Työttömällä ei sitten ole oikeutta sairaslomaan
Eli vaikka olisi syöpä. Juuri luin mun päätöksen.
Kommentit (35)
Mistä vitusta se oikein lomailisi? Työttömyydestäkö?!
Vierailija kirjoitti:
Ok. Älä missään nimessä avaa tilannetta yhtään enempää.
En voi, liian henkilökohtaista. Yv.
Kyllä työtön voi päästä sairaslomalle. Ei ole siitä kiinni.
Se ois kyllä paha jos työtön määrättäisiin sairaslomalle. Joutuis raukka menemään töihin!
4
Syöpään sairastuminen työttömyyden aikana muuttaa tilannetta merkittävästi, ja on tärkeää hoitaa toimeentuloon liittyvät asiat heti kuntoon.
Työttömänäkin on oikeus sairastaa ja saada tarvittaessa sairauspäivärahaa.
Kela
Tässä keskeiset asiat:
Ilmoita TE-palveluihin: Työttömän on ilmoitettava sairastumisesta TE-palveluihin, jos työkyvyttömyys kestää yli 10 päivää, jotta työttömyysetuuden maksu voidaan keskeyttää ja siirtyä sairauspäivärahalle.
Sairauspäiväraha (Kela): Kela maksaa sairauspäivärahaa, joka korvaa ansionmenetystä alle vuoden kestävästä työkyvyttömyydestä. Omavastuuaika on yleensä sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 arkipäivää.
Työttömyyskorvaus lyhyen sairauden aikana: Jos sairausloma kestää alle 10 päivää, voit saada työttömyyspäivärahaa koko sairautesi ajalta, kunhan ilmoitat sairauspäivät päivärahahakemuksessa.
Taloudellinen tuki: Syöpään sairastuneella on suurempi riski joutua taloudelliseen ahdinkoon. Takuusäätiö ja oikeusaputoimistojen talous- ja velkaneuvonta voivat auttaa, jos rahat eivät riitä elämiseen.
Tukea työnhakuun: Syöpäjärjestöt tarjoavat tukea syöpään sairastuneille, myös työttömille, esimerkiksi vertaistukea ja neuvontaa työelämään liittyvissä kysymyksissä.
Kela +6
Muista: Älä jää yksin tilanteen kanssa. Ota yhteyttä Kelaan ja omaan TE-toimistoosi mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Syöpäpotilaat pääsee eläkkeelle
Ei välttämättä , tervetuloa nyky Suomeen!
Oliko paperit lääkäriltä vai itsediagnoosi
Vierailija kirjoitti:
Oliko paperit lääkäriltä vai itsediagnoosi
Netistä lueskelin et syöpä se on
ap
Itse jäin ihan äsken sairauslomalle. Jatkoakin haen
Kyllä työttömällä on oikeus sairauslomaan. Ihan saman sairauslomalapun se lääkäri joutuu kirjoittamaan, kuin työssä olevalle. Lääkärille ei kuulu oletko töissä vai työtön. Ansiosidonnaisen ei kuulu kulua sairaana. Sairaille kela maksaa sairausajan etuutta.
Mulla oli oikeus sairauslomaan, mutta en mennyt lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työtön voi päästä sairaslomalle. Ei ole siitä kiinni.
Yritin ja ei siitä mitään tullut. Muuta kuin lasku.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin ei mahdu, etkä voi elävän henkilön sisälle mennä.
Ei tosiaan ole. Siksi siihen "työtön, työtön, työtön"-lappuun merkataan "sairas, sairas, sairas" ja haetaan siltä ajalta sairauspäivärahaa. Ohje on ihan selkeä, älä uhriudu siinä.
Hae sairauspäivärahaa.
On, mutta kela tekee päätöksen sairauspäivärahasta ja ekat 10 päivää on karenssia. Hirveen hepposin syin työttömän ei kannata ilmoittautua saikulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin ei mahdu, etkä voi elävän henkilön sisälle mennä.
Minulla oli aika lääkärille, mutta jäin kotiin nukkumaan, koska voin niin huonosti. Eli olin liian sairas mennäkseni lääkäriin ja siksi en saanut saikkua, koska en ollut siellä lääkärissä ollenkaan, kun oli aika varattuna. Nukuin tos sängyssäni.
Vierailija kirjoitti:
On, mutta kela tekee päätöksen sairauspäivärahasta ja ekat 10 päivää on karenssia. Hirveen hepposin syin työttömän ei kannata ilmoittautua saikulle.
Ei tule mitään karenssia.
"Saat työkyvyttömyytesi ajalta sairauspäivärahaa työttömyystuen sijaan niin, että toimeentuloosi ei tule katkoksia.
Voit saada sairauspäivärahaa 10 arkipäivän omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaikana voit saada työttömyystukea. "
Ok. Älä missään nimessä avaa tilannetta yhtään enempää.