukea" tarkoittaa käytännössä, että et saa työttömyystukea, koska sairaana et ole työmarkkinoiden käytettävissä. 

Ja kunka moni onkaan saanut kielteisen päätöksen sairauspäivärahasta ja jäänyt sitten ilman työttömyyskorvausta, kun on ensin ilmoittautunut sairaaksi. Ei ne ala maksaa työttömyyskorvausta sen takia, etteijoku saa sairauspäivärahaa työttömyysaikana. Esim. mielenterveyden, uupumuksen yms. takia ei ehkä kannata hakea sairauslomaa työttömänä.

Vierailija
25/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpäpotilaat pääsee eläkkeelle 

Ei pääse. Syöpäsairaat käy töissä niin kuin muutkin. Sairasloma päiviä tulee esim hoitopäivinä. Työttömän ei kannata edes sairaslomalle, vähemmän tulee kuin työttömänä 

Vierailija
26/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, mutta kela tekee päätöksen sairauspäivärahasta ja ekat 10 päivää on karenssia. Hirveen hepposin syin työttömän ei kannata ilmoittautua saikulle.

Ei tule mitään karenssia.

"Saat työkyvyttömyytesi ajalta sairauspäivärahaa työttömyystuen sijaan niin, että toimeentuloosi ei tule katkoksia.

Voit saada sairauspäivärahaa 10 arkipäivän omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaikana voit saada työttömyystukea. "

"voit saada työttömyystukea" tarkoittaa käytännössä, että et saa työttömyystukea, koska sairaana et ole työmarkkinoiden käytettävissä. 

Ja kunka moni onkaan saanut kielteisen päätöksen sairauspäivärahasta ja jäänyt sitten ilman työttömyyskorvausta, kun on ensin ilmoittautunut sairaaksi. Ei ne ala maksaa työttömyyskorvausta sen takia, etteijoku saa sairauspäivärahaa työttömyysaikana. Esim. mielenterveyden, uupumuksen yms. takia ei ehkä kannata hakea sairauslomaa työttömänä.

Kyllä mulle ainakin maksettiin työttömyyskorvausta vaikka mulla oli b-lausunto työkyvyttömyydestä (ja vakituinen työpaikka). Ihan turha maalata piruja seinille.

Vierailija
27/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työttömällä on oikeus sairauslomaan. Ihan saman sairauslomalapun se lääkäri joutuu kirjoittamaan, kuin työssä olevalle. Lääkärille ei kuulu oletko töissä vai työtön. Ansiosidonnaisen ei kuulu kulua sairaana. Sairaille kela maksaa sairausajan etuutta.

Kirjoittaa, joo. Työkkärin määräämät asiat pitää silti hoitaa, oli terveenä tai ei. Mun piti suorittaa työkkärin velvoittama kurssi loppuun, vaikka olin sairauslomalla osan ajasta kovan hermokivun vuoksi (vyöruusu).

Vierailija
28/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä just kannattaakin saikuttaa, varsinkin jos on ansiosidonnainen. Sairaslomalta saa yhtä hyvän rahan, mutta ansiopäivärahalaskuri pysähtyy. Tosin lyhkästä pätkää ei kannata hakea. Jopa sairaalasta käsin voi keuhkokuumehoureissaan täytellä työnhakuvelvoitteeseen tietoja, ettei jää ilman rahoja. 

Vierailija
29/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työtön ole edes oikeutettu palkalliseen vuosilomaan?! 

Vierailija
30/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä just kannattaakin saikuttaa, varsinkin jos on ansiosidonnainen. Sairaslomalta saa yhtä hyvän rahan, mutta ansiopäivärahalaskuri pysähtyy. Tosin lyhkästä pätkää ei kannata hakea. Jopa sairaalasta käsin voi keuhkokuumehoureissaan täytellä työnhakuvelvoitteeseen tietoja, ettei jää ilman rahoja. 

Ansiosidonnaisen loppupuolella ei enää kannata, kun sairauspäiväraha maksetaan ansiosidonnaisen määrän perusteella. 

Vierailija
31/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä työnhaku voimassa ja ilmoita olevasi valmis vastaanottamaan työkykyäsi vastaava työtä (töiden saamisen mahdollisuutta ei realistisesti ole mutta laki vaatii näin). Työttömyysturvaa maksetaan sairausloman omavastuuajalta (sairastumispäivä + 9 arkipäivää). Älä ilmoita että lopetat työttömyysturvan hakemisen. Jos/kun sairauspäiväraha myönnetään, tarkistetaan työttömyysturva automaattisesti. 

Vierailija
32/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakait kaikilla yli 18v on oikeus sairaslomaan ja Kelan noin vuoden pituiseen sairauspäivärahaa, jonka jälkeen haetaan työkyttömyyseläkettä.  Jos lääkäri on todennut sairasloman tarpeellisuuden. 

Tietysti tältä ajalta ei makseta työttömyysturvaa, opintorhaa yms. 

Vierailija
33/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kertoko viranomaisille jos on ohimenevä sairaus, mutta tietenkin jos on vakava syöpä niin kai se on kerrottava.

Vierailija
34/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut sairauslomaa työttömänäkin, mutta en pitänyt sitä, kun siinä menettää tuntuvia summia.

Vierailija
35/35 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpäpotilaat pääsee eläkkeelle 

Ei välttämättä , tervetuloa nyky Suomeen!

Valtaosa syövistä paranee. Miksi pitäisi olla ikuisesti työtä tekemättä, jos on sairastanut syövän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi